نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
آیت‌الله یزدی: به رهبری گفتم نگرانی عجیبی از آینده انقلاب و نظام دارم/حاکمیت در اسلام تعددبردار نیست


تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵

ایسنا نوشت: آیت الله محمد یزدی به مسئله تشکیل نظام اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: اصل موضوع ولایت فقیه از مسائلی است که مورد اتفاق همه فقها است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به ریشه یابی حق ولایت فقیه در قرآن اشاره کرد و افزود: خدا در قرآن برای پیامبر(ص)سمت رسالت و مجری و حاکمیت را تعیین کرده و رسالت به معنای این است که پیامبر پیام و احکام دین را مستقیم و یا از طریق امین وحی دریافت کند و به جامعه اسلامی برساند و به خصوص در بحث عبادت که کسی حق کم کردن و زیاد کردن آن را ندارد حتی شخص رسول اکرم(ص)، چون از مباحث توقیفی به شمار می رود.

یزدی با بیان این که بیشتر احکام اسلام اجتماعی و سیاسی است، افزود: همه پیام های اسلام عبادی نیست، بلکه دستوراتی هم هست که در قرآن بیان شده وبه عنوان احکام سیاسی و اجتماعی و حدود از آن نام برده می شود و اجرای آن نیازمند مجری است و آن مجری شخص پیامبر(ص) است که عهده دار ولایت و امامت جامعه هستند و کسی حق ندارد از دستورات او تخلف کند، یعنی پیامبر(ص) حق امر و نهی را دارند.

وی با بیان این که هیچ کس جز خدا حق خالقیت ندارد،اضافه کرد: پیامبر(ص) بعد از رسالت، به حکم قرآن عهده دار ولایت و امامت هم بودند و اگر امامت نبود، رسالت ایشان ناقص می ماند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امامت بالاتر از رسالت است چون پایان ناپذیر و نامحدود است و به همین دلیل حضرت علی(ع) را به عنوان ولی امر و حاکم مسلمین در روز غدیر به اذن خدا منصوب کرده اند، عنوان کرد: ولی امر، حاکم الهی و مجری خدا در جامعه اسلامی است و کسی هم حق مخالفت با برگزیده الهی را ندارد.

یزدی اضافه کرد: اداره جامعه اسلامی در زمان غیبت کبری به نواب عام حضرت حجت(عج) که فقها هستند، گذاشته شده است و حتی می توانند حدود و امثال آن را در جامعه اجرا کنند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه افزود: فقها به عنوان حاکم شرعی به شمار می روند و حاکمیت در اسلام تعدد بردارنیست و تنها یک فقیه، باید توسط فقها به عنوان حاکم انتخاب شود تا قدرت او بیشتر شود.

وی ادامه داد: حاکمیت به معنای حق ولایت داشتن است و باید همه اطاعت و پیروی کنند و نمونه این حاکمیت در تاریخ انقلاب اسلامی به وسیله امام راحل مشهود و مشخص شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اشاره و تصریح کرد: چند روز پیش برای ارائه گزارش ازکمیسیون تحقیق مجلس خبرگان، خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، نگرانی عجیبی از آینده نظام و انقلاب داشتم که رهبری فرمودند: «عین همین نگرانی که شما دارید من در زمان امام راحل داشتم و ملاقاتی که با ایشان کردم، امام فرمودند، نگران نباشید برای این انقلاب و نظام تا مردم هستند هیچ اتفاقی نمی افتد.»

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه به درایت فقاهتی رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند و افزودند: رهبر معظم انقلاب تسلط خاصی بر روی مباحث فقهی دارند و به عینه این را بارها شاهد بوده ام.

وی با بیان این که اعلمیت در فقه، تنها در مباحث صلاة و طهارت نیست ادامه داد: اعلم کسی است که آنچه مردم نیاز دارند ومسائل روز است مطلع و آگاه باشد، شخص ولی فقیه، باید اعلم در همه موارد باشد چون قرار است به عنوان حاکم جامعه اسلامی امر و نهی کند.

یزدی در توصیه به طلاب گفت: طلاب باید آگاه به زمان، هوشیار و مطلع از معنا و تفسیر قانون اساسی و ولایت فقیه و حاکمیت دینی باشند و دنیا طلب نشوند این غیر از درس خواندن است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز کشور بر اساس قوانین اسلامی و حاکمیت ولی فقیه و کسی است که تارک دنیا بوده، در حال هدایت و اداره است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که طلاب باید زی طلبگی که همان ساده زیستی و دنیا گریزی است را در زندگی خود رعایت کنند، به پیام آیت الله العظمی سیستانی که گفته بود دنیا به شما در حال رو کردن است و شما نباید به دنیا رو کنید اشاره کرد و بیان داشت: اگر امروزبه شما گفتند یار امام خوش آمد، نباید گول بخورید، یار واقعی امام کسی است که امروز در سوریه از حرم اهل بیت(ع) دفاع می کند و کسی است که با تمام وجود در حال اداره کردن جامعه اسلامی است و او یک نفر بیشتر نیست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان، مهمترین وظیفه حوزویان را حفظ، حمایت و پشتیبانی از اسلام، نظام، رهبری و قوای سه گانه برشمرد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=13710&tab=rooz