نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
آیت‌الله مکارم شیرازی: دولت باید مسئله حجاب را از خود آغاز کند


تاریخ: ۲ مرداد ۱۳۹۵

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی(ع) اظهار داشت: قرآن کریم، نهج البلاغه و مجموعه آیات و روایاتی که از ائمه اطهار(ع) در اختیار ما قرار گرفته پاسخگوی تمامی نیازهای بشری است.

مرجع تقلید شیعیان جهان بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های دین اسلام جامع و کامل بودن آن است به این معنا که نیازهای بشری اعم از مادی و معنوی و اجتماعی در آن گنجانده شده است، در مورد اقتصاد اسلامی نیز بحث به همین منوال است و اگر به سلسله اصولی که در قرآن و نهج البلاغه در این زمینه آمده عمل شود بسیاری از مسائل اقتصادی برای ما شفاف می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: براساس حدیثی از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)، خداوند به هر آنچه انسان را به بهشت نزدیک و از جهنم دور کند دستور داده و از آن چیزی که انسان را به جهنم نزدیک می‌کند نهی کرده است و ما نیز باید تابع دستورات قرآن و ائمه اطهار(ع) باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله قضا و جایگاه قضاوت در دین مبین اسلام تصریح کرد: اسلام در مسئله قضایی نیز دارای جامعیت است و قانون اسلام در این زمینه به ریزترین مسائل پرداخته است و این مسئله در هیچ قانون قضایی دیگری در سطح دنیا نظیر ندارد.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: حضرت علی(ع) بیش از 1400 سال قبل نامه‌ای در زمینه اصول مملکت‌داری به مالک اشتر نگاشتند و هنوز که هنوز است این نامه دارای اعتبار است و بارها به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه و منتشر شده است و تمام این مسائل بر جامعیت دین اسلام صحه می‌گذارد.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: این برنامه و عهدنامه در بیش از 1400 سال پیش به نگارش درآمده است اما هنوز کهنه و منسوخ نشده است اما برخی قوانین بشری پس از مدت کوتاهی نیاز به بازنگری و اصلاح دارند.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته این نامه اشاره آن به ویژگی‌های قاضی در اسلام است و در این زمینه وی به 12 صفت، متّصف شده است؛ سعه صدر، صبر و حوصله، جزو برترین افراد بودن، متعصب نبودن و عدم پافشاری بر عقاید شخصی، پذیرش حق، اعتراف به اشتباهات، یکسان بودن افراد صاحب نفوذ با دیگران در امر قضاوت، حریص نبودن، جامع الاطراف بودن بخشی از این ویژگی‌ها است که برای قاضی برشمرده شده است.

مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به اینکه براساس این نامه و دستور حضرت علی(ع)، قاضی نباید از ستایش‌گری فریفته شود اظهار داشت: قطعاً فردی که از ستایش دیگران به وجد بیاید قابل اطمینان نیست و نمی‌تواند قضاوت صحیحی داشته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: دین اسلام در زمینه قضایی دارای جامعیت است و حتی به ریزترین مسائل نیز پرداخته است، برای مثال به قاضی دستور می‌دهد برای خرید به بازار نرود تا مبادا تحت تأثیر رفتار فروشندگان قرار بگیرد.

وی گفت: یکی از مهمترین نکاتی که دین مبین اسلام قاضی را از آن برحذر می‌دارد مسئله رشوه گرفتن است که آن را مصداق کفر به خدا قرار داده‌اند، امروز تمام دنیا به این مسئله مبتلا شده است و مسئله بزرگ دنیای امروز رشوه‌خواری است و شاهد هستیم از دبیرکل سازمان ملل تا رئیس جمهور آمریکا همه رشوه‌خوار شده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی به ذکر نمونه‌ای در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: پس از جنایات عربستان در یمن، سازمان ملل این کشور را در لیست سیاه کشورهای کودک‌کش قرار داد اما تهدیدات عربستان مبنی بر اینکه کمک‌های خود به سازمان ملل را قطع می‌کند سبب شد بلافاصله عربستان از این لیست خارج شود.

وی گفت: مورد مشابهی نیز در مورد مسئله 11 سپتامبر شکل گرفت و اسنادی که قرار بود در زمینه نقش عربستان در این حادثه منتشر شود با تهدید عربستان مسکوت باقی ماند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه رشوه مانند موریانه در حال نفوذ است تصریح کرد: در مورد ادارات خودمان نمی‌توانیم بگوییم این مسئله قطعاً وجود دارد یا خیر اما عمده کارمندان ما پاکدست هستند اما باید در نظر داشت که هر جا رشوه نفوذ کرده است حق و عدالت از میان رفته است.

وی اظهار داشت: امروز بر همه مسلم شده است که ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم است اما عربستان سعودی با استفاده از دلارهای خود در سازمان همکاری کشورهای اسلامی برخی کشورها را مجاب می‌کند که تروریست بودن ایران را به تصویب برسانند که این اقدام مصداق بارز تداخل حق و باطل است.

مرجع تقلید شیعیان جهان به بعد دیگری از جامعیت اسلام پرداخت و بیان کرد: اسلام بارها و بارها مسئله استفاده از سلاح شیمیایی را منع کرده است و یا عنوان کرده است که به افراد غیرنظامی همچون کودکان و زنان در هنگام نبرد نباید کاری داشت اما امروز داعش نه‌تنها این کار را انجام می‌دهد بلکه با افتخار مسئولیت آن را نیز قبول می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به حضور گسترده زنان در گرامیداشت روز حجاب بیان کرد: این مسئله نشان داد زنان طرفدار حجاب در کشور یک اقلیت نیستند بلکه اکثریت هستند، امروز هم دولت باید مسئله حجاب را از خود شروع کند و  آن را جدی بگیرد و آن را ساده تصور نکند.

وی افزود: دولت باید برای افرادی که حجاب را رعایت می‌کنند امتیازاتی قائل شود و افرادی که آن را رعایت نمی‌کنند این امتیازات از آنها کم شود و سپس سایر قسمت‌های جامعه مانند بانک‌ها نیز به این مهم ملحق شوند.

مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به اینکه این نحوه برخورد در نهایت سبب همگانی شدن حجاب در جامعه می‌شود عنوان کرد: حجاب را تنها نباید به‌عنوان یک حکم شرعی در نظر گرفت بلکه باید به آثار و پیامدهای وجود آن در جامعه و مفاسد عدم حضورش نظر داشت.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=13819&tab=rooz