دانشگاه ها سالن مد و آرايش نيستند؛ جاي معاندان نظام اسلامي در دانشگاه ها نيست
وزير علوم خاطرنشان كرد: جاي معاندان نظام اسلامي در دانشگاهها نيست و هر كس گفت كه اين افراد ميتوانند در دانشگاه حضور داشته باشند آنان را پيش من بياوريد تا براي آنان استدلال كنم.
كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در همايش روساي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي غيردولتي كشور كه در پژوهشگاه رويان برگزار شد، گفت: آموزش عالي يك خانواده است كه بخشي از ماموريت آن توسط موسسات غيردولتي و بخشي توسط مؤسسات دولتي انجام ميشود. يك خانواده بودن آموزش عالي دال بر اين نيست كه اگر بخشي از آن مشكلي پيدا كند بايد چشمان را بر روي آن مشكل ببنديم.
وي افزود: كسي كه دلش براي مشكلات موجود آموزش عالي ميسوزد اقدام به طرح آن ميكند و اينگونه نيست كه اگر ايرادي از من گرفتيد دلخور شوم يا بر عكس، بلكه ما بايد به خاطر ارتقاي آموزش عالي به يك تعالي دست يابيم.
دانشجو خاطرنشان كرد: انتظار نداشته باشيد كه من به عنوان يك مسئول نسبت به آموزش عالي بيتفاوت و بينظر باشم كه وجود اين مسئله يك نقطه ضعف است.
وزير علوم در ادامه تصريح كرد: در درون خانواده آموزش عالي بايد وضع موجود شناخته و ترسيم شود تا بتوانيم به وضعيت مطلوب دست يابيم و براساس آن متوجه نقاط ضعف و قوت بشويم همچنان كه در طرح آمايش سرزمين مطرح شده است.
وي با اشاره به اينكه بنده تحت فشار عمل نميكنم و قائل به كار كارشناسي هستم، تاكيد كرد: مگر استان مازندران تا چه حد داراي ظرفيت است كه داراي 40 موسسه است، از طرف ديگر تقاضاي ايجاد هر موسسه ديگر براي اين استان مساوي با مدعيان اضافه است و اين گره به گره كور تبديل شود.
دانشجو اظهار داشت: بايد در مورد وضع مطلوب تعريف مناسبي داشته باشيم و براي رسيدن به آن برنامهاي ارائه كنيم، البته افرادي هستند كه از اين برنامه خوششان نميآيد، چرا كه عدهاي قائل به مارپيچ رفتن و رد كردن چراغ قرمز هستند كه اين مسئله امكانپذير نيست.
وزير علوم با تاكيد بر اينكه آموزش عالي انفعالي ما را به منزل نميرساند، بيان داشت: آموزش عالي انفعالي به اين معناست كه آقايي فشار سياسي وارد ميكند و مسئوليان اجازه ماندن وي را ميدهند در حالي كه ما بايد بدانيم برنامه چيست.
وي با اشاره به اينكه دانشگاهها رتبهبندي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي ميشوند، خاطرنشان كرد: درخصوص ارتقاي توسعه فرهنگ اسلامي همه ما نسبت به مسائل اسلامي، فرهنگي و اخلاقي علاقهمند هستيم و ميدانيم كه دانشگاهها تنها براي تربيت نيستند بلكه در كنار آن نيز تعليم صورت ميگيرد اما در اين راستا بعضاً حساسيت كم ميشود به گونهاي كه برخي در دانشگاهي متوجه كار خلاف شرع، اخلاق و شان دانشگاه ميشوند اما از كنار آن به سادگي رد ميشوند كه اين نشانه بيتفاوت بودن حساسيت اين افراد است.
وزير علوم با بيان اينكه رتبهبندي موسسات غيرانتفاعي در آينده انجام خواهد شد، گفت: امكان ندارد كه يك دانشگاه با زيربناي يكسان با دانشگاه ديگري كه فعاليت بيشتري دارد به يك اندازه شهريه دريافت كند.
دانشجو در ادامه تصريح كرد: رتبهبندي كليه دانشگاههاي كشور اعم از دولتي و غيردولتي انجام خواهد شد و مجموع اين رتبهبنديها تبديل به شاخصهايي ميشود كه برخي از آنان با شاخصهاي دنياي غرب متفاوت و برخي يكسان هستند اما بايد از شاخصهاي بومي و ديد جهانبيني توحيدي در رتبهبنديهاي دانشگاهي استفاده شود.
وي افزود: ما قائل به اين نيستيم كه سختگيريها ادامه پيدا كند زيرا پس از مدتي ضرر به دنبال خواهد داشت. در كجاي دنيا اينگونه عمل ميكنند كه دانشآموختگان در زمان فراغت از تحصيل دو مقاله ISI ارائه بدهند، ما در جاهايي بيخودي سخت ميگيريم.
دانشجو با تاكيد بر اينكه برخي موسسات غيردولتي در حد مهدكودك هم نيستند، اظهار داشت: مشكل موسسات غيرانتفاعي افزايش شهريه مطلق نيست، بلكه افزايش شهريه يكي از مشكلات اين موسسات است كه با حل كردن آنها مسئله پاك نميشود و يك مجهول هم درست ميشود.
وزير علوم با بيان اينكه در سال گذشته 200 هزار صندلي خالي در موسسات غيرانتفاعي موجود بود، بيان داشت: اگر زيرساختهاي موسسات به همين اندازه باقي بماند و در عوض شهريه دانشجويان افزايش يابد تصور ميكنيد كه چه ميزان دانشجو از آن استقبال كنند؟
دانشجو در ادامه گفت: آيا از خود پرسيدهايد كه چرا مهاجرت برخي از دانشجويان به كشورهاي آسياي ميانه و حاضر نشدن آنان براي بازگشت به ايران صورت ميگيرد؟ به نظر شما اين به علت پايين بودن شهريه نيست كه اين دانشجويان حاضر به بازگشت به ايران نيستند؟ اين دانشجويان در يك فرآيند قرار دارند كه بايد به تمامي مسائل آنان به يك نگاه نگريسته شود.
وي در ادامه تصريح كرد: برخي عنوان ميكنند كه آموزش عالي را دوست داريم و دوست داشتن آموزش عالي كافي نيست بلكه بايد براي اين خانواده تلاش و تدبير كرد. چگونه قرار است آموزش عالي غيردولتي در كشور جايگاه خودش را پيدا كند و بتواند نقش خود را ايفا كند كه قطعاً رسيدن به اين جايگاه با شلوغبازي و غوغاسالاري ميسر نميشود.
دانشجو در ادامه تاكيد كرد: افرادي كه درخصوص آموزش عالي زحمت كشيدهاند وجود اين موسسات را در شان آموزش عالي و خود نميبينند.
وزير علوم تاكيد كرد: اخيراً عنوان شد كه در يك موسسه آموزش عالي غيردولتي عكسي از رستوراني نزديك دانشگاه در يكي از بروشورهاي اين موسسه كه آن را سلف دانشگاه ناميده بود چاپ شده است و اين مساله يك دروغ است و به اين فرد 16 بار نامه تذكر داده شده كه آن را درست كند ولي وي سراغ نمايندگان مجلس و ساير مسئولان ميرود كه در نهايت منجر به كاهش ظرفيت شد.
وي با طرح اين سوال كه آيا شما به عنوان روساي موسسات غيردولتي قائل به اين هستيد كه آموزش عالي غيرانتفاعي مريض نيست؟ گفت: اگر آموزش عالي مريض است بايد با كمك يكديگر آن را مداوا كنيد.
دانشجو به بحث تكميل ظرفيت براي موسسات اشاره كرد و گفت: اين طرح بايد پيش از انتشار دفترچههاي كنكور انجام شود و بايد اين طرح را تبديل به مدلي كنيم كه قابليت اجرا داشته باشد .
وزير علوم با تاكيد بر اينكه رفتار جناحي در هيچ كدام از دانشگاههاي كشور پذيرفته نيست، بيان داشت: سياستهاي وزارت علوم براي تمامي بدنه آموزش عالي است نه فقط براي موسسات دولتي و در هيچ كدام از دانشگاههاي دولتي رفتار جناحي پذيرفته نيست و اگر رفتاري به سمتي تمايل داشته باشد حتماً آن را كنار ميگذاريم، زيرا آموزش عالي بايد كادري براي نظام جمهوري اسلامي بسازد.
وي در ادامه گفت: اگر در موسسات ما معانديني با نظام فعاليت كنند جاي آنان در دانشگاه نيست و هر كسي گفت كه اين افراد ميتوانند در دانشگاه حضور داشته باشند آنان را پيش من بياوريد تا براي آنان استدلال كنم.
دانشجو تصريح كرد: اگر در موسسات غيرانتفاعي نيز افراد معاند با نظام وجود داشته باشند حتماً با آنان نيز برخورد ميكنيم واين افراد توسط مراجعي تشخيص و به ما معرفي ميشوند.
وزير علوم به مسائل فرهنگي و اخلاقي در دانشگاهها اشاره كرد و گفت: وجود سالن آرايش و مد در دانشگاهها در شان دانشگاهها نيست و اين مسئله آزادي نيست بلكه شان دانشگاه را خرد كردن است به گونهاي كه در همه جاي دنيا با سادهترين لباسها در دانشگاهها حضور پيدا ميكنند.
وي افزود: بحث از عفاف و حجاب متخص پوشش نيست بلكه حجاب رفتار، گفتار و كردار نيز بايد در دانشگاهها رعايت شود. شان دانشجو، دانشگاه و فرهيخته دانشگاهي ايجاب ميكند كه اين مسائل رعايت شود.
دانشجو با تاكيد براينكه كاري به اسلامي بودن يا غيراسلامي بودن نداريم، بلكه شان دانشجو و دانشگاه بر رعايت اين مسائل است، خاطرنشان كرد: كسي كه اين شان را نميخواهد رعايت كند بايد از دانشگاه خارج و در جاي ديگري مشغول شود.
وزير علوم با بيان اينكه زيرساختهاي موسسات غيرانتفاعي بايد با سرمايه گذاريهاي اوليه احداث شود نه با شهريه و جيب مردم، تصريح كرد: افزايش شهريه دانشجويان در موسسات غيردولتي براي استخدام اساتيد بهتر و مسائلي از اين دست است، نه ايجاد زيرساخت لازم به گونهاي كه تعدادي از اين موسسات نيز بايد شهريههاي دانشجويي خود را حتي كاهش هم بدهند.
وي در ادامه گفت: سياستگذاري در خصوص طرح آمايش سرزمين يكي از حمايتهاي اين موسسات است و ديگري بورسيه كردن مربيهاي دانشگاهها كه بايد به مراتب تعداد اين افراد بيشتر شود.
دانشجو تاكيد كرد: بايد شرايطي جهت اخذ وام با بهره پايين براي اين سرمايه گذاران ايجاد شود و حتماً پيگير اين مسئله هستيم. موسسات متعدد غيردولتي در استانها بايد با يكديگر تجميع و تقويت شوند تا بتوانند با ساير دانشگاههاي كشور رقابت كنند.
وزير علوم در پايان خاطرنشان كرد: دانشگاههاي غيردولتي دانشگاههايي هستند كه ميتوانند بار خوبي از آموزش عالي بر دوش خود بكشند، اما اين مساله منوط به اين است كه آنان دچار باندبازي و يا سياستبازي نشوند.
|