نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
دو روی سکه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی


تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

عباس وطن‌پرور در گفت‌وگو با خبرنگار «تراز» درباره احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: برخلاف تحکمی که تیم انتخاباتی آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی داشت، اما در مرحله عمل آن اهتمام و اراده در اجرایی شدن وعده‌ها دیده نشد.
وی افزود: این موضوع علاوه بر آن‌که نقض تعهد محسوب می‌شود، به‌دلیل هزینه‌هایی که دولت جدید متحمل می‌شود، نگران‌کننده است.
عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در این مدت به شکل محسوسی شاهد بزرگ‌ترین خطاها به خصوص در برخورد سهل‌انگارانه با رویکرد برنامه‌ریزی برای امور مواجه بوده‌ایم.
وطن‌پرور با بیان این‌که با توجه به تجربیات اقتصاد سیاسی و رانتی ایران، ایجاد یک سازمان کارامد برنامه‌ریزی به صورت ناگهانی نگران‌کننده است، عنوان کرد: برای ایجاد یک سازمان برنامه‌ریزی کارامد انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نیازها و اقتضاها، مطالعات گسترده‌ای صورت گیرد و سپس نتایج آن در اختیار جامعه علمی و دانشگاهی کشور قرار گرفته و مورد نقد و تحلیل علمی آنان واقع شود.
وی متذکر شد: دولت پیشین یک‌شبه کرکره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را پایین کشید و هزینه‌های کمرشکنی بر کشور تحمیل کرد. حال اگر قرار باشد دولت یک‌باره سیستم برنامه‌ریزی را احیا کند، در واقع تصمیم به دفاع بد و مضر از برنامه‌ریزی گرفته است.
عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که این نوع شتاب‌زدگی در نابودی و احیا در اصل دو روی یک سکه هستند، تاکید کرد: ایجاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موضوعی حاشیه‌ای نیست که بتوان با چنین سرعتی در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.
وطن‌پرور با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت گفت: مسوولان اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر در خصوص موضوعات و شاخص‌های اقتصادی از توصیف فراتر رفته و قصد تحلیل داشته‌اند و بخش اعظم آن سست و ناقص بوده است، در حالی که دولت باید گزارش و تفسیری کامل از شرایط کنونی و آینده کشور تهیه کند و سپس سیاست‌گذاری کرده و آن را اجرایی کند.
وی متذکر شد: عملکرد ماه‌های اخیر دولت در خصوص شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، سیاست‌های ارزی، سبد کالا و تعیین سود سپرده‌های بانکی معارض با این موضوع است.
عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد: احیای یک‌باره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به صورت شتاب‌زده اشتباه بزرگی است و در صورتی که دولت برخلاف رویکرد نسبتا مثبتی که آقای روحانی نسبت به همفکری با جامعه دانشگاهی و علمی دارد، هنوز مطالعات ابتدایی را انجام نداده، شرط احتیاط آن است که به هیچ‌عنوان اقدام به اجرایی شدن این تصمیم نکند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=10699&tab=rooz