آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

فتواي آيت‌الله مكارم درباره اذكار غير مأثور




تاریخ: ۸ شهريور ۱۳۹۰

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی نظر خود را پیرامون استفاده از اذکار غیرمأثوره [غیر مستند] اعلام کرد.

هفته گذشته در برنامه تلویزیونی"این شی ها" مهمان برنامه ذکرهایی را برای شب بیست و سوم ماه ماه رمضان توصیه کرد.

این ذکرها که در میان آنها نامهای "طیهور"و"طیهار" به خدا نسبت داده شده بود مورد اعتراض آیت الله مکارم شیرازی قرار گرفت.

سایت مرکز خبرحوزه متن استفتای برخی طلاب و پاسخ آیت الله مکارم را منتشر کرده است.

در سوال مطرح شده آمده است:

 اخیراً دیده مى‌شود که بعضى از اذکار که از معصومین (ع) به ما نرسیده، با اعداد و آداب خاصى و آثار مهمى ترویج مى‌شود و گاهى نام‌هایى به خداوند در این اذکار اطلاق شده که در هیچ کتاب لغت از کتب لغت عربى دیده نمى‌شود. لطفاً حکم شرعى استفاده از این اذکار را به طور شفاف براى رفع هرگونه شبهه بیان فرمایید. همیشه در سایه لطف الهى پایدار باشید.

جمعى از طلاب حوزه علمیه قم

پاسخ  آیت الله مکارم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادران و خواهران عزیز آگاه باشند که بر طبق موازین فقه اسلامى باید دین خود و تمام آداب واجب و مستحب را از کتاب الله و سنّت معصومین (علیهم آلاف التحیة والثناء) بگیریم؛ زیرا حدیث معروف و مسلّم «ثقلین» مى‌گوید اگر مى‌خواهید گمراه نشوید چنگ به دامان این دو بزنید؛ بنابراین هر ذکرى که به آن بزرگواران منسوب نباشد شرعاً اعتبارى ندارد، مخصوصاً اگر در آن اذکار نام‌هایى براى خدا ذکر شود که در هیچ یک از کلمات معصومین و منابع لغت عرب نباشد و نزد اهل لسان، کلامى مهمل محسوب شود حتى اگر شخص روزه‌دار چنین نام‌هایى را در حال روزه به عنوان نام خدا به خداوند متعال نسبت دهد، روزه‌اش اشکال پیدا مى‌کند. گشودن این باب که اذکارى غیر از اذکار معصومین مورد عمل قرار گیرد در آینده مشکلات عظیمى براى مذهب به وجود خواهد آورد.

البته باید به همه شخصیت‌هاى محترم احترام گذارد، اما حکم خداوند که در روز قیامت همه در برابر آن باید جوابگو باشیم همان است که در بالا عرض شد. خداوند به همه ما توفیق عمل دهد.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

28 رمضان المبارک 1432 هجرى قمرى



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.