عضو كميسيون آموزش مجلس مطرح كرد: هشدار نسبت به هجمه هاي تبليغاتي دشمنان براي مشغول كردن دانش آموزان
تاریخ: ۲ مرداد ۱۳۹۰
طيبه صفايي در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» درباره اوقات فراغت دانشآموزان و ارزيابي آن از گذشته تاكنون اظهار داشت: با توجه به اينكه اوقات فراغت دانشآموزان بحث بسيار مهم و حساسي است، بايد نسبت به اين مقوله توجه خاصي را نشان دهيم؛ در حوزه تعليم و تربيت اين مقوله اهميت بيشتري دارد اما متأسفانه آموزش و پرورش براي غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان چندان موفق عمل نكرده است.
وي ادامه داد: با توجه به هجمههاي تبليغاتي بيگانگان و دشمنان براي مشغول كردن جوانان و دور كردن آنان از اعتقادات و هويت اصلي خود، بايد مسئولان برنامهريزيهاي دقيق و متنوعي را براي پر كردن اوقات فراغت دانشآموزان انجام دهند.
* لزوم نيازسنجي و نياز آفريني براي ساماندهي اوقات فراغت دانشآموزان
وي ادامه داد: براي پر كردن اوقات فراغت دانشآموزان بايد از آنها نيازسنجي صورت گيرد و با توجه به نيازهاي آنها در حوزههاي مختلف برنامههاي لازم تدوين شود؛ در كنار اين نيازسنجي بايد نيازآفريني نيز صورت گيرد تا دانشآموزان با توجه به نيازها و تخصصهاي خود از اوقات فراغت به بهترين شكل بهره ببرند.
* برنامههاي اوقات فراغت دانشآموزان بايد هدفمند باشد
عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه متأسفانه اوقات فراغت دانشآموزان تنوع و انگيزه خاصي را در آنها ايجاد نميكند، تصريح كرد: با توجه به اينكه برخي از برنامههاي اوقات فراغت پرهزينه است و برخي از خانوادهها توان پرداخت اين هزينهها را ندارند بايد برنامههاي مؤثر و مفيد كم هزينه براي دانشآموزان در نظر گرفته شود و نسبت به اوقات فراغت دانشآموزان به صورت هدفمند نگاه شود.
* لزوم تشكيل ستادهاي ويژه براي غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان
صفايي در ادامه با بيان اينكه اوقات فراغت بايد به رشد مادي و معنوي دانشآموزان كمك شاياني كند، عنوان كرد: متأسفانه چون در اين مقوله به صورت يكجانبه و تكبعدي تصميمگيري ميشود، خروجي مثبتي نداردو
وي ادامه داد: بايد ستادهاي ويژهاي با همكاري چندين دستگاه در سراسر كشور براي ساماندهي اوقات فراغت دانشآموزان تشكيل شود و در اين مقوله نيز بودجههاي خوبي توسط مسئولان در نظر گرفته شود چرا كه هرچقدر در اين مقوله هزينه شود، نه تنها هدر نرفته است بلكه ارزش افزودهاي است كه اثرات مثبت آن در آينده نمايان خواهد شد.
* نقش آموزش و پرورش در مقوله اوقات فراغت دانشآموزان بيشتر از نهاد خانواده است
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به نقش خانواده و آموزش و پرورش در ساماندهي اوقات فراغت دانشآموزان اشاره و اظهار داشت: در اين مقوله بايد تعامل نهاد خانواده و وزارت آموزش و پرورش بيشتر باشد و با توجه به اينكه دانشآموزان بيشتر تمايل دارند تا با همسالان خود ارتباط داشته باشند، اين وظيفه آموزش و پرورش است كه با توجه به نياز روز دانشآموزان و آنچه كه به سود آنهاست، برنامهريزيهاي لازم را براي پر كردن اوقات فراغت آنها انجام دهند بنابراين آموزش و پرورش نقش بيشتري نسبت به خانواده براي ساماندهي اوقات فراغت دانشآموزان دارد.
وي تصريح كرد: بحث اوقات فراغت دانشآموزان بايد براي مسئولان يك دغدغه باشد و اين دغدغه بايد با برنامهريزي و هدفمند بودن همراه بوده و دانشآموزان را به سوي رشد و پيشرفت سوق دهد؛ خروجي اين برنامهريزيها نبايد تنها محدود به فعاليتهاي سرگرمكننده دانشآموزان باشد بلكه بايد خروجي اين برنامهريزيها آينده آنها را بسازد.
* آموزش و پرورش بايد كانونهاي مرتبط با اوقات فراغت دانشآموزان را فعال كند
صفايي اضافه كرد: با توجه به اينكه آموزش و پرورش كانونهاي مختلفي دارد، بايد در طول تابستان از اين كانونها در جهت رشد و پيشرفت دانشآموزان استفاده كند؛ بسيج نيز در اين مقوله وظيفه خطيري دارد و در گذشته نيز نشان داده در اين زمينه فعاليتهاي خوبي داشته است.
وي ادامه داد: برگزاري اردوهاي مختلف و برنامههاي متنوع، شاد و پرطراوت ميتواند در شخصيت دانشآموزان بسيار موثر باشد، بنابراين يكي از اثرات اوقات فراغت بايد بالا بردن شخصيت دانشآموزان باشد؛ نكته ديگري كه در اين زمينه بايد ديده شود توجه به مهارتهاي اجتماعي دانشآموزان در اوقات فراغت است چرا كه در طول دوران تحصيل، دانشآموزان معمولآ از مهارتها بيبهره هستند بنابراين در اوقات فراغت بايد نسبت به بالا بردن مهارت آنها تلاش جدي صورت گيرد.
|