آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
راه صحیحِ زنـدگی

راه صحیحِ زنـدگی


شور شیرین


هر چند وقت یک بار در قنوت نمازهایم از خدا می‌خواهمش. آنـقدر دعای زیبایی هست که وقتی شروع به گفتنش می‌کنم وجودم عطرآگین می‌شود. اگر کسی مفهـومش را بـفهمد سعادت دنیا و آخرت نصیـبش می‌شود. عبارتی از زیارت شریف عاشورا است.این زیارت را باقر آل محمـد ـ علیه السلام ـ به علقمة بن محمد آموخت تا با آن از دور و نزدیک امام حسین ـ علیه السلام ـ را زیارت کنـد.1 آن دعای ملکوتی "أللهم اجعَل مَـحیایَ مَحیا مُحمدٍ و آلِ محمـد و مَماتی مَماتَ محمـدٍ و آلِ مـحمد" است. یعنـی خدایا زنـدگی مرا هـمچون زندگی محمد و آل محمد و مرگم را ماننـد مرگ مـحمد و آل محمد قرار بده.

وقـتی فکر کردم که زندگی محمد و آل محمد چگونه بوده، عبارت "أشهد أن محمداً عبـدُه و رسولُه" به ذهنـم آمد. فـهمیدم اولین راه صحیـح زندگی عبودیتِ صحیـح است. عبودیت صحیـح یعنی چه؟ امام علی ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: خدای سبـحان ارداه کرده که فروتـنی در عبادت، تسلیم بودن در برابر فرمان الهی و اطاعت مـحض در فرمان‌بری با نیت خالص و تنـها برای خدا انـجام شود و اهداف غیـر خدایی در آن نباشد.2 عبودیت صحیـح یـعنی هدفی غیر از خدا نداشتـه و فقط برای رضایت او کار انـجام دهیـم. اگرچه در یک جمله خلاصه شده ولی برای فهمیدن و درکش نیاز به دقت نـظر زیادی دارد.

تـجلی خلوص عمل برای خدا و اهداف غیر‌خدایی نداشتن فقط در زندگی چهارده معصوم دیده می‌شود. وقتی امام حسین ـ علیه السلام ـ در لحظات آخر عمر مبارکش می‌فرماید: رِضاً بِقَضائِکَ و تَسلیماً لِأمرِک و لا معبـودَ سِواک یا غیاثَ المُثتَغیثینَ 3 از اطاعت محضِ حضرت حکایت می‌کند. این در حالی است که شدیدترین مصائب به امام حسین ـ علیه السلام ـ رسیده است، اما چون هدف رضایت خدا بوده و عمل برای خداست همه اینـها برای امام آسان می‌شود. وقتی طفل شش ماهه روی دست امام هدفِ تیر سه شعبه می‌شود امام می‌فرماید: هَوِّنْ عَلَیَّ ما نَزَلَ بی ، إِنَّهُ بعَیْنِ اللّهِ4 . یعنـی آنچه که این مصائب را بر من آسان مى‌کند این است که این مصیبت بزرگ در حضور پروردگار عادل نازل مى گردد.

زندگی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ یعنی اطاعت تمام و کمال از دستورات الهی. وقتی زندگی بر پایه سعادت باشد مسلماً نتیجه اش هم سعادت است. نتیجه می‌شود شهادت. چه مرگی بـهتر از شهادت ؟! باید کوشید، باید علم را به عمل تبدیل کرد. علمِ بنـدگی فقط در آستان اهل بیت ـ علهم السلام ـ پیدا می‌شود. عبودیت حقیقی و راه صحیح زندگی فقط در سیره ائمه دیده می‌شود.


1 ـ کامل الزیارات، ترجمه امیر وکیلیان ، باب 71 ، حدیث 7.

2 ـ نـهج البلاغـه، ترجمـه مرحوم مـحمد دشتـی، خطبـه 192، ص 276، سـطر 50 و 51.

3 ـ مقتل الحسین مقـرّم،  ص 357. به نقل از حماسه حسینی، ج اول، ص 39.

ترجمه: راضی هستم به قضا و قَدَر تو و تسلیم هستم در برابر اوامر تو و معبودی جز تو برای من نیست ای فریادرس فریاد کنندگان.

4ـ لهوف سید بن طاووس، مسلک سوم، قسمت شهادت حضرت علی اصـغر ـ علیه السلام ـ.

http://shoreshirin.blog.ir



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.