نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
بمباران مواضع ارتش سوریه با چهار جنگنده و یک پهپاد آمریکایی همزمان با پیشروی داعش


تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵

به گزارش مشرق، ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز شنبه مواضع ارتش سوریه در نزدیکی فرودگاه دیرالزور را با چهار جنگنده و یک پهپاد، بمباران کرد. همزمان، گروه تروریستی داعش، منطقه‌ای در نزدیکی این فرودگاه را اشغال کرد.

این حمله را ابتدا ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد. اندکی بعد وزارت دفاع روسیه آن را تأیید و اعلام کرد که 62 نفر از نظامیان سوریه بر اثر حمله جنگنده‌های آمریکا کشته و دست‌کم 100 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر» سوریه وابسته به معارضان ساعتی بعد اعلام کرد که تعداد کشته‌ها به 80 نفر رسیده است. این گروه با این حال ادعا کرد که نمی‌داند چه کسی این حمله را انجام داده است. 

سپس، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای تأیید کرد مواضع ارتش سوریه را در نزدیکی دیرالزور هدف قرار داده است. این نهاد آمریکایی با وجود این مدعی شد این حمله عمدی نبوده و بلافاصله بعد از اخطار روسیه متوقف شده است. 

حمله آمریکا، واکنش تند روسیه را به همراه داشت که ضمن متهم کردن واشنگتن به همدستی با داعش خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در همین مورد شد.

ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با تلویزیون راشا24 گفت: «اگر ما قبلاً شک داشتیم که این اقدامات برای دفاع از جبهه‌النصره انجام می‌شوند، بعد از حملات امروز به این نتیجه هولناک می‌رسیم که کاخ سفید از داعش حمایت می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه استدلال کرد که کاخ سفید به همین دلیل هم از علنی کردن توافق مسکو - واشنگتن در خصوص برقراری آتش‌بس در سوریه حمایت نمی‌کند.

زاخاورف گفت: «اگر اینطور باشد، شاید دقیقاً به همین دلیل است که طرف آمریکایی از انتشار توافق روسیه و آمریکا در خصوص سوریه حمایت نمی‌کند.»

مقام‌های روسیه در روزهای گذشته بارها از آمریکا خواسته‌اند مفاد این توافق آتش‌بس که از روز دوشنبه هفته گذشته در سوریه اجرایی شد را علنی کنند. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد که خواستار اضافه کردن وزن سیاسی به این توافق با تأیید آن در شورای امنیت است گفته انتظار نمی‌رود کشورهای عضو این شورا، توافق مذکور را بدون علنی شدن مفاد آن تأیید کنند. 

روز جمعه، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل همین امتناع آمریکا از علنی کردن مفاد توافق به تعویق افتاد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه درباره اینکه واشنگتن نمی‌خواهد جزئیات توافق میان دو طرف را به اعضای شورای امنیت ارائه کند افزود: «واشنگتن نمی‌خواهد متن توافق درباره سوریه فاش شود، زیرا بعدا مشخص خواهد شد که چه کسی به تعهداتش پایبند نیست.»

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که مسکو ویتالی چورکین را مأمور برگزاری نشستی فوری در شورای امنیت سازمان ملل متحد کرده است و از واشنگتن می‌خواهد در این نشست توضیحات مفصل و کاملی درباره حمله به ارتش سوریه ارائه کند. 

ولادیمیر ساوچنکو، مسئول مرکز هماهنگی عملیات روسیه در سوریه گفت که ائتلاف آمریکا از چهار جنگنده و یک پهپاد جنگی برای انجام عملیات خود استفاده کرده است. وی همچنین تصریح کرد حملات آمریکا به مواضع ارتش سوریه به مدت 50 دقیقه ادامه داشت.

ساوچنکو جزئیات این عملیات را اینطور بیان کرد: «امروز، رأس ساعت 17:00 دو جنگنده F-16 نیروی هوایی آمریکا به همراه دو هواپیمای A-10 و یک پهپاد حملاتی را علیه مواضع کلیدی ارتش سوریه در جنوب فرودگاه دیرالزور انجام دادند.»

وی اضافه کرد مرکز فرماندهی روسیه بلافاصله با «مرکز عملیات مشترک» در قطر تماس گرفت. حملات آمریکا رأس ساعت 17:50 دقیقه به پایان رسید.

به گفته ساوچنکو، بعد از حمله هوایی آمریکا، نیروهای داعش حمله‌ای را در همین منطقه آغاز کردند. ارتش روسیه و سوریه در حال مبارزه با داعش هستند. 

«از ساعت 19:00، هواپیماهای نیروی هوایی روسیه در حال حمایت از یگان‌های ارتش سوریه برای حمله به مواضع داعش هستند. مجموعاً ده حمله انجام شده است.»

منبع: فارس
http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=13834&tab=rooz