آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

جزئیات تازه از حضور ایران در کانال سوئز




تاریخ: ۴ مرداد ۱۳۹۰

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده‌ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی ورود نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با عبور از کانال سوئز  به دریای مدیترانه گفت: با ابلاغ موافقت فرماندهی معظم کل قوا با یکی از پیشنهادات مبنی بر استفاده از مسیر دریای عمان، باب المندب، دریای سرخ برای ورود به مدیترانه و سواحل سوریه، یگان‌های آموزشی نیرو عازم مأموریت شدند.

وی همچنین با اشاره به روندی که ناوگروه ایرانی تا رسیدن به مقصد طی کرد نیز گفت: ما از باب‌المندب عبور کردیم و به دریای سرخ وارد شدیم. قرار بود ابتدا به جده برویم و بعد به سمت کانال حرکت کنیم. وقتی به سمت جده حرکت کردیم، از طرف وزارت خارجه به ما اطلاع دادند که به دلیل وقوع سیل در جده و نیز وضعیت نامساعد سیاسی در عربستان توقف ما در جده مورد موافقت قرار نگرفته است.

سیاری افزود: بالاخره با تلاش‌های وزارت خارجه با ورود ما موافقت شد. کاروان ما پنج، شش روز در جده توقف کرد و زیارت مکه و مدینه را هم به جا آورد. بعد از این توقف به سمت خلیج سوئز که قبل از کانال سوئز است، حرکت کردیم. تا این‌جا هنوز کسی برای ما اجازه نگرفته بود که ما به خلیج سوئز برویم. هرچه وزارت امور خارجه مکاتبه هم می‌کرد، نتیجه نمی‌گرفت؛ چراکه مصر ـ به عنوان اختیاردار اصلی کانال سوئزـ دچار تغییر و تحول شده بود. دفتر حافظ منافع هم گفته بود که در این شلوغی به ما مجوز نمی‌دهند. ما دو، سه روز همان‌جا ماندیم وزارت خارجه تلاش‌ها را ادامه داد. فردا صبح خبر رسید که مجوز دادند و این مسئله هم به دلیل سقوط حکومت مبارک بود. خیلی‌ها هم آن‌جا از ما می‌پرسیدند که رابطه آمدن شما با سقوط مبارک چه بود؟ ما هم دائماً تأکید می‌کردیم که سقوط حکومت مصر ربطی به حضور ما ندارد. همین مسئله باعث شد که حضور ناوهای ایرانی هیبت خاصی پیدا کند.
وی خاطرشان کرد: لطف خدا بود. ما رفتیم و از کنار مرزهای رژیم صهیونیستی هم با اقتدار عبور کردیم و با حضور در لاذقیه تمام منطقه مدیترانه را تحت تأثیر قرار دادیم و اقتدار مملکت و نظام به بهترین نحو به نمایش گذاشته شد. سؤال آن‌ها این بود که اصلاً ایرانی‌ها چگونه آمدند؟ با چه توانمندی علمی و صنعتی در منطقه حاضر شدند؟ درواقع باور نمی‌کردند که ما بتوانیم ناو به دریا ببریم. لیبی هم ناوشکن داشت و هم زیردریایی اما از زمانی که تحریمش کردند، نمی‌تواند آن‌ها را تکان بدهد. آن‌ها انتظارشان این بود که ما هم مثل لیبی باشیم اما می‌بینند بعد از سی و دو سال تحریم روزبه‌روز توانمندیمان افزایش می‌یابد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: این همان نکته‌ای است که آقا در روز افتتاح ناوشکن جماران هم به آن اشاره کردند. ایشان فرمودند: «امروز براى من روز شیرین و دلپسندى بود؛ نه فقط به خاطر اینکه یک فروند رزمناو به ناوگان دریائى ارتش جمهورى اسلامى ایران افزوده شد - که این البته دستاورد باارزش و مهمى است - بلکه بیشتر از این جهت که جوانان ما، کارکنان هوشمند و دانشمند ما در این بخش از نیروهاى مسلح، نتیجه‌ى امید و اعتماد و توکل خودشان را به چشم دیدند و این آنها را بر برداشتن گامهاى بلند دیگر مصمم خواهد کرد؛ اساس کار این است. اساس کار این است که نیروى انسانى ما خود را و توانائى‌هاى خود را قدر بداند و آنها را بشناسد...»
 
وی درخصوص بازتاب رسانه ای عبور ناوشکن‌ها از کانال سوئز بیان داشت: متأسفانه رسانه‌های داخلی در این زمینه عملکرد ضعیفی داشتند؛ جالب است بدانید که بهترین تبلیغ را برای ما رژیم صهیونیستی کرد! گفته بودند که جمهوری اسلامی ایران اعتماد به نفس خودش را نشان داد.
 
سیاری افزود: من در لاذقیه (بندر اصلی کشور سوریه) تمام تلاشم را انجام دادم که با انجام گفت‌و‌گو با رسانه‌های مختلف، ابعاد قضیه را هرچه بیشتر تبلیغ کنم. خبرگزاری‌های مختلف دنیا که هم‌خط من و شما نیستند تا حرف‌هایی بزنند که مورد پسند ما باشد. فکر می‌کنم خبرگزاری الجزیره از من پرسید که شما برای چه به این‌جا آمده‌اید؟ گفتم که برای انتقال پیام صلح و دوستی. گفت: آیا پیام صلح و دوستی را با ناو جنگی می‌آورند؟ ببینید روی چه فکر کرده بود؟! خدا کمک کرد و جواب دادم پس بفرمایید نیروی دریایی باید با لنج ماهی‌گیری بیاید؟! آن را که می‌گویند ناوگان صیادی! وقتی می‌گویند نیروی دریایی اسمش رویش است؛ یعنی ناو جنگی. وقتی ناو جنگی با پیام صلح و دوستی می‌آید معنا و مفهوم پیدا می‌کند. ما حتی در کانال سوئز به شهدای انقلاب مصر ادای احترام کردیم؛ چون انقلابش پیروز شده بود و خیلی هم بازتاب خوبی داشت.
 
وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها خیلی بر مجلس‌شان فشار آوردند باید به ما پول بدهید تا بتوانیم نیروی دریایی را فعال کنیم، گفت: به این دلیل که ایرانی‌ها به این‌جا آمده‌اند. پانزده شبانه‌روز آماده باش کامل بودند و با هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین، از دریا و زمین کنترل می کردند که ما برای چه رفتیم؟ همه به دنبال این بودند که ما چه زمانی از آن‌جا بیرون می‌آییم که ما تا روز آخر هم نگفتیم که چه زمانی بیرون می‌آییم. هر روز خبرنگاران خارجی می‌آمدند و زمان خروج ما را سوال می‌کردند؟ می‌گفتیم این را بعداً به شما می‌گوییم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص تغییر استراتژی ایران پس از این موفقیت، گفت: من یک روز خدمت آقا عرض کردم که یک بچه‌ای که مدرسه نمی‌رود چه اتفاقی می‌افتد؟ برایش غیبت می‌زنند. اگر حالا هفته بعد نرفت چه؟ اگر هفته سوم و چهارم نرفت چه؟ اگر غیبت ادامه پیدا کند، خط قرمزی روی اسمش می‌کشند و می‌گویند این دیگر جزو مدرسه ما نیست. عرض کردم که حضور در دریا هم همین است. ما در شمال اقیانوس هند اگر حضور نداشته باشیم - که همه دنیا حضور دارند- می‌گویند جمهوری اسلامی ایران حضور ندارد و خط قرمز روی ما می‌کشند. یعنی ما بازیگر اثرگذار در شمال اقیانوس هند نیستیم.
فرمودند نگذارید این اتفاق بیفتد.
 
وی خاطرنشان کرد: ما از همان موقع آمدیم و در دریا حضور پیدا کردیم؛ یعنی به جای این‌که یک روز برویم دریا و فردا برگردیم، می‌بینید که شصت روز در دریا ماندیم و این علتی شد که دیگر روی حضور ما در منطقه حساب می‌کنند. اگر حضور در آب‌های آزاد مطابق قوانین بین‌المللی برای همه دنیا خوب است برای ما هم همین قاعده است. ما هم می‌خواهیم آرام‌آرام در این آب‌ها حضورمان را تثبیت کنیم. فرماندهی کل قوا تدبیر کردند که در آب‌های آزاد حضور داشته باشید و ما هم به دستور فرمانده‌مان عمل می‌کنیم. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که در تمام مسیری که ناوهایمان در این سفر طی کردند، تصریح می‌کردیم که هدفمان ارسال پیام صلح و دوستی و تحکیم روابط با همه‌ کشورهای منطقه بویژه کشورهای اسلامی ‌است؛ خصوصاً کشورهایی که به اتفاق آن‌ها می‌توانیم امنیت منطقه را بیش از پیش فراهم کنیم.
 
سیاری در خصوص تبعات این حرکت برای اسرائیل نیز عنوان کرد: موضع دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی و موضع آن‌ها هم نسبت به ما کاملاً معلوم است. رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان دوست ندارد که ما توانمند باشیم و به همین دلیل ما را به خوبی رصد می‌کنند. تا ما می‌گوییم توان موشکی‌مان را بالا بردیم، تبلیغات وسیعی می‌کنند که دشمن ما این‌طور است و امنیت دنیا را برهم می‌زند. آقا هم فرمودند که ما در همه کارها رشد می‌کنیم و ارتقای توان بازدارندگی هم داریم اما این دلیل نمی‌شود که بخواهیم با کشوری از کشورهای منطقه درگیر بشویم.
 
وی با تاکید براینکه ما برای دفاع از خودمان قوی می‌شویم و  این حق ما است، گفت: اما تنها رژیمی که ناراحت است رژیم صهیونیستی است. ما هر توانمندی که داشته باشیم او ناراحت است. معلوم است که او نمی‌تواند بپذیرد که ما برویم در دریای مدیترانه کما این‌که تا زمانی که رژیم مبارک وجود داشت، با فشار رژیم صهیونیستی تحت تأثیر آن‌ها بود. دیگر حرکت ما در این مسیر برای آن‌ها نگران‌کننده است. رفت‌وآمد ما نشان‌دهنده توانمندی‌مان است. او دشمن سرسخت ما محسوب می‌شود. با هر توانمندی ما او ناراحت می‌شود و ما هم از ناراحتی او خوشحال می‌شویم. هرچه او بیشتر ناراحت شود، ما بیشتر خوشحال می‌شویم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش درخصوص دیدگاه رهبر انقلاب درباره اهمیت دریا و نیروی دریایی نیز گفت: ایشان صحبتی در سال 76 دارند مبنی بر این‌که کشور شوروی سابق یک کشور عقب‌مانده‌ای بود و به دنبال این بود که چگونه رشد کند. در زمان پطر کبیر او به این فکر می‌افتد که چگونه می‌تواند مثل کشورهای اروپای غربی رشد کند. بلند می‌شود و به صورت ناشناس به اروپا می‌رود. در آن‌جا به این نتیجه می‌رسد که این‌ها هرچه تمدن و پیشرفت و توسعه دارند، از راه دریا به دست آوردند. بعد به شوروی برمی‌گردد و شروع به ساختن بندر می‌کند. چون بندر مهمی هم نداشتند، می‌آید بندر سنپطرزبورگ را در کنار رودخانه نووا می‌سازد و کار دریانوردی را از این‌جا شروع می‌کنند که موجب توسعه کشور شوروی سابق می‌شود.
 
وی ادامه داد: در قضیه الحاق ناوشکن جماران فرمودند که ما هفتصد، هشتصد سال حاکم دریاها بودیم و علم دریانوردی داشتیم. با کشتی‌هایمان به اقصی‌نقاط دنیا سفر می‌کردیم. حال چه شده است که آنهایی که زمان حاکمیت ما بر دریاها چیزی نبودند، الان آنها آمدند و ما نیستیم؟ چه اتفاقی افتاده که ما این‌قدر عقب افتادیم. بعد ایشان نتیجه می‌گیرند که دلیلش این است که حاکمان بی‌لیاقتی که در این مملکت حکم کردند، اصلاً توجهی به دریا نداشتند و کار را به جایی رساندند که آن‌ها بندرعباس، قشم، هرمز و بوشهر را در مقطعی حتّی گرفتند. بعد نتیجه می‌گیرند که پس باید بروید و رشد کنید. وقتی می‌گویند سواحل دریایی عمان برای ما یک گنج و ذخیره است و تا حالا ما به آن توجه نکردیم منظور چیست؟ منظور این است که این سواحل محروم مثل جاسک، چابهار و کنارک مهم است؟ مهم است که ما برویم آن‌جا بندر بسازیم، توسعه بدهیم، کار ایجاد کنیم و توسعه پایدار در دریا داشته باشیم. و ما بتوانیم از منابع خدادادی دریا استفاده کنیم.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.