آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
مديريت ديني و جوان گرايي

مديريت ديني و جوان گرايي


سرویس علوم و معارف اسلامی مفیدنیوز :: دقت در مباني و اصول اخلاق مديريتي و حاکميتي حضرات معصومين(ع)، و توجه بيش از پيش بدين مولفه‏هاي مديريتي در نظام نبوي و علوي، کارگشاي مردم در تشخيص و انتخاب صحيح کارگزاران خود در حکومت اسلامي و راهگشاي مديران اجرايي و تقنيني و قضائي نظام در شيوه‏هاي مشروع و اخلاقي مديريت و اعمال حاکميت در حکومت اسلامي خواهد بود. ‏

تاریخ: ۱ خرداد ۱۳۹۱

مسلمين در نظامات سياسي متشکله از سوي خويش مي‏بايست از کدام الگوي سياسي و ديني استفاده نمايند؟ آيا مسلمين مي توانند به بهانه تحول در شرايط زمان و مکان و ورود به عصر مدرنيته، اقدام به تنظيم نظام سياسي و مديريتي خود خواسته، بدون توجه به مباني و اصول موضوعه در دين الهي و هدايتها و ارشادات نظري و عملي اولياي و مرشدان معصوم ديني نمايند.

در نظام مردم‌سالاري ديني که تئوريسين معاصر آن، حضرت امام خميني رحمه الله عليه مي باشد، يگانه الگوي ساختارهاي حکومتي و رفتارهاي و اصول مديريتي، همانا حکومت نبوي و حاکميت علوي معرفي شده است. دقت در مباني و اصول اخلاق مديريتي و حاکميتي حضرات معصومين(ع)، و توجه بيش از پيش بدين مولفه‏هاي مديريتي در نظام نبوي و علوي، کارگشاي مردم در تشخيص و انتخاب صحيح کارگزاران خود در حکومت اسلامي و راهگشاي مديران اجرايي و تقنيني و قضائي نظام در شيوه‏هاي مشروع و اخلاقي مديريت و اعمال حاکميت در حکومت اسلامي خواهد بود. ‏


از جمله مؤلفه‏هاي شخصيت اخلاقي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و سيره حکومتي‏اش «حق‏گرايي و حق‏مداري» بود، حق را شناخته و ذره‏اي از آن عدول نمي‏کرد، هرگز به دلايل و انگيزه‏هاي فاميلي، رفاقت، صحابي بودن، همسايه يا همسر بودن و... از يک طرف و دشمن بودن، اسير بودن و... از طرف ديگر، از حق و مسير حق محوري خارج نمي‏شد، در شادماني و خشم جز حق نمي‏گفت(1)، حق را اعمال مي‏کرد اگر چه (در ظاهر) به ضرر خودش يا دوستانش بود،(2) به يارانش توصيه مي‏کرد: «سخن حق را از هر که شنيدي بپذير، گرچه دشمن بيگانه باشد، و ناحق را از هر کس شنيدي نپذير، گرچه دوست نزديکت باشد.»(3)

اگر پاي حقي در ميان بود، ديگر کسي را نمي‏شناخت و احدي را ياراي ايستادگي در مقابل آن عزيز نبود، تا آنکه آن حق را ياري مي‏کرد، بر دسته شمشيرش نوشته شده بود: «... حق را بگو، گرچه (در ظاهر) به زيان تو باشد.»(4)

آري، پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مظهر حق مطلق و جلوه حق بالاصاله و بالذات بود. انگيزه، انديشه، اخلاق و عمل حق‏مدارانه داشت. حق براي او اصالت داشت چه در قبل از بعثت و چه پس از بعثت و در دوران بعثت، قبل از هجرت و پس از هجرت، قبل از قدرت و بعد از قدرت براي او فرقي نمي‏کرد. لذا در مديريت خود نيز حق‏گويي و حق مرکزي را شاخصه مديريت خويش و معيار گزينش مديران و کارگزاران خود قرار مي‏داد و تنها به حاکميت حق مي‏انديشيد و نه غير از آن.‏



از ويژگي‏هاي اخلاقي ـ رفتاري پيامبر اکرم صلي الله عليه ‏و ‏آله و سلم در حوزه اجتماع يا سيره سياسي ايشان توجه به حقوق فردي و اجتماعي «جوانان» بود و چون «اهليت»، دانايي و توانايي، درک و درد ديني، تعهد و تخصص، درايت و مديريت براي او اصالت داشت، هم به «نسل جوان» در حوزه‏هاي فرهنگي ميدان مي‏داد و هم آنها را در عرصه‏هاي مديريت به کار مي‏گرفت، تا از انرژي و توانمندي و خلوص و مجاهدتشان استفاده نمايد و هم «شايسته‏سالاري» را محور مديريت خود قرار مي‏داد نه شيخ‏گرايي و مسن‏گروي که از معيارهاي جاهلي بود و براي او «شيخ و شباب» در معيارگرايي و اصول‏مداري حکومتي فرقي نداشت و به تجربه، تعهد و طراوت و شادابي جوان نيز اهتمام ويژه‏اي مي‏ورزيد و در طول دوران بعثت چه قبل از هجرت و چه بعد از هجرت از نيروهاي کارآمد و شايسته جوان استفاده مي‏کرد؛ چنانکه «مصعب بن عمير» مبلغ و گوينده نامي اسلام را بنا به درخواست «اسعدبن زراره» به عنوان سفير تبليغي و نماينده فرهنگي خويش به مدينه اعزام کرد.(5)

در سال هشتم هجرت پس از فتح مکه «عتاب بن اسيد» را ـ که جواني بردبار و خردمند بود ـ فرماندار مکه و نماينده سياسي خويش و «معاذبن جبل» را به عنوان نماينده فقهي ـ ديني برگزيد که به تعليم احکام و آموزش قرآن بپردازد، (6) يا «اسامة بن زيد» را که جوان دانا، توانا، با تعهد و تجربه و فرزند شهيد بود به عنوان فرمانده سپاه خويش براي رفتن به سوي لشكريان روم انتخاب کرد.

پس از مؤلفه‏هاي محوري «مديريت نبوي»، شايسته‏سالاري در حوزه جوان‏گرايي بود چه مديريت فرهنگي ـ ديني، چه مديريت سياسي ـ اجتماعي و چه مديريت اقتصادي ـ تجاري و خود پيامبر صلي ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله ‏و سلم نيز از دوران جواني قبل از بعثت حوادث مختلفي، مثل تجارت، نصب
حجر‌الاسود و... را مديريت کرد.‏

پي نوشتها:

‏1. سنن النبي، ص114‏
‏2. محجة البيضاء، ج4، ص124‏
‏3. همان
‏4. محجة البيضاء، ج4، ص124‏
‏5. سبحاني، جعفر، فروغ ابديت، ص400‏
‏6. فروغ ابديت، صص847 و 846‏
 

منبع: رسالت

نام: آرش   تاریخ: ۲ خرداد ۱۳۹۱

مجوز راهپیمایی مردم برای حمایت از دریاچه ارومیه صادر شد!+سند
انتشار مجوز راهپیمایی مردم در حمایت از دریاچه ارومیه در فیسبوک یه انضمام توضیحات اروم نیوز

http://uromnews.com/?p=15173


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.