آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

گام های آرام بی.بی.سی فارسی به سوی سکس




تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۰

توجه به ضریب گیری اخبار در هر رسانه، نمایاننده ی سیاست های ترسیم شده از سوی مدیران آن رسانه است. در یک رسانه ممکن است اخبار اقتصادی از اهمیت بیشتری برای انتشار برخوردار باشد و در رسانه ای دیگر، یک دستاورد علمی برجسته می شود. در روزنامه ای به طور منظم اخبار سیاسی مربوط به یک حزب سیاسی خاص سرخط عناوین می گردد و در تلویزیونی، اخبار مربوط به نقاط ضعف نظام سیاسی یک کشور.

جزئی تر هم می توان بررسی کرد. مثلا در اخبار ورزشی رادیو و تلویزیون ایران، خبرهای مربوط به فوتبال، ضریب پخش بیشتری یافته اند و در رسانه های آمریکایی، اخبار مربوط به بسکتبال.

این روزها اما در اخبار ورزشی بی.بی.سی فارسی پخش اخبار مربوط به والیبال ساحلی زنان اهمیتی فراوان یافته است؛ آن هم برای مخاطب فارسی زبان و ایرانی. چندان که اخبار نتایج مسابقات والیبال ساحلی زنان نه تنها اولویت بیشتری نسبت به والیبال ساحلی مردان می یابد، بلکه خبر مربوط به بازی تیم های فوتبال اینتر و آث میلان جایگاه پایین تری را به خود اختصاص می دهد.

این شبکه همچنین در طول مسابقات فوتبال زنان در کشور آلمان رو به این ورزش آورد؛ اما با حاشیه ای پر رنگ تر از متن. هم از محرومیت بانوان فوتبالیست ایرانی فراوان گفت بدون آنکه دفاعی از آنها انجام دهد و هم از دختران فوتبالیست آلمانی که با عکس های عریان خود، صفحات یک مجله ی معروف سکس را پر کرده اند؛ آن هم با آب و تابی جالب توجه. دوست داشت بیشتر به بدن زنان بپردازد تا به فوتبال زنان.

ضریب گرفتن پخش خبر مربوط به باشگاه بدن سازی لختی ها نیز در خور توجه است.

در BBC فارسی، هر خبری از جاذبه ی جنسی برخوردار باشد حق پخش بیشتری می یابد. در ورزش هم منحصر نیست بلکه در سایر موضوعات نیز چنین اعمال ضریبی وجود دارد. یعنی بخش هایی از اخبار برجسته می شوند که از برجستگی های زنانه بی بهره نباشند. برای مثال اگر از تظاهرات اسپانیا می گوید به سمت دختر و پسری منحرف می شود که در میان حمله ی پلیس یکدیگر را به آغوش کشیده اند و بوسه های اعتراض نثار هم می کنند.

میزان شتاب این رویه ی بی.بی.سی به حدی است که مجریان شبکه را نیز از پرده پوشی خارج ساخته. آنها در برنامه هایی که نیاز به جذب مخاطب و انتقال پیام است فرصت عرض اندام می یابند؛ به ویژه در مناسبت ها و تجمع های اعتراضی در ایران. هرچند گاهی هم گرمازده می شوند و راحت تر. امری که تا پیش از این در این شبکه ی تلویزیونی فارسی سابقه ای نداشت.

کارشناسان از دلایل مهم اجرای این سیاست را کاهش مخاطب شبکه و سر برآوردن رقبایی مانند "فارسی وان" و "من و تو" می دانند.

البته این رویه باید ظریف صورت گیرد تا شائبه ی پرداخت جنسی در ساختار برنامه ها ایجاد نشود. امری که در سایر رسانه های غربی دیرزمانی است با شدت بیشتری دنبال می شود.

در اسرائیل، بخش اطلاع رسانی عربی وزارت امور خارجه ی این رژیم درصدد برمی آید برای جذب مخاطبان عرب زبان بیشتر و فرار از ناکامی رسانه ای یکی از شبکه های ماهواره ای خود به نام "۳۳" از سیاست صریح "پخش بدون سانسور فیلم های هالیوودی" و پخش صحنه های پورنو سخن گوید. (فرارو، ۱۱ مرداد ۸۶)

در واقع انگیزش بصری نقشی جدی در تهییج جنسی افراد دارد. ابزاری که جذب مخاطب رسانه را در پی خواهد داشت و البته تبعاتی را دامن خواهد زد. برخي از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که رسانه از دو ابزار براي جذابيت بهره مي‌گيرد؛ سکس و خشونت.

تغییر رفتار جنسی جوانان، ترغیب به رفتار غیر مسئولانه ی جنسی، ایجاد تمایل به ارتباط جنسی در سنین پایین، افزایش میزان بارداری های ناخواسته و سقط جنین، و همچنین افزایش سایر هزینه های اجتماعی و اقتصادی از نتایج تبلیغات گسترده و بی مرز رسانه ها است.

گزارش انجمن روان شناسی آمریكا حاکی از آن است که در طول یک سال، جوانان این كشور با ۱۴ هزار تصویر و یا پیام سكس روبرو می شوند. بررسی انجمن كایزر نیز می گوید که ۷۵% برنامه های رسانه ها حاوی مسایل جنسی است و در هر ساعت، شاهد شش صحنه ی سكسی می باشیم.

حدود ۶۰% نمایش ها و فیلم های ویدیویی نیز حاوی تصاویر و رفتارهای جنسی هستند. مركز رسانه و امور عمومی آمریكا، این گونه برنامه ها را بیش از هر نوع برنامه ی تصویری رایج دیگری، حاوی تصاویر سكسی می داند.

مجلات و نشریات نیز از این قافله عقب نمانده اند تا شاهد تصاویر اغواكننده ی زیادی در تبلیغات آن ها باشیم.

مطالعات نشان می دهند که میزان تصاویر زنان با لباس های سكسی، از ۲۸% در سال ۱۹۸۳، به ۴۰% رسیده است؛ این رقم در مورد تصاویر مردان افزایشی را از ۱۱% به ۱۸% گزارش می دهد.

ناگفته نماند که ۳۱% جوانان صریحاً اعلام كرده اند كه اطلاعات خود را درباره ی مسایل جنسی، از مجلات و نشریات دریافت می كنند. (خبرگزاری فارس)

نگرانی جدی دیگر در اتخاذ این رویه، تنزل جایگاه زن در فرایند تجاری سازی همه چیز در غرب است. نکته ای که انجمن روانشناسی آمریکا را نیز به واکنش می دارد. این انجمن نسبت به نگاه رسانه های آمریکا به زنان و پیام هایی که ارسال می دارند هشدار می دهد و می گوید که رسانه های غربی با نگاه جنسی به زنان، تخریب هویت و عزت آنان را سبب شده و شأن زن را در حد یک کالا تنزل داده است.

به هر روی، غرب با رسانه هایش در تلاش برای فتح فضای اذهان بشر از هیچ تلاشی روی گردان نیست.

BBC نیز از این قاعده مستثنی نیست. تامین هزینه های بی.بی.سی فارسی از سوی دولت انگلیس که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند باید توجیه پیدا کند. کاهش مخاطبان این شبکه نیز قوزی شده، بالای قوز. هر بار که از میزان هزینه های بنگاه خبرپراکنی BBC کاسته می شود، یا تعدیل نیرو صورت می گیرد، یا اعتصاب کارکنان و یا افزایش جاذبه های جنسی شبکه های این بنگاه برای افزایش مخاطب.

باید گفت که امروزه رسانه ها ذهن مخاطبان را یک منطقه ی آزاد تجاری می دانند. از شما باید پرسید که به کدام رسانه اجازه ی سرمایه گذاری در ذهن خود را می دهید؟!



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.