نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
رونمايي از 3 اثر جديد استاد فرشچيان در موزه آستان قدس رضوي


تاریخ: ۳ آبان ۱۳۸۹

به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان‌قدس رضوي، در اين مراسم استاد محمود فرشچيان با بيان اينكه موزه آستان‌قدس رضوي بهترين جا در ايران براي نگه‌داري آثار فرهنگي و هنري است اظهار داشت: خوشحالم كه تابلوهاي اينجانب به آستان مقدس حضرت رضا(ع) اهدا شده است.
استاد فرشچيان كه پيش از اين هشت اثر نفيس و ماندگار خود را به نام‌هاي يتيم نوازي حضرت علي(ع)، عصر عاشورا، حضرت علي اصغر(ع )، نيايش، يا رب، اولين پيام، پنجمين روز آفرينش و توسل را به موزه حضرت رضا(ع) اهدا نموده است خاطرنشان كرد: در تابلو ضامن آهوي 1 تمام عناصر را كه مي‌بيني عناصر اعتراض هستند اما در ضامن آهوي2 تمامي عناصر در يك حالت تمكين، ارادت و تعظيم طراحي شده است.
وي تصريح كرد: در اين تابلو شكارچي كمانش را شكسته و تمام لوازم شكارش را به زير پا گذاشته و آهو نيز با التجا و پناه سرش را به روي زانوي حضرت رضا(ع) گذاشته و اين تابلو طوري طراحي شده كه در صورت نور پردازي ابتدا حضرت رضا(ع) و سپس شكارچي و باقي اجزاي تابلو ديده مي‌شوند.
وي با بيان اينكه تابلو كوثر حضرت فاطمه (س) را در حالي كه سه بانوي مقدس يعني مريم عذرا، خديجه كبري و آسيه زن فرعون ايشان را همراهي مي‌كنند در روز قيامت نشان مي‌دهد كه يك دستشان به‌صورت التجا و خواهش به سمت خداوند و دست ديگرشان به‌سوي گنه‌كاران كه توبه كرده‌اند طراحي شده است، افزود: تابلوي رمي جمرات، حضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل را نشان مي‌دهد كه هر دو با عجله و مصمم براي اجراي فرامين خدا مي‌روند و شيطان وسوسه مي‌كند و حضرت ابراهيم ريگ‌ها را پرتاب مي‌كنند.
تابلوهاي ضامن آهو «2»،كوثر و رمي جمرات در كنار ديگر آثار اهدايي استاد فرشچيان در موزه آستان قدس رضوي در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1313&tab=rooz