نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
دیدار هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله شبیری زنجانی/ بحث درباره ارث زنان و انواع کفاره


تاریخ: ۲ شهريور ۱۳۹۴

به گزارش خبرگزاری فارس‌ آیت­ الله هاشمی رفسنجانی در سفر به مشهد مقدس وقتی شنیدند آیت الله شبیری زنجانی نیز به زیارت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شده­ است،  با حضور در منزل، با ایشان دیدار و گفت­­‌وگو کرد.

هاشمی رفسنجانی در دیدار با آیت­‌الله شبیری زنجانی، با یادآوری سوابق علمی وی گفت: شما را مرجع شناخت شخصیت­های اسلام و علم انساب می­دانستیم و امیدواریم نسل جوان امروز و آینده از آثار جناب­عالی استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی از مواضع  محکم و عقلانی عالمانه ایشان در مسائل سیاسی و اجتماعی تشکر کرد و در پاسخ به سؤال آیت الله شبیری زنجانی که «هدف شما از تفسیر قرآن و نحوه نگارش آن چگونه بود؟»، گفت: هدف اصلی من آسان کردن تفسیرموضوعی قرآن بود تا هر محققی که می­خواهد درباره موضوعات مختلف تحقیق کند، بتواند از فهرست کامل موضوعات مطرح در قرآن، آسان و به سرعت بهره بگیرد و مقدمه آن تفسیر راهنماست و فهرست کامل موضوعی آن فرهنگ قرآن است.

وی در خصوص نحوه تدوین گفت: پس از اینکه مشخص شد زندان من طولانی خواهد بود، اندیشه سابقم را با استفاده از آیاتی که حفظ بودم و نظم مورد نیاز را در ذهنم ثبت کردم، چون در سلول انفرادی قلم و کاغذی برای یادداشت نبود.  ­

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعد از اینکه قسمتی از تفسیر را در زندان نوشته بودم، شب‌ها در بند که همراهانی از فحول علما بودند، مباحث را مطرح می‌کردند و با استفاده از توانایی های علمی، موضوعات را تکمیل می کردند.

وی با اشاره به چاپ کتاب تفسیر راهنما در 21 جلد و فرهنگ قرآن در 33 جلد گفت: مطمئناً با توجه به پیشرفت علمی بشر و تحولات روز دنیا، هنوز هم می توان کاملتر کرد و اکنون طرح تفسیر موضوعی جامع قرآن با کمک دوستانی در دست تهیه است.

آیت الله شبیری زنجانی نیز خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «به شما علاقه دارم»، گفت: در روایات داریم که مستحب است اگر شخصی به کسی علاقه دارد، آن را اظهار کند.

گویا این دیدار برای هر دو بزرگوار یادآور مباحث حوزوی بود که خیلی زود وارد موضوعات قرآن شدند و درباره ارث زنان، احکام صید احرام، انواع کفاره، توجه تازه به آیات، احکام قرآن و غیره به بحث و گفت­‌وگو پرداختند.

در ادامه، دیدار و درخواست آیت الله شبیری زنجانی به خصوصی ادامه یافت.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=12908&tab=rooz