آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
" کار آفرینان خلاق مسلمان " موتور توسعه ی پایدار

" کار آفرینان خلاق مسلمان " موتور توسعه ی پایدار


سرویس اقتصاد و بین الملل مفید نیوز :: از این جهت موضوع این مقاله حائز اهمیت است که رفتار بسیاری از سیاستمداران و خواص جامعه ی ما همسو و یا نزدیک به دیدگاه سرمایه داری است. از این رو سعی کرده ایم برای برون رفت از معضلات و ابهامات حل نشده در سرمایه داری، مدلی ارائه کنیم که امیدواریم جایگزین روش امتحان شده و شکست خورده ی آنها باشد.

تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۸۹

                                         
  طبق تعاریف دیدگاه سرمایه داری1 استنتاج می شود که سرمایه باید به سمت کارآیی بالاتر و استفاده ی بهینه از آن سوق داده شود. طبق تعاریف این مکتب، مبنای عقلایی به گونه ای در سیستم پایه ریزی می شود که سرمایه برای تولید و کارآفرینی به سمت سرمایه داران و ثروتمندان برود، چون آنها استفاده ی بهینه از سرمایه را آموخته اند و تخصص لازم در به کارگیری سرمایه را دارند.حال آن که این فرض درون خود ابهاماتی دارد، از آن جمله:
1.آیا منطقی است که از میزان سرمایه ی ثروتمندان و سوداگران(ولو از رانت یا واسطه گری کسب شده باشد)،تخصص آن ها در ایجاد کارآیی2 و بهره وری3 بالاتر در سیستم را استنتاج کرد؟
2.آیا کسی که سرمایه دار نیست(ولی سرمایه ی انسانی4 بالایی دارد) و یا حتی از اقشار ضعیف جامعه محسوب می شود را می توان به متخصص نبودن در انجام فعالیت های اقتصادی متهم کرد؟
3.آیا این روش تشدیدکننده ی اختلاف طبقاتی و اشرافیگری نیست ؟
4.وجه تمایز این دیدگاه با فئودالیسم و برده داری مدرن در چیست ؟
5. عدالت اقتصادی و رشد متوازن جامعه در این دیدگاه چه جایگاهی دارد؟
6. با سوق سرمایه به سمت سرمایه داران،سرمایه ی در دست اکثر مردم کاهش می یابد که این امر به کاهش مصرف متوسط آنها می انجامد.سرانجام مانند اتفاقات مشابه که در غرب و ایالات متحده رخ داده است، بحران رکود مصرفی امری محتمل است.چه پیشنهادی برای رفع این معضل وجود دارد؟
  در الگوهای توسعه ی اقتصادی، هر کدام از متفکرین علم اقتصاد، نقطه ی عطفی برای جهش اقتصادی پیشنهاد می کنند که در این میان شومپیتر5 موتور محرکه ی اقتصاد را کارآفرینان خلاق میداند. حال آن که با توجه به ابهامات فوق، این مشکلات در این نظریه مرتفع نمی شوند.
   در الگوی پیشنهادی ما کار آفرینان خلاق مسلمان با ملاحظات رفتاری- عقیدتی- اخلاقی که بر پایه ی حداکثر سازی سود و منافع دنیوی و اخروی است ، می توانند موتور توسعه ی پایدار جامعه باشند. در نتیجه ی این عملکرد ،جهش جامعه را به سمت کاهش بیکاری ، افزایش کارآیی تولید و در نتیجه ایجاد مزیت نسبی در کالاهای داخلی و در نتیجه بهبود تراز تجاری سوق دهند و علاوه بر بهبود سلامت روحی و اخلاقی و فرهنگی جامعه به کمتر شدن فاصله ی طبقاتی در جامعه (کم شدن ضریب جینی ) یاری رسانند و سیستم را به نحوی عادلانه مدیریت کنند.

 فرد مسلمان در این مدل به کسی اطلاق می شود که به عدالت، اخلاق و منافع جمعی بیاندیشد و حقوق اموالش (خمس و زکات و..) را بپردازد و انفاق کند.اموال در دست خود را برای خود نداند و امانتی از طرف خدا برای خدمت به خلق بداند.از طمع دوری کند به نحوی که برای ثروت اندوزی خود سقف قائل باشد و سرمایه ی در دست خود را اگر توانایی مدیریت بیش از آن را ندارد در راستای ایجاد پیشرفت در جامعه اسلامی به گروه ها و تشکل های متخصص و متعهد کارآفرین بسپارد6; که این چرخه به تولید کارآفرین7 خلاق منتهی می شود. با بازخور مثبت ایجاد شده از این سیستم، رشد نمایی در پرورش کارآفرینان خلاق مسلمان و تقویت موتور محرکه ی سیستم مذکور،امری بدیهی است

از این جهت موضوع این مقاله حائز اهمیت است که رفتار بسیاری از سیاستمداران و خواص جامعه ی ما همسو و یا نزدیک به دیدگاه  سرمایه داری است. از این رو سعی کرده ایم برای برون رفت از معضلات و ابهامات حل نشده در سرمایه داری، مدلی ارائه کنیم که امیدواریم جایگزین روش امتحان شده و شکست خورده ی آنها باشد. ناگفته نماند در بخش دوم مقاله سعی می شود با روشی  تحلیلی و علمی، مزایا و معایب روش توسعه ی کارآفرینانه که توسط دولت با پرداخت وام برای طرح های زود بازده انجام شد را برررسی کنیم.


Capitalism.1
Efficiency.2
Productivity.3
Human Capital.4
Joseph schumpeter(1883-1950) .5
Joint venture.6
Entrepreneur.7

علیرضا دهقان

نام: ارمیا   تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹
سلام
مقاله جالبی بود
فقط کاش بیشتر توضیح میدادین
نام: مجید افشار   تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹
سلام ! یه سوال: دولت چطور میتونه کارآفرین های مسلمان رو شناسایی کنه و کمک کنه که سرمایه ها به سمت اونا بره نه به سمت کپیتالیست ها؟ یعنی این نظریه چطور میتونه توی سیاست های دولت لحاظ بشه و اجرایی بشه؟ چون ملاک هایی که شما برای کارآفرین مسلمان گفتی، ملاک های درونی و باطنیه و نمیشه افراد واجد این شرایط رو شناسایی کرد.


----------------------------------------



سلام
من در مقاله ی بعدی سعی میکنم، مدل رو بسط بدهم و راهکارهای اجرایی این طرح رو بیشتر بشکافم که هم به سؤال وزین شما پاسخی داده باشم و هم طرح بهتر و کاربردی تر بیان شود.
نام: بی نام   تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹
سلام
واقعا جامع نگری شما به اسلام جالب است
نام: بی نام   تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹
لطفا توضیح دهید برای این کارآفرینان خلاق مسلمان مصداقی هم دارید و یا ناشی از ایده آل گرایی شما است



----------------------------------------


سلام پیرو وعده ی قبلی در مقاله ی آتی به بیان راهکارهای اجرایی می پردازیم.ولیکن بحث تحقق توسعه ی پایدار امری ایده آل گرایانه است که با ارائه ی این مدل سعی بر آن شده است که قابلیت اجرایی پیدا کند.


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.