نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
اعتراض پدر شهید فاجعه منا به ساخت فیلمی درباره فرزندش


تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

محسن حاجی‌حسنی‌کارگر قاری بین المللی و نفر اول مسابقات قرآن کریم در مالزی، دوم مهر ماه سال جاری همزمان با ادای مراسم رمی جمرات در منطقه منا به همراه جمع کثیری از حجاج کشورمان دعوت حق را لبیک گفت.


 امین زندگانی بازیگر اصلی این فیلم است و نقش اصلی فیلم یعنی کاراکتر شهید فاجعه منا را ایفا می کند.

این فیلم ویدیویی را دختر جوانی ۲۴ ساله به نام مریم ابراهیم‌وند می سازد.

به تازگی و در مسیر تولید فیلم ویدیویی "خانم سادات” که سعی زیادی از سوی دست اندرکاران اثر در "سینمایی” قلمداد کردن آن وجود دارد(!!!) اتفاق تأمل برانگیزی رخ داده و آن هم اعتراض پدر شهید حاجی‌حسنی‌کارگر به تولیدکنندگان این فیلم است.

پدر این شهید اعتقاد دارد که این فیلم روایتی نادرست از زندگی فرزندش ارائه می دهد.

از همان اول هم به ما فیلمنامه ای نداد که بخوانیم

محمدمهدی حاجی‌حسنی کارگر، پدر قاری شهید محسن حاجی حسنی کارگر با بیان این‌که به شکل روایی فیلم «خانم سادات» معترض است به "ایکنا” گفت: در همان ابتدای شهادت فرزندم، کارگردان این فیلم (مریم ابراهیم‌وند) به منزل ما در مشهد آمد و گفت که می‌خواهد فیلمی درباره فرزند من بسازد تا به نوعی گوشه‌ای از زندگی این شهید را به تصویر بکشد؛ البته در آن زمان وی فیلمنامه‌ای به ما نداد که بخوانیم نسبت به کلیت کار اشراف داشته باشیم، اما با گفت‌وگو‌های زیاد فیلمساز، ما راضی شدیم که این فیلم به شرط حفظ حرمت این شهید ساخته شود. حتی وی به من و همسرم تاکید کرد فیلمی در حد یوسف قرآنی می‌سازند، اما متاسفانه این اتفاق آن گونه که از شواهد پیداست روی نداد.
 


پسرم به صورت نامحرم نگاه هم نمی کرد و حالا در فیلم به خواستگاری می رود

وی افزود: اما در زمان حال که فیلم جلوی دوربین رفته است، بسیاری از مردم از هر قشری با من تماس می‌گیرند که در این فیلم روایتی نادرست از زندگی این شهید مطرح شده است و به نوعی ارزش‌های والای شخصیتی وی زیر سؤال رفته. برای مثال فرزند من، هیچ گاه به صورت نامحرم نگاه نمی‌کرد، اما در این فیلم روایتی نادرست در این زمینه مبنی بر خواستگاری رفتن وی مطرح می‌شود.

پدر شهید حاجی‌حسنی درباره بازیگران فیلم هم چنین گفت: بازیگری (امین زندگانی) که قرار است نقش پسرم را ایفا کند فرد بسیار مقبولی است، اما این امتیاز درباره دیگر بازیگران، آن گونه که به من اطلاع داده‌اند وجود ندارد. برای مثال نوع پوشش بازیگری که نقش مادر شهید حسنی را ایفا می‌کند مناسب نیست. این وضعیت در شرایطی است که در خانواده ما پایبندی به حجاب اسلامی جزء واجبات است و با دقت تمام، رعایت می‌شود.



اصلا در زندگی وی موضوع عشق و عاشقی این چنینی وجود نداشته

وی در پاسخ به این پرسش کارگردان این گونه بیان کرده که آنچه از خواستگاری شهید روایت شده به نقل از برادر و همکاران وی بوده، این گونه جواب داد: چنین چیزی را برادر شهید نگفته است و اصلا در زندگی وی موضوع عشق و عاشقی این چنینی وجود نداشته. پسرم حتی سرش را بلند نمی‌کرد که نامحرم را نگاه کند، پس چگونه وی درگیر موضوع عاشقی شده است؟ برای درک بهتر موضوع مطلبی را بیان می‌کنم. پسرم وقتی در جلسه‌ای شرکت می‌کرد و از آن مجلس بیرون می‌آمد از سوی برخی علاقه‌مندان که برخی از آنها خانم بودند مورد استقبال قرار می‌گرفت، اما این شهید از این وضعیت بسیار ناراحت بود و حتی می‌گفت که می‌خواهد قاری بودن را به خاطر این مسائل کنار بگذارد، پس با چنین تعصب دینی چگونه می‌توان برای این قاری شهید داستانی عشقی تعریف کرد؟ در صورتی که موضوع فیلم عشق و عاشقی باشد، از کارگردان فبلم شکایت می‌کنم.

حاجی‌حسنی ادامه داد: این دغدغه تنها نگرانی من نیست، بلکه مردم بسیاری این مسئله را با من در میان می‌گذارند. آنها تنها نگران این هستند که آبروی شهید حسنی نرود و فیلم به نحوی روایت نشود که به مقام این شهید کوچکترین خدشه‌ای وارد شود.



بخش کودکی شهید مورد قبول ما نیست

پدر شهید حاجی‌حسنی در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر این‌که مردمی که نگران این موضوع هستند آیا فیلمنامه فیلمی که هنوز ساخته نشده را چگونه خوانده‌اند که نگران شخصیت‌پردازی شهید در این اثر هستند؟ گفت: من نمی‌دانم که آنها به چه طریق مطلع هستند، اما مردم نسبت به این شهید آگاهی دارند، برای همین با دغدغه‌مندی نسبت به این فیلم معترض هستند. اعتراض دیگر من به بخشی از فیلم بر می‌گردد که کودکی این شهید روایت می‌شود و به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

منبع: سینماژورنال

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=13648&tab=rooz