آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
چرا دفاع دیروز جای خود را به نقد امروز داد؟

چرا دفاع دیروز جای خود را به نقد امروز داد؟


سرویس سیاسی مفید نیوز :: یکی از نقدهای وارد شده بر جریان‏ها و نیروهای مدافع انقلاب این است که چرا امروز از جریان منتسب به دولتی انتقاد می‏کنید که در انتخابات دهم حامی سرسخت آن بودید و چرا در آن مقطع هشدارهای اصلاح‏طلبان و شخص هاشمی رفسنجانی را در این زمینه جدی نگرفتید؟!

تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۰
چرا دفاع دیروز جای خود را به نقد امروز داد؟
 
  
گروه سیاسی برهان؛ متن زیر آخرین بخش از سخنرانی دکتر سید محمود نبویان در نقد مبانی فکری و اعتقادی جریان انحرافی است که فایل صوتی آن چندی پیش در فضای مجازی انتشار یافت که رسانه‏های این جریان به انتشار گزینشی از آن مبادرت ورزیده بودند. در قسمت قبل، بخش‏هایی از دیدگاه «علی یعقوبی»  که در مورد ارتباط آن با جریان انحرافی حرف و حدیث‏هایی مطرح است، نقد شد. ادامه‏ی بحث را پی ‏می‏گیریم.
 
انحرافی با استفاده از نام امام زمان(عجلاللهتعالی)
 
آقای یعقوبی می‏گوید که باید در کشور، سالی را به نام «سال عرضه» داشته باشید که خودتان را به امام زمان عرضه کنید. یک بخش عرضه هم این است که مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین خودش را عرضه کند و در نظر داشته باشند که دورهی انتظار گذشته است. برای تطبیق قوانین با اسلام لازم نیست یک مکان مجلل بسازند بلکه قوانین را ببرند صحرا و توی خیابان و یا یک جایی بشنیند بگویند یا امام زمان این قانونهای ما درست است یا نه؟! اگر امام زمان(عجلاللهتعالی) تأیید کرد، اسلامی است. وی بعد در مورد این اشکال که مگر ما شورای نگهبان و ولی فقیه نداریم، پاسخ می‏دهد که شورای نگهبان تأیید کند، اسلامی نیست. رهبر معظم انقلاب تأیید کند، اسلامی نیست؛ اگر امام زمان(عجلاللهتعالی) تأیید کند، اسلامی است.
حال باید توجه داشت که از این نگاه، زمین گذاشتن حکم ولایت اشکالی هم دارد،؟ نه.
 
این جاست که باید بدانیم انحراف بسیار بزرگی با دفاع از ولایت و امام زمان(عجلاللهتعالی) رخ میدهد.
 
یعقوبی می‏گوید: «در مجموع ما باید فرهنگ انتظار را کنار بگذاریم و فرهنگ تحسس را جایگزینش کنیم.» فرهنگ انتظار مراجعه به چه کسی بود؟ مراجعه به ائمه، فقها.
 
چرا آقای «سروش» می‏گوید ما دین فقهی نباید داشته باشیم، دین عرفانی داشته باشیم، چرا؟ چون دین، فقهی باشد؛ ولی فقیه هم پشت سرش مطرح است. اصلاح طلبان و این جریان قرار است هر دو ولی فقیه را بزنند. این جریان با اصلاح طلبان هیچ فرقی ندارد، منتهی بیانها، مختلف است.
 
در یکی از جزوات (جزوهی پنجم) یعقوبی آمده است: «موضوع بعدی، اصلاح فرهنگ قانون گذاری است. چه اشکالی دارد آنجایی که به اسم مجلس شورای اسلامی است هر ماه، هر شش ماه، هر سالی یکبار چیزهایی که حضرات نوشتهاند، جمع کنند ببرند در یک مجلس نمادین. سالانه بروند آنجا بنشینند نه اینکه برای یک مکان چند صد میلیارد خرج کنند جای جدید و تجملی درست کنند نه! منظور این نیست بروند در حسینیّه بنشینند، در بیابان در مسجد بنشینند به یکی از حرمهای مطهر بروند بگویند مولا جان ما این چیزها را به عنوان پیش نویس به عنوان چک نویس نوشتیم، شما قبول میکنید؟... اگر شما امضا کنید، حکم است. اگر شما امضا کنید، قانون است.»
 
دارند به اسم امام زمان(عجلاللهتعالی)، نائب امام زمان(عجلاللهتعالی) را حذف میکنند. وی می‏نویسد: «ما در قانون اساسی این موضوع را پیشبینی کردهایم، اینها در صورتی اعتبار دارد که شورای نگهبان تأیید کند. شورای نگهبان هم از جانب رهبر معظم انقلاب است و اگر ایشان قبول کند یعنی همه چیز درست است. عرض میکنم اگر ما رهبر معظم انقلاب را به گونهای مد نظر بیاوریم که نتیجهی آن فراموشی امام زمان(عجلاللهتعالی) باشد این فعل در قبال رهبر معظم انقلاب، باطل است.»
 
می‏گوید:«حتی اگر شما بگویید شورای نگهبان تأیید کند، تأیید اسلامی نیست. تأیید شورای نگهبان دلیل بر تأیید خدایی نیست، تأیید رهبر معظم انقلاب هم دلیل بر تأیید خدایی نیست.»
 
با این دیدگاه‏ها میتوان رویدادهای کشور را تحلیل کرد که آیا کارهای این جریان را اگر رهبری تأیید کند، تأیید خدایی هست یا نیست، اصلاً نیازی هست که رهبری تأیید کنند؟!
 
این‏ها اصلاً نیازی دارند که کارهایشان را کسی تأیید کند! این‏ها با امام زمان(عجلاللهتعالی) ارتباط دارند؛ «فتحسسوا من یوسف و اخیه...» این ادبیات این جریان است به اسم امام زمان(عجلاللهتعالی) ریشهی امام زمان(عجلاللهتعالی) را می‏زنند!
 
بایدیادآوری کرد که آقای «مشایی» دروغت واضح شد که طرفدار ولایت نیستی، اگر بودی این هفت، هشت، ده روز حکم معظم له را زمین نمی‏گذاشتی تا دشمن آن قدر سو استفاده کند.
 
امام جملهای دربارهی «منتظری» دارد، ایشان میفرماید: «من در منتظری خلاصه شدهام.» این جمله خیلی بزرگ است، حتی در مورد «شهید مطهری» این جمله را ندارد، خلاصه شدم یعنی منتظری امامی دیگر است. اما امام(ره) از او دست برداشت چون ملاک، دین است.
 
در ادامهی جزوهی یعقوبی آمده‏است: «اگر شما به این نیّت باشید که آقاجان دوره، دورهی ظهور است ... من گشتم آقایان مجلس شورای اسلامی بلند شوند بگردند بخواهند قانونهایی که آماده کردند به عنوان چک نویس عرضه کنند هر سال ده روز واقعاً بگردند بگویند مولا جان میخواهیم پیدایت کنیم نه به این نیّت که ما الان به قم برویم، پیدا نمیشود. جمکران برویم پیدا نمیشود. امام را نمیتوانیم پیدا کنیم. اگر مشهد هم برویم پیدا نمیکنیم. فلان جا هم برویم نمیتوانیم پیدا کنیم. خب از الان دیگر بیخود زحمت نکشیم یک دفعه ببرید پیش رهبر معظم انقلاب، نه این کلاه سر خود گذاشتن است. شما ده روز واقعاً بگردید با تمام وجودتان به نیّت تحسس امام زمان(عجلاللهتعالی) بگردید این چک نویسهایی که نوشتهاید عرضه کنید اگر ده روز گشتید امام پیدا نکردید بروید نزد رهبر انقلاب بگویید آقا جان ما گشتیم مولایمان را پیدا نکردیم لذا آمدهایم سراغ منصوب از جانب امام زمان(عجلاللهتعالی). در این صورت شما فرهنگتان یک مقدار بوی تحسس را دارد شما بگویید خود حضرات اهل بیت(علیهالسلام) میفرمایند چرا آمدهاید سراغ ما بروید سراغ فقهایی که ما منصوب کردیم. عرض میکنم آن فرهنگ متعلق به فرهنگ انتظار است نه فرهنگ تحسس. شما با فرهنگ انتظار دارید رفتار میکنید نه فرهنگ تحسس. کاری که شما انجام میدهید میبرید پیش رهبر معظم انقلاب امضا کنند این کار بوی تحسس در آن نیست روح تحسس در این کار نیست. در مجموع باید فرهنگ انتظار را کنار بگذاریم.»
 
یعنی مراجعه به فقها، مراجعه به ولی فقیه، دورهاش گذشته است، مراجع و... اینها را کنار بگذاریم.
 
یکی از بزرگان که اهل سخنرانی و اهل فضل است. میگفت: «بنده دو جلسه برای سران کشور که مشایی و بقایی هم در آن بودند سخنرانی میکردم، موضوع دربارهی  نقش علما در دفاع از اسلام و نهضتهایی مثل میرزای شیرازی و .... را مطرح کردم؛ این دو تا هر کدام سخنرانی را شروع کردند مرا نقد کردند که آن قدر از علما دفاع نکنید، علما بعضی هایشان فاسد هستند.»
 
این جریان به این نکته باور ندارند؛ بنابراین اگر ده روز حکم ولی فقیه را زمین گذاشتند یا  صد روز، اشکالی ندارد!
 
احمدی نژاد خودش آدم درستی است. خودش آدم پاکی است اما باید پرسید این کاری که آقای احمدی نژاد انجام داد، چه کسی را خوشحال کرد؟
 
آقای احمدی نژاد در جلسهای  به بنده گفت: «میدانی علت دشمنی آنها با من چیست؟ میخواهند به مقام معظم رهبری حمله بکنند و من هم اعلام میکنم و اعلام کردهام تا من هستم، نمیگذارم کسی به ولایت نزدیک بشود.» آقای احمدی نژاد  این جمله یادت رفت؟
 
پاسخ یک ایراد
 
ممکن است اعتراض شود که همین شماها مگر نبودید از احمدی نژاد دفاع کردید، ایشان دست پروردهی شماست. ما که گفتیم ایشان طرفدار ولایت نیست. ما که گفتیم اینها دشمن علما هستند. «هاشمی رفسنجانی» و اصلاح طلبان مگر نگفتند چرا حرف ما را گوش ندادید؟
 
به این ایراد میتوان به دو شکل، پاسخ داد: پاسخ اول، این حکایت  است که دو نفر بودند، یکی سید بود و دیگری غیرسید. این غیرسید به شخص سید میگفت تو سید نیستی، سید میگفت به دین، به پیغمبر، من سیدم. او میگفت نه نیستی. میگفت به حضرت عباس سیدم، ولی غیرسید  میگفت نیستی. آخرش سید گفت خب سید نباشم، تازه میشوم مثل تو.
 
آقایان اصلاح طلبان ایشان حرف ولایت فقیه را گوش نمیدهد، تازه میشود مثل شما. شما چه حرفی دارید. مگر شما طرفدار ولایت فقیه هستید که حرف شما درست درآمده باشد. اینها تازه شده‏اند، مثل شما.
 
نکتهی دوم، مهمتر است و آن این که گاهی اوقات ما دچار پاردوکس میشویم، چه کار باید کرد؟ ما با افتخار رأی دادیم. با افتخار هم نقد میکنیم، فرق ما با اصلاح طلبان این است. از منظر اصلاح طلبان باید دین را کنار نهاد وسیاسی نگاه کرد.
 
وقتی یار سیاسی ما، یار حزب ما هستید، هر گندی، هر فسادی هم داشتی تا آخر از شما دفاع میکنیم. اینها چرا دست از خاتمی بر نمیدارند؟ فساد خاتمی روشن نشد؟ فساد موسوی روشن نشد؟ فساد کروبی روشن نشد؟ آقایان اصلاح طلب. شما سیاسی کار هستید. ما چی؟ افتخار ما این است چرا پشیمان باشیم. افتخار ما این است. ملاکمان دین و رهبری است. هر کسی در این چارچوب باشد با افتخار از او دفاع میکنیم. هر زمان از این چارچوب رد شد، با افتخار هم ردش میکنیم. «میزان، حال فعلی افراد است.» احمدی نژاد را یک زمانی در این چارچوب میدیدیم، دفاع میکردیم. اکنون هم دفاع میکنیم. همین الان با همین وضعیت، موسوی و کروبی بیایند با احمدی نژاد رقابت کنند، الان هم به احمدی نژاد رأی میدهیم. مقایسهای است. میزان حال فعلی است. پس با افتخار رأی دادیم. پشیمان نیستیم با افتخار هم رد میکنیم.
 
امام جملهای دربارهی «منتظری» دارد، ایشان میفرماید: «من در منتظری خلاصه شدهام.» این جمله خیلی بزرگ است، حتی در مورد «شهید مطهری» این جمله را ندارد، خلاصه شدم یعنی منتظری امامی دیگر است. اما امام(ره) از او دست برداشت چون ملاک، دین است. ملاک، حزب و سیاست و حزب بازی و سیاسی بازی نیست. دین خدا باید حفظ شود. نظام باید حفظ شود.
 
موضع درست در برابر دولت
 
جریان آقای مشایی نظام را هم تهدید میکند؟ سایت آقای مشایی که  بسته شد نوشته بود منتقدان باید بدانند اگر احمدی نژاد دهن باز کند، ملت به خیابانها میریزند.
 
از آنها می‏پرسیم، کدام ملت؟ چرا غرور برتان داشت؟ مردم به خاطر ولایت دنبال شما هستند، از ولایت فاصله بگیرید با سر سقوط میکنید. چون طرفداری هیچ کس به خاطر شخص شما نیست. به فرمودهی رهبر انقلاب ما از خط دفاع میکنیم نه از شخص.
 
اما در مورد احمدی نژاد نظرما این است که این کارش اشتباه است، اگر تا حالا میگفتیم از 80% کارهای دولت  دفاع میکنیم اکنون میگوییم 70 % . این دولت خدمات زیادی به کشور کرد. گفتمان امام و ملت را زنده کرد. به عنوان نمونه قضیهی مسکن دارد حل میشود. هیج دولتی نتوانست آن را حل کند. هدفمندی یارانهها را هیچ کس نمیتوانست درست بکند. این دولت اجرا کرد البته ضعفهایی هم دارد، خدمات بسیار زیادی برای انقلاب انجام داده در بحث هستهای مردانه ایستاد. واقعاً جای دفاع دارد اما این بخش هم جای نقد دارد. ما از دولت به شدت دفاع میکنیم 70% ساختار دولت را قابل دفاع میدانیم. برخی از اطرافیان احمدی نژاد را هم به شدت طرد میکنیم. آدمهای منحرفی هستند، دورغ میگویند. آشکارا میگویند ما میخواهیم اصولگرایان را شکست بدهیم.
 
خوشبختانه اینها یک محاسبهی نادرستی داشتند، اینها میتوانستند صبر کنند و برنامهی خود را پیش ببرند، چرا؟ چون در دل بچههای ولایی نفوذ کردند. در دل روحانیون نفوذ کردند. اگر این یارگیری کردن انجام میشد دیگر نمیتوانستیم این موضوع را جمع کنیم. خودمان را به جان خودمان میانداختند. این برنامهها اگر گسترش پیدا میکرد دیگر نمیتوانستیم تکان بخوریم. الحمد الله خدا کاری کرد که طینت خود را رو کردند، ضدولایت بودنشان را رو کردند. در این کار عملاً نشان دادند ما کاری به ولایت نداریم. طرفدار ولایت نیستیم.
 
بگذریم، از دولت به جد دفاع کنیم؛ باید آرامش در کشور را حفظ کرد. آنها دنبال قائله سازی هستند. یادمان باشد چارچوب دفاع حفظ شود. این دولت بسیار جای دفاع دارد. بسیار کارهای عظیمی انجام داده و گوش به فرمان یک شخص در کشور باشیم، مقام معظم رهبری(*) .
 
 
*دکتر سید محمود نبویان، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.