آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
 از کودکان شروع کنیم

از کودکان شروع کنیم


هم اکنون خط مقدم کجاست؟



تو این روز ها که مصادف با ایام شهادت حضرت علی و شبهای قدر است داشتم کانال های تلوزیون را یکی پس از دیگری مرور می کردم که به شبکه پنج و برنامه رنگین کمان البته با صد و هشتاد درجه تغییر محتوایی(از آهنگ و آواز در روز های عادی سال،به تلاوت قرآن و تشویق کودکان به دعا کردن)و نه غیر قابل انتظار مواجه شدم.اتخاذ چنین رویکردی از سوی تهیه کنندگان این چنین برنامه های تلوزیونی کودک در چنین ایامی،من را مجاب به نوشتن این مطلب کرد.

دوران کودکی و خردسالی،سنی است که الزام تربیت در این سن و آموزش کودک برای همگان آشکار است و به این موضوع اذعان دارند که شکل گیری نهال وجودی انسان از سنین پایین امری ساده تر است و کودک در هر محیطی که پرورش پیدا کند،رنگ و بویی هم سو با آن محیط را به خود می گیرد.و خانواده ها می دانند که برای آموزش اصول و مبانی اسلام و انس هر چه بیشتر کودک با مفاهیم قرآنی باید از این سن اهتمام ورزند که با رشد کودک و رسیدن وی به مرحله تصمیم گیری،راحت تر بتواند مسیر زندگی خود را در راستای حرکت در مسیر دینی انتخاب کند.

متاسفانه یکی از ضعف های صدا و سیما(در میان نقص های کوچک و بزرگ)،عدم توجه به رده سنی خردسال و فقدان برنامه ای پر محتوا(چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ دینی)برای کودکان است.

تولیداتی که در حال حاضر از طریق(به اعتقاد حضرت امام)این دانشگاه عمومی برای کودکان پخش می شود،نه تنها محتوای مذهبی-دینی ندارد که با صرف نظر از دعای جمعی مجری و کودکان حاضر در استدیو برای فرج حضرت صاحب در انتهای برنامه،بقیه برنامه به کنسرت موسیقی شبیه تر است تا برنامه تلوزیونی برای کودکان.

 متاسفانه وجه مشترک تمامی این برنامه ها این است که به کودک القا می کنند که:"تو می توانی در روزهای غیر از این مناسبت های مذهبی و دینی(که عموما هم شهادت ها است)بقیه روزها را با گوش دادن به آهنگ و رقص و ... به آن شادی گمشده بشر برسی."و این نکته الزام آور را به کودک یادآوری می کنند که:"برای دین داری نیاز نیست در تمام سال به فرایض دینی مقید باشی،در طول سال هر کاری دوست داری انجام بده،شب قدر بیا سمت قرآن،محرم بیا در خونه امام حسین."

وضعیت زمانی اسف بار تر می شود که می بینیم،حتی در چنین مناسبت هایی،تلاشی برای آموزش و تقویت مبانی اعتقادی کودکان نمی کنند و به صرف مصاحبه ای با کودکان و مثال این که آیا تو دیشب برای مراسم احیا رفتی یا نه؟و یا سئوال از اینکه چه سوره ای رو بلدی و قرائت آن سوره،سر و ته برنامه را جمع می کنند.

مصداق بارز و گل سرسبد این برنامه های بی محتوا،برنامه رنگین کمان است که از شبکه پنج سیما(تهران)پخش می شود.از نقد کارتون هایی که از این برنامه پخش می شود بگذریم،به پنگول می رسیم(که از خواننده های مطرح کشور معروف تر است)که متاسفانه با تقلید سبک و شعر آهنگ های غربی و غیر مجاز داخلی روح پاک و معصوم کودکان را به این نوع ترانه ها و اصلا نفس آهنگ عادت می دهند.

دیگر انتظار بی جایی نیست وقتی که این کودک به سن رشد می رسد و وارد فضای فاسد جامعه می شود نتواند تشخیص دهد که برنامه ای که شهرداری محترم(بخوانید تنها نهادی که دقدقه ی مسئله فرهنگ را دارد!) برای میلاد امام زمان برقرار کرده است نه تنها باعث شادی دل امام زمان نیست که هیچ ربطی هم به جشن و میلاد حضرتش ندارد و به یک مراسم پارتی شبانه بیشتر شبیه تر و اصلا به طور کلی برگزاری چنین مراسمی مذموم است.زیرا از کودکی به آهنگ عادت کرده است و مدام با این توجیه مواجه شده است که از تلوزیون جمهوری اسلامی پخش می شود.

به موارد ذکر شده اضافه کنید مهد کودک هایی که این کودکان از روی نا چاری و به دلیل مشغله های پدر و مادر باید بیشتر وقت خود را در آن سپری کنند.جایی که متاسفانه در آنجا هم چیزی به عنوان آموزشی دینی برای عرضه به کودک ندارند.و باید (البته در برخی موارد)در کلاس های رقاصی(و واقعا هم آموزش نفس رقاصی!اینجا) و آواز شرکت کند.با چنین وضعیتی آیا تشویق پدر و مادر (البته اگر پدر و مادری مقید به مسائل دینی) و علمای دین،برای آموزش قرآن و مفاهیم دینی تاثیری دارد؟آیا این کودک می تواند مسجد را به عنوان محلی که باید در آن حضور پیدا کند،بداند؟که مطمئنا در چنین شرایطی اگر هنوز هم به حقانیت اسلام و قرآن معتقد باشد،جای بسی شکر دارد!

متاسفانه با تغییر مصداق های شادی و رسیدن به نشاطی که روح آدمی به آن احتیاج دارد در بین عوام جامعه،گوش دادن به موسیقی و انجام فعل هایی که در شریعت ما امری مذموم و حرام است،عادی شده است.و متاسفانه خانواده ها نیز توجهی به تاثیرات مخربی که انجام این کارها بر روح آدمی می گذارد،ندارند.

در پایان باید این نکته را یادآور شوم که امیدی به اقدام قابل توجه و تاثیر گذار از سوی مسئولین فرهنگی کشور در جهت بهبود وضعیت موجود نیست و تمام مسئولیت را باید بر عهده نیروهای انقلابی و رشد یافته تحت تاثیر تفکرات حضرت امام،دانست؟

 

 

بعد نوشت :

مطمئنا این عکس هایی که در ادامه می بینید ارتباطی با مطلب بالا ندارد،اما از باب یادآوری،این روزهای پر برکت کنار سفره های افطار برای برادر و خواهرنمان در سومالی دعا فراموش نشه،البته که کمک ها مالی ما مردم باغیرت در جهت بهبود وضعیت فعلی آنها خیلی کمک می کنه."تفاوت مردم مسلمان ایران با دیگر مردم جهان این است که وظیفه را به موقع و به خوبی تشخیص می دهند".
 

http://www.sarbandesorkh.blogfa.com



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.