دینداران در جمهوری آذربایجان محکومند
تاریخ: ۸ آبان ۱۳۹۰
نشست «محکومانِ شریعت» از سلسله نشستهای آشنایی با «جریان اسلامگرایی در جمهوری آذربایجان» در تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات جبههفرهنگی انقلاباسلامی، نشست «محکومانِ شریعت» از سلسله نشستهای آشنایی با جریان اسلامگرایی در جمهوریآذربایجان شامگاه چهارشنبه 4 آبان با حضور حسن گلی (کارشناس مسائل منطقه قفقاز و سردبیر مجلهی آران)، مهدی نعلبندی (مستندساز و پژوهشگر) در مسجد موسیبن جعفر(ع) شهرک رازی تبریز برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، در ابتداي نشست حسنگلی با اشاره به قراردادهای گلستان و ترکمنچای، گفت: قبل از قراردادهای گلستان و ترکمنچای، جمهوری آذربایجان که در آن زمان با عنوانی غیر از عنوان کنونیاش نامیده میشد، تحت حاکمیت دولت وقت ایران و جزء قلمرو ایران آن زمان محسوب میشد و در نتیجه جنگهایی که بین ایران و روسها اتفاق افتاد و با توجه به اوضاع زمان منجر شد به قراردادهای گلستان و ترکمنچای که این منطقه به همراه مناطق دیگری که امروزه کشورهای گرجستان و ارمنستان و بخشی از قفقاز شمالی را شامل میشوند از ایران جدا شد.
کارشناس منطقه قفقاز و سردبیر مجلهی آران در ادامه افزود: این تفکیک جغرافیایی، سیاسی تا مدتها به تفکیک فرهنگی این منطقه به صورت کامل از ایران منجر نشده بود. به عنوان مثال از همان زمان جدایی بسیاری از علما که در آنجا به تبلیغ دین مشغول بودند در دوران کمونیسمها به خاطر اینکه تلاش میکردند هویت دینی وملی خودرا حفظ کنند، شهید یا تبعید شدند.
این کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به هویت تاریخی این مردم گفت: با اینکه پس از دوران فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در حقیقت استقلال جمهوری آذربایجان، فشارها کمتر شد ظلم به گونه دیگری در خصوص شیعیان جمهوری آذربایجان ادامه یافت.
وی با بیان اینکه در تمام این دوران اسلام ستیزی و ایران ستیزی در جمهوری آذربایجان وجود داشت، گفت: روسها وقتی منطقه قفقاز را به لحاظ جغرافیایی جدا کردند؛ همه تلاششان بر این بود که همانند جغرافیا، فرهنگ، ارزشهای مردمان و دین ساکنان منطقه را از ایران جدا کنند.
گلی در ادامه افزود: نام آران در دوران انتقال تزارها به کمونیست که خلا قدرت ایجاد شده بود، سران حزب مساوات به نام «جمهوری آذربایجان» اعلام استقلال كردند و اینجا بود که منطقهای که در طول تاریخ اران نامیده میشد، نام جعلی جمهوری آذربایجان را یافت.
مدیر موسسه فرهنگی و مطالعات بین الملل آران خاطرنشان کرد: این اقدام از سوی نویسندگانشان در مقالات تحقیقی اذعان شده که نامگذاری منطقه آران به جمهوری آذربایجان صرفاً با اهداف و اغراض سیاسی است.
گلی با اشاره به ابزارهای سیاستی حاکمان آذربایجان بیان داشت: از جمله این سیاستها جلوگیری از گسترش اندیشههای شیعی در بین مردم جمهوری آذربایجان بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از این مردم آذربایجان امروز به این باور رسیدند که باید تلاش کنند برای حفظ باورها و اعتقادات خودشان و ما میبینیم که حاکمیت جمهوری آذربایجان متاسفانه مشکلاتی را در سر راه این روند و تحقق اندیشههای اسلامی ایجاد میکند.
گلی در ادامه اضافه کرد: این سد راههای دولت آذربایجان یک روز با بحث تخریب مساجد، روز دیگر با بحث ممنوعیت حجاب، روز دیگر با دستگیری فعالان دینی وشیعی و مذهبی صورت میگیرد که البته تاریخ نشان داده است که این اقدامات سلبی نه تنها باعث توقف این روند نخواهد شد بلکه موجب گسترش و آگاهی بیشتر و موجب تقویت باورهای شیعی در مردم جمهوری آذربایجان شده است به همین دلیل اکنون شاهد رشد صعودی تعداد دینداران و باورهای دینی هستیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه این روزها در محافل مختلف جامعه سوالهایی از قبیل اینکه بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان کی شروع خواهد شد؟ و اگر بیداری اسلامی تابعی از انقلاب اسلامی ایران محسوب میگردد چرا جمهوری آذربایجان به عنوان نزدیکترین کشور اسلامی به کشورمان از این بیداری بیبهره مانده است؟ مطرح میشود، گفت: طرح این سوالها نشانه اینست که هنوز در جامعه ما چه در میان عموم مردم و چه در میان نخبگان سیاسی اجتماعی، جمهوری آذربایجان آنگونه که شایسته و بایسته است شناحته نشده است.
این کارشناس مسائل قفقاز در پاسخ این سوالات به روند تاریخی جدایی قفقاز از ایران اشاره کرد و گفت: از دو قرن پیش تا کنون که جمهوری آذربایجان از ایران جدا شده است دو جریان ایران ستیزی و اسلام ستیزی در این کشور طراحی و عملیاتی گردیده است.
گلی تغییر اسامی مناطق جغرافیایی، تغییر الفبای فرآنی به الفبای روس و لاتین ،تغییر تقویم اسلامی، تغییر زبان ، ساخت فیلمهایی با مضامین ضد ایرانی و ضد اسلامی، سرایش منظومههای ادبی در تحقیر اسلام و ایران، تحریفات تاریخی، کشتار دینداران و علما در زمان کمونیستها،ممنوعیت قرآن در زمان کمونیستها،ممنوعیت عزاداری، ازبین بردن نمادهای فرهنگی ایران و... را از جمله اقدامات صورت گرفته در دوران قبل از فرو پاشی اتحاد جماهیرشوروی در جمهوری آذربایجان در راستای ایران ستیزی و اسلام ستیزی عنوان کرد و افزود: در دوران استقلال جمهوری آذربایجان نیز این دو جریان ادامه داشته است که برخی مصادیق آن را میتوان در نگاه ضد ایرانی رسانههای جمهوری آذربایجان، تبلیغات ضد ایرانی فراوان در قضیه قره باغ، بسترسازی جهت حضور صهیونیستها در کنار مرزهای ایران، ممنوعیت وجود نمادهادی اسلامی در ادارات دولتی جمهوری آذربایجان، ممنوعیت صدور اسناد هویتی خانمها با عکسهای دارای پوشش اسلامی، تخریب مساجد، ممنوعیت حجاب و دستگیری گسترده فعالان اسلامی جستجو نمود.
سردبیر فصلنامه تحقیقی، مطالعاتی آران افزود: علیرغم همه اقداماتی که در راستای دو جریان فوق برای انفکاک فرهنگی مردم جمهوری آذربایجان از ایران صورت گرفته است، جریانات اخیر این کشور از جمله مقاومت دلیرانه مردم در مقابل تخریب مسجد فاطمه زهرا (س) و نیز مقاومت سرسختانه آنها در مقابل ممنوعیت حجاب در مدارس نشان میدهد این انفکاک فرهنگی هنوز به صورت کامل اتفاق نیافتاده و هنوز بخشهایی از مردم این کشور به اسلام پایبند و به ایران علاقمندند.
حسن گلی به سخنرانی تاریخی دکتر صمداف رئیس حزب اسلامی جمهوری آذربایجان در مجرم سال گذشته در اعتراض به ممنوعیت حجاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دکتر صمداف در این سخنرانی تاریخی که به دستگیری و صدور 12 سال حبس برای وی منجر گردید، سیاستهای جاری در کشورش را با سیاستهای زمان معاویه و یزید مقایسه نمود و بر تکلیف دینی خود مبنی بر حراست از ارشهای اسلامی تاکید کرد.
مدیر موسسه آران با اشاره به اینکه تاریخ این سخنرانی قبل از اتفاقات تونس میباشد گفت: میتوان چنین نتیجه گرفت که بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان قبل از بیداری کشورهای اسلامی شروع شده ولی به دلیل حاکمیت 70 ساله الحاد در این کشور و نیز سابقه نزدیک به دو قرن ایران ستیزی و اسلام ستزی در آن، دامنه بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان هنوز به همه مردم مسلمان این کشور تعمیم نیافته است.
در ادامه این نشست مهدی نعلبندی کارگردان مستند«حاج علی اکرام» نیز در صحبتهایی به تحلیل جایگاه اسلام و تشیع در تاریخ آذربایجان پرداخت و ریشههای اسلامگراییِ امروز را مربوط به تعلقات دینی مردم آذربایجان دانست.
وی با اشاره به دیدار خود با مرحوم حاج علیاکرام علیاف رهبر اسلامگرایان جمهوری آذربایجان گفت: مرحوم حاج علی اکرام میگفت؛ شما انقلابیهای ایران کار بزرگی کردهاید، در دنیا اسلام را زنده و سربلند کردهاید، امام خمینی (ره) برای اسلام نفس داد. حاج علی اکرام میگفت شما الحاد ندیدهاید. یعنی شما نماز بخوانید و اجازه آن را به شما ندهند. در جمهوری آذربایجان بخاطر دین مسلمانان را به زندان مباندازند.
گفتنی است، سلسله نشستهای «آشنایی با جریان اسلامگرایی در جمهوری آذربایجان» به میزبانی مساجد تبریز برگزار میشود که در نخستین برنامه از این نشستها با عنوان «خمینیچیها در جمهوری آذربایجان»، جمعهی گذشته در مسجد آیتالله طالقانی و دومین برنامه از این مجموعه نشستها، با عنوان «محکومان شریعت» در مسجد موسیبن جعفر(ع) میزبان علاقمندان مسائل منطقه بود.
|