آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
آیا راديو و تلويزيون براى پُركردن وقت است؟

آیا راديو و تلويزيون براى پُركردن وقت است؟


حیات باطنی


بیست سال پیش ره‌بر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مدیران شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی به تعریف و تبیین اهداف رادیو و تلویزیون در انقلاب اسلامی پرداخته‌اند. هنوز هم مطالبات و خواسته‌های ره‌بر انقلاب اسلامی از رسانه ملی، به صورت آرمان است! و شاید بتوان عملکرد مسئولین، برنامه‌سازان، فیلمنامه‌نویسان و فیلم‌سازان صدا و سیما را با این شاخص بررسی نمود. اهمیت پرداختن به عملکرد صدا و سیما از این جهت است که «اينجا مسأله‏‌ى يگانه ابزار ناقص يك نظام در مقابل مجموعه‏‌ى توطئه‏‌هايى است كه دارد انجام مى‏‌گيرد».

آنچه در ادامه آمده است بخشی از سخنان ایشان است:

«ما در ترتيب راديو و تلويزيون در جمهورى اسلامى درصدد چه هستيم؟ اين سؤالى است كه بايد به آن پاسخ بدهيم؛ اگر ايرادى دارد، پاسخ را تصحيح و محكم كنيم، بعد پاى اين پاسخ بايستيم، تلاشمان را مبذول كنيم، تا اينكه آن هدف تحقق پيدا كند.

هدف چيست؟ ما مى‌‏خواهيم چه بسازيم؟

يك‏وقت هست كه راديو و تلويزيون براى پُركردن وقت است؛ بالاخره آدم‏‌ها وقت فراغت دارند و يك دستگاه حكومتى فرضاً مى‌‏خواهد اين وقت را به شكلى پُر كند. هدف اين نيست؛

و من تصور نمى‏‌كنم هيچ دولتى در دنيا بتواند هدف خودش را از اداره‏‌ى رسانه‏‌هاى جمعى، فقط اين قرار بدهد. بله، بعضى از شركت‌ها و فرستنده‏‌هاى خصوصى و يا حتّى شركت‌هاى بزرگ در امريكا و جاهاى ديگر هستند كه با كابل به خانه‌‏هاى مردم مرتبطند و قصدشان اين است كه مشترى جمع كنند و عده‏‌يى بتوانند در وقت فراغت از اين‏ها استفاده كنند؛ اما يك دولت نمى‌‏تواند فكرش اين باشد.

حتّى اگر فرض كنيم كه بيشترين محتواى راديو و تلويزيونى را سرگرمى‏‌ها تشكيل بدهد، بايد در پشت اين سرگرمى‌‏ها سياست او را جستجو كرد؛ معلوم مى‌‏شود سياستش اين است كه مردم را سرگرم كند. بنابراين، يك دولت از ايجاد اين كانال و اين تجهيزات و تشكيلات در سرتاسر كشور هدفى دارد؛

هدف ما چيست؟ ما مى‏‌خواهيم چه بكنيم؟

television - تلویزیون

البته ممكن است اهداف فرعى‏ وجود داشته باشد؛ اما هدف اصلى‏ ما سازندگى مردم به شكلى است كه اسلام و انقلاب مى‌‏خواهند؛ به طور خلاصه و كوتاه، هدف اين است. آن چيزى كه من به عنوان يك مسئول در جمهورى اسلامى دانستم، اين است.

من با آن كسى كه با تفكر اسلامى ميانه‏‌يى ندارد، هيچ رودربايستى ندارم. شماها را نمى‏‌گويم؛ شما بچه‏‌مسلمان‏‌هاى خودمان هستيد و داريد مثل من تلاش مى‌‏كنيد؛ ليكن آن مخاطبى كه فرضاً باور اسلامى در قلب او نيست و او اين را نمى‌‏خواهد و اين نوع عمل ما و تصرف ما و فعاليت ما را دوست نمى‌‏دارد، ما با او هيچ رودربايستى نداريم؛ نمى‌‏پسندد، نپسندد؛ خوشحال نمى‏‌شود، نشود؛ تلويزيون را مى‌‏بندد، در نهايت ببندد. البته بايد تلاش بكنيم كه تلويزيون را نبندد و گوش كند و ببيند؛ اما اگر فرض كرديم كار به آنجا رسيد كه يا ما بايد هدف خودمان را دنبال نكنيم، تا او تلويزيون را نبندد؛ و يا اينكه هدف خودمان را دنبال كنيم، كه طبيعتاً او تلويزيون را خواهد بست؛ در اينجا ما دومى را ترجيح مى‏‌دهيم؛ او تلويزيون را ببندد؛ زيرا بسيارند كسانى كه تلويزيون را نمى‌‏بندند و همين را كه من مى‌‏گويم، مى‌‏خواهند.

بنابراين، در يك جمله، «هدف» بايد در همه چيز دنبال بشود؛ در برنامه‏‌ى كودكان هم همين هدف بايد دنبال بشود؛ در سرگرمى و تفريح هم همين هدف بايد دنبال بشود؛ در ميزگردها و مصاحبه‏‌ها هم همين هدف بايد دنبال بشود؛ در ارائه‏‌ى برنامه‏‌هاى فيلم و سريال هم همين هدف بايد دنبال بشود؛ در كارهاى ادبى و هنرى و فرهنگى و غيره هم عيناً همين هدف بايد دنبال بشود؛ منتها يك مجموعه‏‌ى هوشمند وقتى مى‏‌خواهند هدفى را دنبال بكنند، راه‌هاى چندصدگانه و گاهى چندهزارگانه‌‏ى رسيدن به آن هدف را در پيش رو قرار مى‌‏دهند و براى هركدام از راه‏‌ها حكمى مى‏‌گذارند.

اين‏طور نيست كه اگر ما مى‏‌خواهيم مردم، مسلمان تربيت بشوند، راهش اين است كه در تلويزيون دائماً برايشان قرآن بخوانيم، يا تفسير قرآن بگوييم، يا احكام توضيح المسائل را بيان كنيم؛ نخير، اين كار راه‌هايى دارد. انسان مسلمان فقط آن‏ نيست كه احكام اسلامى را بلد است؛ انسان مسلمان ابعادى دارد؛ بينش او، روشن بينى او، نيروى باطنى او، نيروى روحى او، نيروى جسمى او، معلومات وسيع او، احساس برترى او در ميدان‌هاى زندگى، همه‏‌ى اين‏ها عناصر دخيل در ساخت انسان مسلمانند. شما صد راه براى اين مطالب در نظر بگيريد؛ هركدام از راه‏ها را به حساب خود بپيماييد، تا به اين هدف برسيد. عمده آن است كه اين هدف فراموش نشود، از آن تخلف نشود و عكس آن عمل نگردد؛ هدف ما اين است.

در دنيا كم نيستند دستگاه‏هاى رسانه‏اى مجهز به همان تكنولوژى‏ها و اسلوب‌ها و ابتكارهايى كه ايشان اشاره كردند كه روز به روز دارد نوتر و پيچيده‏تر مى‏شود و سرمايه‏ى تأثيرگذار زيادى را ايجاد كرده‏اند كه درست ضد نظر ما را دارند. بدون شك امروز رسانه‏هايى وجود دارند كه وقتى مى‏خواهند برنامه‏ريزى كنند، اين را رعايت مى‏كنند كه چه بكنيم كه مخاطب ما از اسلام دور بشود؛ به اسلام نزديك نشود! آيا اين برايتان قابل باور هست، يا نه؟

ممكن بود يك روز ما فكر كنيم كه دولت‌هاى اروپايى يا امريكايى يا كشورهاى عربى به ما چه كار دارند؛ سياستى دارند و مى‌‏خواهند مخاطب خودشان را سرگرم كنند آنكه نفتى است، نفتى؛ آنكه آن روز سوسياليست بود، سوسياليست اما امروز ديگر اين فكر را نمى‌‏توانيم بكنيم. مى‏‌بينيد كه امروز در دنيا چه خبر است. مى‌‏بينيد كه از اثرگذارى اسلام و ساخت انسان مسلمان و آنچه آن‏ها به آن «بنيادگرايى اسلامى» مى‏‌گويند، چه وحشتى در دنيا هست. آيا معقول است كه بر اساس اين وحشت برنامه‏‌ريزى نكنند؟ آيا مى‏‌شود چنين چيزى را فرض كرد؟ اصلًا چنين چيزى ممكن نيست.

بلاشك امروز براى مخاطبان اروپايى و مخاطبان آسيايى يعنى منطقه‌‏ى شرق آسيا؛ آنجاهايى كه محيط اسلامى است، يا آنجاهايى كه با محيط اسلامى سروكار دارند براساس همان وحشت برنامه‌‏ريزى مى‌‏شود؛ مثلًا براى صد و بيست ميليون نفر مردم اندونزى، يا هشتصد ميليون نفر مردم هند، برنامه‏ريزى تلويزيونى مى‏شود. يكى از چيزهايى كه براى مردم مالزى، مردم پاكستان و مردم كشورهاى ديگر در نظر گرفته مى‌‏شود، اين است كه در برنامه‌‏ريزى‏‌هاى تلويزيونى و راديويى چه گفته بشود، چه ساخته بشود و چه نشان داده شود كه گرايش به سمت اسلامى كه براى آن‏ها خطر بزرگى است، به وجود نيايد و به تعويق بيفتد، يا ضدش پيموده بشود. بنابراين، شما در جبهه‏‌اى به عرض دنيا قرار داريد! عين همين قضيه، بلاشك در تلويزيون‌‏هاى مصر وجود دارد. عين همين قضيه، امروز در تلويزيون‏‌هاى الجزائر وجود دارد؛ كه اين مثال الجزائر، امروز براى شما كاملًا واضح است. عين همين قضيه، در تلويزيون آقاى بن‏‌على و آقاى شاه حسن و آقاى قذافى قرار دارد. همه‏‌ى اين‏ها در برنامه‏‌ريزى‏‌هاى تلويزيوني‌شان آن جهتى را مى‌‏روند كه درست صد و هشتاد درجه ضد آن چيزى است كه من الآن دارم به شما مى‏‌گويم. كارى كه در دنيا در اين زمينه دارد انجام مى‌‏گيرد، غوغاست.

شماها روشن‏فكريد، اهل ادب و هنريد، با اين مسائل آشنا هستيد، من هم كم‌ و بيش آشنايم؛ در عالم ادب و هنر و نمايش و تصوير و حرف علمى و حرف شبه علمى و امثال اين‏ها، غوغايى در دنيا دارد انجام مى‌‏گيرد؛ براى اينكه مردم را از اين حقيقت دور نگهدارند. ممكن است ده عنصر ديگر هم جزو هدف‌هاى دنيا وجود داشته باشد كه به ما ربطى ندارد اما اين عنصر هم وجود دارد. حالا ما در مقابل اين‏ها قرار داريم؛ ما بايد رودربايستى نكنيم.

بى‌‏شك در درون كشور ما كسانى هستند كه همان انگيزه‏‌هاى ضديت با اين گرايشِ به اصطلاح «بنيادگرايى» را دارند؛ شما از آن‏ها اصلًا رودربايستى نكنيد. در تنظيم برنامه‏‌ى ادب و هنر، يا تنظيم برنامه‏‌ى كودكان، يا فيلم و سريال، هيچ‏وقت اين فكر را نكنيد كه اگر ما اين گرايش را نشان داديم، ممكن است يك تيپ روشن‏فكرى كه مثلًا خوانندگان فلان مجله‏‌ى هفتگى هستند، خوششان نيايد؛ به‏‌دَرَك، خوششان نيايد! شما اصلًا كارى را بكنيد كه آن‏ها خوششان نمى‏‌آيد؛ هيچ ملاحظه‏‌ى اين چيزها را نكنيد؛ نگوييد ما اين شخصيت را بايد تجليل كنيم، شايد آن‏ها جذب بشوند؛ نه، شما ببينيد آيا در تجليل اين شخصيت، نقطه‏‌ى منفى‌‏يى وجود ندارد؟ نگوييد ما بايد با اين آقا مصاحبه كنيم، يا سخنرانى اين آقا را در فلان سمينار يا در فلان مجموعه پخش كنيم، براى اينكه آن جناح هم به اين كانال علاقه‏مند بشوند؛ نه، شما نگاه كنيد ببينيد آيا اين حركت شما براى آن هدف‏گيرى اصلى كه گفته شد ضررى دارد يا ندارد؛ اگر ضرر دارد، اصلًا ملاحظه نكنيد كه فلان‏‌كسان ممكن است با اين كار جذب بشوند؛ نه، بگذاريد جذب نشوند؛ كاملًا صريح عمل كنيد.

من يك آدم بسته‏‌ى بى‌‏اعتناى به خواست‌ها و هدف‌هاى به اصطلاح امروز دگرانديشان يا دگرانديشانه نيستم؛ نه، اسلام اين مقدار سعه‌‏ى صدر دارد كه همه‏‌ى حرف‌ها را گوش كند؛ ليكن اينجا اصلًا مسأله‌‏ى اين نيست؛ در اينجا مسئله، مسأله‏‌ى يك شخص در مقابل يك شخص نيست؛ اينجا مسأله‌‏ى يگانه ابزار ناقص يك نظام در مقابل مجموعه‏‌ى توطئه‏‌هايى است كه دارد انجام مى‏‌گيرد. بنده بيايم از همين يك ريالى كه دارم، در مقابل ميليون‌ها تومانى كه ديگران دارند، بد استفاده كنم؛ براى اينكه مبادا آن ديگران بدشان بيايد، يا خوششان نيايد؟! اين به‏‌هيچ‏‌وجه عاقلانه نيست...

ما در يكى از پيچيده‏‌ترين و حساس‌‏ترين ميدان‌هاى زندگى يعنى جنگ ديديم و با دست قدرت الهى به ما نشان داده شد كه عنصر انسانى، تعيين‏‌كننده‌‏تر از همه‏‌ى عناصر ديگر است؛ يعنى مى‌‏توان با تلاش مخلصانه و صادقانه و پيگير و خستگى‌‏نشناس انسان‌هاى خوب، خلأهاى ناشى از كمبود پول و صنعت و مايه‏‌هاى گوناگون را پُر كرد.

شما در توليد فيلم‌هاى داخلى، ميدان خوبى داريد. سراغ فيلم‌هاى خوب برويد و فيلم‌هاى خوب بسازيد. حالا فيلم خارجى كه شما مصرف مى‌‏كنيد، چاره‌‏يى نداريد كه به حد اكثر ممكن يعنى هرچه گيرتان مى‌‏آيد اكتفا كنيد؛ بالاخره فيلم خارجى است و در جاى ديگر ساخته شده است. بايد در ميان آن فيلم‌هايى كه نشان مى‏‌دهيد، اين يكى بهتر از آن‏هاى ديگر باشد و تعارض كمترى داشته باشد؛ اما در فيلمى كه شما مى‌‏سازيد، اين مسئله وجود ندارد! فيلمى كه شما مى‌‏سازيد، بايد صد درصد در اين جهت باشد؛ اگر يك درصد در اين جهت نباشد، كمبود محسوب مى‌‏شود و قابل قبول نيست.

من متأسفانه مى‏‌بينم كه فيلم‌هاى داخلى ما نقص‌هاى زيادى دارد و مهم‏ترين نقصش در فيلمنامه‌‏هاست. ما هنرپيشه‏‌هاى خوبى داريم، كارگردان‌هاى خوبى داريم، صحنه‏‌آرايي‌ها خوب است؛ اما مضمون‌ها پوچ است و اصلًا مناسب با آن شكوه و اوج انقلاب و واقعيت‌هاى بسيار عميق و ظريف و زيباى جامعه‏‌ى ما نيست و آن پيچيدگى و عمق معارفى كه در اختيار ماست، در آن‏ها ديده نمى‌‏شود! در جامعه‌‏ى ما، نمايش‌هاى انسانىِ بسيار بسيار پُرشكوه و زيبا وجود دارد؛ اما متأسفانه فيلم‌هاى ما اين‏ها را نشان نمى‌‏دهد؛ سراغ چيزهاى خيلى كم‏‌مايه، كم‌‏عمق و سطحى مى‌‏رود؛ آن هم با نگارش‌هاى خيلى ناشيانه! متأسفانه فيلمنامه‌‏ها هيچ خوب نيست؛ يعنى خيلى خيلى ناقص و خيلى كم است. فيلم‌هايى كه از كانال‌هاى تلويزيون نشان داده مى‌‏شود، غالباً اين ضعف را دارد. البته من از سينماها خبرى ندارم و نمى‏‌دانم كه وضع فيلم‌ها چگونه است؛ لا بد بهتر از اين‏ها نيست!

افراد بااستعداد و جوانان انقلابى را بنشانيد و از آن‏ها جدى بخواهيد كه بيايند مناظر به‏‌يادماندنى انقلاب را در فيلمنامه‏‌هاى بسيار هنرمندانه و انسانى و حاكى از اوج درك و فهم نويسنده كه انسان گاهى در بعضى از فيلمنامه‏‌هاى خارجى، اين معنا را مشاهده مى‌‏كند تصوير كنند؛ بعد آن‏ها را به سلك نمايش بكشيد و نشان بدهيد. خلأ فيلم‌هاى خارجى را در اينجا پُر كنيد؛ به نظر من اين تكليف اصلى است.

در مقوله‌‏ى ادب و هنر، يكى از كارهايى كه امروز تلويزيون متعهد است، برجسته كردن چهره‏‌هاى اسلامىِ معاصرِ كارآمد است؛ من اين را دارم اول بار به شما مى‌‏گويم كه دنبالش باشيد. الآن شما ملاحظه كنيد، در اين مجموعه‌‏ى نظام بيرون از كادرهاى اصلى نظام و يا در داخل اين كادرها چهره‏‌هايى كه در داخل كادرهاى اصليند، غالباً مطرحند؛ خبرشان گفته مى‌‏شود، مسائلشان گفته مى‌‏شود؛ اما در ميان چهره‏‌هاى درجه‏‌ى دو و درجه‏‌ى سه آن‏هايى كه از كادرهاى اصلى خارجند آدم‌‏هاى باشعور، داراى استعدادها و لياقت‌هاى بالا، هوشمند در ادبيات و در هنر و در علم و در مسائل اجتماعى داريم؛ اين‏ها را مطرح كنيد. تلويزيون يكى از كارهايش بايد اين باشد كه اين‏ها را مطرح كند.

امروز در عالم فرهنگ و هنر، شبكه‌‏ى نامرئىِ در سايه‏‌يى در داخل كشور فعال است، كه هركس اين شبكه را نبيند، به نظر من بايد در بينايى خودش شك كند. اين شبكه در همه جا هم نفوذ دارد يك جاهايى بيشتر، يك جاهايى كمتر و تصميمش بر اين است كه به ارزش‌هاى اسلام و انقلاب هجوم بياورد. اين شبكه در جهت همان سياست‌هايى كه اشاره كردم در سطح جهان فعال است، در داخل كشور دارد كار مى‌‏كند؛ انصافاً كار سازماندهى شده و خوب و دقيقى هم مى‏‌كند. آن‏ها الآن بر روى ضايع كردن، يا لااقل مسكوت گذاشتن چهره‏‌هاى خوب ما در شعر و در ادبيات و در هنر و در علم متمركز شده‌‏اند؛ اما شما اين‏ها را پيدا كنيد و مطرحشان نماييد. من هيچ وجهى براى زنده كردن شخصيتى نمى‌‏يابم، جز اينكه گفته مى‌‏شود مى‌‏خواهيم دل عده‏‌يى را به دست بياوريم! چرا بايد اين كار را بكنيم؟! چهره‏‌هاى خودى را بياوريد، مطرح كنيد.»(۱)

 


 ۱-  بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار با مديران شبكه‏‌ى دوم سيماى جمهورى اسلامى ايران‏ 07/ 11/ 1370

http://hayatebateni.blogfa.com

نام: بی نام   تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
عالی بود


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.