نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
ایران یک - آمریکا 3؛ شاگردان لوزانو مغلوب قهرمان جام‌جهانی شدند


تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه خود ساعت 45 دقیقه بامداد جمعه، 28 خردادماه به مصاف تیم ملی آمریکا، قهرمان جام‌جهانی 2015 رفت. آمریکایی‌ها در بازی نخست خود توانستند با نتیجه 3 بر یک از سد آرژانتین عبور کنند. لوزانو برای این مسابقه سعید معروف، میلاد عبادی‌پور، محمدجواد معنوی‌نژاد، مهدی مرندی، سید محمد موسوی، شهرام محمودی و عادل غلامی را روانه میدان کرد. شاگردان لوزانو در بازی نخست خود با نتیجه 3 بر صفر مغلوب برزیل شدند.

ست اول؛ 25 بر 23 به سود ایران

ملی‌پوشان ایران برخلاف دیدار نخست خود بازی را خوب شروع کردند و توانستند در امتیاز 5 بر 3 اختلافی 2 امتیازی با حریف خود ایجاد کنند. تیم‌ها در امتیاز 8 بر 7 به سود ایران به وقت استراحت فنی اول رفتند. شاگردان جان اسپرو خیلی زود توانستند توپ و میدان را در اختیار بگیرند و در امتیاز 12 بر 10 از ایران پیش بیفتند، اما بازی در امتیاز 14 بازهم به تساوی کشیده شد.

در حالی تیم‌ها به دومین وقت استراحت فنی رفتند که نتیجه بازی 16 بر 15 به سود ایران بود. در ادامه آمریکایی‌ها شرایط بهتری داشتند و به کمک اشتباهات شاگردان لوزانو توانستند نتیجه بازی را 18 بر 17 به سود خود کنند تا سرمربی ایران مجبور شود درخواست وقت استراحت فنی کند. در امتیاز 20 بر 21 به سود آمریکا مهدوی و میرزاجانپور جایگزین معروف و محمودی شدند؛ با این دو تعویضه تیم ایران توانست نتیجه بازی را 22 بر 21 به سود خود رقم بزند تا اسپرو درخواست وقت استراحت فنی کند.

آمریکایی‌ها اجازه ندادند تا روند صعودی شاگردان لوزانو ادامه پیدا کند و در امتیاز 23 بر 22 از ایران پیش افتادند تا این بار لوزانو درخواست وقت استراحت فنی کند. بعد از این وقفه در جریان مسابقه نتیجه بازی 24 بر 23 به سود ایران بازگشت و این بار اسپرو از دومین وقت استراحت فنی‌اش استفاده کرد تا مانع پیروزی ایران در ست اول شود، اما این ست با نتیجه 25 بر 23 به سود ایران خاتمه پیدا کرد.

ست دوم؛ 25 بر 13 به سود آمریکا

برای شروع ست دوم هم لوزانو از معروف، محمودی، معنوی‌نژاد، عبادی‌پور، موسوی، غلامی و مرندی استفاده کرد. کم‌تجربگی ستاره‌ای به نام محمدجواد معنوی‌نژاد و اشتباه وی در زدن سرویس نتیجه بازی را 5 بر 3 به سود آمریکا کرد تا یانکی‌ها این ست را بهتر از ایران شروع کنند. در امتیاز 8 بر 4 به سود آمریکا تیم‌ها به وقت استراحت فنی رفتند و مربیان نکات لازم را به بازیکنان خود گوشزد کردند.

شاگردان اسپرو روند رو به رشدی داشتند و توانستند نتیجه بازی 11 بر 5 به سود خود کنند تا لوزانو درخواست وقت استراحت فنی کند. اسپرو با اندکی تغییر اجازه خودنمایی به ملی‌پوشان ایران نداد. در امتیاز 13 بر 6 بالاخره تیم ایران توانست یک امتیاز کسب کند که آن هم حاصل خطای سرویس آمریکایی‌ها بود. شاگردان اسپرو در این ست در تمام فاکتورها کم نقص بودند و نتیجه بازی را 16 بر 6 کردند تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی دوم بروند.

تعویض‌های لوزانو در این ست مانند ست قبلی جواب نداد تا ایران در آستانه تجربه یکی از بدترین باخت‌های سالی‌ها اخیر خود را قرار بگیرد. در امتیاز 23 بر 11 لوزانو درخواست بازبینی مجدد صحنه کرد و معتقد بود که اسپک اندرسون به خارج از زمین رفته است، اما نظر وی اشتباه بود و امتیاز به آمریکایی‌ها رسید. این ست با نتیجه 25 بر 13 به سود آمریکایی‌ها خاتمه پیدا کرد.

ست سوم؛ 27 بر 25 به سود آمریکا

در شروع این ست لوزانو تصمیم گرفت تا مباشری جایگزین معنوی‌نژاد شود. بازی در امتیاز سوم به تساوی کشیده شد. آمریکایی‌ها توانستند در امتیاز 6 بر 5 از ایران پیش بیفتند و زمانی که بازی 8 بر 6 شد تیم‌ها به وقت استراحت فنی اول رفتند. شاگردان لوزانو به کمک سرویس‌ کم نقص محمد موسوی توانستند نتیجه بازی را 10 بر 10 مساوی کنند، اما این موضوع چندان تداوم نداشت و آمریکایی‌ها 11 بر 10 از ایران پیش افتادند.

عادل غلامی به کمک شهرام محمودی توانست آرن راسل را دفاع کند تا نتیجه بازی 13 بر 12 به سود ایران شود. دومین وقت استراحت فنی زمانی اعلام شد که نتیجه بازی 16 بر 15 به سود ایران بود؛ امتیاز 16 برای ایران توسط سرویس مستقیم شهرام محمودی کسب شد. در امتیاز 19 بر 19 لوزانو درخواست وقت استراحت فنی کرد و نکاتی را به بازیکنانش از جمله مباشری تذکر داد. تیم ایران بعد از این وقت استراحت فنی عملکرد خوبی داشت و توانست نتیجه بازی 21 بر 19 کند تا این بار اسپرو درخواست وقت استراحت کند. در امتیاز 23 بر22 به سود ایران لوزانو بازهم دو تعویضه کرد و مهدوی و میرزاجانپور را جایگزین معروف و محمودی کرد.

در امتیاز 25 بر 24 به سود آمریکا لوزانو بازهم وقفه‌ای در جریان مسابقه ایجاد کرد، اما این ست با نتیجه 27 بر 25 به سود آمریکا خاتمه پیدا کرد.

ست چهارم؛ 26 بر 24 به سود آمریکا

تیم ملی ایران این ست را هم خوب شروع کرد، اما آمریکایی‌ها پا به پای شاگردان لوزانو آمدند. تیم ایران چند بار از حریف پیش هم افتاد اما شاگردان اسپرو اجازه ندادند که فاصله زیاد شود. وقت استراحت فنی اول در امتیاز 8 بر 7 به سود آمریکا اعلام شد. پس از ورود دو تیم به میدان، یک اسپک اشتباه از مباشری و یک امتیاز سرویس از گرت موآگوتوتیا که در این ست در ترکیب آمریکا قرار گرفته بود دو امتیاز دیگر به حساب این تیم واریز کرد. اعتراض اسپرو به داور و کارت زردی که او دریافت کرد وقفه ای نسبتا طولانی در روند بازی ایجاد کرد. با این وجود فاصله امتیازی به سود آمریکا به تدریج بیشتر شد و خطای سرویس موسوی باعث شد وقت استراحت فنی دوم در امتیاز 16 بر 12 به سود حریف اعلام شود.

ورود دو تیم به میدان دو امتیاز پیاپی برای ایران داشت که یکی از آنها با اسپک غلامی به دست آمد. در امتیاز 19 بر 17 به سود آمریکا، لوزانو دو تعویض تکراری خود را بازهم انجام داد و میرزاجانپور و مهدوی را به جای معروف و محمودی به میدان فرستاد. یک دفاع خوب از مباشری و یک اسپک اشتباه از دیوید لی کار را به تساوی کشاند. اسپرو درخواست وقت استراحت کرد تا بازهم روند بازی را به سود تیم خود تغییر دهد.

مباشری اسپک بعدی خود را هم به امتیاز تبدیل کرد تا ایران پیش بیفتد اما دو خطا در زدن اسپک از سوی میرزاجانپور و مباشری بازهم نتیجه را به سود آمریکا تغییر داد. لوزانو در این امتیاز درخواست وقت استراحت کرد و پس از آن معروف و محمودی به جای خود بازگشتند. محمودی در بازگشت به زمین با دو اسپک بازهم نتیجه را به سود ایران کرد. اسپرو در امتیاز 22 بر 21 به سود ایران درخواست وقت استراحت کرد. در امتیاز 23 بر 22 به سود ایران، آرمین تشکری به جای موسوی وارد زمین شد و در خط سرویس قرار گرفت اما سرویس او با دریافت، پاس و اسپک بی نقص آمریکایی ها همراه شد. دو ویدئوچلنج پیاپی از اسپرو، دو امتیازی که داور به سود ایران اعلام کرده بود را به آمریکایی ها داد. در امتیاز 25 بر 24 به سود آمریکا، لوزانو دومین وقت استراحت خود را درخواست کرد اما تلاش او بی نتیجه ماند و این ست نیز با امتیاز 26 بر 24 به سود آمریکا به پایان رسید.

*******

تیم ملی والیبال آمریکا در بازی‌های المپیک سال‌های 1984 (لس آنجلس)، 1988 (سئول) و 2008 (پکن) به مدال طلا دست یافت. این تیم یک مدال برنز المپیک را نیز در پرونده کاری خود دارد که در سال 1992 و در بازی‌های بارسلونا به دست آمد. آمریکایی‌ها با هدایت جان اسپرو همچنان یکی از قدرت‌های والیبال جهان هستند که بدون شک با تمام قوا به میدان لیگ جهانی آمده‌اند تا برای درخشش در المپیک 2016 آماده شوند.

آمریکایی‌ها در حالی به مصاف ایران رفتند که پیش از این در 18 دوره رقابت‌های لیگ جهانی حضور داشتند. آنها در سال 1990 نخستین حضور خود را تجربه کردند و در سال 2015 که آخرین حضورشان هم محسوب می‌شد توانستند در جایگاه سوم قرار بگیرند. شاگردان اسپرو چهارمین تیم پرافتخار لیگ جهانی هستند؛ آنها تا کنون سه طلا، یک نقره و دو برنز کسب کرده‌اند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=13794&tab=rooz