آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

برند‌های تجاری چگونه روی سینه مربیان لیگ برتری رفت؟




تاریخ: ۲۰ دي ۱۳۹۰

فوتبال باشگاهی ایران نزدیک به یازده سال عنوان پرطمطراق و وسوسه‌انگیز"حرفه‌ای" را به دنبال خود یدک می‌کشد اما در طول این مدت هرگز شاخصه‌های حرفه‌ای گری در رقابت‌های لیگ برتر به صورت دقیق اعمال نشد تا رقابت‌های لیگ ایران تنها در حد حرف به عنوان "حرفه‌ای" شناخته شود.

به گزارش رجانیوز، مسوولان فوتبال ایران برای نزدیک کردن شرایط موجود به مرز استانداردهای جهانی تلاش بی‌شائبه‌ای به خرج دادند اما به دلیل بی توجهی مدیران، مربیان و بازیکنان قواعد فوتبال حرفه‌ای در فوتبال ایران اجرا نشد تا هزینه‌ای سنگین نظیر کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به فوتبال کشور تحمیل شود.

با کسر سهمیه نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا انتظار می رفت خانواده فوتبال توجه ویژه‌ای به رعایت قوانین و مقررات حرفه‌ای داشته باشند اما انگار با وجود این لطمه سنگین که به پیکره فوتبال ایران وارد شده، برخی افراد با تکرار رویه قبلی و نادیده گرفتن اصول و قواعد استاندارد قصد دارند فوتبال ایران را در آستانه صدمه‌ای جدی قرار دهند تا یک بار دیگر به دلیل عدم درایت و توجه به قواعد حرفه‌ای فوتبال ایران متضرر شود و هزینه‌ای دیگر پرداخت کند.

به تازگی  برخی مربیان و بازیکنان شاغل در رقابت‌های لیگ برتر بدون توجه به مقررات و اصول حرفه‌ای حاکم در رقابت‌های لیگ برتر اقدام به عقد قراردادهای جداگانه با برخی شرکت‌های تولیدی البسه ورزشی می‌کنند تا در کنار دریافت مبلغ قرارداد خود از باشگاه طرف قراردادشان منابع مالی دیگری هم برای خود به وجود آورند.

در صورتی که برابر قوانین موجود در فوتبال ایران و فوتبال آسیا هیچ یک از مربیان و بازیکنان نمی تواند راسا اقدام به عقد قراردادهای تجاری و تبلیغاتی کنند، مگر این که در مفاد قرارداد خود این موضوع را درج کرده باشند که این اتفاق نیز نیاز به موافقت هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه طرف قرارداد را دارد زیرا در قاونین بین المللی تمام منابع درآمدزایی باید زیر نظر باشگاه‌های ورزشی صورت گیرد تا از این کانال بتواند برای جبران هزینه‌های جاری خود درآمدزایی کند.

در هفته‌های اخیر رقابت‌های لیگ برتر برخی مربیان لیگ برتری نظیر امیر قلعه نویی، پرویز مظلومی،فرهاد پورغلامی نشان تجاری یک شرکت تولیدی البسه ورزشی را در جریان مسابقات رسمی و کنفرانس های خبری روی سینه خود نصب کرده‌اند تا ضمن تبلیغ این برند تجاری در پخش تلویزیونی مسابقات زمینه‌ای جدید برای درآمدزایی نیز برای خود فراهم کنند.

اقدام این افراد شاید در نگاه نخست اقدام عجیبی به شمار نمی‌رفت اما با رجوع به قواعد و تعاریف بین المللی این حرکت را نمی توان رفتاری اصولی و قانونی دانست.

هوشنگ نصیرزاده کارشناس مدیریت فوتبال حرکت مربیان لیگ برتری در تبلیغ جداگانه یک برند تجاری را مغایر با اصول حرفه‌ای دانست و در این خصوص گفت: «در تعاریف بین المللی و حرفه‌ای هیچ مربی و بازیکنی حق ندارد به صورت مجزا و به دور از اختیار باشگاه طرف قرارداد خود با یک شرکت سازنده و تولیدی قرارداد مجزا امضا کند و بدون توجه به اسپانسر اصلی باشگاه نشان تجاری آن شرکت را تبلیغ کند و از لوگو آن در جریان رویدادهای رسمی استفاده کند.»

وی در ادامه به خبرنگار رجانیوز، توضیح داد: «آداب بین المللی و اصول حرفه‌ای چنین است که کلیه تیم‌ها ، کادر فنی تیم‌های شرکت کننده در رقابت‌های رسمی و بازیکنان طرف قرارداد باشگاه‌ها می تواند تنها از البسه ورزشی شرکت‌هایی استفاده کنند که آن شرکت‌ها بابت استفاده از این البسه از سوی تیم‌های حاضر در مسابقات با برگزارکننده مسابقات قرارداد مالی امضا کرده باشد، این اصل از سوی فدراسیون جهانی فوتبال تا به امروز به خوبی اجرا شده لذا نمی توان این موضوع را ساده انگارانه دانست. شرکت‌های تولیدی البسه ورزشی مجاز از نظر فیفا برای تبلیغ برند خود هزینه پرداخت کرده‌ اند به همین دلیل فیفا اجازه می دهد که برند این شرکت‌ها برابر دوربین های تلویزیونی به نمایش درآید.»

نصیرزاده در ادامه توضیح داد: «اگر فردی خلاف مقررات مرسوم که از سوی مقام برگزار کننده اقدام کند باید جریمه سنگینی بابت این اتفاق پرداخت کند که نمونه این اتفاق برای احمدرضا عابدزاده در جام جهانی 1998 فرانسه روی داد که وی به دلیل تبلیغ غیر قانونی یک برندن ورزشی از سوی فیفا جریمه شد، حال باید سازمان لیگ در این باره اعلام کند آیا با این برندن تجاری قرارداد دارد که مربیان از نشان آن استفاده کنند یا نه، از طرفی باشگاه‌ها نیز باید در این باره اعلام کنند آیا مربیان آنها مجوز عقد قرارداد جداگانه و مجزا با برندهای مختلف را دارند یا بدون اجازه آنها این حرکت را انجام داده‌اند؟»

 



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.