آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
‏فرازهايي از فرمايشات امام (ره) به مناسبت شب قدر

‏فرازهايي از فرمايشات امام (ره) به مناسبت شب قدر


‏حضرت امام خمينى(ره)


‏حضرت امام خمينى(ره):
قرب الهى براى كسى است كه شب قدر بيدار باشد.


مقدمات ورود به ضيافةالله‏
مراتب كمالات انسان براى ورود به ضيافت خدا زياد است و بايد از مقدمات شروع شود و مقدمات، همان توجه به غير نداشتن و جز خدا نديدن و هيچ چيز غير از او نداشتن است. در اينجا بايد عرض كنم كه از همه مردم اين معنا مطلوب است و اگر مردم بخواهند در ضيافت خدا وارد شوند، بايد به اندازه وسعشان از دنيا اعراض كنند و قلبشان را از دنيا برگردانند.(1)


دعوت شديم به ضيافت اللَّه و ضيافت اللَّه در عالم ماده عبارت از اين است كه ما را پرهيز بدهد از تمام شهوات دنيوى. اين، مرتبه مادى ضيافت اللَّه است كه همه كسانى كه دعوت شدند به اين ضيافت، بدانند كه ضيافت خدا در اين نشأه، چشم‏پوشى از شهوات است و ترك آن چيزى كه قلب انسان به آن مايل است و آن‏ها را بايد ترك كند.(2)

مهياشدن براى ليلةالقدر
مهماندار، شما را وادار كرده كه روزه بگيريد. اين راه‏هايى كه به دنيا باز است را سد كنيد تا براى ليلةالقدر مهيا شويد.(3) نفوس را از روز اول ماه مبارك رمضان، به مجاهده و ادعيه مهيا كنيد تا برسيد به آن سفره‏اى كه از آن بايد استفاده كنيد و آن ليلةالقدر است كه قرآن در آن نازل شده است.(4)

ليلةالقدر
(ليلةالقدر) شبى است كه احياى آن، سنت الهى است و قدر و منزلت آن از هزار ماه والاتر است، شبى است كه مقدرات خلق در آن شب پايه‏ريزى مى‏شود. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده‏دارى و مناجات خود، از قيد و بندگى غير خداى تعالى - كه شياطين جن و انسند - رها شده و به عبوديت خداوند در مى‏آيند.(5) (ليلةالقدر شبى است كه) همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است و از اين جهت از همه شبهاى عالم بالاتر است.(6)

سه روايت در فضيلت ليلةالقدر
از جمله رواياتى (كه) در فضل "ليلة القدر " وارد شده است، (روايتى است) كه عارف باللّه، سيدبن‏طاووس رضى اللّه عنه در كتاب شريف اقبال نقل (كردند؛) از پيغمبر(ص) نقل است كه فرمود: "موسى گفت: الهى من قرب تو را مى‏خواهم. فرمود: قرب من از براى كسى است كه بيدار باشد در شب قدر. گفت: الهى رحمت تو را مى‏خواهم. فرمود: رحمت من براى كسى است كه رحم كند فقرا را در شب قدر. گفت: خدايا من گذشتن از صراط را مى‏خواهم. فرمود: اين براى كسى است كه تصدّق كند به صدقه‏اى در شب قدر. گفت: خدايا از درختهاى بهشت و ميوه‏هاى آن مى‏خواهم. فرمود: اين براى كسى است كه تسبيح كند به تسبيحه‏اى در شب قدر. گفت: خدايا نجات مى‏خواهم. فرمود: نجات از آتش؟ گفت: آرى. فرمود: اين براى كسى است كه استغفار كند در شب قدر. گفت: خدايا رضاى تو را مى‏خواهم. فرمود: خشنودى من از براى كسى است كه دو ركعت نماز بخواند در شب قدر ".
از پيغمبر(ص) منقول است كه فرمود: "گشوده شود درهاى آسمان در شب قدر، پس نيست بنده‏اى كه نماز بخواند در آن، مگر آن كه بنويسد خداوند تعالى براى او به هر سجده‏اى، درختى در بهشت كه اگر سوارى در سايه آن، صد سال سير كند، تمام نكند آن را.
به هر ركعتى (ركوعى)، خانه‏اى در بهشت از درّ و ياقوت و زبرجد و لؤلو، به هر آيه‏اى، تاجى از تاجهاى بهشت، به هر تسبيحى مرغى از نفايس مرغها، به هر جلسه‏اى درجه‏اى از درجات بهشت، به هر تشهدى غرفه‏اى از غرفه‏هاى بهشت، به هر سلامى حلّه‏اى از حلّه‏هاى بهشت، وقتى منفجر شود عمود صبح، عطا كند او را خداوند از زنهاى باالفت و انس كه پستانهاى آن‏ها از زير جامه، برجسته و پيدا باشد و از كنيزهاى خوش‏خلق مهذّب و از پسرهاى مخلّد و از طائرهاى نجيب و از ريحانهاى معطّر و نهرهاى جارى و نعمتهاى رضايت‏بخش و تحفه‏ها و هديه‏ها و خلعتها و كرامتها و آنچه نفس اشتها داشته باشد و چشم لذّت يابد و شماها در آن مخلّد هستيد. "
(همچنين) از آن كتاب از حضرت باقر(ع) نقل است كه فرمودند: "كسى كه احيا كند شب قدر را، آمرزيده شود گناهان او، گرچه به عدد ستارگان آسمان و وزن كوهها و كيل درياها باشد ".(7)

وجه تسميه "ليلة القدر "
در وجه تسميه "ليلة القدر " علماء اختلافاتى (دارند). بعضى بر آنند كه چون صاحب شرف و منزلت است و قرآنِ صاحبِ قدر به توسّطِ ملكِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر(ص) براى امّتِ صاحبِ قدر وارد شده است، ليلة القدرش گويند.
بعضى گفته‏اند: براى آن "ليله قدر " به آن (مى)گويند كه تقدير امور و آجال و ارزاق مردم در اين شب مى‏شود و بعضى گفته‏اند: به واسطه آن كه زمين از كثرت ملائكه تنگ شود، آن را قدر گويند و آن از قبيل "وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيهِ رِزْقُه "(8) است. اين حرف‏هايى است كه در اين مقام گفته شده و در هر يك از آن مقامات، تحقيقاتى است كه اشاره به آن اجمالًا(9) خالى از فايده نيست.(10)

شب قدر؛ قلب شريف، شب مخصوص‏
بنا به بعض روايات،(11) "شب قدر "، قلب نورانى حضرت ختمى مرتبت بود كه قرآن بر آن قلب شريف نازل گرديده است و در بعض روايات،(12) "شب قدر " شب مخصوصى است كه مجموعه قرآن در آن شب نازل شده است. البته شرافت شب، ذاتى نيست، زيرا روز و شب، همان نور و ظلمت است و در اين جهت با هم اختلاف ندارند و شب همان سياهى و تاريكى و روز همان روشنايى است، وليكن شرافت اين‏ها به واسطه حادثه‏اى است كه در آن‏ها واقع مى‏شود، مثلًا روز غدير براى آن واقعه عُظمى و شريف بود كه سعيد گرديد. همچنين شرافت شب قدر براى نزول قرآن است كه به نحو رحمت جمعى خداوندى و به نحو قرآنيت، اسماء و صفات الهيه نازل گرديده است و خداوند متعال در آن شب خواست كه درِ رحمت عامه را به روى موجودات باز كند و تمام اسماء و صفات الهيه در آن شب در دسترس بشر گذاشته شده است.(13)

"انا انزلناه فى ليلةالقدر "
در ماه مبارك رمضان، قضيه‏اى اتفاق افتاد كه ابعاد آن قضيه و ماهيت آن، براى ما الى الابد در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است. كيفيت نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در ليلةالقدر را غير از رسول اكرم(ص) و آن‏هايى كه در دامن رسول اكرم(ص) بزرگ شدند، (كسى نمى‏داند).
قرآن نعمتى است كه (پيغمبر(ص)) در ضيافتى كه از (ايشان) شده، از آن برخوردار (گشته است) و مقدمات آن، اين (بود) كه سالهاى طولانى رياضت معنوى كشيده، تا به آنجايى كه لايق اين ضيافت شده، رسيده است. مهم، قضيه اعراض از دنيا است. آن چيزى كه انسان را به ضيافتگاه خدا راه مى‏دهد، اين است كه غير خدا را كنار بگذارد.
قرآن سرّى است بين حق و ولى‏الله اعظم كه رسول خدا است، به تبع او نازل مى‏شود تا مى‏رسد به اينجايى كه به صورت حروف و كتاب در مى‏آيد كه ما هم از آن استفاده ناقص مى‏كنيم.
اگر سرّ ليلةالقدر و سرّ نزول ملائكه را در شبهاى قدر - كه الان اين معنا براى ولى‏الله اعظم حضرت صاحب عجل الله تعالى فرجه‏الشريف هم امتداد دارد - بدانيم، همه مشكلات آسان مى‏شود. تمام مشكلاتى كه داريم براى اين است كه ما محجوبيم از اين‏كه واقعيت را آن طور كه هست و نظام هستى را به آن طورى كه تنظيم شده، مشاهده كنيم.(14)

"لايمسّه الاالمطهرون "
قرآن در يك كتاب مكنونى است كه مسّ آن كتاب مكنون براى انسان امكان ندارد، مگر كسانى كه مطهّر هستند. البته مسلّم است كه آن كتاب مكنون، يك كتاب بوده كه در كمال عزّت و ارتقا است، به طورى كه اين موجودات دنيّه طبيعى به آن نمى‏رسند و اگر كسى بخواهد خودش را به آن كتاب برساند و سرتاسرش را مسّ كند، بايد سرتاسر و همه هستى وجودش مطهّر باشد. البته مراد از تطهير همان طهارت از حجابات طبيعت و تجرد از غشاوات طبيعى و جسمانى مى‏باشد.(15)

1) صحيفه امام، ج 17، ص 491 - 490
2) صحيفه امام، ج 20، ص 87 - 86
3) صحيفه امام، ج 13، ص 31
4) صحيفه امام، ج 13، ص 34
5) صحيفه‏امام، ج 15، ص 59
6) صحيفه امام، ج 13، ص 36
7) آداب‏الصلاة، ص 333 - 334
8) كسى كه داراى تنگى معاش است - سوره طلاق، آيه 7
9) ر. ك. آداب الصلوة، صص 324 - 328
10) آداب الصلوة، ص 324
11) اصول كافى،ج 1، ص 479، حديث 4 و بحار الانوار، ج 25، ص 97، حديث 71.
12) تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 624، حديث 52 و 53 و ص 630، حديث 84.
13) تقريرات فلسفه، ج 3، ص 56
14) صحيفه امام، ج 19، ص 285
15) تقريرات فلسفه، ج 3، ص 57



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.