نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
آيت‌الله مکارم: قدرت تشيع عقلانيت است


تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۸۹

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي بزرگترين سرمايه‌اي که به تشيع در مقابل همه هجمه‌ها و موانع قدرت و قوت مي‌بخشد را عقلانيت و منطق شيعه دانست.

به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد در مراسم افتتاحيه دوره تخصصي شيعه شناسي حوزه علميه قم که در مدرسه علميه اميرالمومنين‌(ع) برگزار شد، با اشاره به حديث نبوي، اظهار كرد: از همه عالم تر کسي است که به فکر خودش قناعت نکند و از افکار ديگران نيز استفاده کند.

وي افزود: علم تابع هيچ مکتبي و مذهبي نيست و مسلمانان، علم مفيد را در هر کجاي جهان که باشد بايد ياد بگيرند و از آن استفاده کنند.

اين مرجع تقليد ادامه داد: ارزش در اسلام نظام مند است، کم ارزش ترين فرد کسي است که علم کمتري داشته باشد البته در آيات قرآن کريم تقوا ارزش اسلامي معرفي شده، ولي معلوم مي‌شود، تقوا زاييده علم است و تا علم نباشد، تقوا حاصل نمي شود.

وي اضافه کرد: دوميليون مبلغ مسيحي، هزاران رسانه و حتي ترجمه انجيل به دو هزار زبان و هجمه و فعاليت‌هاي مکاتب مختلف دنيا و برخي گروه‌هاي افراطي، در مقابل سرمايه‌هاي عظيم که مي توانيم از آنها بهره ببريم، چيزي نيست.

مكارم شيرازي بيان كرد: بزرگترين سرمايه‌اي که به تشيع قدرت و قوت مي‌دهد تا در برابر اين هجمه‌ها و موانع بايستد عقلانيت شيعه است، هر چند در جبهه‌ها و ميدان‌هاي مختلف جهاني عقلانيت نيست، ولي منطق ما عقلانيت است که مي‌توانيم از آن استفاده کنيم.

وي گفت: اساس اغلب اديان نفي عقلانيت است، همچنين بسياري از مذاهب اسلامي عقلانيت و حجت عقل را قبول ندارند، در حالي که فطرت آن را قبول دارد؛ بنابراين با طرح منطق عقلاني شيعه؛ مي توانيم همگان را به سوي خود جذب کنيم.

وي‌ افزود: در سايه اهل‌بيت‌(ع) مکتب عقلاني داريم و اولين کتاب اصول کافي، درباره عقل و جهل است که نشان مي‌دهد اساس دين و حديث و برنامه تشيع عقلانيت است و اين‌به ما قدرت مي‌دهد در دنياي امروز در برابر همه کساني که به عقلانيت پشت کرده‌اند، پيروز شويم.

اين مرجع تقليد بيان كرد: آنها تشکيلات و سرمايه دارند و هزينه مي‌کنند و مبلغ مي‌فرستند، اما ما عقلانيت، فرهنگ اهل‌بيت‌(ع)، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه داريم و در سراسر جهان اسلام اعلام مي‌کنيم آيا مي توانيد جملاتي‌ در اين سطح بيان کنيد؟

وي اظهار كرد: اين درک که فرهنگ ما قوي ترين فرهنگ در ميان همه اديان و همه مذاهب است، نقطه عطفي است که به ما قدرت مي‌دهد و مي‌توانيم با منطق عقلاني جلوي آنها بايستيم و مطمئن باشيد پيروز ميدان هستيم.

مكارم شيرازي خطاب به دانش‌پژوهان تخصصي شيعه‌شناسي خاطرنشان کرد: قوي و محکم بايستيد، مکتب را فرابگيريد، و منتشر کنيد که گوش شنوا براي اين مکتب در دنيا بسيار است.

به گزارش مركز خبر حوزه، وي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به کارکرد رسانه‌، گفت: رسانه تيغ دو لبه است هرچند آنها استفاده‌هاي سوء مي برند، ولي ما مي توانيم از اين ابزار براي انتقال مکتب تشيع به جهانيان استفاده کنيم و بايد اين کار را انجام دهيم تا در آينده‌اي نزديک علو م اهل‌بيت‌(ع) از قم به تمام دنيا برسد.

 

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1025&tab=rooz