آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
از کدام اسلام سخن می گوییم؟

از کدام اسلام سخن می گوییم؟


سرویس بین الملل مفید نیوز :: فصل مشترک در تعریف های انعطاف ناپذیر علوم سیاسی مانند انقلاب، خیزش و جنبش، از رخدادهای شمال آفریقا و خاورمیانه "بیداری" می باشد و آنچه زمینه ساز و زیربنای ظهور بیداری است زیر ساخت های فکری گرایش به اسلام در بطن لایه های اجتماعی کشور های هدف می باشد // به قلم مسعود ندافان

تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۰

فصل مشترک در تعریف های انعطاف ناپذیر علوم سیاسی مانند انقلاب،خیزش و جنبش،از رخدادهای شمال آفریقا و خاورمیانه  "بیداری"  می باشد و آنچه زمینه ساز و زیربنای ظهور بیداری است زیر ساخت های فکری گرایش به اسلام در بطن لایه های اجتماعی کشور های هدف می باشد.

کانون همیشگی بحث ها درباره ی نوع گفتمان های افراد از اسلام می باشد

ـ برای یافتن پاسخ روشمند به بیان سه گفتمان که  "اسلام"  فقط  "مشترک لفظی" آنان است میپردازیم

1- اسلام ناب:

گفتمان انقلابی یکی از ابزارهای انقلابی متغیر در پروژه ی جهانی سازی اسلامی است که ارتباط تنگاتنگی با مکتب امام خمینی  (ره) دارد. آشناترین واژگان برای تحلیل گران غربی از این مکتب "اسلام مبارز"،  "اسلام انقلابی"  "اسلام خمینیسم"  است اما امام خمینی (ره) این گونه از این مکتب یاد می کنند «اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنج دیدگان تاریخ، اسلام عارفان خداجو، اسلام پاک طینتان عارف...و اسلامی که تمام اقشار در آن به رفاه زندگی کنند» و از دید یک سیاستمدار غربی مدافعان این مکتب بنیاد گرایان اسلامی که به هیچ چیز جز خشونت و حذف فیزیکی مخالفان خود نمی اندیشند در نگاه امام خمینی (ره) مدافعان مکتب «پابرهنگان، مظلومان و فقرای جهان...و افراد مجاهدی که به دنبال حق و عدالت اند دین کسانی که آزادی و استقلال میخواهند، مکتب مبارزان و مردم ضد استعماری است»

مولفه مرکزی در مکتب امام حکومت اسلامی که به واسطه ی آن مردم سالاری دینی محقق خواهد شد، که ایشان اینگونه آن را ترسیم میکنند«حکومت اسلامی هیچ یک از حکومت های موجود نیست....   مثلا استبدادی نیست که رئیس دولت مستبد و خود رای باشد و مال و جان مردم را به بازی بگیرد و در آن به دلخواه تصرف کند »

مؤلفه های دیگر مکتب حضرت روح الله:

1-نفی وابستگی: «ما با کمونیسم بین المللی به همان اندازه در ستیزیم که با جهان خواران غرب به سرکردگی آمریکا و با صهیونیزم و اسرائیل شدیدا مبارزه میکنیم »

2-وحدت امت اسلامی: «کشور های اسلام که یک میلیارد -تقریبا- جمعیت هستند، این سیل بزرگ یک میلیارد جمعیت اگر منسجم شود، کی میتواند درهم بشکند.»

درمکتب امام خمینی دید برون گرا بسط محور با صدور انقلاب معنا می دهد و ایشان می فرمایند "من به صراحت اعلام می کنم که در جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می کند و دلیلی ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب فدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد»

2- اسلام طالبانیسم:

خاستگاه فکری طالبان از مراکز دینی پاکستان و عربستان می باشد و فرآیند مقدماتی حضور آنان بدون نظم تشکیلاتی به دوران حضور شوروی در افغانستان برمی گردد و تفکرات قشری گری و ضعف فهمی فقهی آنان از حکومت اسلامی آتش جنگ داخلی را در افغانستان شعله ور کرد

طالبان "بدون مرز" شاید بهترین کلید واژه برای شبکه سازی پیچیده و پراکنده آنان در سطح جهان به ویژه در خاورمیانه و آفریقا نامید

ویژگی های مهم این طیف فکری

1-خرد گریزی

2-قشری گری و رادیکالیسم

3-هم پوشانی معنای دین و خشونت در دید جهانیان و ایجاد محیط خصم بین المللی از اسلام

4_تنگ کردن حلقه مسلمانان با تکفیر مذاهب اسلامی

3- اسلام اردوغانیسم یا مدل اسلام ترکیه ای:

«مناره مساجد؛ سرنیزه های ما هستند» خواندن این قطعه شعر کافی بود تا نظام لائیک ترکیه اردوغان شهردار استانبول را روانه زندان کند .

 حزب عدالت و توسعه و اردوغان با آشنایی از جنبش نا آرام و نا موفق اربکان اسلام گرا و با درک ظنی از حلقه مفقوده اراده جمعی در میان بافت های اجتماعی و تقابل همیشگی سکولاریسم و اسلام در بدنه سیاسی و ضعف اقتصادی ترکیه به پیدایش مدل اسلام گزینش گرا - دولت تکنوکرات اقدام کردند که هم از گزند نظامیان در امان باشد و هم تمایل اسلام گرایان را به خود جلب کند

بازفهمی از سلوک رفتاری اردوغان منجر به دریافت عدم ثبات رفتاری و تناقضات گفتاری او می شود وی تمايل در تخريب پل ارتباطي ضلع غير عربي (ايران) و ضلع عربي (سوريه) مقاومت در برابر اسرائيل دارد مردم مسلمان مصر را به برپایي حکومت لائیسم دعوت مي کند و مانیفست حزب عدالت و توسعه نامی از اسلام نمي برد

 پروژه الگوسازی ترکیه را در اجلاس داووس کلید زد و با کشتی آزادی غزه جا پای مطمئنی در قلوب مسلمانان برداشت و با رخداد های منطقه بهترین فرصت را برای به مرحله اجرا سازی الگو محوری خود بدست آورد

شاخص تفکر ترکیه این است که از آلرژی و نفرت مسلمانان نسبت به اسرائیل بیشینه بهره برداری را انجام دهد، رویکرد ترک ها با استقرار سامانه موشکی آمریکا در خاک خود تغییر "ارتباط طولی"  بین آمریکا و اسرائیل به " ارتباط عرضی" در دید مسلمانان می باشد.

مسلما سیاست پیشگیرانه  غرب در قبال ظهور اسلام ناب در عرصه بین المللی انچه مقام معظم رهبری آن را نسخه شفا بخش می نامند «آن چيزى كه اينجا ميتواند به اين كشورها كمك كند، تفكر مردم‌سالارى دينى است. مردم‌سالارى دينى كه ابتكار امام بزرگوار ماست، ميتواند نسخه‌اى براى همه‌ى اين كشورها باشد؛ هم مردم‌سالارى است، هم از متن دين برخاسته است » در وهله اول  تهاجم فکری و عملی به مبانی آن و سپس ماهیت بخشیدن به اسلام های "خود تعریفی" آنان در جهان است.

"سراب اسلامی "در ترکيه نمایان است که "با سرنیزه به سمت مناره مساجد نشانه رفته است" .

مفید نیوز - به قلم مسعود ندافان
 



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.