آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
از چه چیز این امت باید تعجب کرد؟

از چه چیز این امت باید تعجب کرد؟


سرباز صفر جنگ نرم


تذکراتی که بهتر است همه ما توجه کنیم...

اخلاق انتخاباتی

انتخابات آینده که به گفته مقام معظم رهبری خون تازه‌اى به پيكر انقلاب و كشور و نظام جمهورى اسلامى خواهد دمید مطمئنا مقدماتی لازم دارد که  آن مقدمات را هم ایشان اینگونه بیان کردند که :«انتخابات بايد سالم باشد، رقابتى باشد. رقابت غير از خصومت است، رقابت غير از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ اينها را بايد همه مواظب باشيم. رقابت اين نيست كه كسى اثبات خود را متوقف بر نفى ديگرى بداند. رقابت اين نيست كه كسانى بيايند براى جلب نظر مردم، وعده‌هاى خلاف قانون اساسى، خلاف قوانين عادى بدهند؛ اينها نبايد باشد. كسانى كه وارد عرصه‌ى انتخابات ميشوند، چه از طرف مجريان و مسئولان، چه از طرف كسانى كه نامزد ميشوند، بايستى به آداب و شروط يك حركت عمومىِ سالم پايبند باشند، متعهد باشند؛ اين لازم است.»

بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دی

طرفداران گفتمان امام و انقلاب باید کلکسیون اخلاق سیاسی و انتخاباتی باشند آنجا که مقام عظمای ولایت در اشاره به این نکته می فرمایند :

 

عقل، اين سياسی‌بازى‌ها و سياسى‌كارى‌هاى متعارف نيست؛ اينها خلاف عقل است «العقل ما عبد به الرّحمن و اكتسب به الجنان؛ عقل چيزی است كه به وسيله آن خداوند عبادت می شود و بهشت كسب می شود»؛ عقل اين است كه انسان را به راه راست هدايت ميكند. اشتباه ميكنند آن كسانى كه خيال ميكنند با سياسى‌كارى، عقلائى عمل ميكنند؛ نه، عقل آن چيزى است كه راه عبادت خدا را هموار ميكند. شاخصش هم براى ما، بين خودمان و خدا، اين است كه نگاه كنيم ببينيم در بيان اين حرف اخلاص داريم يا نه؟ به فكر خدائيم يا نه؟ من دارم براى خاطر خدا، رضاى خدا حرف ميزنم يا براى خاطر جلب توجه شما دارم حرف ميزنم؟ براى خاطر خداست يا براى خاطر دل مستمع و غير مستمع است؟ معيارش اين است. به خودمان مراجعه كنيم؛ اقضى القضات نسبت به انسان، خودِ انسان است. خودمان را فريب ندهيم...

 بيانات در سالروز عيد سعيد مبعث‌، بیست و نهم تیرماه هشتاد و هشت

 

اختلاف خطرناک و تفرقه


اما این روز ها متاسفانه جدای از اختلاف نظر های عادی بی انصافی هایی در جبهه رسانه ای انقلاب نسبت به افرادی که جبهه آنها و سخنشان منتسب به مطهری زمان است دیده می شود که شاید ناشی از قدرت طلبی و منفعت طلبی بعضی افراد و عدم توجه به رضایت خدای تعالی و منویات رهبر معظم انقلاب است باز اینجا لازم است قسمتی از پیام بنیانگذار کبیر انقلاب را خطاب به نیرو های خودی که هر یک سرگرم تبلیغات انتخاباتی برای گروه خود هستند می فرمایند:

 

«البته يك چيز مهم ديگر هم ممكن است موجب اختلاف گردد- كه همه بايد از شرّ آن به خدا پناه ببريم- كه آن حب نفس است كه اين ديگر اين جريان و آن جريان نمی‏شناسد.» امام(ره) فرمودند: «اگر آقايان از اين ديدگاه كه همه می‏خواهند نظام و اسلام را پشتيبانى كنند، به مسائل بنگرند، بسيارى از معضلات و حيرتها برطرف میگردد ولى اين بدان معنا نيست كه همه افراد تابع محض يك جريان باشند. با اين ديد گفته ‏ام كه انتقاد سازنده معنايش مخالفت نبوده و تشكل جديد مفهومش اختلاف نيست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می‏شود.

انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدايت دو جريان میشود. هيچ كس نبايد خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببيند. البته انتقاد غير از برخورد خطى و جريانى است. اگر در اين نظام كسى يا گروهى خداى ناكرده بى‏ جهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پيش از آنكه به رقيب يا رقباى خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. در هر حال، يكى‏ از كارهايى كه يقيناً رضايت خداوند متعال در آن است، تأليف قلوب و تلاش جهت زدودن كدورت‎ها و نزديك ساختن مواضع خدمت به يكديگر است. بايد از واسطه‏هايى كه فقط كارشان القاى بدبينى نسبت به جناح مقابل است، پرهيز نمود. شما آن‌قدر دشمنان مشترك داريد كه بايد با همه توان در برابر آنان بايستيد، لكن اگر ديديد كسى از اصول تخطى می‏كند، در برابرش قاطعانه بايستيد.»                                                                                                         صحيفه امام، ج‏21، ص: 180


امیرالمومنین در مورد وحدت و تفرقه چه می گویند؟

اما این مطلب را با یاداوری برخی از احادیث امیرالمومنین علی علیه اسلام در مورد توصیه به وحدت و پرهیز از تفرقه نیز کامل می کنیم آنجا که امیر المومنین علیه السلام سخن هایی که از روی جهل گفته می شود را عامل تفرقه بیان می فرمایند و می گویند:   لو سکت الجاهل ما اختلف الناس.

  اگر جاهل سکوت می کرد، مردم اختلاف نمی کردند [سبب بسیاری از اختلافات، سخنهای ناآگاهانه است ].

  بحار الانوار، ج 75، ص 81

 

عجیب آن است که آنچه که همه افراد در این انتخابات و همه انتخابات ها بر آن وحدت نظر دارند آن است که وحدت نیروهای انقلاب و عاشقان ولایت و به اصطلاح اصول گرایان موجب پیروزی آنها و یاس دشمن است و  حقیقتا تفرقه انداز شیطان و متفرق شده  شکار شیطان است آنجا که مولای متقیان بیان می فرمایند:

  .. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.

 

 دست خدا بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.

 شرح نهج البلاغه، جلد 8، ص 112

 

و غم و اندوه امیرالمومنین آنجاست که می فرمایند:

  .. فیا عجبا! و الله یمیت القلب و یجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم.

 شگفتا و عجبا! بخدا سوگند، وحدت اینان در راه باطل خود، و پراکندگی شما از راه حق، مایه دلمردگی و فزونی غم و اندوه است.

   نهج البلاغه، خطبه .27

 

تعجب از بعضی افراد

گاهی انسان متعجب می شود از احوال افراد درین وانفسای آخرالزمان، در جایی که گفتار و پندار و عملکرد افراد هیچ یک دیگری را تصدیق نمی نماید؛ اسلام دینی است که شیرینی ثمره اش آنجا آشکار می شود که افراد همانقدر که مدعی آن هستند، ملتزم بدان باشند.

 

این تعجب از آن است که گذشتگانی که رسما تریبون دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام بودند پیوسته در ستیز با نماد عقبه تئوریک نظام اسلامی یعنی حضرت علامه مصباح یزدی بودند و بعد از آنها کسانی که از قضا مدعی ولایتمداری و ولایتپذیری هستند نه آنکه با زبان که شخصیت رسمیشان مخدوش شود بلکه عملا با او سر مخالفت دارند.

 

این در حالی است که می بینیم عاشقان دلباخته ولایت و قشر گمنام و بی ادعای مردم که تشنه عمل به منویات نائب امام زمانند از این چراغ نورانی و مصباحی که دقیقا عنصری که این افراد مدعی را به تخطی از اوامر ولی امر می کشاند که همان عنصر انیت است را در خود از بین برده اند ،آنجا که بر خلاف برخی از سابقه داران نهضت هیچگاه خود را در عرض ولی خویش نمی بینند و نقشی برای خود جز تبیین و اطاعت اوامر شخص ولی فقیه قائل نیستند.

 

تعجب آنجاست که چرا بعضی از معتقدین به امام، شهادت ذوالشهادتین1 را نمی پذیرند و چرا در کنار مطهری زمان نیستند؟ البته مطهری هم می تواند صامت و ناطق داشته باشد که امروز دم از شهید مطهری زدن و از سخنان این شهید والا مقام برای جلوه بیشتر سخن و موضع خویش استفاده کردن کار آسانی است اما...

 

مقام معظم رهبری تفکر چه کسی را حجت قرار دادند؟

و حرف آخر آن است که در سنت الهی حجت باید بر همگان آشکار شود آنجا که سخن خدا توسط پیامبر او برای همگان مطرح می گردد تا حجتی باشد بر مشرکان و اهل بیت حجت های الهی در تمامی دوران ها هستند و در دوران غیبت یقینا ولی فقیه حجت امام زمان است اما گاهی در زمانی که در راه های باریک منویات ولی برایمان مشتبه می شود و درسترسی بدان برای همگان امکان ندارد ،امام خامنه ای با سخنانی که هیچگاه در زمان ما در شان هیچ شخصیتی از علما و دیگران نگفته اند؛بی شک این شخصیت بزرگ را در طریق شناختن راه انقلاب حجتی قرار داده اند برای  دوستاران نظام اسلامی و ولایت فقیه که فرمود : بنده نزديك به چهل سال است كه جناب آقاى مصباح را مى‌شناسم و به ايشان به عنوان يك فقيه، فيلسوف، متفكر و صاحب‌نظر در مسايل اساسى اسلام ارادت قلبى دارم. اگر خداى متعال به نسل كنونى ما، اين توفيق را نداد كه از شخصيتهايى مانند علامه طباطبايى و شهيد مطهرى استفاده كند، اما به لطف خدا اين شخصيت عزيز و عظيمالقدر، خلاء آن عزيزان را در زمان ما پر مى‌كند.                                                                    1378/06/13دیدار با دانشجویان

 

 

1-یکی از شاگردان حضرت امام نقل می کند: « در اوایل نهضت حدود سال 41 و 42 ، شخصی از حضرت امام اجازه می خواست ؛ برای این مسأله باید دو نفر شهادت می دادند. آیت الله مصباح که شهادت دادند امام فرمودند: شهادت ایشان کافی است ایشان ذوالشهادتین است و شهادتش به جای دو شاهد پذیرفته می شود.»

http://aql.blogfa.com



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.