نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
شکست دوم خرداد آمریکایی!
آهستان


همین دو سال پیش بود که آقای اوباما به عنوان اولین رییس جمهور سیاه پوست آمریکا به کاخ سفید راه پیدا کرد. اگر خاطرتان باشد آن روزها چنان هیاهویی در دنیای مجازی ما ایرانی‌ها مخصوصا شبکه‌های اجتماعی راه افتاده بود که انگار رییس جمهور ایران انتخاب شده است.

البته شکی نیست که  انتخابات آن روز آمریکا به خاطر شعارهای تغییر باراک اوباما و برخی حواشی دیگر، حقیقتا بیشتر نقاط دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده بود و من هم این را قبول دارم، اما منظورم جوگیری بعضی هموطنان است که آن روزها تیتر می‌زدند «دوم خردادی دیگر در آمریکا!»

البته این لطیفه‌ها، فقط ادعای چند ایرانی عضو فرندفید و یا فیس بوک نبود، بلکه حتی به ادعای خنده‌دار سایت‌های نزدیک به جریان اصلاحات هم تبدیل شده بود تا جایی که یکی از این سایت‌های اصلاح‌طلب با هیجان خاصی در این خصوص نوشته بود «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که برای تعیین چهل و چهارمین رئیس‌جمهور این کشور در شرایط تاریخی فعلی برگزار می‌شود، شاهد حضور بی‌سابقه مردم در پای صندوق‌های رای و در حقیقت تکرار یک «دوم خرداد» ایرانی در قاره آمریکاست!»

به عبارت دیگر، این آدم‌ها آنقدر جوگیر شده بودند که گمان می‌کردند گویا اتفاق عجیب و غریبی در عالم سیاست رخ داده و دوم خرداد ایرانی حقیقتا به قاره آمریکا و کل دنیا صادر شده است! حتی خبرنگار جوان بی بی سی فارسی هم آن چنان ذوق زده شده بود که فریاد می‌زد«این دوم خرداد آمریکاست!» و همین ادعای خنده‌دار بود که باعث هیجان مسعود بهنود هم  شد تا مطلبی درباره «دوم خرداد آمریکا» بنویسد که : «خبرنگاران تلویزیون فارسی بی بی سی از آمریکا گزارش های انتخابات را می فرستادند. مهرنوش پورضیائی ناگهان هیجان زده فریاد زد این دوم خرداد آمریکاست. او خود از نسل جوان دوم خردادی است که در آن شب تابستانی هر جای کشور که بودند نخوابیدند از هیجان آن که داشتند برای اول بار می رفتند تا نقش خود بر زمانه بزنند. و زدند.»

حالا بگذریم که بعضی‌ها،‌ پیروزی اوباما را تحقق وعده خداوند برای به قدرت رساندن مظلومان و محرومان و مستضعفان و مصداق این آیه قرآن می‌دانستند که «و نرید ان نمن علی الذّین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمکنّ لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون»

البته در پس این همه توهم «دوم خرداد آمریکایی» و این ادعاها و تحلیل‌های خنده دار و مضحک، یک استراتژی پنهان تبلیغاتی هم وجود داشت، آن هم آماده کردن فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور برای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم! بی‌جهت نبود که برخی افراد و سایت‌های جریان اصلاحات، به صراحت ادعا می‌کردند که «انتخاب مک‌کین برای اصولگرایان مناسب است و پیروزی اوباما، برای اصلاح‌طلبان!»

گوینده این حرف اگر احمق نباشد، قطعا جاهل هست و از سیاست چیزی نمی‌داند. چرا که منافع جناحی را جایگزین منافع ملی کرده و اوج دشمنی نظام استکباری آمریکا را با جمهوری اسلامی، تا این حد پایین آورده که گمان می‌کند جمهوری‌خواهان و یا دموکرات‌ها در دشمنی با ایران فرقی با هم دارند.  شاید به خاطر همین جهالت هست که اخیرا  سایت فتنه هم از شکست اوباما ناراحت شده است!

به هر حال اگر طبق ادعای این جماعت متوهم، پیروزی دو سال پیش اوباما و دموکرات‌ها را «دوم خرداد آمریکایی» بدانیم، پس لابد شکست اخیر آنها را هم باید شکست دوم خرداد آمریکایی بدانیم! باید قبول کنیم که این «دوم خرداد آمریکایی» مثل دوم خرداد ما ایرانی‌ها، با همه آن شعارهای پوچ و توخالی «تغییر» بعد از گذشت تنها دو سال، با قهر مردم آمریکا روبه رو شده است. به عبارت بهتر «دوم خرداد آمریکایی‌ها» هنوز دو ساله نشده، زمین‌گیر شد!

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=128&tab=weblog