آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
حجاب بدون چادر فکر غلطی است

حجاب بدون چادر فکر غلطی است


سرویس سیاسی مفید نیوز :: مقام معظم رهبری: «توجه کنید که هیچ بحثی در زمینه‌های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد، اگر متأثر از آن باشد، خراب خواهد شد. مثلا بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این‏که من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است.»

تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۰

حیا، عفاف و پوشش، تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام، برای گران بها کردن و حفظ موقعیت خود در برابر مرد، به کار برده است. تقریباً همه بر این نکته تأکید دارند که حیا و عفت، قدر و قیمت زن را بالا میبرد. تمام مردان اعم از خواستگار، شوهر، محارم و نامحرمان، برای زن با حیا، احترام قائلاند و زن بیحیا و بیآزرم را حقیر میشمارند.

 
«ویل دورانت» (روان شناس معروف آمریکایی) میگوید: «زنان دریافتند که دست و دلبازی، مایهی طعن و تحقیر است و این را به دختران خود یاد دادند.» منزلت ناشی از حیا که نقطهی مخالف بیحیایی و به قول ویل دورانت دست و دلبازی است به گونههای مختلف تعبیر شده و هر اندیشمندی، به شکلی بازتاب آن را در زندگی زن، به توضیح نشسته است.
 
ویل دورانت حیا را کمین گاهی میداند که زن با استفاده از آن میتواند همسر مورد نظرش را برگزیند یا مطابق دلخواهش اصلاح نماید: «حجب و حیا برای دختران همچون وسیلهای دفاعی است که به او اجازه میدهد تا از میان خواستگاران خود، شایستهترین آنان را برگزیند یا خواستگارش را ناچار سازد که پیش از دست یافتن بر وی، به تهذیب خود بپردازد. موانعی که حجب و عفت زنان، در برابر شهوت مردان ایجاد کرده، خود عاملی است که عاطفه و عشق شاعرانه را پدید آورده و ارزش زن را در چشم مرد بالا برده است.»
 
خانم «جینا لمبروزو» (روان شناس معروف ایتالیایی)، تداوم عفت و حیای زن را مهم شناخته و دلدادگی مرد را در این رابطه، مؤثر میداند: «بدون شک منشأ حجب و حیای زن را در عشق و علاقه میتوان یافت. وقتی که زن، مرد را به خویش علاقهمند و خود را نسبت به او متمایل میبیند، ـ منظور ـ اصل خود نمایی و جلوه گری از بین میرود.»
 
استاد «مطهری» بر این باور است که عفت و حجاب برای زن، هم وسیلهی تصاحب دل مرد و هم حایل و مانع در برابر گرفتاران به جنون جنسی و انگیزهی تجاوز است: «حیا، عفاف، ستر و پوشش، تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام، برای گران بها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد، به کار برده است ... زن همان گونه که متوسل به زیور، خود آرایی و تجمل شد که از آن راه، قلب مرد را تصاحب کند، متوسل به دور نگاه داشتن خود از دسترس مرد نیز شد. دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه میبایست آتش عشق و طلب او را تیزتر کند و مقام خود را بالاتر ببرد ... به طور کلی رابطهای است میان دست نارسی و فراق از یک طرف و عشق، سوز و گران بهایی از طرف دیگر یعنی عشق در زمینهی فراقها و دست نارسیها میشکفد.» زن هر اندازه متینتر، با وقارتر و عفیفتر حرکت کند ... به احترامش افزوده است ...
 
«جلال الدین بلخی»، این معنا را چنین به نظم آورده است:
 
آب غالب شد برآتش از نهیب                        ز آتش او جوشد چو باشد در حجیب
 
چونکه دیگی حایل آمد هردو را                     نیست کرد آن آب را کردش هوا
 
ظاهراً بر زن چو آب از غالبی                         باطناً مغلوب و زن را طالبی
 
یعنی، مرد چونان آب است و زن چونان آتش، اگر این دو بی هیچ مانعی در ارتباط با هم قرار گیرند، آن کس که مغلوب میشود، خاموش و سرد و بیخاصیت میگردد، زن است ولی اگر میان این آب و آتش، ظرفی حایل شود، آتش سرد و بیخاصیت نمیشود؛ بلکه میتواند با حرارت دایمی خود، وجود مرد را گرمایش و به غلیان و شور وا دارد.
 
استاد مطهری میگوید: «مرد در عمق وجودش از ابتذال، تسلیم و رایگانی زن متنفر است و عزت، استغنا و بیاعتنایی او را میستاید. مردی وجود ندارد که آرزوی داشتن همسر عفیف و با حیا را در سر نپروراند یا از زیستن درکنار چنین زنی، لذت نبرد.»
 
چرا تأکید بر حجاب و عفاف زن است؟
 
زن و مرد در طبیعت، هر یک گرایشها، انگیزهها، توانها و کارکردهای خاص خود و آسیبها و ضرورتهای ویژهی خود را دارند. این است که در کنار تشویق او به ایجاد جذابیّت مثبت برای همسر خود، وی را از به کارگیری این توان در زمینههای نادرست بر حذر داشته و از او خواسته است تا با حجاب، عفاف و حیا بر نیروی جذابیّت آفرینی خویش فایق آید و آن را مدیریت کند.
 
برخی از روان شناسان بر این باورند که هم زمان با آغاز دوران بلوغ، احساس تشخیص هویّت نیز خودنمایی میکند؛ همانگونه که پسران در این مقطع سنی به سلطه جویی میاندیشند. در دختران حالت انقیاد، جذب و قدرت جلب توجه آشکار میشود و در نتیجه علاقهی پوشیدن لباسهای زیبا، آرایش کردن، با عشوه سخن گفتن، با ناز قدم بر داشتن و بروز حالتهای مادرانه در آنان طبیعی است ولی در مرحلهی تکامل بلوغ و تعیین هویّت انسانی زنان باید به جای جذب همهی مردان، تنها به یک مرد توجه کرده و دیگر تواناییهای جسمی و روحی خود را صرف سازندگی کنند. البته این خطر وجود دارد که رشد شخصیت توقف پیدا کند و دختران به موجودات کاملاً گیرنده تبدیل شده، همیشه اسیر توجه دیگران باشند. امروز این خطر به صورت جدیتر مطرح است. در بسیاری از جوامع بشری این توقف به گونههای مختلف مورد تشویق قرار میگیرد. ظهور زنان بیبند و بار و عشوهگر در پردهی سینماها و تلویزیون، نقش معرفی و الگو را دارد.

 

زن و مرد در طبیعت، هر یک گرایشها، انگیزهها، توانها و کارکردهای خاص خود و آسیبها و ضرورتهای ویژهی خود را دارند. این است که در کنار تشویق او به ایجاد جذابیّت مثبت برای همسر خود، وی را از به کارگیری این توان در زمینههای نادرست بر حذر داشته و از او خواسته است تا با حجاب، عفاف و حیا بر نیروی جذابیّت آفرینی خویش فایق آید و آن را مدیریت کند.
 
آیا حجاب برتر یعنی چادر؟
 
آیا در قرآن آیهای وجود دارد که بر چادر به عنوان حجاب برتر دلالت کند؟ در پاسخ باید گفت: «در آیهی 31 از سورهی نور، خداوند به زنان مسلمان دستور میدهد که پوششهای خود را بر روی گریبانهایشان بیاندازند.» «خمر» که در این آیه آمده است به معنای «لباسی است که زن با آن، سر و سینهی خود را میپوشاند» که به ظاهر چیزی شبیه مقنعه یا بزرگتر از آن است.
 
در آیهی 33 سورهی احزاب، خداوند نیز میفرماید: «اى پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر خود را بر خود فرو پوشند. این مناسب‏تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده و مهربان است.» براى جلباب که در این آیه آمده است، دو معنا ذکر شده است:
 
 1- پوششى که سر، گردن و بالاتنه را مى‏پوشاند. (مقنعه)
 
2- چیزى که تمام بدن را بپوشاند. (چادر)
 
اگر کسى بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، به طور حتم چادر حجاب برتر است زیرا حکمت‏هاى حجاب در چادر بیشتر یافت مى‏شود، گرچه پوشیدن چادر واجب نیست. حجاب، منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دست‏ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد، کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیهی واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى‏گردد.
 
فلسفه و علت حجاب چادر در زنان ایرانی چیست؟ چرا چادر؟
 
حجاب دو فلسفهی اساسى دارد که با یکدیگر ارتباط کامل دارند:
 
1 ـ مصونیّت زن در برابر طمع‏ورزى‏هاى هوس‏بازان؛
 
2 ـ پیشگیرى از تحریکات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمین سلامت و بهداشت معنوى جامعه.
 
حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسى پیامى قاطع و کوبنده با خود به همراه دارد و آن این است که در برابر همهی مردان اجنبى نوعى هشدار و اعلام «دور باش!» مى‏دهد، اکنون باید دید چه عواملى در رساندن این پیام و اثرگذارى آن مؤثر است:
 
حدود و میزان پوشش
 
بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده‏تر باشد، نقش نیرومندترى در دورسازى دیگران نظاره‏گر دارد. اگر نگاه‏هاى آلوده را همچنان که در روایات آمده است تیرهاى زهرآلود شیطان بدانیم، پوشش زن همانند قوسى است که تیر از آن کمانه مى‏کند و منحرف مى‏شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى‏ماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنه‏تر باشد تیرهاى شیطانى را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست که چادر را حجاب برتر شناخته‏اند، زیرا با وجود شرایط دیگر، بیشترین پوشش و مطمئن‏ترین مصونیّت را ایجاد میکند بنابراین حجاب منحصر به چادر نیست و مانتوى کامل نیز مى‏تواند حجاب زن را تأمین کند، لیکن چادر حجاب برتر است.
 
کیفیّت پوشش
 
میزان ضخامت و حتى کیفیّت دوخت لباس خود بخش مهمى از حجاب را تشکیل مى‏دهد. بدون شک لباس‏هاى نازک، تنگ و بدن‏نما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم‏هاى هرزه و آلوده و به فساد کشانندهی جامعه است. در مقابل، لباس‏هاى غیربدن‏نما، دیده‏ها را از خود دور مى‏سازد و سلامت معنوى نفوس را تأمین مى‏کند.

 

 هر اندازه بدن زن پوشیده‏تر باشد، نقش نیرومندترى در دورسازى دیگران نظاره‏گر دارد. اگر نگاه‏هاى آلوده را همچنان که در روایات آمده است تیرهاى زهرآلود شیطان بدانیم، پوشش زن همانند قوسى است که تیر از آن کمانه مى‏کند و منحرف مى‏شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى‏ماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنه‏تر باشد تیرهاى شیطانى را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید.
 
رنگ‏ها
 
تردیدى نیست که برخى از رنگ‏ها دیده‏ها را خیره مى‏سازد و پاره‏اى دیگر نگاه‏ها را از خود مى‏راند و دور مى‏سازد. در عین حال علماى دین نسبت به خصوص رنگ‏ها تأکید چندانى نکرده ولى بر این مسأله پاى مى‏فشارند که لباس نباید موجب جلب توجه و عواقب سوءِ ناشى از آن باشد. از این ‏رو است که در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود لباس مشکى را براى حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و امامان(علیهالسلام) قرار گرفت، زیرا آنان به این وسیله احساس امنیّت و مصونیّت بیشترى مى‏کردند.
 
سخن پایانی
 
مدتی است که تبلیغاتى نسبت به چادر مشکى توسط بعضى روزنامه‏ها دنبال مى‏شود که هیچ ‏کدام مبناى علمى ندارد، بیشتر، مصاحبه‏هاى حساب شده‏اى است که براى اهداف مخصوصى تنظیم مى‏شود. گاهى مى‏گویند: «لباس مشکى از نظر اسلام مکروه است»، حال آن که هیچ فقیهى به کراهت چادر و عباى مشکى فتوا نداده است، بلکه در خود روایت، چادر و کفش مشکى استثنا شده است. گاهى از جهات دیگر وارد شده‏اند که پوکى استخوان مى‏آورد و آرامش روانى را بر هم مى‏زند. اگر چنین بود خانم‏هایى که 80 سال از چادر مشکى استفاده کرده‏اند هم باید از پاى درآمده باشند. هیچ آمار علمى که گواه بر گفته‏هاى آنان باشد در دسترس نیست. نکتهی دیگر آن که هیچ فکر کرده‏اید که چرا با چادر که لباس ایرانیان است، این قدر مخالفت مى‏نمایند؟ به نظر مى‏رسد که دشمن متوجه شده است تا زمانی که زنان ایرانى از سنگر حجاب خود نگهبانى کنند نمى‏توان آنها را به راحتى فریب داد و براى نابود کردن ایران اسلامى همان راهى را پیش گرفتند که در «اندلس» آن را آزمودند. (کثرت فحشا، منکرات و تشویق مردان و زنان به اختلاط و رفع پوشش و حجاب)
منبع : پایگاه تحلیلی برهان



نام: نوید   تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۰
کجای ترجمه ی آیه میشه چادر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام: بی نام   تاریخ: ۱۳ تير ۱۳۹۰
کجای ترجمه ی آیه میشه چادر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواب:
این که واضحه که ((جلابیب)) میشه چادرها
اگه حرف منو قبول نداری ترجمه ی آقای الهی قمشه ای رو نگاه کن. ایشون رو که حتماً قبول داری.


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.