آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
دومين كشور شيعه جهان در بند دولتي سكولار

دومين كشور شيعه جهان در بند دولتي سكولار


کیهان


كمتر روزي است كه خبري از اقدامات تأمل برانگيز جمهوري آذربايجان در گوشه و كنار رسانه ها منتشر نشود. هر چند اين اخبار متأسفانه آنچنان كه بايد و شايد مورد توجه قرار نمي گيرند و جايي در تحليل ها و تفسيرها ندارند. «الهام علي اف» گويا قصد دارد هرگونه كه شده اسلام را از كشوري بزدايد كه قريب 93 درصد آن را مسلمين تشكيل مي دهند. سايت برهان به بهانه افزايش اسلام ستيزي از سوي دولت آذربايجان، با «برهان حشمتي»، مدير سيماي آذري شبكه جهاني سحر به گفت وگو نشسته كه شما را به خواندن آن دعوت مي كنيم.
¤ همان طور كه مستحضر هستيد، امواج بيداري اسلامي منطقه را در نورديده است. اما به نظر مي رسد كه آذربايجان آن چنان كه بايد و شايد از اين امواج تأثير نپذيرفته است و مسلمانان اين كشور هر روز بيش از پيش با محدوديت مواجه مي شوند، ارزيابي شما از تحولات آذربايجان چيست؟ و علت اهميت اين تحولات را چه مي دانيد؟
- نكته حايز اهميت در خصوص آذربايجان، به اصطلاح زير پوستي بودن تحولات آن است، يعني باتوجه به مراسم عاشوراي امسال در «نارداران» مي توان دريافت گرچه اقدام ها، بخش نامه ها و قوانيني كه دولت آذربايجان اعمال مي كند نشان دهنده قهقرا و مقابله با بيداري اسلامي است ولي خوشبختانه جرياني كه در مردم جاري و ساري است، نشان دهنده بيداري عميق اسلامي در جمهوري آذربايجان است. اين را در مضمون نوحه ها و محتواي شعارهايي كه در مراسم عاشوراي نارداران كنار زيارتگاه «بي بي رحيمه» (خواهر امام رضا (عليه السلام)) برگزار شد، مي توان بعينه مشاهده كرد.
به بركت تعاليم نهضت عاشورا و مراسم هاي ويژه آن، مردم آذربايجان به رغم تمام فشارها و محدوديت هاي 20 سال اخير، در حال بيداري هستند. اما اين كه آذربايجان چه اهميتي دارد، وجوه مختلفي مي تواند داشته باشد. بنده آذربايجان را ادامه ايران مي دانم. از زماني كه آذربايجان به ناحق با معاهده هاي ننگين «گلستان» و «تركمانچاي» از ايران جدا شده است، مدت زيادي نمي گذرد. اين نشان مي دهد ما همان قدر كه در مورد مردم خودمان مسئوليت داريم، در مورد مردم آذربايجان نيز مسئول هستيم.
وجه دوم آن كه اين كشور يك كشور شيعه است. شيعيان آن جا 70سال از سوي كمونيسم مورد ظلم واقع شدند، ابتدا توسط روسيه تزاري و هم اكنون نيز از سوي جريان صهيونيسم مورد ظلم قرار گرفته اند و بسيار خطرناك تر از كمونيسم مي باشد. مردم در مقابل كمونيسم 70سال مقاومت كردند، تلفات دادند، علما به زندان افتادند، تبعيد شدند، تيرباران شدند و مردم در خفقان و ترس نگه داشته شدند. به واقع سختي ها و مصائبي كه كمونيسم بر سر مردم آذربايجان آورده، بسيار دردناك است و وقتي انسان در اين باره صحبت مي كند، دلش به درد مي آيد و مي خواهد به هر شكل ممكن تأثر خود را نشان دهد و به آن ها كمك كند. اكنون اين مردم تحت ظلم و ستم، از ملت ايران انتظار دارند در جايگاه برادر ديني به آن ها ياري رساند.
ما همان طور كه از فلسطين و ساير مظلومان جهان حمايت مي كنيم مي بايست از مردم آذربايجان نيز حمايت كنيم چرا كه آذربايجان مانند برادري است كه به ناحق از ما دور شده و هم اكنون نيز مورد طمع دشمنان واقع گرديده است؛ دشمناني كه دشمن ما و جهان اسلام نيز هستند. اين دشمنان مي خواهند از آذربايجان به عنوان نقطه اي براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي و كشورهاي اسلامي بيدار شده در منطقه استفاده نمايند.
براي تمام كساني كه مسايل آذربايجان را دنبال مي كنند به عنوان يك اصل محرز شده كه دشمنان سعي دارند تمامي نقاط مشترك اين جمهوري را با جمهوري اسلامي به نقطه افتراق و دشمني تبديل كنند و تمامي پيوندهاي تاريخي، فرهنگي، ديني و زباني اين دو كشور را طوري تعبير و تفسير نمايند كه به دوري و جدايي بينجامد.
¤ شما به احساسات مذهبي مردم در عزاداري عاشوراي امسال در آذربايجان اشاره كرديد. به نظر شما چه طور مي شود با وجود چنين مردمي با احساسات مذهبي بالا، دولتي سر كار مي آيد كه به عنوان مثال پخش اذان را از بلندگوها ممنوع مي كند، نشانه هاي مذهبي اعم از مهر، تسبيح و قرآن را از اداره ها جمع مي نمايد، عزاداري سيدالشهدا را ممنوع مي كند، دست به تخريب مساجد مي زند و هم اكنون در اقدامي جديد به بهانه يكسان سازي پوشش، حجاب را در محيط هاي آموزشي ممنوع مي نمايد؟
-اين دولت در حقيقت، خواسته مردم نيست. اگر مي خواهيد اين موضوع برايتان ملموس تر شود، دوران ايران را قبل از انقلاب اسلامي به ياد آوريد. چه طور شده بود كه ملت مسلمان ايران اسير سياست كشف حجاب «رضاخان» شده بودند. حتي بنده معتقدم دولت فعلي جمهوري آذربايجان، شباهت بسيار زيادي به دولت «محمدرضا» دارد؛ يعني به لحاظ فرهنگي و ترويج بي بندوباري همان رويكرد را داراست؛ به لحاظ سياست خارجي و نزديكي با غرب و اسراييل نيز همان مسير را طي مي كند؛ به لحاظ نمايش زرق و برق و مدرنيزاسيون نيز عملكرد مشابهي دارد.
اكنون ملت آذربايجان نيز شرايط مشابه ايران دوران رضاخان را تجربه مي كند. در جمهوري آذربايجان با هر عادتي كه نشان دهنده اسلاميت باشد، برخورد مي گردد ولي بايد دانست كه ماشين سركوب كمونيسم با تمامي ادعايش نتوانست اعتقادهاي اسلامي و شيعي اين مردم را از بين ببرد. هم اكنون اذان ممنوع مي شود اما مردم شيوه هاي جديدي براي اذان گفتن پيدا مي كنند؛ عزاداري ممنوع مي شود اما مردم راه هاي ديگري براي ارادت خود به امام حسين(عليه السلام) پيدا مي كنند؛ حجاب ممنوع مي شود، مردم بيش تر راغب مي گردند كه حجابشان را حفظ كنند.
¤ در آذربايجان اقليت هاي مذهبي ديگري نيز وجود دارند اما به نظر مي رسد با چنين محدوديت هايي كه شيعيان با آن مواجه هستند روبه رو نيستند. علت اين برخورد تبعيض آميز دولت آذربايجان چيست؟
- شايد ريشه اين برخورد تبعيض آميز را بتوان در دو عامل جست وجو كرد؛ يكي خارجي و ديگري داخلي. عامل خارجي به نفوذ تفكر صهيونيسم در دولت آذربايجان بازمي گردد. هر بار كه سران رژيم صهيونيستي به آذربايجان سفر مي كنند، بلافاصله و به طور نامتعارفي تحولاتي در آذربايجان رخ مي دهد و عرصه بر شيعيان اين كشور تنگ تر مي شود.
عامل داخلي به تأثيرات به جاي مانده از تفكر كمونيسم در آذربايجان برمي گردد. به هر حال كمونيسم 70 سال در اين كشور حاكم بوده است و تلاش كرده كه از راه كتاب هاي درسي ايدئولوژي خود را در ذهن مردم القا كند. رسوباتي از اين القائات هنوز در ذهن عده اي از مردم به خصوص افراد نسل هاي قبلي، باقي مانده است به طوري كه هنوز برخي سران آذربايجان وقتي در اينترنت يا فيس بوك مي خواهند خود را معرفي كنند از اصطلاح «آتئيست» يا «بي خدا» استفاده مي كنند.
¤ آيا پيوستن آذربايجان به اتحاديه اروپا نمي تواند يكي از عوامل ديگر باشد؟ زيرا هر كشوري كه مي خواهد به اين اتحاديه بپيوندد بايد يك سري استانداردها را رعايت كند؟
- بله، به طور قطع اين طور است. پس از آن كه شوروي فرو پاشيد و آذربايجان اعلام استقلال كرد، متأسفانه هم گرايي با غرب خط اصلي سياست خارجي آذربايجان گرديد. به طور مشخص اولين تشكيلات اروپا كه آن ها توانستند وارد آن شوند، اتحاديه اروپا بود. اتحاديه اروپا پيش شرط هايي را براي آذربايجان مطرح نمود، مانند آن كه برخي از بندهاي قانون جزاي جمهوري آذربايجان بايد عوض شود، از جمله قانون مربوط به همجنس گرايي.
چند سالي است آذربايجان به اتحاديه اروپا پيوسته و قرار بود اين پيوستن ضامن حفاظت از حقوق شهروندان اين كشور باشد اما همان طور كه شاهد هستيم آذربايجان يكي از كشورهايي است كه حقوق بشر به نحو گسترده اي نقض مي شود. حركت هايي كه در آذربايجان بر ضد اسلام انجام مي شود در واقع گام هايي است به سوي نزديك تر شدن به غرب و اتحاديه اروپا. در تركيه هم از زمان آتاتورك همين اقدام ها آغاز گرديده بود. به رغم تمامي اين ها، وقتي غرب و اتحاديه اروپا مي بينند نمي توانند مردم را عوض كنند، هم چنان مانع از عضويت آذربايجان مي شوند. به هر حال عضويت در اين نهادها يك سري امتيازهاي ظاهري و مادي به همراه دارد كه البته در مرحله اي متوقف مي گردد.
به هر شكل، حاكميت هاي اين دو كشور يعني جمهوري آذربايجان و تركيه براي دست يافتن به آن امتيازها به سوي اتحاديه اروپا رفتند هر چند استانداردهاي اين اتحاديه با اعتقادهاي مردمشان مغاير باشد. اما علي رغم تمام محدوديت هايي كه دولت آذربايجان براي دينداران ايجاد مي كند نه تنها تعداد دينداران كاهش نيافته بلكه افزايش نيز يافته است. تعداد افراد محجبه و كساني كه در نماز جماعت و نمازجمعه شركت مي كنند نيز بيش تر شده است. به طور كل گرايش به اسلام با تمام فشارهايي كه از سوي دولت آذربايجان اعمال مي شود، افزايش يافته و گام هايي كه براي عضويت در اتحاديه اروپا و هم گرايي با غرب برداشته مي شود، (ان شاءالله) مؤثر نخواهد شد.
¤ واكنش مردم نسبت به اين اقدام هاي دولت چه بوده است؟ آيا مقاومت هاي سازمان يافته اي از سوي مردم صورت گرفته است؟
- خوشبختانه واكنش هاي خودجوشي از سوي مردم شكل گرفته است. هم چنين علي رغم شرايط خفقان آور حاكم بر آذربايجان، تشكل هاي اسلامي شروع به فعاليت كرده اند از جمله «حزب اسلام، جمعيت جمعه، جمعيت ارزش هاي ملي معنوي و جمعيت وحدت.» شيوه هاي «ك.گ.ب»اي (KGB) حالا با نامي ديگر هم چنان وجود دارد؛ با همان تشكيلات، همان ساختمان، همان شيوه ها، همان اقدام هاي ضدانساني براي سركوب عقايد ديني. اين مسايل باعث مي گردد كه از شدت اقدام هاي سازمان يافته كاسته شده اما اقدام هاي خودجوش مردمي هم چنان به قوت خود باقي است.
در روز عيد غدير امسال، مراسم بسيار مجلل و باشكوهي در «گنجه» برگزار شد كه منجر به دستگيري تعداد زيادي از مردم گرديد اما از آن جا كه جرمي جز شركت در مراسم عيدغدير نداشتند، مجبور شدند آن ها را آزاد كنند. با نزديك شدن به ايام محرم، دوباره دستگيرشدگان را فراخواندند و به آن ها هشدار دادند كه اگر بار ديگر براي عزاداري به خيابان ها بيايند به جاي چند روز، چند سال به زندان محكوم مي شوند. اما با آغاز ماه محرم، بار ديگر تجمع هاي مذهبي در خانه ها و مساجدي كه از سركوب كمونيسم گذشته و از حاكميت تحت سلطه صهيونيسم كنوني جان سالم به در برده بودند، شكل گرفت.
در روز تاسوعا با وجود ممنوعيت به راه انداختن دسته هاي عزاداري، اين دسته ها به خيابان ها آمدند. متأسفانه تنها كشوري كه در آن، عزاداري ممنوع است، جمهوري آذربايجان است، حتي در آمريكا، انگليس و سرزمين هاي اشغالي اين كار ممنوع نيست. اين مسئله هم دردناك و هم مضحك و خنده دار است. چه طور ممكن است در كشوري كه دومين كشور شيعه دنيا است يعني از 93درصد جمعيت اين كشور كه مسلمان هستند، 65 تا 75 درصد را شيعيان تشكيل مي دهند؛ عزاداري امام حسين(عليه السلام) ممنوع باشد.
به هر حال با وجود اين ممنوعيت هاي دولتي و رسمي، روز تاسوعا خبر رسيد كه در گنجه عده اي از خانم ها دسته عزاداري خود را در خيابان به حركت درآورده اند؛ گنجه اي كه به نسبت ساير مناطق آذربايجان از جمله «باكو» از اختناق بيشتري رنج مي برد و اين باعث گرديد كه دسته هاي عزاداري در ساير نقاط نيز مانند نارداران در كنار حرم بي بي رحيمه (خواهر امام رضا(عليه السلام)) دسته هاي عزاداري خود را روانه خيابان ها نمايند.
¤ همان طور كه مستحضر هستيد، چهار كشور وجود دارند كه اكثر جمعيت آن را شيعيان تشكيل مي دهند؛ ايران، آذربايجان، عراق و بحرين. در مورد بحرين خوشبختانه مردم ما با آگاهي هايي كه از رسانه ها دريافت كرده اند، حساسيت لازم را پيدا كرده اند ولي به نظر مي رسد در مورد آذربايجان مردم ما هنوز اين حساسيت را نيافته اند. صرف نظر از دستگاه ديپلماسي كشور كه در بحث بيداري اسلامي چندان موفق عمل نكرده است، وظيفه ما در برابر به تعبير شما اين برادران ديني چيست؟
- اين رسالت، امروز برعهده رسانه هاست. دستگاه ديپلماسي ممكن است ملاحظه هاي خاص خود را داشته باشد هر چند هيچ ملاحظه اي نمي تواند مانع از حمايت ما از برادر ديني مان گردد. هر ملاحظه اي بايد به اين سمت سوق داده شود كه ما از اسلاميت، انسانيت و آزادگي برادران ديني مان دفاع مي كنيم. درباره بحرين اطلاع رساني خوبي از سوي صدا و سيما صورت گرفت اما در مورد جمهوري آذربايجان چنين كاري انجام نشده است.
رسانه ها بايد اين خلأ را پر كنند. خوشبختانه در اين اواخر وضعيت اطلاع رساني بهتر شده است. در گذشته فقط بخش آذري شبكه سحر در اين زمينه فعاليت مي كرد كه استفاده از آن مستلزم داشتن ماهواره و بلد بودن زبان آذري آن هم با لهجه اي خاص بود اما هم اكنون برخي از رسانه ها وارد عمل شده اند.
هر جمعه نيز امام جمعه تبريز و اردبيل به تحولات آذربايجان اشاره مي كنند. در مراسم عاشوراي امسال اردبيل كه به طور زنده از شبكه 4 صدا و سيما پخش شد، مردم براي رهايي برادران آذربايجاني و بحريني از ظلم و جور حاكمانشان دست به دعا برداشتند. در تبريز هم وضعيت همين گونه بوده است. بايد اين شروع خوب را مرتب توسعه و گسترش داد. براي ملت ايران زيبنده نيست كه كنار گوشش و در منطقه مهمي كه تا 200 سال پيش جزيي از خاكش بوده، اتفاقاتي بيفتد و او از آن ها بي خبر باشد. ما بايد بدانيم همان كساني كه آن جنايات را نسبت به برادران ما در فلسطين انجام مي دهند در آذربايجان هم اين كار را به شيوه ديگري انجام مي دهند.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.