نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
نشست چالشی زائری با طلاب درباره "حجاب اجباری"


تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

ه گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در پی انتشار کلیپ هایی در شبکه های اجتماعی از سخنان «حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا زائری» در مخالفت با حجاب اجباری در ایران، اولین کرسی آزاداندیشی با عنوان "حجاب اجباری؛ اولویت ها و اقتضائات فرهنگی جامعه" در قم برگزار شد.

در این نشست که به همت "مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید" و همکاری "معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم"، "مرکز تخصصی خدمات فرهنگی 313" و "ماهنامه نور دهم" برپا گردید حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا زائری، «حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی» و «آقای محمد آقاسی» به ایراد سخن پرداختند.

همچنین در ادامه این جلسه که عصر امروز چهارشنبه ششم خرداد 1394 آغاز شد و تا اذان مغرب به طول انجامید، تعدادی از طلاب، فضلا و حاضران در نشست، نظرات خود در این زمینه را ارائه کردند.

آنچه در پی می آید گزارشی از این نشست آزاداندیشانه است:

وافی: کرسی آزاداندیشی، باید فکر جامعه را تغذیه کند

در ابتدای این نشست رییس مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید ضمن خیر مقدم به حاضران، با اشاره به الزامات کرسی های آزاداندیشی گفت: اولین نکته در بحث آزاداندیشی این است که بدانیم هر شخص، تفکرات خود را دارد؛ لذا نخواهیم همه را شبیه یکدیگر کنیم.

«حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی» ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که برگزاری اینگونه جلسات باید نتیجه داشته باشد و از حالت مناظرات و مشاجرات مرسوم دور باشد.

وی افزود: آنچه در این جلسه اتفاق می افتد باید بتواند از یک سو بخشی از خوراک لازم برای تغذیه فکری عموم جامعه آماده کند، و از سوی دیگر پشتیبان کسانی باشد که می خواهند تصمیم سازی کنند و قانون بگذارند.

وافی به نقش صاحبنظران و گروه های مرجع نیز تأکید کرد و گفت: به نظر من، در طرح مسائل حساسیت برانگیزی مانند حجاب، پیش از اینکه آنها در مجامع عمومی یا رسانه ها مطرح شوند، لازم است در گروه های مرجع و بین صاحبنظران طرح و سپس به جامعه منتقل گردند.

مشاور فرهنگی مسجد مقدس جمکران درباره این نشست هم گفت: بعد از انتشار سخنان آقای زائری، ایشان از طرف مراکز مختلف دعوت شدند که در این مورد نظر خود را توضیح دهند؛ ولی قبول نکردند. اما من خواهش کردم و گفتم اینجا حوزه علمیه و خانه شماست، که قبول کردند و تشریف آوردند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این نشست ها، با اخلاص ما مورد قبول قرار بگیرد و مجموع جلسه، پر بهره باشد.

زائری: موضع من دفاع از حجاب است/ قویاً معتقدم سیاست حجاب اجباری، اشتباه بود

پس از خیر مقدم دبیر نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری به ایراد سخن پرداخت و در ابتدا گفت: پس از پخش کلیپ ناقصی از صحبتهای من در شبکه های اجتماعی، متعدد دعوت شدم تا راجع به این موضوع صحبت کنم؛ اما به دو دلیل قبول نکردم: اول اینکه به آن دامن زده نشود، و دیگر اینکه تلقی نگردد که ما می خواهیم درباره این مسأله چانه بزنیم.

وی افزود: اما دعوت به این نشست را قبول کردم؛ چون در اینجا احساس می کنم که داخل خانواده خود هستم.

زائری سپس به مسأله پر چالش این کرسی آزاداندیشی پرداخت و تأکید کرد: در حوزه حجاب، حرف من اصلاً خارج از "گفتمان حجاب" نیست. منظور من از طرح این مطلب این است که زنان و خواهران و دختران محجبه ما با عزت در خیابان راه بروند؛ در حالی که عملکرد امروز ما منجر به این امر نشده و نمی شود.

وی با اصلاح این تصور غلط که او مسأله حجاب را مهم و واجب نمی داند تصریح کرد: موضع من دقیقاً دفاع از حجاب است و از برخی دوستان تعجب می کنم که چرا مسأله حجاب را بی اهمیت می انگارند و به آن توجه نمی کنند.

این پژوهشگر مسائل دینی با ذکر این گزاره که "قویاً می گویم سیاست حجاب اجباری اشتباه بوده است" درباره آن اینگونه توضیح داد: مسائل اجتماعی، دقیق بوده و زیرساخت بسیاری از مسائل دیگر در جامعه هستند. بنابراین نمی توان بدون در نظر داشتن مسائل اجتماعی، دنبال تغییر و تحول باشیم.

زائری تأکید کرد: اساس دیدگاه من لزوم حفظ حجاب است. اما واقعیت این است که ما به زیرساخت های لازم برای این کار توجه نکرده ایم.

مؤلف کتاب "حجاب بی حجاب" سپس به مواردی از عدم توجه به زیرساخت های فرهنگی لازم برای مسأله حجاب هم پرداخت و گفت: ما زنان و دختران و خواهران خود را در برابر برنامه های صدا و سیما به حال خود گذاشتیم تا تبلیغات بازرگانی و سریالهایی را ببینند که بر اساس مکتب لیبرالیسم غربی تولید و پخش می شوند؛ ما کودکانمان را در مهدکودک ها رها کردیم تا بارها و بارها کارتون های والت دیزنی را تماشا کنند؛ ما در فیلمها زنان بی سواد و کلفت را با حجاب نشان دادیم و زنان تحصیلکرده و شیک را بی حجاب؛ ما چادر را در دادگاه هایمان بر سر زنان مجرمی کردیم که در خیابانها عفاف را زیر پا گذاشتند؛ ما به دخترانمان تلقین کرده ایم که خوشی و زیبایی در بی حجابی است؛ و حال می گوییم چرا فکر بچه های ما اینگونه شده است؟!

زائری اضافه کرد: اما در تمام این سالها که ما در غفلت از زیرساخت ها بودیم، دشمن مشغول کار بوده است. ما به این دقت نداشتیم که اگر آن زیرساختها فراهم نشود و ذهن جامعه را به حال خود رها کنیم برایمان مشکلات ایجاد می شود. 

وی افزود: ما تصور می کنیم که این حجم تبلیغات دشمن، با خطبه های نماز جمعه خنثی می شود! در حالی که نمی دانیم در یک نظرسنجی از مردم، در شانزده موضوع مورد پرسش، موضوع  بدحجابی اولویت سیزدهم جامعه اعلام شد. معنی آن این است که امامان جمعه ما تنها وقتی می توانند راجع به موضوع حجاب صحبت کنند که پیش از آن راجع به دوازده مسأله قبلی مردم سخن گفته باشند. در غیر این صورت مردم با آنان همدلی نخواهند کرد و بیانشان نافذ نخواهد بود.

زائری با اشاره به آمارهایی از واقعیات جامعه گفت: نباید آنقدر نسبت به کارهای فرهنگی و زیرساخت ها بی توجهی کنیم که ناهنجاریهای مرتبط با حجاب و عفاف، به امری مقبول در جامعه تبدیل شود.

وی به ذکر مثال هایی از تناقضات عجیب در رفتار اجتماعی ما نیز پرداخت و گفت: مرد و زن در ادارت ما در کنار یکدیگر و در یک اتاق کار می کنند و برخی از آنان همکار نامحرم خود را بیشتر از همسر خود می بینند و با او هم نفس هستند. در چنین شرایطی چطور انتظار عفاف داریم؟

نویسنده "کتاب مقدس" به یکی از مهمترین سنت های الهی هم اشاره کرد و گفت: برخی می گویند خدا خودش ما را حفظ می کند؛ در حالی که خداوند خودش در زمین کاری نمی کند و امور را به ما سپرده است. سنت الهی این است که اگر من و شما تلاش نکنیم خداوند کاری نمی کند. جمهوری اسلامی از حکومت امیرالمؤمنین(ع) عزیزتر نیست و همانطور که غفلت مردم باعث ضربت خوردن علی(ع) و شهادت امام حسین(ع) شد؛ غفلت ما نیز موجب این امر خواهد گردید.

پاسخ به پرسش های مخالفان

پس از سخنان آقای زائری، آقایان «ترسلی»، «رمضان نرگسی»، «بیاتی»، «نجمی» و «حسینی عارف» از چهره های فرهنگی، رسانه ای و فعالان عرصه عفاف و حجاب، و نیز تعدادی از خانمها و برادران حاضر در نشست؛ نظرات خود را در موافقت یا مخالفت سخنان وی بیان کردند.

زائری در پاسخ به این سؤال که "چه تفاوتی بین انضباط ترافیکی و انضباط اخلاقی جامعه است؟ و آیا می توانیم به این دلیل که برخی افراد انضباط ترافیکی را رعایت نمی کنند آن را برداریم؟" گفت: عموم مردم فهمیده اند که اگر کمربند ایمنی خود را نبندند می میرند؛ اما آیا ما کاری کرده ایم که مردم بفهمند بدون حجاب نمی توانند زندگی کنند؟

همچنین یکی از خانمهای حاضر در جلسه که از سخنان آقای زائری بشدت ناراحت بود گفت: "حرفهای شما باعث می شود که عرصه بر بانوان محجبه تنگ تر شود".

زائری در پاسخ وی گفت: در حالی که اکثر نهادها و نخبگان جامعه درباره وضع حجاب ساکت هستند من چند سال است که این مسأله را دنبال می کنم. تلاش من این است که احترام چادر شما بانوان محجبه حفظ شود و عزتمند باشید.

رییس یادمان شهدای سرچشمه با اشاره به این حدیث نبوی که فرمود: "یا علی من و تو پدران جامعه هستیم" گفت: دولت اسلامی پدر جامعه است. آیا والدین در صورت بروز یک ناهنجاری در خانواده از ابتدا به قوه قهریه متوسل می شوند؟ برخورد انتظامی با بدحجابان، بدون ایجاد زیرساختهای فرهنگی و تربیتی، مخالف مشی پدرانه حکومت اسلامی است. 

ریشه اصلی بد حجابی چیست؟

حجت الاسلام محمدرضا زائری در پایان این نشست چالشی، توجه حاضران را به دو نکته مهم جلب کرد:

اول؛ سیاستگزاری ناظر به مخاطب عام با سیاستگزاری با مخاطب خاص متفاوت است. لذا آنچه درباره حجاب عموم جامعه می توان تصمیم گرفت با مخاطبان خاص فرق دارد.

دوم؛ ریشه تمام این ناهنجاری ها "مال حرام" است. متاسفانه هم اکنون ربا و رشوه در زندگی مردم کشور فراوان شده است. مردمی که شکم آنها از مال حرام پر شده باشد به حرف امام حسین(ع) هم گوش نمی دهند؛ چه رسد به حرف دیگران.

آماری تلخ از واقعیتهای حجاب در جامعه

شایان ذکر است در خلال این نشست، «محمد آقاسی» مدیر مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی (ایسپا) به لزوم توجه به واقعیت های اجتماعی اشاره کرده، آمارهایی از نتایج فعالیت این مرکز درباره روند رو به نزول توجه به عفاف و حجاب در جامعه ایران ارائه داد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=12946&tab=rooz