نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
عناوین فراموش شده در برنامه های هفته «بزرگداشت مقام زن و روز مادر»


تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم  ،عشرت شایق در یادداشتی به موضوع "عناوین فراموش شده در برنامه های هفته «بزرگداشت مقام زن و روز مادر»"پرداخت.

پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، عناوین روزهای «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» که از روز 30 فروردین آغاز و تا 5 اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند را به شرح ذیل اعلام نموده است:
شنبه 30 فروردین: زن، کرامت انسانی و عدالت اجتماعی
یکشنبه 31 فروردین: زن، سیره فاطمی (س) و سبک زندگی اسلامی – ایرانی
دوشنبه 1 اردیبهشت: زن، تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف
سه شنبه 2 اردیبهشت: زن، مشارکت سیاسی و اجتماعی
چهارشنبه 3 اردیبهشت: زن، شادابی و امید به آینده
پنجشنبه 4 اردیبهشت: زن، فرهنگ و هنر اسلامی و خودباوری
جمعه 5 اردیبهشت: زن، معنویت و امنیت اجتماعی
قبل از ورود به بحث اصلی، یادآوری این مطلب ضروری است که با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در 24 خرداد سال 92 و آغاز به کار دولت جدید، امسال برای نخستین بار است که «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» در دولت «تدبیر و امید» برگزار می شود و انتظار می رفت با توجه به شرایط و رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور در یکسال گذشته و بخصوص نامگذاری سال 93 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری، برنامه های پیش بینی شده برای این هفته، پربارتر و جامع تر از سال های گذشته باشد.

هرچند عناوین مطرح شده دارای مضامین مثبت بوده و در چارچوب اهداف کلان نظام مردمسالاری دینی قابل دسترسی است، اما الزاما به معنی محدود شدن برنامه های بزرگداشت «مقام زن و روز مادر» در قالب عناوین مطروحه و یا اجرایی شدن کامل آنها نیست و نمی تواند دربردارنده تمامی اهداف و خصوصیات زن مسلمان ایرانی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی این قشر باشد.

با این حال چون انتخاب عناوین، مشخص کننده سمت و سوی برنامه های کلی «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» در سال جاری می باشد جا داشت که عناوینی همچون: نقش زنان در تحقق عزم ملی و روحیه جهادی، عفاف و حجاب، تحکیم بنیان خانواده، بصیرت و ولایت پذیری، ایثار و فداکاری، رشد و تعالی زن در جامعه اسلامی و ... نیز به نوعی در عناوین روزهای این هفته گنجانده می شد تا جامعه از برکات آن بهره مند شود، عناوینی که بعضا در سال های گذشته نیز مطرح و پرداختن به آنها، دستاوردهای ملموس فرهنگی و اجتماعی نیز به همراه داشت.

یقینا زوایای مختلفی از مجاهدت و تلاش گسترده زنان ایرانی در عرصه های گوناگون اجتماعی تاکنون مغفول مانده است که پرداختن به آن ها می تواند در شناساندن این فعالیت ها به جامعه و ریل گذاری برای سال های آینده، مفید و تاثیرگذار باشد.

سال گذشته پس از غفلتی طولانی، کنگره 7 هزار زن شهیده کشور با برنامه های متمرکز در تهران و برنامه های جانبی در سطح کشور برگزار گردید. هدف از این کنگره، بزرگداشت کسانی بود که در تغییر مسیر تاریخ اسلام و کشور، نقشی شایسته ایفاء کرده و سربلندی زن ایرانی را در مقابله با دشمنان به اثبات رساندند.

این برنامه ها باعث گردید تا زحمات شیرزنانی که با حضور موثر و سرنوشت ساز خود در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشوده اند، مورد بازخوانی قرار گیرد و الگویی عملی برای دختران جوان ایرانی ارائه شود.

الگویی که ثابت کرد می‌توان زن بود و در عین حال عفیف، محجبه و شریف نیز بود. الگویی که سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و همزمان در عرصه سیاسی و اجتماعی، سنگرسازی‌های جدید بنا کرد و فتوحات بزرگی به ارمغان آورد.

بدون شک اطاعت از ولی امر مسلمین و بصیرت و آگاهی در تحقق این دستاوردهای عظیم نقش اساسی داشت و برای تداوم این راه نیز لازم است که ویژگی ها اینچنینی در برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور مورد عنایت و تاکید قرار گیرند.

به برکت انقلاب اسلامی، زنانی در جامعه ظهور کردند که توانستند در ساحت رشد و تهذیب خویش، حفظ خانه سالم و خانواده متعال، حفظ حریم های اعتقادی و اصول و ارزشهای انسانی، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، جهاد علمی و فعالیت های متعهدانه هنری گام های بلندی برداشته و بن‌بست های بزرگ را درهم بشکنند.

معرفی زنان برجسته در هرکدام از این حوزه های می تواند بخش ثابت «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» در همه سالها باشد.

امید است برنامه های فرهنگی و اجتماعی کشور بخصوص برنامه های مربوط به زنان جامعه ایرانی همواره سرشار از آفتاب درخشان و جاوید سیره حضرت خدیجه کبری علیها‌السلام، فاطمه‌زهرا علهیاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام باشد و اصحاب رسانه‌، هنرمندان، فرزانگان و همه کسانی که توانایی انتقال پیام جهاد بزرگ زن مسلمان ایرانی را به دنیا دارند با این نگاه، به وظیفه خطیر خود در این برهه حساس عمل نمایند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=10277&tab=rooz