آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
سینما نماد دوران تجدد

سینما نماد دوران تجدد


اکبر عالمی


در جدال بین سنت‎‎ها و مدرنیته، سینما از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است، زیرا به اندازه تمام تاریخ ادبیات بر افکار مردم جهان تأثیر داشته است. دلایل بسیاری برای آن برمی‎شمارند. فرانسوی‎‎ها تاریخچه سینمای خود را از ۲۷ دسامبر ۱۸۹۵ یعنی سه روز به پایان سال نو میلادی حساب می‎کنند و مبدا پیدایش سینمای ایران، چهار سال پس از آن‎که اولین دوربین فیلم‎برداری به دربار قاجار می‎رسد آغاز می‎شود. میرزا ابراهیم‎خان عکاس‎باشی به تقلید از برادران لومیر، بدون داشتن فیلم‎نامه، دوربین کوکی را به میان مردم برد. همانند اروپا و آمریکا، در ایران نیز قبل از سینمای داستان‎پرداز و فیلم‎های بلند، سینمای مستند آغازگر راه پیدایش این هنر مدرن بود. این تصاویر مردم‎نگارانه در فیلم‎خانه ملی، موزه سینما و آرشیو تلویزیون موجود است.
امروز سینمای ایران ۱۱۱ ساله شد. سینما نماد و نشانه بارز دوران تجدد‎گرایی برای ملل گوناگون محسوب می‎شود. در این مختصر، تاریخچه سینمای ایران را به چهار دوره تقسیم می‎کنم: قاجاریه، پهلوی اول، پهلوی دوم و دوره ۳۳ ساله‎ای که پس از انقلاب شاهد آن هستیم. بررسی نقاط ضعف و قوت آن را باید استادان تیزبین سینما، جامعه‎شناسی و روانشناسی، با پرهیز از خلاصه‎گویی بنویسند. دو دهه از دوران پهلوی دوم، سینمای ایران به ورطه ساده‎اندیشی و ابتذال سقوط کرد، اما فراموش نمی‎کنیم که در همان ایام، هنرمندان متفکری که در زمینه فیلم‎سازی فعالیت داشتند، در کارنامه هنری خود آثاری درخشان و ماندگار بر جای گذاشتند. داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‎آرا، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، فرخ غفاری، امیر نادری، پرویز کیمیاوی، سهراب شهید ثالث، محمدرضا اصلانی، کامران شیردل، ابراهیم گلستان، علی حاتمی و... سینمای نوین ایران را پایه‎گذاری کردند.
امروز در کارنامه سینمای ایران با نگاهی شتاب‎زده به سه دهه اخیر، نام کارگردانان نواندیش را می‎بینیم که هرگز از روی دست خودشان هم کپی نکردند!... تا این‎که آثار ارزشمندی تولید شد که افتخار آفریدند و جایگاه ایران را در تمام جهان پرآوازه کردند. شما دارای هر سلیقه هنری که باشید، به‎طور متوسط، برای این سال‎ها، نام ۳۰۰ فیلم سینمایی بلند را در زمره آثار تحسین‎برانگیز ایران جای می‎دهید. هر سال به‎طور متوسط ۱۰ فیلم بلند!... آیا این رقم کمی محسوب می‎شود؟! حالا درخواست من این است: فکر کنید تا به‎خاطر بیاورید! اما این حقیر را، از نام بردن ۳۰۰ فیلم برتر سال‎‎های اخیر معذور بدارید. همین‎طور از ذکر نام کارگردانانی که هرکدام‎شان مرا وادار می‎کنند تا به علامت احترام برای‎شان سر خم کنم، زیرا قدر و منزلت آثارشان فرصت بی‎اعتنایی را از من می‎گیرد. جای دیگری این کار را می‎کنم. فقط همین!



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.