آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
بازخوانی عملکرد انجمن حجتیه (1)   آیا انجمن حجتیه با ساواک در ارتباط بود؟ + اسناد

بازخوانی عملکرد انجمن حجتیه (1) آیا انجمن حجتیه با ساواک در ارتباط بود؟ + اسناد


سرویس سیاسی مفید نیوز :: انجمن تاجایی در جلب نظر رژیم پیش می رود که با تکیه بر ساواک و اخذ مجوز از آن به انجام رسالت خود ادامه می دهد. مهندس طیب در این باره می گوید: «در گذشته انجمن موضع مشخص و قاطعی نداشته است برای مثال می توان از اجازه ای که از ساواک برای تشکیل جلسات خود می گرفته نام برد». ساواک نظر مساعد خود را در بخشنامه ای که اداره کل سوم به ساواک تهران و

تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۰

نام كامل انجمن حجتيه كه به انجمن ضدبهائيت نيز مشهور بوده، «انجمن خيريه حجتيه مهدويه» است. اين انجمن مقارن با كودتاي آمريكايي 28 مرداد 1332 تأسيس شد. مؤسس اين گروه آقاي شيخ محمود ذاكرزادة تولايي است كه به نام شيخ محمود حلبي شناخته شده بود. وي تا پيش از كودتا هر روز برنامه هاي سخنراني در راديو مشهد داشت.

در خصوص علت و هدف تشكيل انجمن نظرات مختلفي وجود دارد اما گذشته از علت شكل گيري انجمن حجتيه آنچه كه با قاطعيت ميتوان گفت اين است كه انجمن برخلاف حركت اسلام سياسي و انقلابي حركت كرده و با جدايي دين از سياست نيروي خود را مصروف عوامل فرعي كرده، از مبارزه با اصل و ريشه فساد غافل ماند و به همين جهت مورد استقبال دربار قرار گرفت.

شیخ محمود حلبي به تشكيلات خود رسميت داد و نهايتاً در سال 1336 آن را به نام انجمن حجتيه مهدويه به ثبت رساند. اين انجمن داراي يك هيأت مديره بود كه فعاليتهاي انجمن زيرنظر اين هيأت مديره انجام مي گرفت. شيخ محمودحلبي رياست هيأت مديره را بر عهده داشت و اعضاي اين هيأت مديره عبارت بودند از: حاج سيد رضا رسول، سيد حسن سجادی، محمد حسين غلام حسين، حاج محمد تقي تاجر.

اساسنامه انجمن داراي يك فصل، دو ماده، هشت بند و دو تبصره بود؛تبصره يك عبارت است از اين كه، هدف انجمن تا ظهور قائم موعود غيرقابل تغيير است. در تبصره دو آمده است: «انجمن به هيچ وجه در امور سياسي مداخله نخواهد داشت و نيز مسئوليت هرنوع دخالتي را در زمينه سياسي كه از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گيرد بر عهده نخواهد داشت.»

انجمن حجتيه به زودي موفق شد در اكثر شهرهاي ايران گروههايي را سازمان بدهد و از تهران فعاليت آنها را هدايت كند. از آنجا كه هر نوع فعاليت سياسي از طرف اعضاي انجمن ممنوع بود عملاً حمايت دستگاه امنيتي دوره حكومت محمد رضا شاه را به خود جلب كرده بودند. آقا علي اكبر پرورش از فعالان اوليه و سابق انجمن حجتيه مي گويد: «از برادران و خواهران انجمن نوشته مي گرفتند كه در امور سياسي دخالت نكنند و انجمن شديداً از درگير شدن با مسائل سياسي اجتناب مي كرد.»

به دليل گرفتن تعهد كتبي مبني بر عدم مبارزه و عدم دخالت در امور سياسي از اعضا بود كه انجمن، نه تنها كوچكترين تهديدي از جانب رژيم منحوس پهلوي نشد بلكه بعضاً مورد حمايت آنان نيز قرار گرفت. از طرف ديگر چون متظاهر به مذهب و مطيع مرجعيت هم بود نزد روحانيان هم توانست مشروعيت لازم جهت حمايت را كسب كند.

دیدگاههای موجود در مورد روابط انجمن با ساواک

در مورد روابط انجمن حجتیه با رژیم پهلوی چند دیدگاه مطرح است:

یک دیدگاه این است که انجمن حجتیه هیچ ارتباطی با رژیم نداشته و اصلا مورد تایید رژیم نبوده است و اگر رژیم شاهنشاهی در برهه ای از زمان آنان را تایید کرده به جهت مصالح آن دوره اقدام به این کار نموده است.

دیدگاه دوم به ارتباط نزدیک و تنگاتنگ انجمن و ساواک تاکید داشته و آنان را نفوذیهای ساواک در میان متدنیان تلقی می کند.

دیدگاه سوم حالتی بینابین دو دیگاه قبلی است و معتقد است انجمن به طور مطلق مورد تایید ساواک نبوده اما وجود این نوع انجمنها در آن برهه نوعی کشاندن جوانان مذهبی طرفدار انقلاب و معارضان رژیم به جلسات بی خاصیت یا حداقل آرام و سخنرانی های بی خطر انجمن و سوق دادن روحیه مبارزه جویی جوانان متدین به سوی مبارزه با بهائیت و انصراف آنان از مخالفت صریح با رژیم است. لذا اگر مواردی انجمنی ها مورد تایید رژیم بودند از آنان استفاده ابزاری شده است و یا خود انجمنیها توجهی به جایگاه خود در پیش ساواک نداشتند و نمی دانستند ساواک از آنان بهره برداری می کند.چون انجمن حجتیه با همه مدیران کشوری رژیم پهلوی ارتباط داشت آنها امکانات خوبی برای رفت و آمد به شهرستانها جهت تبلیغ داشتند بنابراین خیلی ها دوست داشتند که به آنها نزدیک شوند.چرا که یک طلبه جوان در آن زمان اصلا نمی توانست به مسئولان کشوری نزدیک شود وبا آنها ارتباط برقرار کند.

اسناد و مدارک بدست آمده از ساواک ثابت می کند که انجمن حجتیه روابط نزدیکی با ساواک داشته است که در ذیل به آنها پرداخته خواهد شد.

انتخاب مسئولان انجمن با موافقت ساواک

برخی سندهای به دست آمده نشان می دهد که علاوه بر وابستگی انجمن حجتیه به رژیم، مسئولان و متصدیان انجمن نیز توسط ساواک انتخاب می شدند. به عنوان نمونه می توان ازتایید ساواک در انتخاب قربانعلی مقدم برای ریاست انجمن حجتیه بجنورد نام برد.

گزارش جلسات انجمن به ساواک

در گزارش ساواک خراسان راجع به سید حسین سجادی معروف به مهندس آمده است که نامبرده به تعهد خود در برابر ساواک پایبند بوده و اطلاعات لازم را درباره جریانهای درونی انجمن حجتیه به طور پیوسته در دسترس ساواک قرار می داده است . سرتیپ بهرامی رئیس ساواک خراسان در پاسخ ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور با پشتیبانی اضمنی از نامبرده اطمینان می دهد که او در امور سیاسی به هیچ وجه دخالتی نمی نمایند و ساواک از تشکیل جلسات مرتب با اطلاع  است»

عدم موضع گیری سیاسی شیخ محمود حلبی و اعضای انجمن

 انجمن حجتیه تا واپسین روزهای سلطنت خاندان پهلوی به تلاش بی درنگ خود در راه پاسداری از تز استعماری جدایی دین از سیاست و مخالفت با خط و راه امام راحل و وفاداری به رژیم طاغوتی ادامه می داد و این حقیقت نکته دیگر در خور نگرش این است که یکی از سران فریب خورده انجمن حجتیه در دیدار با برخی از مقامات ساواک به خود می بالد که :«... با تمام قوا کوشش نموده که کوچکترین قائله سیاسی در جلسات انجمن حجتیه مطرح نشود و اجازه ورود یک نفر از روحانیون به جلسات و دخالت آنان را در این زمینه نداده است».

تأیید انجمن توسط شاه

در گزارش یکی از منابع ساواک آشکارا آمده است :«... این انجمن یک سازمان سیاسی نیست و دولت نیز آن را تایید نموده و شاهنشاه آریا مهر هم از تشکیل آن ابراز رضایت فرموده اند».

گرفتن اجازه نامه از ساواک

انجمن تاجایی در جلب نظر رژیم پیش می رود که با تکیه بر ساواک و اخذ مجوز از آن به انجام رسالت خود ادامه می دهد. مهندس طیب در این باره می گوید:«در گذشته انجمن موضع مشخص و قاطعی نداشته است برای مثال می توان از اجازه ای که از ساواک برای تشکیل جلسات خود می گرفته نام برد». ساواک نظر مساعد خود را  در بخشنامه ای که اداره کل سوم به ساواک تهران و کلیه شعب آن در سراسر استان ها صادر نموده نشان می دهد.

مراعات حال انجمنی ها توسط ساواک

از آنجا که انجمن از سوی رژیم مجوز گرفته بود دارای روابط حسنه ای با ساواک بود اگر افرادی که هضم در هاضمه فکری و سیاسی انجمن نشده بودند و زیر پوشش انجمن فعالیت می کردند به اتهام مخالفت با رژیم دستگیر می شدند که این مورد نادری بوده است و یا اگر اشتباهی رخ می داد و فردی از انجمن توسط ماموران ساواک بازداشت می شد و بعد انجمنی بودن آن محرز می گشت و اثبات می شد یک ساعت هم او را نگه نمی داشتند و بلافاصله رهایش می کردند. برای آگاهی از پایه اطمینان ساواک نسبت به کارگردانان انجمن حجتیه همین بس که یکی از سران انجمن یاد شده به نام سید حسین سجادی معروف به مهندس در روز 28/6/42 در پی سخنرانی در یک مراسم مذهبی ویژه بانوان در مشهد ، مورد بدگمانی واقع شده و دستگیر می گردد لیکن بی درنگ ساواک خراسان با فرستادن گزارش به لشکر 6 خراسان او را تبرئه می کند و خواستار آزادی بی قید و شرط او می شود.

برخورد ساواک بااعضای جدا شده از انجمن

آقای پرورش می گوید:«وقتی ساواک متوجه شده بود که من از انجمن کنار رفته ام همین نادری ملعون ما را خواست و خیلی فحاشی کرد و گفت چرا دیگر در انجمن نیستی؟»

شرکت علنی  سران ساواک در جلسات انجمن

در جلسات انجمن گاهی تیمسار بهرامی رئیس ساواک مشهد شرکت می کرد و برخی از جلسات آنها که در محافل اعیان و اشراف مشهد برگزار می شد با تشریفات فوق العاده ای همراه بود.

توجیه ادامه حیات رژیم پهلوی

در دیدگاه انجمن حجتیه رژیم فاسد پهلوی به عنوان خطر عمده ای برای اسلام مطرح نبود و وجود رژیم را کمکی به ظهور امام زمان (عج) تلقی می کردند.

لو دادن مبارزان با رژیم به ساواک

اعضای انجمن حجتیه عناصر مبارز با رژیم را به ساواک معرفی می کرد، زیرا شیوه مبارزاتی امام خمینی را انحرافی تلقی می کردند و خودشان را موظف به بستن این باب می دانستند.

عناصر انجمن در صدد پاسخگویی به اتهام روابطشان با ساواک اظهار داشته اند که این روابط جهت اطمینان دادن به ساواک و پیشبرد هدف انجمن یعنی مبارزه با بهاییت بوده است. ولی اسناد و مدارک به طور واضح مشخص می کند که این رابطه بالاتر از یک اجازه کتبی بوده است و اسنادی مبنی بر مخالفت علنی انجمن با ساواک در دست نمی باشد.

بولتن

نام: معلم   تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۰
البته هیچ فرد و سازمانی هم معصوم نیست و ممکن است اشکالاتی داشته باشد . بایستی مطیع امر حضرت امام خمینی (ره) بود که
فرمودند ملاک وضع فعلی افراد است و مقام معظم رهبری هم که بارها بر سیاست جذب حداکثری و حفظ وحدت ملی تاکید فرموده اند.بنده در هر حال حاضرم حضورا نیز به ایرادات و شبهات پیرامون انجمن حجتیه در خدمتتان باشم
نام: رضا   تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۰
من نمیدانم این چه رسم بدی شده است که هر کس در محیط اینترنت شروع به صحبت در مورد حضرت ولیعصر (عج) میکند قربه الاالله یکی دو مقاله هم علیه انجمن حجتیه در وبلاگ و سایتش با کپی پیست کردن از جاهای دیگر می آورد بدون اینکه خودش بداند اصلا این حرفها علیه انجمن صحت دارد و یا فقط تهمت و بدگوئی است .
واقعا انسان از این چند مقاله تکراری حالش به هم میخورد که میان وبلاگها دست به دست می چرخد . برادر محترم خودت تحقیق کن و از چندنفر آدم مطلع سوال کن .
من خودم چون در مورد تاریخ دفاع مقدس تحقیق میکنم و به موضوع مواضع اشخاص و گروهها و انجمنها پرداخته ام در تاریخ انجمن حجتیه مشاهده کرده ام که آن انجمن درست سه روز بعد از شروع جنگ اعلامیه داده و از همگان مخصوصا اعضای انجمن خواسته که در دفاع مقدس شرکت کنند حالا در این مقاله ها گفته می شود که "
""هیچ دعوتی مبنی بر حضور در عرصه مبارزات انقلاب در طول پنج سال حیات رسمی پس از انقلاب از انجمن دیده نشده است. "
این عین بی تقوائی است
به هر سازمانی انتقاد وارد است ولی نه در قالب تهمت و افترا
نام: moallem   تاریخ: ۳ مرداد ۱۳۹۰
باسم رب الشهدا-سروران محترم و گرامی
شما متاسفانه با پدیده انجمن حجتیه احساسی و بدون تحقیق برخورد میکنید و بدون اینکه تحقیق عمیقی داشته باشید صرفا به انچه در محیط اینترنت و فقط از سوی مخالفان انجمن درج شده است استناد میکنید .
متاسفانه سن خیلیها اقتضا نمیکند که شرائط اختناق آمیز حاکم بر محیط جامعه در
دوران پهلوی و ترکتازیهای بهائیان را لمس کنند .
انجمن حجتیه با کسب اجازه از مراجع محترم تقلید در این راه گام برداشت و هدفش یک مبارزه فرهنگی و علمی با تبلیغات فرهنگی ضد اسلامی بهائیت بود و بایستی این کار خطیر را در سایه حکومت وحشت و ترور و ساواکی رژیم شاه انجام میداد . ساواکی که رئیسش بهائی و رئیس اداره امنیت داخلی آن هم بهائی بود . مبارزه فرهنگی با بهائیت وسیله ای بود برای تربیت هزاران جوان علاقمند به فراگیری مکتب تشیع و در این راه هزاران افراد تربیت شده و بدون اینکه الزام و اجباری به ادامه فعالیت در انجمن داشته باشند وارد جامعه شده و صدها نفر از آنان در پیروزی انقلاب و ادامه آن و جنگ تحمیلی و تمام عرصه های انقلاب حضور داشته و دارند و هرگز از گذشته افتخار آمیز خودشان هم ناراحت و ناامید نیستند و حاضرند دست مدرسان خودشان در انجمن را ببوسند که آنها را به نور تشیع هدایت کردند.بسیاری از مقامات مملکتی تربیت شده همان انجمن بوده اند . آنهائی که وظیفه شرعی شان را در ادامه همکاری با انجمن در مبارزه فرهنگی
با بهائیت به عنوان یک وظیفه شرعی با کسب مجوز از مرجع تقلید خودشان ادامه دادند هرگز با روند انقلاب اسلامی معارضه نداشته و ندارند و هر اقدامی که برای پیروزی و تداوم انقلاب از دست و توانشان بر میآمده انجام داده اند . تهمت زدن و لگد مال کردن یک عده شیعه مخلص و معروف به تقوی و پاکی در هر شهر و دیار نه اخلاقی است و نه شرعی .
نام: خلیل معلم   تاریخ: ۴ مرداد ۱۳۹۰
بسیاری از جوانان این مرز و بوم دچار ضایعه عدم اطلاع و آگاهی از تاریخ معاصر ایران هستند واین دوران هم به خوبی روشن وتبیین نشده است یک علت آن اختناق شدید دوران پهلوی میباشد .

حجم مطالب و سخنرانی ها واظهار نظرهای متعددی که در سال های پس از پیروزی انقلاب و تا همین اواخر

در مورد انجمن حجتیه منتشر شده و می شود نشانگر " غلبه آفات تاریخی " به این جریان فکری اسلامی میباشد .

نتیجه گیری از مجموع این مباحث نشان می دهد که اکثرا فکر می کنند انجمن حجتیه گروهی است بی اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی و در جهتی غیر از جریان ولایت فقیه قرار دارد و هیچگونه دلبستگی به این نظام ندارد.

بنده بعد از مطالعه دقیق مدارک و اطلا عیه ها واعلامیه هایی که خودم داشتم و آنهایی را که این دوست گرامی از انجمن در اختیارم گذاشت متوجه حقایقی خلاف تصور فوق الذکر شدم وبه این نتیجه رسیدم که این انجمن در حمایت از آرمانهای انقلاب ورهبری آن از هیچگونه کوششی فرو گذار نکرده است .

لذا این مطالب را در چند فصل دسته بندی کرده و ضمن اعتقاد به اینکه آنچه را که نوشته ام ممکن است قابل نقد و بررسی واصلاح باشد از همه مورخین و خردمندان و علاقه مندان تقاضای اظهار نظر وراهنمایی دارم .
http://www.hamgaman.blogfa.com/
به امید پیروزی حق و حقیقت
نام: منوچهری   تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰
کدام انجمن حجتیه و در کجا و توسط چه کسی گفته که
""انجمن حجتیه مبنایش این است که هر پرچم حکومتی قبل از دوره امام زمان برداشته شود باطل است، گفت: این انجمن به حکومت اسلامی در دوران غیبت اعتقاد ندارد """
آیا به همین سادگی میتوان به یک گروه شیعه مخلص امام زمان و علاقمند به نظام جمهوری اسلامی تهمت زد .
نام: بی نام   تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۰
سلام . ممکن است در مورد این مطلب : "لو دادن مبارزان با رژیم به ساواک" هم سندی ارایه نمایید. باتشکر


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.