نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
مرتضی طاهری: مداح نباید تریبون جناح خاصی باشد/ دانشکده مداحی تاسیس می‌شود


تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

عضو هیئت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور اعلام کرد: دانشکده‌ای برای علاقه‌مندان در شرف تأسیس است، مجوزها و زیرساخت‌های آن در حال انجام است و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تأسیس آن در تهران و سایر شهرستان‌ها خواهیم بود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قزوین، نخستین نشست تخصصی سازمان بسیج مداحان استان قزوین شب گذشته با حضور مرتضی طاهری مداح اهل بیت(ع) و عضو هیئت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور و جمعی از مداحان و علاقه‌مندان به این عرصه در محل این سازمان برگزار شد.

 

مرتضی طاهری با اشاره به برپایی جلسات مختلف آموزش مداحی برای سنین مختلف خاطرنشان کرد: با وجود اینکه محافل و جلسات مختلفی برای مداحان در سراسر کشور تشکیل می‌شود اما سازمان بسیج مداحان کشور با برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیق توانسته با استفاده از افراد خوش فکر و متخصص فضایی را ایجاد کند تا جوانان علاقه‌مند با استفاده از تجارب اساتید آموزش‌های لازم را ببینند.

 

عضو هیئت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور خاطرنشان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی ایجاد شوق مداحی در جوانان بود و پس از انقلاب نیز اقدامات بسیاری برای پرورش استعدادهای جوان صورت گرفته به طوری که کلاس آموزشی حتی برای دوره پیش دبستانی هم در سازمان بسیج مداحان برگزار می‌شود؛ همین امر سبب شده است تا نسل متخصصی وارد این عرصه شوند که تنها هدفشان گریاندن مردم نیست بلکه می‌خواهند روی مخاطب خود تأثیر بگذارند.

 

طاهری با اشاره به گزینش شعر و ملودی برای مداحی فاخر تصریح کرد: بنا به رهنمودهای مقام معظم رهبری آهنگ‌ها و ملودی‌هایی که برای مداحی به کار برده می‌شود به هیچ عنوان نباید برگرفته از دیگران باشد و صرفاً باید برای آن مداحی خاص تولید شود.

 

وی افزود: خوشبختانه موسیقی مداحی در حال بازگشت به اصل خود است و هم اکنون برای بسیاری از مداحی‌ها ملودی‌هایی با سبک و سیاق و دستگاه‌های موسیقی اصیل ایرانی ساخته می‌‍شود؛ که البته باید فراگیر شود.

 

طاهری با اشاره به شعرهایی که مداحان انتخاب می‌کنند، افزود: امروزه بسیاری از شاعران آیینی ما شعرهای فاخر و قوی برای مداحان می‌سرایند که البته باید سطح ادبی آن متناسب با فرهنگ ادبی عامه مردم باشد.

 

وی در پاسخ به برخی ابتذال‌ها در مداحی‌های اخیر گفت: نظارت از جایگاه قانونی به معنای خاص کلمه برای مداحی‌ها وجود ندارد اما مردم و مخاطبان خودشان بهترین تشویق و تنبیه هستند؛ زیرا مداحی که براساس اصول فنی و حرفه‌ای نمی‌خواند در بین مردم جایگاهی نداشته و خود به خود فراموش خواهد شد.

 

عضو هیئت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور اضافه کرد: ضمن اینکه تلاش بر این است در همایشی که سالانه برای اساتید مداحی و جوانان برگزار می‌شود مداحان پیشکسوت و جوان سراسر کشور حضور یابند تا با ایجاد صمیمیت، فضا برای انتقال تجربه و آموزش فراهم شود.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات مذهبی در قزوین یادآور شد: جلسات روضه اهل بیت هنوز در خانه‌های مردم شهر قزوین برپا می‌شود چراکه یکی از راهکارهای دشمن تعطیل کردن این جلسات است، زیرا دشمنان به خوبی واقفند که تربیت جوانان انقلابی و رزمندگان دفاع مقدس یکی از برکات این جلسات و روضه‌های خانگی بود.

 

طاهری تصریح کرد: البته آسیب هایی هم در این جلسات وجود دارد زیرا تنها مدت کوتاهی از آموزش مداحان خانم می‌گذرد ولی قطعاً با ورود علما و نیز نسل جدید مداحان خانم به حول و قوه الهی این مسئله نیز برطرف خواهد شد.

 

وی با اشاره به رسالت مداحان در جامعه افزود: اثرگذاری مداحان در جامعه شیعی سراسر جهان بزرگترین رسالت این قشر است و در کشور ما نیز این امر به قرن ها قبل باز می‌گردد. یکی از آثار مداحی در دفاع مقدس نمود پیدا کرد به طوری که رزمندگان قبل از شروع عملیات جلسات روضه اهل بیت(ع) برپا می‌کردند و با حال خوش معنوی به سوی جبهه حق علیه باطل می‌شتافتند.

 

عضو هیئت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور در پایان با بیان اینکه یک مداح باید رفتار و کردارش با اهل بیت(ع) قرابت داشته باشد، توضیح داد: یک مداح باید با تقوی در جهت تقرب به اهل بیت(ع) گام بردارد و اخلاق حسنه را در خود تقویت کند. مداح خوب کسی است که هم سیاسی باشد و هم نباشد یعنی در عین حال که از فضا سیاسی مطلع است نباید تریبون جناح یا حزب خاصی باشد؛ او فقط باید در راه ولایت و سوق دادن مردم به سمت ولایت حرکت کند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=11792&tab=rooz