چه مرضی دارید با 'حقهبازان' و 'مرتبطان با خارج کشور' مشاوره کنید
آیتالله محمدتقی مصباحیزدی در دیدار مسئولان، فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه امام حسین(ع)، مراکز کوثر امام علی(ع)، نیروی هوا فضای سپاه، نیروی دریایی سپاه شرکتکننده در طرح بصیرتافزایی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در بیانات فراوانی در اوایل نهضت بر موضوع استقامت تاکید داشتند.
وی افزود: خداوند در "سوره هود " بر استقامت مردم تاکید داشته که نشاندهنده اهمیت و جایگاه استقامت در پیشگاه خداوند متعال است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این آیه نشاندهنده این است که تداوم و استقامت در مسیر سختتر از مراحل شناسایی راه صحیح و ایمان به خدا و پیامبر اکرم(ص) خواهد بود.
وی با اشاره به بعثت پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: با آغاز بعثت رسول خدا(ص) برخی ایمان آورده و مسلمانان سختیهای فراوانی متحمل شدند؛ پس از سه سال پیامبر دعوت خود به طور علنی ابراز داشت.
آیتالله مصباح یزدی افزود: آزار و اذیت مشرکان پس از مدتی اوج گرفت و به محاصره مسلمانان در شعب ابیطالب پرداختند برخی افراد به فداکاری پرداختند و در جنگهای 23 ساله رسالت نبی مکرم اسلام(ص) نیز شرکت کردند.
وی عنوان داشت: پیامبر اکرم(ص) 70 روز پیش از رحلت خود از مردم برای تبعیت از امام علی(ع) بیعت گرفت، ولی پس از وفات رسول خدا(ص) مسلمانان مجاهد که سختیها را تحمل کرده بودند، فراموش کردند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: هنوز پیکر پیامبر اکرم(ص) دفن نشده بود که بین مهاجران، انصار، روس و خزرج بحث و گفتوگو به وجود آمد که در این جریان حضرت علی(ع)، سلمان و ابوذر حضور نداشتند و نخستین نماد بیاستقامتی مسلمانان ظهور پیدا کرد.
*برخی در برخی شرایط عهد و پیمانها را فراموش میکنند
وی با بیان اینکه دهها داستان مانند این واقعه وجود دارد، اظهار داشت: برخی افراد در برخی شرایط عهد و پیمانها را فراموش میکنند و رفتارهایی را انجام میدهند که شبیه رفتار دشمنان است و فعالیتهایی انجام میدهند که از عهده دشمن برنمیآید و اگر دشمن بخواهد انجام دهد باید با کمک آنها انجام دهد.
آیتالله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: قرآن به شکلهای مختلف درباره این موضوع تاکید کرده و افرادی که بیعت و عهد و پیمان بستهاند را به استقامت و جلوگیری از انحراف فراخوانده است.
* برخی که در مسیر انقلاب بودند در آخر تغییر مسیر دادند
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه استقامت برای انسانهای فداکار از ارزش فراوانی برخوردار است، بیان داشت: کسانی که از جان، مال و ناموس خود در جبههها گذشتند و سینههای خود را در برابر سر نیزههای شاه سپر کردند و در صحنههای مختلف فداکاری کرده زندانی و شکنجه شدند چنین کسانی در آخر کار تغییر مسیر دادند.
وی خاطرنشان کرد: شاید شرح حال آنها این باشد که ای کاش از روز اول نیامده بودیم و زحمتها، شکنجهها و تبعیدها را بیهوده تحمل کردیم چراکه ثروت و مقام از راه دیگر نیز میتوان کسب کرد ولی این امر خطر بزرگی برای اهل ایمان محسوب میشود.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه جامعه از اقشار مختلف تشکیل شده است، بیان داشت: در آیات نخست سوره بقره این سه دسته به درستی تعریف میشود برخی افراد از ایمان واقعی برخوردار هستند و دستورات اسلامی را به طور کامل اجرا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر خدا و دستوراتش را میشناسند ولی آنچه با خواستههای آنها تطابق ندارد مخالفت میکنند و آشکارا نظر خود را ابراز میدارند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: دسته سوم افرادی هستند که اصل راه را میشناسند ولی قصد ندارند حق را بپذیرند و میدانند همیشه نمیتوان با اهل حق مخالفت کرد و با رصد کردن اوضاع و شرایط به سوی جبهه پیروز حرکت میکنند.
وی با بیان اینکه حضور این سه دسته افراد در دوران ظهور حضرت ولیعصر(عج) مشخص نیست، عنوان داشت: از اوضاع و شرایط آن دوران به طور دقیق اطلاعی در دسترس نیست.
آیتالله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: بر اساس بینش قرآنی زندگی انسانها را با همه فراز و نشیبها، خوشیها و ناخوشیها یک دوران آزمایشی و جلسه امتحان است و باید این دوران سپری شود تا تکلیف مشخص شود.
وی با اشاره به آیات "سوره حدید " درباره سرنوشت انسانها بیان داشت: همگان در آخرت در صحنهای حاضر میشوند ولی برخی افراد که دارای ایمان واقعی هستند از سیمای نورانی برخوردارند و با این نور به مکانی هدایت میشوند که نهرهایی جاری است و به آنها نوید داده میشود که تا ابد در این مکان حضور دارند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کسانی که اظهار ایمان میکردند ولی ایمان نداشتند با مشاهده نور خود را ظلمت میبینند و از اهل ایمان خواستار نور میشوند.
وی تصریح کرد: در نهایت دیواری بین اهل ایمان و گروههای دیگر به وجود میآید که در جواب آنها گفته میشود که شما در انجام وظیفه معطل میکردید، شک در عقیده داشته و آرزوها شما را فریب داده است و این مسیری است که انسانها را در مسیر سقوط قرار میدهد.
آیتالله مصباح یزدی عنوان داشت: پیامی به آنها ابلاغ میشود که باید زندگی را دوباره آغاز کنید چراکه از کفار و منافقان پیروی کردید.
وی تاکید کرد: باید با خداوند به درستی و صداقت رفتار کرد برخی افراد میگویند ما اهل انقلاب و امام هستیم کدام امام جاسوسی میکرد، کدام امام دست در دست مخالفان دارد، کدام امام به اهل بیت فحش میدهد و عزاداران سید الشهدا را میکشد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نمیتوان سر خدا را کلاه گذاشت و به حقهبازی پرداخت چراکه این جهان عالم امتحان و آزمایش است و تقلب فایدهای ندارد و اگر بخواهیم در دام آنها گرفتار نشویم باید با خداوند صاف و صادق باشیم.
* در جلسات افراد حقه باز نباید شرکت کرد
وی خاطرنشان کرد: اگر در مکانی لغزش کردیم سعی کنیم به سرعت بازگردیم حرفهای افراد حقه باز را گوش ندهیم و در جلسات آنها شرکت نکنیم.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به برخی از لغزشها اظهار داشت: چه مرضی دارید که با کسانی که حقهبازند و با خارج در ارتباط هستند با آنها مشورت میکنید و در ابتدا اقرار میکنند که قصد فهم نظر آنها را داشتم.
وی با بیان اینکه نباید با هرکسی معاشرت کرد، تاکید کرد: در انجام وظایف محکم و پا برجا باشیم.
*برای هر باطلی جواب وجود دارد
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امروز باید وظیفه خود را به طور مناسب انجام دهیم و خبرهایی که سبب شک و شبهه میشوند برای آنها جواب یاد بگیریم چراکه برای هر باطلی جواب وجود دارد.
*بخشی از مشکلات عالم به دلیل جهل است
وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات عالم به دلیل جهل است، بیان داشت: بیشتر به این دلیل است که افراد نمیخواهند بدانندبرای اینکه با خواستههای ذهنی آنها همخوانی ندارد.
مصباحیزدی تاکید کرد: راه حق این است که آرزوها در چارچوب وظایف شرعی و حق، کنترل و تعدیل شود و آرزوها را باید برای جهان ابدی و بهشتی گذاشت و باید آرزو کرد که در پناه اهل بیت باشیم نه اینکه چند روزی در پشت یک میز قرار گیریم.
* باید راه امام و جانشینان را به طور شایسته بشناسیم
وی در پایان گفت: باید شناخت خود را تکمیل کنیم راه امام و جانشینان به طور شایسته بشناسیم و خود را برای عمل آماده کنیم نه اینکه به بهانه دین هوسهای خود را اعمال کنیم و این امر عاقبت خوبی ندارد و در نهایت بین ما و اهل حق و پیامبر و اولیای دین دیواری محکم به وجود میآید.
|