نسخه چاپی سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز |
سرگرمی در اینترنت؛ این فقط یک بازی نیست
تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ شاید نخستین باری که موضوع بازی و تفریح در اینترنت توجه دانشمندان مردمشناسی را به خود جلبکرد زمانی بود که آوازه پروژه Second Life یا زندگی دوم سینه به سینه میان کاربران اینترنت پخش میشد و بر مشتریان آن افزوده میگشت. پروژهای که در قالب یک بازی به کاربر اجازه میداد از طریق وبسایت «سکندلایف» زندگی دومی برای خود ایجاد کند و به توسعه آن بپردازد. کسب و کار مجازی راه بیاندازد و با پول مجازیاش به صورت مجازی تفریح کند. مثلا به مسافرت برود یا لوازمی برای خانهی مجازیاش خریداری کند. همه این چیزها در محیط یک وبسایت و در قالب یک بازی مهیج پیش میرفت. به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما این روزها، اینترنت خود به زندگی دوم کاربران بسیاری در سراسر دنیا تبدیل شده است. زندگیای که روابط اجتماعی و روزمرگی خاص خودش را دارد و به کاربر اجازه میدهد که با انتخابهای خود، زندگی مجازیاش را بسیار هیجان انگیزتر از زندگی واقعی خود بسازد؛ البته با هزینهای به مراتب کمتر. اگر بخواهیم فهرستی از سرگرمیهای این روزهای کاربران در فضای اینترنت تهیه کنیم شاید بشود همهی اقسام تفریح در اینترنت را در ۶ دستهی کلی جای داد: انواع سرگرمیها
الف. بازیهای اینترنتی
بازیهای نوع اول معمولا به شکلی ساخته میشوند که کاربر برای رسیدن به نتیجهی مطلوبتر مجبور باشد در طول روز چندین بار به محیط بازی سر بزند و هر بار زمانی صرف بازی کند. در عوض بازیهای نوع دوم معمولا در یک بازه زمانی بلندتر اجرا میشوند و ممکن است کاربر تا زمان فراغت به سراغ آنها نرود.
ب. سایتهای کشکول
ج. چت و گفتوگو در گروهها و شبکههای اجتماعی
د. رادیوها و تلویزیونهای اینترنتی
ه. پورن
و. بازی سازی
شرکتها و پروژههای مختلفی در دنیای اینترنت به تولید و راه اندازی انواع مختلفی از سرگرمیها مشغول هستند. برخی از آنها در ازای ارائه فضای سرگرمی از کاربر هزینه میگیرند و برخی به صورت رایگان به ارائه خدمات مشغول هستند. به طور خلاصه کسب در آمد، فعالیت ترویجی – فرهنگی و هوشمندسازی سیستمها مهمترین ارزشهای افزوده برای توسعه دهندهگان بازیهای آنلاین هستند. برخی از سیستمها با تحلیل و جمع آوری دادههای حاصل از بازی کردن کاربران به هوشمند سازی خود اقدام میکنند. به عنوان یک مثال ساده، چندی پیش گوگل یک بازی آنلاین عرضه کرد که از دو کاربر میخواست برای توصیف یک عکس برچسبهای مرتبط وارد کنند و بسته به اینکه چقدر برچسبهای ایشان به یکدیگر نزدیک میبود امتیاز کسب میکردند. از این طریق ماشین گوگل میتوانست از هوش بشری برای تحلیل و فهمیدن محتوای تصاویر استفاده کند. از دیگر سو برخی دیگر از شرکتهای اینترنتی از طریق تبدیل فعالیتهای عمومی به بازی (بازیسازی) به اقدامات ترویجی فرهنگی – اجتماعی مبادرت میورزند. به عنوان مثال یک شرکت تولید بازی با کمک شرکت متروی لندن بازی تولید کرده بود که در آن کاربران بر اساس میزان عبور از ایستگاههای مترو امتیاز کسب میکردند و براساس این امتیاز میتوانستد به مرحلههای بالاتری برسند. از این طریق کاربران برای کسب امتیاز، علاقه مند به استفاده بیشتر و طولانیتر از مترو میشدند. آموزش از طریق بازی و بهصورت نامحسوس، همیشه یکی از مهمترین و موثرترین روشها بوده است که امروز شیوههای نوینی در فضای مجازی و اینترنت برای آن ابداع و راه اندازی شده است. باید گفت برای نبوغ و نوآوری بشر پایانی نمیتوان در نظر گرفت. |
http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=10873&tab=rooz |