نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
مردم امکان مشارکت در عرصه اقتصادی را ندارند


تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف شب گذشته طی سخنانی در یادواره شهدای دهقان ویلا که در محل مسجد جامع دهقان ویلا برگزار شد، با اشاره به سالروز ایام عملیات بیت المقدس تصریح کرد: وقتی فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه ای بروز و ظهور پیدا کرد، بسیاری از سنت ها، روش ها و عرف هایی که از قبل در جامعه وجود داشته است به طور اساسی تغییر پیدا می کند.

وی تصریح کرد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی همه کره خاکی در تسلط اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا بود و سایر کشورها، ملت ها و مردم هر کاری که در هر سطحی انجام می دادند، تحت سیطره غرب و شرق بود.  به نحوی که در زمان جنگ سرد بین همه ملل نمی توان کشوری را پیدا کرد که در آن اتفاق، حرکت، پیشرفت، عقب ماندگی، جنگ و یا صلحی رخ بدهد و خارج از این قاعده باشد.

قالیباف تصریح کرد: در این شرایط انقلاب اسلامی تحت لوای اسلام، به رهبری امام خمینی(ره) و با مجاهدت مردم به پیروزی رسید. شعار انقلاب اسلامی نیز «نه شرقی و نه غربی» و حرف آن «جمهوری اسلامی» بود که هر دو ابرقدرت را نفی کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب خلاف جهت و جریان حاکم بر دنیا شکل گرفت، تاکید کرد: در آن زمان هیچ کس فکر نمی کرد انقلاب اسلامی به پیروزی برسد، حتی کسانی در حوزه و دانشگاه نیز به حضرت امام (ره) توصیه می کردند که دست از مبارزه بردارید اما  انقلاب به پیروزی رسید.

این فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان داشت: در آن زمان آمریکا و شوروی با هم در تقابل بودند اما برخورد با نظام مقدس جمهوری اسلامی و جنگ تحمیلی علیه ملت ما تنها جایی بود که دو ابرقدرت با هم همکاری می کردند. در زمان جنگ تحمیلی هواپیماها، تانک ها، نیروها، امکانات و بودجه از غرب و شرق تامین می شد و در حین اینکه در بقیه دنیا با هم دشمن بودند اما در برخورد با انقلاب اسلامی با هم اتفاق نظر داشتند.

قالیباف خاطرنشان ساخت: در پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینکه دشمنان از نظر امکانات و ظرفیت های مادی برتری داشتند اما شکست خوردند.

فرمانده لشکر پنج نصر در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: فرهنگ جهاد و شهادت که منطبق بر سنت های الهی و برخواسته از فرهنگ قرآنی است تنها مختص کشور ما نبود، بلکه آثار آن را در سایر کشورها هم مشاهد می کنیم.

وی افزود: در دهه ۶۰ میلادی تمامی کشورهای عربی کنار هم جمع شدند تا در مقابل اسرئیل بجنگند اما طی پنج روز همه آن ها شکست خورده و صحرای سینا را هم از دست دادند. از این رو ناگزیر به امضای قرارداد کمپ دیوید شدند.البته حتی اسرائیل بعد از آن هم طی چند ساعت از جنوب لبنان تا بیروت را اشغال کرد.  ولی  فرهنگ جهاد و شهادت باعث شد جنگ ۳۳ روزه در جنوب لبنان شکل بگیرد و اسرائیل با همه قدرت خود نتواند ۲۰۰ متر هم در خاک لبنان پیشروی کند. در آن برهه اسرائیل همه بیروت را بمباران کرد اما در نهایت محکوم به شکست شد.

شهردار پایتخت با بیان اینکه فرهنگ جهاد و شهادت تنها متعلق به شیعیان نیست، گفت: فرهنگ جهاد و شهادت یک فرهنگ قرآنی است و هر انسانی از این فرهنگ تبعیت کند، خداوند نیز وعده داده است که کار او را در دنیا و آخرت تضمین کند. همچنانکه اهل سنت در غزه در محاصره کامل و زیر بمباران های سنگین قرار داشتند اما با تاسی از فرهنگ قرآنی مقاومت کردند تا به موفقیت و پیروزی رسیدند.

وی در ادامه ابراز داشت: نظام جمهوری اسلامی توانست فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) به عنوان یک قدرت فرهنگی را تبدیل به قدرت سیاسی و دفاعی کند و در سخت ترین شرایط به پیروزی برسد. حتی در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز بسیاری از افراد تحلیل کردند که شما این همه شعار را دادید که به کربلا برسید و قصد نابودی صدام را داشتید اما به کربلا نرسیدید! اما اگر کمی صبر و استقامت کنیم و به وعده الهی ایمان داشته باشیم، شاهد هستیم که خداوند مقدر می کند تا صدام به دست جنایتکارانی که حامی او بودند، در بدترین شرایط و به صورت بسیار ذلیلانه حذف شود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: این به برکت خون شهدایی است که در عملیات های بیت المقدس، کربلای یک، والفجر مقدماتی و والفجر یک مظلومانه جنگیدند، تشنه و گشنه در هوای گرم کانال ها ماندند و عراقی ها روی سرشان تیر خلاصی زدند اما آن ها تسلیم نشدند. در نهایت خداوند به گونه ای تدبیر می کند تا دشمن را توسط دشمن نابود کند.

قالیباف در ادامه به عظمت انقلاب اسلامی، امنیت امروز کشور و نقش انقلاب در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: امروز یک دولت شیعی، مسلمان و انقلابی در عراق وجود دارد، از این رو راه کربلا هم باز شد و جبهه انقلاب اسلامی تا مرز جولان و اسرائیل پیش رفته است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فرهنگ جهاد و شهادت را تبدیل به قدرت سیاسی و دفاعی کرد، عنوان داشت: نکته ای که همه جامعه ما و تمامی مسئولان در هر رده ای باید به آن پاسخ دهند آن است که در شرایطی که سخت ترین مشکلات را حل کردیم، چرا امروز قادر نیستیم این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟ باید توجه داشت که فرهنگ جهاد و شهادت تنها برای قدرت سیاسی و دفاعی نیست، بلکه این فرهنگی که می تواند در همه ابعاد زندگی مردم اثر گذار باشد، می تواند مشکلات اقتصادی و معیشتی ما را نیز حل کند.

قالیباف با بیان اینکه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور مردم و تکیه بر فرهنگ جهاد و شهادت به پیروزی رسید، تصریح کرد: در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس مردم ما وظیفه خود را نسبت به جامعه و اسلام انجام داده اند، به همین جهت است که حضرت امام (ره) می فرمودند مردم ما از مردم صدر اسلام بهتر هستند.

به گفته وی یکی از اشکالاتی که باعث می شود در حوزه اقتصادی و معیشتی به موفقیت نرسیم آن است که توده ها و عموم مردم امکان مشارکت و حضور در عرصه اقتصادی را ندارند.

فرمانده لشکر پنج نصر در دوران دفاع مقدس عنوان داشت: علوم نظامی جزو سخت ترین و پیچیده ترین علوم هستند اما در زمان دفاع مقدس مردم در مقابل مساجد ثبت نام می کردند و آموزش های نظامی لازم را می دیدند؛ همچنانکه اگر مردم به جبهه نمی آمدند، ارتش و سپاه قادر به اداره جنگ نبودند. امروز هم باید بستر لازم را برای حضور مردم در عرصه اقتصادی فراهم کنیم و به این کار باور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در ابتدای جنگ تحمیلی اجازه حضور مردم در جبهه داده نمی شد و می گفتند جنگ برای افراد خاصی است، الان هم در اقتصاد همینطور است که می گویند اقتصاد مخصوص عده ای خاص است این در حالی است که اقتصاد برای همه است همانطور که جنگ برای همه بود.

قالیباف افزود: در دوران دفاع مقدس ریاکاری نبود و اعتماد در اوج خودش قرار داشت، امروز نیز جامعه نیازمند آن است که مسئولان و مردم در کار خود ریاکاری نکنند. اگر ریا و ربا در هر جامعه ای، با هر نامی وجود داشته باشد آن جامعه روی خوشبختی و آسایش را نخواهد دید و برکت از آن جامعه خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ما امروز نیازمند توجه به اخلاق در جامعه هستیم، اظهار کرد: فلسلفه مبعث برای تمام شدن مکارم اخلاقی در جامعه است. از این رو باید توجه داشت که برادری، اخوت، محبت، دوری از ریا و ربا و در کنار آن توجه به کار و تلاش است که به زندگی ما برکت می دهد.

قالیباف همچنین بیان کرد: ما نمی توانیم به نام اسلام و انقلاب اسلامی، تنبلی و سستی را پیشه خودمان کنیم و احساس کنیم که موفق می شویم. از این رو باید کار و تلاش علمی و عملی را در کنار هم انجام دهیم و هم کار خوب کنیم و هم خوب کار کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به عدالت اجتماعی تصریح کرد: وقتی می گوییم جهاد ادامه دارد یعنی همانطور که فرهنگ جهاد و شهادت به قدرت سیاسی تبدیل شد و رژیم مخوف پهلوی را ساقط کرد و در قدرت دفاعی نیز در دوران دفاع مقدس ما را به پیروزی رساند، همین قدرت فرهنگی با شاخص های خودش می تواند در حوزه مسایل اقتصادی و اجتماعی ما را به پیروزی برساند. گره اصلی ما این است که مسئولان و فرهنگ عمومی جامعه از فرهنگ جهاد و شهادت فاصله گرفته است.

شهردار پایتخت با اشاره به فراگیر شدن اعتیاد و طلاق گفت: این به دلیل فاصله گرفتن از این فرهنگ است. به همین جهت امروز مهم ترین وظیفه ما این است که این قدرت را به حوزه مسایل اقتصادی و اجتماعی منتقل کنیم و  در این میان وظیفه ما مسئولان نیز به مراتب بیشتر از مردم است.

قالیباف ادامه داد: در حوزه مسئولیت کاری نمی شود آدم با اخلاص و تدبیر برای خدمت به خلق خدا کار کند و خداوند از کار او گره گشایی نکند. چطور می شود مسئولی شرایط سخت آسیب های اجتماعی و موضوعات اقتصادی را ببیند و بعد احساس کند که باید به صورت اداری کار کند؟

وی ادامه داد: تنها ذکر خدا گفتن و دعا کردن کفایت نمی کند بلکه در کنار آن باید تلاش علمی و عملی هم داشته باشیم.

قالیباف با تاکید بر ضرورت احترام به مردم تصریح کرد: باید بستر را برای حضور مردم فراهم کنیم و اینگونه نشود که وقتی جبهه است، راه را برای حضور مردم باز کنیم و وقتی اقتصاد است، بگوییم برای افراد خاصی است. این مسیر جز مسیر سرمایه داری و دو قطبی کردن جامعه راه به جایی نمی برد تا جامعه فقر و غنا و شمال و جنوب شکل بگیرد و عده ای روز به روز فقیر تر و عده ای روز به روز غنی تر شوند. این در حالی است که این هدف انقلاب اسلامی نبوده است.

وی در پایان گفت: باید حواسمان باشد از جهت انسانی، اسلامی و عدالت به مستضعفان توجه جدی و اساسی داشته باشیم چرا که این اساس فرهنگ انقلاب اسلامی است.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=13732&tab=rooz