مروری بر سخنرانی رهبر انقلاب در شهر مقدس قم
پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای، با گذشت دو هفته از پایان سفر معظمله به قم، بیانات ایشان را در دیدارهای انجام شده در این سفر، به ترتیب تاریخی بازخوانی میكند.
پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای، با گذشت دو هفته از پایان سفر معظمله به قم، بیانات ایشان را در دیدارهای انجام شده در این سفر، به ترتیب تاریخی بازخوانی میكند.
سخنرانی در اجتماع عظیم مردم قم در سالروز ولادت حضرت امام رضا(علیهالسلام)، 27 مهرماه 89
پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت بود
انقلاب اسلامی، يك انقلاب دينى و مذهبى
فتنهى سال 88 كشور را واكسينه كرد
اصول رفتاری با توجه به نقشهى دشمن
چند نكته راجع به شهر قم
پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت بود
شهر قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصيرت است. بصيرت مردم قم يكى از آن نكات بسيار مهمى است كه در طول اين سى و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است كه پيدايش شهر قم هم ناشى بود از يك حركت جهادى و توأم با بصيرت. [اطلاعات بیشتر] اين، بصيرت آن روزِ مردم قم است؛ كه پيدايش قم بر اساس جهاد و بصيرت شد.
در دوران معاصر ما هم عيناً همين مسئله اتفاق افتاد؛ من دو مقطع مهم را يادآورى ميكنم، كه در اين دو مقطع مهم قمىها حقيقتاً نقش ايفاء كردند؛ نقشهاى مؤثر و ماندگارى را مردم قم در اين دو مقطع به وجود آوردند: يكى مقطع عاشوراى سال 42 و پانزده خرداد كه دو روز بعد از عاشورا بود. روز عاشورا در همين مدرسهى فيضيه مردم قم جمع شدند، فرياد و غريو امام را شنيدند، جانهاشان را لبريز كردند و دو روز بعد كه خبر دستگيرى امام بزرگوار را شنيدند، در صحن مطهر اجتماع كردند. اين حركت عظيم آنها موجب شد كه نهضت روحانيت به رهبرى امام بزرگوارمان در حصار حوزه محبوس و محصور نماند؛ بيايد وارد جامعه شود. پيشرو اين كار، قمىها بودند و اين كار بزرگ را انجام دادند.
مقطع ديگر، مقطع سال 56 است كه عمق توطئهى دشمن را در اهانت به امام بزرگوار درك كردند؛ فهميدند مسئله چيست؛ صرفاً اين نيست كه خواستهاند به امام بزرگوار اهانتى بكنند. در شهر قم، اولين تظاهرات مردمىِ گسترده عليه آن حركت خائنانه به وجود آمد.
اگر مردم قم بيدار نبودند، بابصيرت نبودند، طرحهاى دشمنان دربارهى قم، طرحهاى خطرناكى بود. بيدارى مردم و حضور حوزهى علميه در اين شهر موجب شده است كه اين شهر پايگاه بصيرت باشد.
انقلاب اسلامی، يك انقلاب دينى و مذهبى
اين همان شهرى است كه به خاطر برخاستن آن مرد بزرگ دوران، حضرت امام خمينى، پايگاه و اميد انقلاب است... خاستگاه انقلاب است. مذهبىترين شهر كشور، پايگاه و خاستگاه بزرگترين انقلاب دوران معاصر شد. اين معنايش چيست؟ اين معنايش اين است كه همهى دنيا بدانند اين انقلاب، يك انقلاب دينى و مذهبى است؛ هيچ تفسير به رأيى، هيچ تفسير مادىاى از اين انقلاب نميشود كرد؛ خاستگاهش قم است؛ رهبرش يك فقيه، يك فيلسوف، يك عالم بزرگ، يك روحانى معنوى است. شناسنامهى انقلاب، اينجور در همهى دنيا شناخته شده است.
فتنهى سال 88 كشور را واكسينه كرد
آماج حملات دشمنان، دو نقطهى اساسى است: يكى دين، يكى مردم و وفادارى آنها. ميدانند كه اگر اين انقلاب، يك انقلاب دينى نبود، قدرت مقاومت نداشت؛ چون دين است كه پيروان خود را از تسليم شدن در مقابل ظلم منع ميكند، به مقابلهى با ظالم تشويق ميكند؛ عدالت و آزادى و معنويت و پيشرفت را به زندگى انسانها پيشنهاد ميكند.
اگر عنصر دين در اين انقلاب نبود، ممكن بود مسئولين انقلاب و سركردگان انقلاب با گرفتن يك امتيازى در مقابل دشمن كوتاه بيايند و راه را براى سلطهى دوبارهى دشمن باز كنند؛ اما چون دين ستون فقرات اين انقلاب است، چنين چيزى تاكنون پيش نيامده است و بعد از اين هم پيش نخواهد آمد.
مردمى بودن، يعنى اين انقلاب از سوى مردم وفادارانه مورد حمايت قرار بگيرد؛ نظام اسلامى از سوى مردم مورد تأييد و حمايت و پشتيبانى كامل قرار بگيرد.
اگر حضور مردم نميبود، اگر فاصلهى بين مردم و نظام ايجاد ميشد، نظام نميتوانست در مقابل دشمنان مقاومتى بكند. اين حضور مستحكم مردم است كه پشتوانهى ايستادگى مسئولان است.
بدون ترديد دشمن در جدا كردن مردم از نظام اسلامى شكست خورده است. سال گذشته در انتخابات، چهل ميليون مردم كشور پاى صندوقهاى رأى رفتند. در واقع يك رفراندوم چهل ميليونى به نفع نظام جمهورى اسلامى و به نفع انتخابات انجام گرفت؛ همين بود كه دشمن را عصبانى كرد. خواستند با فتنه اثر آن را از بين ببرند، اما اين را هم نتوانستند انجام دهند. مردم در مقابل فتنه هم ايستادند. فتنهى سال 88 كشور را واكسينه كرد؛ مردم را بر ضد ميكروبهاى سياسى و اجتماعىاى كه ميتواند اثر بگذارد، مجهز كرد؛ بصيرت مردم را بيشتر كرد.
اصول رفتاری با توجه به نقشهى دشمن
يك مسئله، مسئلهى وحدت كلمهى ملى است. مخاطب اين، هم خواصند، هم عامهى مردم. مسئلهى وحدت را بايد جدى گرفت. صرف اينكه كسى بگويد ما طرفدار وحدتيم، كافى نيست؛ شاخصهائى دارد، علامتهائى دارد.
مسئلهى ديگر، همبستگى روزافزون مردم و خواص با سه قوه است. همبستگى با قواى سه گانهى كشور بايد روزبهروز بيشتر شود، بايد كمك بشوند؛ بخصوص قوهى مجريه كه بارهاى زيادى را بر دوش دارد. اين شايعه درست كردن و زحمات را نديده گرفتن، به هيچ وجه صلاح كار كشور و آيندهى كشور نيست.
نكتهى سوم، تقويت ايمان دينى، تأمين نيازهاى فكرى و استفهامهاى نسل جوان است؛ كه اين عمدتاً متوجه به روحانيت و حوزههاى علميه است. دائماً شبهه القاء ميكنند؛ بايد به طور دائم و بهروز پاسخ شبههها را داد.
نكتهى چهارم، معرفى درست و شايستهى روحانيت است؛ كه اين فقط وظيفهى خود روحانيون نيست. روشنفكران و آگاهان ميتوانند نقش روحانيت را در كشور نشان بدهند و نشان بدهند كه در مقاطع حساس، روحانيت، بخصوص مراجع معظم و بزرگان حوزههاى علميه، از چه مشكلاتى و چه گذرگاههاى سختى توانستهاند جامعه را عبور بدهند.
مسئلهى ديگر، تلاش جوانان براى بصيرتافزائى است. خود جوانها بايد در اين زمينه تلاش كنند. دشمن را بايد شناخت، روشهاى دشمن را بايد شناخت؛ اين كارى است كه بر عهدهى خود جوانهاست.
نكتهى بعدى... مسئلهى پيشرفت علم و حركت در جهت نقشهى جامع علمى كشور است... انشاءاللَّه اين حركت، شتابندهتر شود. لازم است حركت شتابندهى ديگرى در داخل حوزههاى علميه انجام بگيرد.
كار مهم ديگر - كه مخاطب و مسئول آن، دولت است - اهتمام به رفع عوامل نارضائى و مشكلساز براى مردم است: مسئلهى معيشت، مسئلهى اشتغال، مسئلهى سامانههاى ادارى، مسئلهى منصوبان دستگاهها - بخصوص در سطوح بالا - مسئلهى شهردارىها، مسئلهى نيروى انتظامى، كه مباشراً و مستقيماً با مردم روبهرو هستند و ميتوانند بسيارى از مشكلات مردم را برطرف كنند يا خداى نكرده نارضائىهائى به وجود بيايد.
چند نكته راجع به شهر قم
نگاه بينالمللى به قم، يك نگاه ويژه است؛ علاوه بر اينكه رفت و آمد به اينجا از كشورهاى گوناگون وجود دارد. آن كسانى هم كه به دلائلى، به ملاحظاتى رفت و آمد نميكنند، نسبت به اين شهر حساسيت دارند، يك نگاه ويژهاى دارند، حوادث اين شهر را دنبال ميكنند.
بزرگترين حوزهى علميهى علوم اسلامى در دنياى اسلام، در اين شهر است. هيچ حوزهاى از حوزههاى علميه به عظمت حوزهى علميهى قم نيست.
اينجا قطب زيارتى و معنوى است؛ اينجا حرم حضرت معصومه، اين بارگاه باشكوه قرار دارد؛ مسجد جمكران در اينجا بنا شده است؛ حرم امامزادههاى گوناگون در اين شهر واقع شده است؛ كه هر يك از اين امامزادههائى كه در خيابانهاى قم مدفون هستند، اگر در هر شهرى بودند، مركز و محور آن شهر قرار ميگرفتند. اينها همه ظرفيتهاى ملى و بينالمللى و كاركردهاى اين شهر مقدس است.
قم چون از دوران طاغوت مغضوب دستگاه حكومت بود، متأسفانه عقبافتادگىهاى متراكمى دارد. اين عقبافتادگىها را بايد مسئولين محترم با جديت و بسرعت برطرف كنند.
از مهمترين نيازهاى اين شهر، مسئلهى آب است؛ ...از مسئولين محترم اين كار ميخواهيم كه آبى را كه از راه دور و از سرچشمههاى دز براى قم مىآيد، هرچه زودتر به قم برسانند. اين نياز اساسى و بزرگ مردم قم بايد انجام بگيرد.
آنچه را كه من تأكيد ميكنم، معمارى و شهرسازى قم است. امروز كارهاى بزرگى در قم دارد انجام ميگيرد، ساخت و سازهائى انجام ميگيرد؛ حتماً در اين معمارىها بايد ملاحظه كنند كه معمارىِ اسلامى باشد؛ نمادهاى انقلاب در اين شهر، در معمارىها مشاهده شود؛ چون اينجا شهر اسلام و شهر انقلاب است.
نكتهى آخر هم اين است كه مسئولين محترم در اين شهر اگر براى يك چيزى با همديگر اختلاف دارند، نبايد بگذارند اين اختلاف با زندگى مردم تماسى پيدا كند و مردم را دچار مشكل كند.
|