«امر به معروف و نهي از منكر» شاخصه ديني است كه ارزش و اعتبار آن را ميتوان با تبيين ابعاد گوناگون قيام خونين امام حسين (ع) دريافت. اين فريضه فراموش شده با پيروزي انقلاب اسلامي اهميت دوباره يافت و در فواصل مختلف زماني حضرت امام «ره» و مقام معظم رهبري به احيا و گسترش آن در جامعه تأكيد داشتهاند. در همين راستا و در سال ۷۲ ستاد امر به معروف و نهي از منكر شكل گرفت كه البته به گفته حجتالاسلام زرگر دبير اين ستاد، بنابر تأكيد رهبر معظم انقلاب به ستاد احيا مبدل شد و تمركز و محوريت اين فريضه را بيشتر در سطح توسعه، گسترش و همگاني كردن در جامعه قرار دادند. حجتالاسلام سيداحمد زرگر در گفتوگو با «جوان» از موانع و اهداف محقق شده اين ستاد ميگويد.
اين ستاد از چه زماني و با چه هدفي تشكيل شد و تاكنون چه كارهايي در باب احياي فريضه ارزشمند امر به معروف و نهي از منكر انجام داده است؟
در سال ۱۳۷۲ نظر مبارك مقام معظم رهبري بر اين تعلق گرفت همانطور كه براي فريضههايي مثل نماز و روزه كار شده بود براي امر به معروف و نهي از منكر هم كار شود. در پيدستور ايشان تعدادي از عزيزاني كه دغدغه اين مسئله را داشتند نشستهاي متعددي را تشكيل دادند تا براي اين امر چارهانديشي كنند. دو مسئله هم در اين بين مورد توجه بود، يكي اينكه چه افرادي بايد بار اين مسئوليت را به دوش بكشند و ديگر اينكه اگر اين حركت شروع شود وظيفه ما در اين باره چيست؟ افراد متعددي مطرح بودند كه محور حركت باشند اما در جمع بنديها به اين نتيجه رسيديم كه حضرت آيتالله جنتي بهترين فرد براي اين سمت است. در جلسات، افراد در مورد موضوع دوم نظرشان اين بود كه اين ستاد وظيفهاش امر به معروف و نهي از منكر است، هر چند كه ابهاماتي هم وجود داشت كه آيا ما بايد براي احياي اين فريضه كار كنيم يا آنكه براي اجرايش يا هر دو.
در اولين جلسه كه محضر آقا حضور يافتيم حدود بيست و چند نفر بوديم. حضرت آيتالله جنتي مطرح كردند كه اين ستاد وظيفهاش چيست كه مقام معظم رهبري هم در پاسخ گفتند شما، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر هستيد. در همين جلسه آقا توضيح فرمودند كه چطور ميشود اين فريضه ديني را احيا نمود و نقش لسان، يد و گفتار بايد چگونه باشد. آقا فرمودند شما بايد كاري بكنيد كه مردم وظيفه خودشان را كه قلبي و لساني است انجام بدهند. مبحث يدي و برخورد هم مربوط به حكومت است و حق دخالت در اين قسمت را ستاد ندارد.
در اين زمينه ايشان به صورت مفصل توضيح دادند و فرمودند بايد كاري بكنيد كه در مقابل يك كار خلاف، ۱۰ نفر به صورت جداگانه تذكر بدهند و تأكيد كردند كه تأثير زبان از بمب اتم هم بالاتر است.
اهداف و استراتژي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر توسط آقا تبيين و مشخص شده است و هر كدام از اعضا وظيفه خود ميدانند كه خواستههاي معظم له را پيگيري و انجام دهند.
اين ستاد از روز اول درصدد بوده است كه يك كار فرهنگي مستقيم را در جهت احياي اين فريضه انجام دهد.
آقا در تعبير ديگري فرمودند، شما بايد كاري بكنيدكه امر به معروف و نهي از منكر فرهنگ عمومي شود، يعني همه مردم خود را موظف و ملزم به اين امر بدانند و تلاش ستاد هم همين است و تمام برنامههاي خودمان را روي همين متمركز كردهايم. براي همين است كه وارد كار اجرايي و مبارزه با منكرات نميشويم و به هيچ وجه اجازه نميدهيم به ستادهايمان در سراسر كشور كه وارد كار اجرايي شوند.
هر استاني ستاد احيا دارد كه رئيسش امام جمعه است، جانشيناش استاندار است. اصولاً فرماندار سپاه هم هست، نمايندگان سازمان تبليغات اسلامي استان، فرمانده نيروي انتظامي، نماينده ارشاد، صدا و سيما و بسيج هم از اعضاي شوراي سياستگذاري هستند. در تمام شهرستانها هم خوشبختانه ستاد احيا تشكيل شده است.
از زمان بدو تشكيل ستاد در سال ۷۲ تا الان چه كارهاي در جهت احياي اين فريضه صورت گرفته است و تا چه ميزان مطالبات مقام معظم رهبري محقق شده است؟
ما در اين مدت كار فرهنگي صرف انجام دادهايم، ما سعي كردهايم كارهايي را انجام بدهيم كه جايگاه اين فريضه به جايگاهي شبيه نماز برسد و همانطور كه يك مسلمان نماز خواندن را واجب ميداند، امر به معروف و نهي از منكر را هم واجب بداند. البته اگر ما آن زمان كه ستاد تشكيل شد همان زمان يك نظرسنجي كرده بوديم، عدهاي از مردم بودند كه اين فريضه را حرام ميدانستند چرا كه باعث به وجود آمدن فضاي درگيري و فحاشي ميدانستند، تلاش وسيعي شد كه اين ذهنيت برطرف شود. اگر الان از مردم سؤال بكنيم نميگويند كه امر به معروف و نهي از منكر حرام است بلكه ميگويند شرايط اين امر وجود ندارد.
شما به صورت دقيق اشاره نكرديد كه اين ستاد از سال ۷۲ تا الان چه كارهايي را براي احياي اين وظيفه ديني انجام داده است؟
عرض كردم كه ستاد كار فرهنگي سنگين براي اينكه ذهنيت مردم عوض شود صورت داده است آن هم با تشكيل شوراهاي امر به معروف و نهي از منكر در وزارتخانهها، سازمانها و اصناف شوراهاي تشكيل شده در دل اين نهادها دستورالعمل دارند و طبق دستورالعمل وارد عرصه ميشوند. هر آنجايي كه ما ديديم بايد اين فريضه الهي تحقق يابد شوراي امر به معروف و نهي از منكر ايجاد كرديم، مجموعه مختصري كه در ارتباط با اين فريضه كار بكنند و اين را احيا بكنند. مثلاً در وزارتخانهها، معاون اداري ومالي، مسئول بسيج، امام جماعت مجموعه و دو نفر از نيروهاي متدين به عنوان شوراي وزارتخانه شروع به كار ميكردند و حكم اين افراد هم از ستاد است. البته برگزاري همايشها و نشستهاي علمي در سراسر كشور در اين جهت اجرا شده است.
۱۸ سال از عمر ستاد ميگذرد و اين مدت فرصت مناسبي براي نهادينه كردن اين مقوله در فرهنگ عمومي بوده است، اما گروهي از كارشناسان مذهبي اعتقاد دارند نمود تلاشهاي ستاد احيا را در جامعه به صورت محسوس و ملموس نميتوان ديد، نظر شما چيست؟
در اين زمينه بايد به دو سه نكته توجه كرد، يكي اينكه اگر تشكيلاتي به وجود آمد براي هدفي خاص و امكانات لازم به آن مجموعه داده نشود نميتوان انتظار داشت كه اهداف تعيين شده به صورت كامل تحقق بيابد. اگر امكانات كافي داده شود آن زمان نميتوان انتظار داشت كه كارها به درستي پيش رفته باشد. بوجهاي كه به ستاد داده شده است مشخص است، ما اولين بودجهاي كه گرفتيم ۳۰۰ هزار تومان در سال بوده است.
همين مقدار كار هم كه انجام شده است بسياري آن را به خاطر همت بزرگواراني ميدانند كه شبانه روز وقتشان را صرف كردهاند كه كار به اينجا رسيده است. نكته دومي كه وجود دارد اين است كه بايد قوانيني را كه لازم است در اين زمينه به وجود بيايد. اصل هشتم قانون را از سال ۷۲ پيگير بوديم كه تصويب شود چون خود قانون ميگويد كه حدود اصل هشتم را قانون مشخص ميكند. هنوز كه هنوز است تصويب نشده است و دائم در فراز و نشيب به سر ميبرد. اين قانون در كميسيونهاي مختلف ادوار گوناگون مجلس رفته است و حتي در زمان آقاي خاتمي به هيئت دولت آمد و نتوانستند در اين مورد تصميم بگيرند و همچنان ماند. در دولت هشتم و نهم به همين شكل، اما در دولت نهم تصويب شد و دو سال و هشت ماه هم ماند. ما
ما سعي كردهايم كارهايي را انجام بدهيم كه جايگاه اين فريضه به جايگاهي شبيه نماز برسد. البته اگر ما آن زمان كه ستاد تشكيل شد همان زمان يك نظرسنجي كرده بوديم، عدهاي از مردم بودند كه اين فريضه را حرام ميدانستند چرا كه باعث به وجود آمدن فضاي درگيري و فحاشي ميدانستند، تلاش وسيعي شد كه اين ذهنيت برطرف شود
مجبور شديم همين لايحه را به صورت طرح به مجلس ببريم،مجلس و كميسيون فرهنگي هم تصويب كرده و هنوز هم در نوبت است چرا كه گيرهايي دارد كه بايد برطرف شود. اين دو عامل مهم است كه باعث شده آنطور كه بايد و شايد به اهداف مشخص شده در اين بخش نرسيم.
آقاي زرگر شايد عدهاي بر شمردن اينگونه دلايل را فرافكني قلمداد كنند؟
افرادي كه از روز اول با ما همكار بودهاند و شرايط كار را با بودجه اندك ديدهاند ميگويند كار خيلي خوب پيش رفته، اين نظر كارشناسان امر است.
در جلساتي كه با مقام معظم رهبري داشتيد، معظم له از خروجي ستاد احيا رضايت داشتند؟
ما به صورت دائم با ايشان ديدار نميتوانيم داشته باشيم. اما خوشبختانه به صورت مرتب خدمت ايشان گزارشات را رساندهايم. حتي در يكي از دفعاتي كه ما به ايشان گزارش داديم معظمله فرمودند، وظيفه من در مورد اين قضيه چيست؟ اين دغدغه و اهميت موضوع را در منظر آقا ميرساند. بسياري از گروهها آرزو دارند كه آقا در مورد تشكيلات آنها يك جمله گفته باشند اما خوشبختانه ما بدون هيچ زحمتي يك دفعه در ارتباط با مسئولان، اشارات مكرر آقا را در مورد اين فريضه ميبينيم. اين نشان دهنده دغدغه حضرت آقا به اين موضوع است و اين اصل اساسي است كه اگر اين فريضه احيا شود ساير فرايض هم احيا ميشود. نظام هم بايد همانند مقام معظم رهبري در اين باره احساس دغدغه كند و اين دغدغه را به جامعه منتقل كند. هر چند كه اين امر مستلزم همراهي و پشتيباني دستگاههاي مختلف در دل نظام اسلامي است. مثلاً زماني كه ما به صدا و سيما پيشنهاد مشاركت در احياي اين مقوله ديني را ميدهيم خيلي خوب استقبال ميكنندد اما زماني كه پاي عمل به ميان ميآيد متأسفانه از آن وعدههاي اوليه خبري نيست. زماني كه ما بودجه نداريم بايد چه كار بكنيم شما ميدانيد براي آنكه بتوان يك كار فرهنگي را در صدا و سيما منعكس كرد چه ميزان هزينه نياز است، بايد براي يك دقيقه تبليغ از روي آنتن تلويزيون يك ميليون تومان پول پرداخت كرد ما اين پول را بايد از كجا بياوريم. زماني كه بودجه نيست تمام زحمات ما كه چندين ماه طول كشيده است برنامهريزي كردهايم و به جلو بردهايم به نتيجه نميرسد يا آقايان در ارتباط با تشكيل شوراهاي امر به معروف و نهي از منكر كه در وزارتخانهها و سازمانها داير ميشوند نه نميگويند اما موقعي كه ميخواهند وارد عرصه عمل شوند برايشان سخت است، بحث راهاندازي تذكر لساني همان چيزي كه آقا ميگويند شكل گرفته است اما در وزارتخانهها ونهادهاي مربوط ضعيف عمل ميشود. زماني كه وارد وزارتخانهها ميشويم، شورا تشكيل شده است، معتمدين شناسايي شدهاند، آموزش هم دادهايم ميگوييم به صورت شيفتي تعدادي از افراد در مجموعه وزارتخانه يا سازمان هم به ارباب رجوع امر به معروف و نهي از منكر را متذكر شوند هم به پرسنلي كه رعايت نميكنند، اما متأسفانه به اين عمل نميشود، علتش هم اين است كه امر به معروف و نهي از منكر را مثل نماز نگاه نميكنند. اين فريضه تعامل دو انسان است، تعامل دو انسان بايد به شكل ظريفي صورت بگيرد لذا كار سخت و سنگيني است.
دغدغهمند نبودن مسئولان و مديران ارشد كشور را در اين باره چگونه ميبينيد؟
مسئولان رده بالاي هر مجموعه در اين بين دغدغه ندارند. اگر مسئولان رده بالاي هر وزارتخانه يا سازمان خودشان به ميدان بيايند كل مجموعه به ميدان ميآيند، اين خيلي راحت است. اما بر عكس اگر مسئول هر مجموعه بيتفاوت باشد نسبت به اين قضيه آن زمان است كه كل آن مجموعه حركتي را در اين راستا انجام نميدهند. ما الان هم بعضي از وزارتخانهها را داريم كه هنوز هم كه هنوز است شوراي امر به معروف و نهي از منكر در آنها تشكيل نشده است حتي من شخصاً بارها با وزير مربوطه صحبت كرده و از حساسيت مجموعه زير نظر ايشان گفتهام اما متأسفانه اين وزير شورا را تشكيل نداده است. اگر رأس يك مجموعه در اين جهت دغدغه داشته باشد و دنبال كار بيايد خود به خود هم زير مجموعه در اين جهت حركت ميكنند.
شما اشاراتي به نوع همكاري صدا و سيما در اين باره داشتيد و برنامههاي روزمره اين سازمان را تا چه ميزان در جهت احياي فرضيه امر به معروف و نهي از منكر ميدانيد و آيا انتقاداتي در اين باره به سازمان مذكور داشته ايد؟
حركتي كه مورد نظر آقاست و بايد در جامعه ايجاد شود شامل يك بخش و يك گروه نيست و همه ارگانهاي كشور از جمله صدا و سيما را شامل ميشود. اگر برنامهاي صدا و سيما پخش كرد و در آن به مباني و اعتقادات ديني حملهاي صورت گرفت روز بعد بايد هزاران تلفن به آنجا زده شود و آن برنامه را مورد انتقاد قرار دهند. آنكه اثرگذار است فشار جمعي است. در زمان رياست آقاي لاريجاني بر سازمان صدا و سيما يك شب برنامهاي پخش شد، من صبح روز بعد در به در دنبال ايشان ميگشتم تا با ايشان در مورد اين برنامه صحبت كنم. زماني كه موفق شدم با ايشان صحبت كنم آقاي لاريجاني هم گفتند من هم دنبال شما بودهام. ايشان گفتند روابط عمومي سازمان ليستي از تلفنها را براي من آوردهاند كه تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به سازمان تلفن زدهاند و بابت اين برنامه كه ديشب پخش شده است درخواست كردهاند كه دوباره اين برنامه پخش شود. آقاي لاريجاني به من گفتند شما و همكارانتان كجا بوديد كه زنگ بزنند و از اين برنامه انتقاد كنند. آمران به معروف بايد همه مردم باشند و قشر خاصي را شامل نميشود و اين دغدغه را بايد در كل جامعه به وجود آورد. اگر هر برنامهاي كه در صدا و سيما پخش ميشود و مردم به صورت خودجوش به آن اعتراض كرده و در اين جهت حركت كنند كه به اين سازمان فشار بياورند قطعاً اين روند متوقف خواهد شد كه در اين مجموعه شاهد بعضي از حرمتشكنيها باشيم. بايد اين را همكاران ما در صدا و سيما مورد توجه قرار دهند كه يك فيلم چقدر ميتواند به جامعه ضربه بزند و ضرر به بار بياورد. يك فيلم تا چه حد ميتواند جوانان را از راه درست منحرف كند و چقدر بدآموزي داشته باشد. البته مردم عادي وعوام جامعه نميتوانند برخي از هتاكيها و هجمهها را تشخيص دهند و بايد نخبگان و مسئولان ذيربط در اين جهت اقدام كنند. ما برنامههايي از صدا و سيما را رصد كردهايم و به مسئولان اين سازمان تحويل دادهايم كه حائز اهميت است. مثلاً يك سال برنامه كودكان را در تابستان مورد بررسي قرار داديم. در اين گزارش عناوين برنامه، موضوعات برنامه، ساعات پخش و كيفيت برنامهها را مورد بررسي قرار داديم كه همان زمان رئيس وقت سازمان صدا و سيما از اين بابت تشكر كردند. ايشان حتي گفتند من به همكاران دستور دادهام كه اين نكات را رعايت كرده و در جهت ارتقاي برنامههاي كودك كوشش كنند. ما دائم به اين سازمان انتقاداتي داشتهايم و آن را به گوش مسئولان رساندهايم.
آقاي زرگر برنامههاي روزمره صدا و سيما را ميتوان در راستاي احياي امر به معروف و نهي از منكر ارزيابي كرد يا برعكس ميتوان اشاعه دهنده منكر دانست؟
نظر بنده شايد در اين باره مورد توجه نباشد اما نظر مبارك حضرت آقا در اين زمينه دقيقاً قابل استناد است. آقا از برنامههاي صدا و سيما اظهار خشنودي و رضايت نميكنند. نظر معظم له ميتواند براي ما اساس كار باشد موقعي كه رضايت آقا از هر مجموعهاي مطلوب شد بدانيد ما هم رضايت داريم.
كداميك از دولتها (از سال ۷۲ تاكنون) در جهت احياي اين فريضه ديني با شما همكاري مطلوب داشتهاند؟
اين نسبي است. در بعضي از سالها و در يك دولت ممكن است قسمتي از مجموعه دولت بهتر با ما همكاري داشته و قسمت ديگر همين دولت با ما مخالفت و كارشكني داشتهاند. در ابتداي كار ستاد همدلي و همگرايي بيشتري بود و دوستان بهتر همكاري ميكردند و انگيزه هم بيشتر بود. دولتها و مجلسها هر چه از عمر ستاد بيشتر ميگذشت همكاريشان با مجموعه ستاد احيا كمتر ميشد. اما روي هم رفته به خاطر اينكه فريضه امر به معروف و نهي از منكر يك فريضه اسلامي است كل دولتها و سازمانها به ما نه نميگويند اما در عمل خوب همراهي نميكنند. به عبارت ديگر رودربايستي با اهداف بلند امام حسين (ع) كه همان امر به معروف و نهي از منكر است وجود دارد اما در عمل خوب عمل نميكنند و واقعاً ما در اين رابطه گلايه داريم. از زمان دولت آقاي خاتمي لايحه امر به معروف و نهي از منكر مطرح شد چون قبلش ما سراغ لايحه رفتيم اما بيشتر به سازوكار و تشكيلات ستاد احيا پرداختيم و در دولت خاتمي كار به اينجا رسيد كه لايحه مطرح شد. در مجلس پنجم هم اين مطرح شد كه اين ستاد بايد زير نظر مقام
در ابتداي كار ستاد، همدلي و همگرايي بيشتري بود و دوستان بهتر همكاري ميكردند و انگيزه هم بيشتر بود. دولتها و مجلسها هر چه از عمر ستاد بيشتر ميگذشت همكاريشان با مجموعه ستاد احيا كمتر ميشد. اما روي هم رفته به خاطر اينكه فريضه امر به معروف و نهي از منكر يك فريضه اسلامي است كل دولتها و سازمانها به ما نه نميگويند اما در عمل خوب همراهي نميكنند
معظم رهبري باشد. حضرت امام (ره) هم در زمان حيات به شوراي عالي انقلاب فرمودند كه بايد تشكيلاتي مبني بر دايره امر به معروف و نهي از منكر در مركز و در سراسر كشور تشكيل شود و با منكرات برخورد بكند و حتي با رأس هرم كه رهبر جامعه است هم برخورد بكند (در صورتي كه رهبر جامعه عمل خلاف مباني اسلامي انجام دهد). آقا سيد احمد هم در زير اين موضوع مينويسد كه اي كاش انجام ميشد اما دولت موقت اجازه تحقق چنين كاري را نداد. در زمان دولت،آقاي خاتمي معاون پارلماني ايشان طرح را به مجلس آورد كه در آن طرح هيچ بحثي در رابطه با اين فريضه مطرح نشده بود و طرح كامل سياسي بود. ما در هر صورت در جلساتي كه در آن كميسيونهاي مشخص شده هم حضور يافتند حضور پيدا كرديم، آن طرح كه جامع و كامل نبود و به درد نميخورد در همين كميسيونهاي لوايح دولت رد شد و طرحي را كه ما از قبل آماده كرده بوديم در آن جلسه قرار داديم و طي ۱۶۰ جلسه كميسيون و جلسات مختلف تصويب شد و به هيئت دولت آمد. با حضور خود رئيس جمهور نتوانستند تصميم بگيرند و اين طرح هيچگاه در دولت خاتمي تصويب نشد و دوستان دولتي گفتند اين طرح بماند براي دولت بعد. به محض اينكه دولت نهم تشكيل شد ما نامهاي نوشتيم كه موضوع از اين قرار است، دستور دادند كه در كميسيون فرهنگي دولت مطرح شود و اين كميسيون سه ماه به ما فرصت داد كه اصلاحات لازم را در لايحه انجام بدهيم. در آن سه ماه ما تلاش بسياري انجام داديم و به نهاد و سازمانهايي كه به كل كشور لازم بود فرستاديم و نظرات مختلف گرفته شد و در جلسه كميسيون فرهنگي دولت تصويب شد. دوباره يك جلسه ديگر كميسيون فرهنگي تشكيل داد و اصلاحات لازم انجام شده و در جلسه هيئت دولت تصويب شد. دو سال و هشت ماه ماند و امضا نشد كه به مجلس برود. ما فشار آورديم طرحي كه در دولت تصويب شده است چرا به مجلس فرستاده نميشود حتي پيشنويس هم آماده شده بود و ما مجبور شديم همان لايحه را دوباره به مجلس بفرستيم و خوشبختانه با ۹۲ امضا در صحن مطرح شد و با ۱۷۲ رأي تصويب شد البته با فوريت و الان در كميسيونهاي مختلف مجلس مطرح است و در كميسيون فرهنگي هم تصويب شده است و انشاءالله مراحل آخر را دنبال ميكند. در كنار اين بايد عرض كنيم كه ما به صورت مستمر با وزارتخانهها جلسه داريم و سالي دو سه بار با تمام اعضاي شوراي امر به معروف و نهي از منكر نشست جمعي داريم و تمام وزارتخانهها در آن جمع ميشوند و در آن برنامهها و اهداف و نوع حركت مشخص ميشود، ما بارها به عدم كارايي و رسيدگي برخي ادارات و سازمانها و نهادها به صورت گسترده رسيدگي و پيشبرد اين فريضه را گوشزد ميكنيم. مثلاً در شوراي امر به معروف اصناف و در اتحاديهها به صورت كامل و جامع موضوع را پيگيري ميكنيم و معتقديم كه اگر اصناف ما احكام شرعي و اسلامي را بلد باشند بهتر ميتوانند حقوق ديگران را رعايت كنند و در كنار آن به اين فريضه الهي پايبند باشند و آن را انجام دهند. قرار است ما براي اصناف ۱۱۳ حكم طراحي كنيم و ۱۵ حكم به صورت جيبي چاپ كرديم و براي پرستاران هم اين موارد را لحاظ كردهايم. هر صنف بايد اين احكام را ياد بگيرد و در اين جهت بايد اتحاديه،خود اصناف و وزارت بازرگاني كمك كنند. ما بارها به وزيران در جلسات اين موضوع را متذكر شدهايم كه بايد اصناف را آموزش احكام داد و آنها را ملزم كرد كه آنها را ياد بگيرند و تا امتحان ندهند و قبول نشوند به آنها مجوز داده نشود متأسفانه در اين رابطه همكاري نميشود.
در دوران اصلاحات نگاه تساهل و تسامح در مورد آموزههاي اسلامي كاربرد فراگيري داشت، اين شاخصه چه موانعي بر سر راه ستاد احيا امر به معروف و نهي از منكر ايجاد كرد و شما براي زدودن اين نگاه چه اقداماتي انجام داديد؟
ما كار سنگيني انجام دادهايم و آن رصد تمام گفتار آقايان بود در مطبوعات حتي در رسانههاي بيگانه. در همين زمينه هم بولتنهاي مختلف آماده كرديم و به جاهايي كه لازم بود فرستاديم. قرار بود يك نمايشگاهي به وجود بيايد و نسبت به اين افراد روشنگري صورت بگيرد و زمينههاي تغيير و تحول اين افراد در دولت اصلاحات را بررسي كنيم. البته اين فعاليتها همچنان ادامه دارد و ستاد تمام افراد و گروهها را زير نظر دارد و آنها را رصد ميكند و خروجي كار را براي جاهايي كه لازم است ميفرستد. برخي از فعاليتها و كارهاي سازمان را بنده نميخواهم علم بكنم چرا كه قصد همكاران رضاي خداست نه چيز ديگري.
پديده بيحجابي يا بدحجابي موضوعي است كه به رغم مخالفت و پيگيريهاي دلسوزان و متدينين جامعه هر روز ظهور و بروز بيشتري دارد، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يكي از دستگاههاي موظف چه اقداماتي براي پيشگيري و وخيمتر نشدن اوضاع تا حال انجام داده است؟
ما غير از احيا اين فريضه هيچ كار ديگري انجام نميدهيم، بنده بسيار حساسم كه دستور آقا به صورت كامل انجام بشود، ما نبايد از حيطه وظايف خود خارج شويم. ما ستاد احيا امر به معروف و نهي از منكر هستيم.
در سال ۱۳۶۵ كه قانون حجاب و عفاف در مجلس تصويب شد، آن زمان بنده كه در دادسرا بودم به صورت مستمر پيگير اين موضوع بودم ولي در اينجا ورود پيدا نميكنيم چرا كه نميخواهيم از دستور آقا عدول كنيم. من بارها و بارها در جلسات گفتهام كه وضع بدحجابي در جامعه بدتر و بدتر هم شده است و اين راه هم در جلسات با مسئولان متذكر شدهايم اما متأسفانه پيشروي صورت نگرفته است. در ارتباط با كارهاي زيربنايي براي احيا عفت و عصمت در جامعه واقعاً كار كردهايم.
چه كارهايي انجام دادهايد؟
همين قانون عفاف و حجاب كه در شوراي انقلاب فرهنگي تصويب شد و در آن دستورالعمل و وظايف هر ارگاني را مشخص كرد كه در آن ۲۶ ارگان و سازمان موظف به انجام وظايفي شدهاند. براي خود ستاد احيا هم ۱۳ وظيفه مشخص شده است. در تمام جلسات تنظيم دستورالعمل و شرح وظايف كه انجام ميگرفت محوربحث بنده بودم و ما اين وظايف را مشخص كرديم. جالب است كه براي ستاد احيا فقط يك بند تصويب كرده بودند و ما ۱۲ بند را به آن اضافه كرديم كه شد ۱۳ بند. اتفاقاً جدول اين كار هم هست و مثلاً براي صدا و سيما حدود ۲۲ بند بود. كار فرهنگي بزرگي بايد در اين عرصه صورت بگيرد هر چند كه كار فرهنگي خيلي ملموس نيست اما كار اجرايي را ميشود ديد. اگر بخواهد در جامعه ما طرح حجاب و عفاف به صورت كامل انجام بشود اين بهترين زمينه و طرح براي انجام اين كار است. در رابطه با بحث حجاب و عفاف هم بايد ديد و نظر جامعه را در اين رابطه عوض كرد و اين فرهنگ را به وجود آورد كه برهنگي چيزي جز تشويش افسردگي و هرزگي به بار نميآورد. ما بايد غيرت را هم در مردانمان بارور كنيم و كار فرهنگي گسترده را صورت بدهيم. گير كار آموزش و پرورش چيست كه براي دانشآموزان مقطع ابتدايي و دبيرستان كار فرهنگي انجام نميدهند. اگر در مدارس كار فرهنگي صورت بگيرد واقعاً موقعي به در مدارس ميرويم دختر خانمها وضعشان به اين شكل خواهد بود. در رابطه با دانشجويان هم به همين شكل، چه كسي بايد از بيبند و باري و بدحجابي در دانشگاهها جلوگيري بكند و يا براي آنها كار فرهنگي انجام بدهد؟ ما بايد زودتر كار فرهنگي گسترده را شروع كنيم تا وضع از اين بدتر نشود. هر چند كه برخي گروهها هم در اين بين اهداف خود را به وسيله افراد بدحجاب جلو ميبرند به اين صورت كه افرادي را با ظاهر نامناسب به سطح خيابانها ميبرند و اعتقادات مردم را مورد تهاجم قرار ميدهند. نمونه آن يك دستگاه اتوبوس حامل افراد بدحجاب است كه به شهر مقدس قم ميروند تا اهداف گروهها و جرياناتي را تأمين كنند. نميشود با اين عده كار فرهنگي كرد چرا كه جوابگو نيست. متأسفانه در برخي از بيمارستانهاي دولتي ما هم وضع خوبي حاكم نيست و برخي از افراد اين فضا را دچار اختلال كرده است. قانون در اين رابطه وظايف همه را مشخص كردهاند. اما متأسفانه زماني كه مسئولان به قانون عمل نميكنند چه بايد كرد؟
در طول ماههاي اخير اخباري در خروجي رسانهها قرار گرفت و در آن به ضرب و جرح ناهيان از منكر يا آمران به معروف اشاره شده بود، به نظر شما دلايل به وجود آمدن اين فضا چيست؟
بنده نميخواهم به اين سؤال پاسخ بدهم چرا كه هدف مجروحان اين حوادث، امر به معروف و نهي از منكر نبوده است و بنده در جريان ريز اين مسائل قرار دارم.
چشماندازي كه شما براي تحقق حداكثري فريضه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه ترسيم ميكنيد چگونه است؟
ما انشاءالله بايد به آن سمت برويم كه نظر مبارك آقا است كه هر فرد مسلمان همان طور كه نسبت به نماز و روزه حساسيت دارد بايد درمورد اين فريضه هم حساسيت داشته باشد. افق اين است نظارت همگاني بايد فرهنگ عمومي بشود نه اينكه يك نفر ناهي از منكر يا آمر به معروف باشد بلكه تمام جامعه و تمام اقشار و اصناف در اين جهت حركت كنند.