قداست ستیزی از جمله آفات رو به رشد و نگران کنندهی جامعهی ما و بلکه در سطح دنیاست که طی اقداماتی برنامهریزی شده از سوی دشمنان اسلام، در قالب هجمه به مقدسات مسلمانان به خصوص شیعیان صورت میگیرد. این حرکت از پیش برنامهریزی شده به طرق مختلف از جانب طراحان آن و شاید به منظور سنجش حساسیت مسلمانان و به خصوص شیعیان نسبت به مقدساتشان در حال پیگیری است.
اهانت به دین مبین اسلام و پیامبر عظیمالشان آن در مطبوعات اروپا تا سوزاندن قرآن توسط کشیش ملعون آمریکایی و اینک اهانت به ساحت مقدس امام هادی (ع) -که از چندی پیش آغاز گردیده- نمونههایی از این تهاجمات در سالهای اخیر است که مقدسات مسلمانان و خاصه شیعیان را هدف گرفته است. افزایش رو به رشد این هجمهها لزوم بیداری شیعیان به خصوص علما و مراجع اسلام را در خصوص مبارزهی جدی با این اهانتها بیشاز پیش روشن مینماید.آنچه در ادامه مي آيد مصاحبه پايگاه اينترنتي
برهان در این رابطه با حجتالإسلام
«سید احمد علم الهدی»، خطیب و امام جمعهی مشهد مي باشد.
به عنوان نخستین سؤال بفرمایید چرا در میان ذوات مقدسهی ائمهی شیعیان و معصومین (ع) که همگی برای ما ذیشأن و صاحب جایگاه هستند این هجمهها بر امام هادی (ع) وارد شده است؟
این هجمهها یا از طرف یک جریان وابسته به بهاییت است و بهاییها در این قضیه دست دارند یا وابسته به یک جریان صهیونیستی هست که با مسائل ظهور و قیام امام زمان(عج) و اصلاحات ایشان مشکل دارند. قضیهی اهانت به امام هادی(ع) از سمت هر جریانیکه باشد ریشه در عداوت و عناد نسبت به وجود مبارک امام زمان (ع) دارد. چون مسألهی مقدمات غیبت و آمادهسازی و سازماندهی شیعه برای ورود به دوران غیبت توسط امام هادی(ع) تهیه شد، و این سازماندهی را آن امام بزرگوار توسط نواب ائمه (ع)صورت دادند و امام عسگری (ع) آن را تقویت کردند.
در حقیقت آماده سازی شیعه به صورت یک جریان سازماندهی شدهی منظم که بتواند بدون حضور امام معصوم (ع) هویت خود را حفظ کند، توسط امام هادی (ع) انجام شد، به همین دلیل عناد دشمنان متوجه امام هادی(ع) است و برای اینکه یک مقدار هم رد گم کنند این جسارتها را مرتکب شدند.
البته به امام زمان(عج) هم در این شعر توهین شده است.
بله. ریشه این اقدام همان عناد با حضرت امام زمان علیهالسلام است، حتی تخریب حرم سامرا هم بر اساس این قضیه بوده است. یعنی وهابیهای القاعده یا هر عناصر و جریان کثیفی که مرتکب این عمل شدند، با اینکه به عتبات دیگر ائمه نیز دست داشتند اما این نقشه را در کاظمین پیاده کردند و حرمین عسگریین را هدف قرار دادند و این به دلیل همین موضوع و هدفشان است.
موضوع مورد بحث دیگری که در این برهه بزرگنمایی میکند، این است که چرا در جلسات و سخنرانیهایی که برای عموم مردم برگزار میشود از امام هادی (ع) کمتر صحبت شده است و مردم کمتر با خصوصیات این بزرگوار آشنا هستند و حتی زیارت جامعهی کبیره علیرغم معانی بدیع و مفاهیم بنیادین مهجور مانده است؟
متأسفانه ما در شیعه یک مشکل حل نشده داریم و آن این است که مسألهی معرفتشناسی ائمه (ع) در پهنهی جریان عاطفی شیعه نسبت به اهل بیت وجود ندارد. در حال حاضر شیعه توجهش به اهلبیت(ع) در یک پهنهی عاطفی خلاصه شده و توجه به اهل بیت تنها در جایی منعطف میشود که در آنجا جنبههای ارتباط عاطفی و احساسی بیشتری وجود دارد؛ در مورد امام باقر و امام صادق هم رویکرد شیعه به همین صورت است.
در مورد حضرت سید الشهداء (ع) نیز به دلیل واقعهی کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) و عزیزانشان بیشتر ارتباط عاطفی برقرار میشود یا در بین برخی ائمهی بعد از ایشان مانند موسی بن جعفر (ع) به دلیل مظلومیت ایشان و چهارده سال در زندان بودن حضرت و همچنین به دلیل حضور حضرت در ایران و وجود مرقد امام رضا(ع) به عنوان بقعه و پایگاه معنوی مسألهی حساسیت عاطفی و احساسی بیشتر نقش دارد به همین خاطر توجه به حضرت موسی بن جعفر (ع) بیشتر است، متأسفانه رابطهی بین شیعیان با ائمه (ع) بر اساس معرفتشناسی نیست.
در حقیقت مشکل ما شیعیان این است که در پهنهی احساس شیعه نسبت به ولایت، معرفت وجود ندارد و همین مسأله سبب شده که ما تا به حال نتوانستیم معارف اهل بیت(ع) را حتی در جامعه اسلامی گسترش بدهیم. در حقیقت به وجود آمدن جریان وهابیت و این عنادهای سرسختانه به دلیل ناتوانی و ضعف ما در گسترش معارف شیعه است. اگر ما میتوانستیم معارف اهل بیت(ع) را گسترش بدهیم این جریانها به وجود نمیآمدند.
علتش هم این است که ما در صحنهی عشق به اهل بیت معرفتشناسی نداریم و انگیزهاش هم متأسفانه در عوام مردم کم است. خب طبیعتاً این اشکال هم در مورد کم توجهی مردم به امامان بزرگوار ما، امام باقر، امام صادق، امام هادی، امام جواد و امام عسگری(ع) است، همهی این بیتوجهیهای مردم معلول یک چنین قضیهای است.
سؤال دیگری که این روزها و در ارتباط با این کلیپ موهن وجود دارد، بحث فقهی اهانت به حضرات معصومین (ع) است. آیا این شخص مصداق ساب النبی است؟
بله چنین فردی مهدورالدم است و بایستی کشته بشود و از طریق دستگاههای رسمی نظام باید دستگیر شود، که ظاهراً این فرد هم تحت تعقیب است البته در اینجا یک بحثی بین فقها است که آیا وقتی کسی مهدورالدم شد به عنوان مرتد یا به عنوان ساب النبی آیا حتماً باید از طریق ولایت، اذنی در کشتار او باشد یا نه، کشتن مهدورالدم برای هر مسلمانی جایز هست؟ که در این مسأله اختلافی بین فقها وجود دارد ...که در حیطهی بحث اجتهاد است.
حمایت رسانههای بیگانه مانند شبکههایbbc وvoa از خوانندهی اشعار موهن را چگونه ارزیابی میکنید؟
دشمنان اصولاً از هر جریانی که بر ضد اسلام و شیعه باشد و یک ارتباطی با جریان نظام اسلامی ما داشته باشد حمایت میکنند. به هر حال مبانی نظام ما در واقع مبانی اطلاعاتی و ولایی شیعه است که مردم ما را به این نظام وابسته کرده است؛ و هر جریانی به مبانی نظام شیعی ما حمله کند دشمنان از آنها حمایت خواهند کرد.
آیا این مسأله نشانگر قدرت گفتمان شیعی در دنیاست؟
کسانی که از این جریان حمایت میکنند برایشان اهمیت ندارد که گفتمان شیعی ما چقدر پیش برود، آنها از هر مسأله و جریانی که بتواند ارتباط مردم با نظام را تضعیف کند حمایت میکنند چون ارتباط مردم با نظام بر پایهی مبانی اعتقادی شیعه است، به همین دلیل غرب از آن حمایت میکند.
شما اگر یک سلسله مبانی اعتقادی و ولایی بر ضد این نظام درست کنید مانند تحجر، بعضی از متهجرینی که ولایتمدار شدند و در مسائل اختلافی بین شیعه و سنی وارد عرصه میشوند در حالیکه ضد نظام و ضدانقلاب هستند؛ غرب با آنها کاری ندارد و اگر فعالیتی در این عرصهها انجام بدهند، غرب مانع نمیشود حتی اگر بر ضد آنها نیز باشد، غرب مخالفت نمیکند.
لطفا در خصوص شناخت بیشتر امام هادی (ع) و اهمیت زیارت عظیم الشأن جامعهی کبیره توضیح بفرمایید؟
زیارت جامعهی کبیره یک پروگرام معرفتشناسی نسبت به ولایت است، یعنی یک دورهی کامل امامشناسی است که وجود اقدس امام هادی(ع) آن را در قالب زیارت ارائه فرمودند، چون موجب تحریک عواطف مردم نسبت به امام میشود و مردم با این دعا ائمه را زیارت میکنند تا به نکتههای ولایتشناسی و معرفتشناسی امام توجه پیدا کنند تا در آن جریان عاطفی در فکر مردم نهادینه شود. این بهترین روشی بود که حضرت در توسعهی معرفتشناسی نسبت به مواضع ولایت اجرا فرمودند.
با توجه به اینکه مراجع عظام ما مانند آیتالله مکارم شیرازی، آیت الله سیدعلیاصغر دستغیب که از فقهای خبرگان هستند؛ حکم ارتداد این فرد را صادر کردند، وظیفهی علما و مردم در قبال این رخداد چیست؟
در اثبات حکم ارتداد این شخص نیاز نیست که حتماً مراجع فتوا بدهند، این مسأله ایست که ثابت شده، اگر کسی به ائمه جسارت بکند یا به پیغمبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) دشنام بدهد چنین فردی قطعاً محکوم به حکم ارتداد است. مثلاً اگر کسی منکر خدا شود نمیتوان گفت چون مراجع فتوا دادند این فرد کافر است. در واقع ارتداد این فرد امری روشن و بدیهی است.شکی در مهدورالدم بودن این فرد نیست اما مشکل اصلی ما در اجرای این مسأله است؛ اینکه آیا اذن ولی امر لازم است یا نه افراد میتوانند خودشان اقدام بکنند.
آیا این هجمهها وظیفهی ما را نسبت به شناخت امام هادی(ع) سنگینتر میکند؟
به هر حال ما نسبت به همهی ائمه وظیفه داریم، ما باید معرفت خودمان را نسبت به مقام اهل بیت تکمیل کنیم. حالا ممکن است افرادی هم پیدا شوند و مرتکب این جسارتها بشوند.
با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار «برهان» قرار دادید
منبع: برهان