آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

آيت‌الله مصباح يزدي: انكار فداكاري شهدا و جانبازان بزرگ‌ترين كفران نعمت است




تاریخ: ۱ مهر ۱۳۸۹

به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، آيت‌الله مصباح يزدي در درس اخلاق هفتگي خود كه در دفتر مقام معظم رهبري در قم برگزار شد، با اشاره به فرازي از خطبه فدكيه حضرت زهرا (س) مبني بر «الجهاد عِزّ للاسلام» اظهار داشت: اگر جهاد مجاهدين نبود، معلوم نبود سرنوشت كشور و افكار جوانان چگونه بود زيرا روند حركت جامعه در دوران قبل از انقلاب به سوي كفر بود و هر روز ضربه‌اي به اسلام وارد مي‌شد و يكي از احكام اسلامي تعطيل مي‌شد.

*افتخارات را مديون شهدا و رزمندگان هستيم
عضو خبرگان رهبري ادامه داد: اگر حركت امام راحل و فداكاري شهدا نبود، امروز جز اسمي از اسلام چيز ديگري باقي نمي‌ماند، بر اين اساس امروز همه افتخارات كشور را مديون انقلاب و شهدا و رزمندگان اسلام هستيم.
وي بيان داشت: اگر هر روز برنامه‌اي براي بزرگداشت شهدا و ايثارگران داشته باشيم، باز هم حق آنان ادا نمي‌شود چه رسد به اينكه در طول يكسال يك هفته را به آنان اختصاص دهيم.
عضو جامعه مدرسين به ديدگاه‌هاي مختلف در زمينه جنگ و جهاد اشاره كرد و گفت: برخي معتقدند جنگ يكي از قوانين كلي جهان ماده است و جهاد به اصل تضاد، تنازع و تناقض برمي‌گردد، برخي ديگر آن را وارد مسائل جامعه شناسي كرده و معتقدند جنگ قانون خلقت است و بدون جنگ و تضاد نمي‌توان زندگي كرد.
رئيس موسسه امام خميني ادامه داد: برخي هم معتقدند جنگ يك بيماري و آفت است و بايد ريشه‌كن شود و نمي‌توان جنگ را تجويز و تثبيت كرد.
وي به صحيح‌ترين ديدگاه كه نزد اديان الهي به ويژه دين اسلام مطرح است، اشاره كرد و اظهار داشت: دين الهي واقعيت‌هاي يك جامعه را در نظر مي‌گيرد و متناسب با آن قوانين را وضع مي‌كند، اينكه به هيچ موجودي نبايد تعرض كرد، مورد قبول دين اسلام نيست و حتي يكي از عبادات در دين اسلام قرباني كردن است، بنابراين نبايد دچار افراط و تفريط شد.
اين استاد حوزه بيان داشت: هدف اصلي از جهاد و جنگ در اسلام، حفظ اسلام است و بايد همه فداي اسلام شويم زيرا در برابر اسلام جان ما ارزشي ندارد و اگر دين نباشد همه در حد حيوان بلكه پست‌تر از آن مي‌شوند.
وي تاكيد كرد: اسلام با توجه به غرايز بشري، قوانين جنگ را بيان و ضابطه‌مند كرده است بنابراين نه مطلقا حرام كرده و نه جلوي آن را باز گذاشته كه هر كسي هر جنايتي خواست مرتكب شود، بلكه اسلام دقيق‌ترين قوانين حقوق بشر را دارد كه با عقل نيز منافاتي ندارد.

*مدعيان دروغين حقوق بشر از حيوان پست‌ترند
آيت‌الله مصباح يزدي تاكيد كرد: كساني كه امروز در سازمان ملل قوانين حقوق بشري را نوشته و از حد يك كاغذ تعدي نكرده و هرگز هم عملي نشده است از درنده‌ترين حيوانات پست‌تر هستند چون گرگ و شغال به همنوع خود حمله نمي‌كنند، ولي آنها هر جنايتي كه بخواهند با اين قوانين پوشالي انجام مي‌دهند.
وي با اشاره به عقلايي بودن اصل دفاع اظهار داشت: فطرت و عقل انسان، دفاع در برابر هر مهاجمي را تاييد و تاكيد مي‌كند ولي آيا فقط دفاع از جان، ناموس، مال و خاك و كشور مهم است يا مسائل مهم‌تر از آن نيز وجود دارد.
اين استاد حوزه تصريح كرد: در جهاد اسلامي و نگاه الهي به جنگ، اسلام و دين مهم‌تر از ناموس، جان و مال معرفي شده و مسلمانان وظيفه دارند از دين اسلام در هر شرايطي و از هر راهي دفاع كنند.
وي در پايان با اشاره به حكمت اين مسئله خاطرنشان كرد: قرآن كريم تاكيد مي‌كند كه مسلمانان براي حفظ عبادتگاه‌ها بايد جهاد كنند و اين مسئله در نخستين آيات جهاد كه در سوره حج نازل شده تصريح شده است، بنابراين يكي از حكمت‌هاي جهاد، دفاع از دين و عبادتگاه‌هاست تا دين در جامعه اجرا شود.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.