آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

آيت الله علم الهدي: تبعيت كامل از ولايت مطلقه فقيه ضامن مشروعيت كارگزاران نظام است




تاریخ: ۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

آيت الله سيد احمد علم‌الهدي، نماينده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبري در گفت‌و‌گو با خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به نظام ولايي جمهوري اسلامي و نقش ولي‌ ‌فقيه در نظام سياسي اسلام،‌ اظهار داشت: مشروعيت نظام جمهوري اسلامي به ولايت ‌فقيه وابسته بوده و در واقع هر نظامي منهاي ولايت‌ فقيه طاغوت است.

وي تصريح كرد: روايت «كل راية ترفع قبل قيام القائم فهي طاغوت» بيانگر ولايتي كه خود را معبود غير از خدا قرار دهد بنابراين هر نظامي غير از نظام ولايت ‌فقيه طاغوت محسوب مي‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه بر مبناي اعتقاد شيعه هر نظام و حكومتي غير از حكومت ولايي طاغوت است، ادامه داد: تمام مشروعيت اين نظام از نظر ديني به مقام ولايت و تبعيت از ولي فقيه وابسته است.

وي برهمين اساس افزود: همه افراد در اين نظام ولايي اعم از وزير، نماينده مجلس، رئيس قوه قضائيه و رئيس‌جمهور كه مي‌خواهند كارگزار كشور باشند بايد از تمام تكاليف، احكام و دستورات ولي فقيه تبعيت كنند.

آيت‌الله علم‌الهدي خاطرنشان كرد: چنانچه تبعيت از ولي‌فقيه از سوي كارگزاران كشور وجود نداشته باشد، حكومت آنها نامشروع است حتي اگر تمام مردم كشور به او رأي داده باشند.

وي با اشاره به تنفيذ حكم رياست‌جمهوري توسط ولي‌ فقيه اظهار داشت: زماني كه مردم به يك رئيس‌جمهور رأي مي‌دهند،‌ آراي آنها عددهاي صفر است و عددي كه آن صفرها را معنادار كرده و به آن مشروعيت مي‌دهد تنفيذ ولايت و مقام معظم رهبري است.

امام جمعه مشهد تأكيد كرد: اگر بنا باشد كسي در نظام جمهوري اسلامي خدمت كند بايد در سلسله مراتب به تصويب و تنفيذ مقام ولايت و رهبري متصل بوده و در عمل نيز تابع تكاليفي باشد كه از سوي رهبري معين مي‌شود.

آيت‌الله علم‌الهدي در خصوص اختيارات مصرح ولي ‌فقيه در قانون اساسي، خاطر نشان كرد: در قانون اساسي اختيارات رهبري محدود نشده است بلكه بخشي از اين وظايف و اختيارات تصريح شده و آن به اين معنا است كه غير از شخص ولي‌ فقيه هيچ دستگاه و نهاد ديگري حق دخالت در اين حدود را ندارد؛ نه اينكه حدود اختيارات رهبري صرفأ به اين وظايف محدود مي‌شود.

وي ادامه داد: نظام جمهوري اسلامي با رهبري امام خميني(ره) تشكيل شد لذا «ولايت‌ فقيه» در اصل پنجم قانون اساسي نيز برمبناي رهبري ايشان مطرح شده است.

* اختيارات ولي‌ فقيه به چند ماده قانوني محدود نمي‌شود

آيت‌الله علم‌الهدي با بيان اينكه طبق مبناي امام راحل ولايت‌ فقيه همان ولايت معصوم است،‌ ياد‌آور شد: امام(ره) در اين خصوص مي‌فرمايند هر اختياري كه امام معصوم عليه ‌السّلام دارد، آن اختيار را ولي فقيه نيز داراست بنابراين نمي‌توان اختيارات ولي فقيه را در چند ماده قانوني محدود كرد.

وي تصريح كرد: اصل 57 قانون اساسي بيان مي‌كند كه قواي سه‎گانه كه شامل قواي مقننه، مجريه و قضاييه هستند، تحت امر ولايت و امامت امت قرار دارند از اين رو همه مسائل مربوط به قوا در تمام ابعاد زير نظر ولايت مطلقه فقيه است.

نماينده مردم مشهد در مجلس خبرگان بيان داشت: طبق قانون اساسي ولي مطلقه فقيه مي‎تواند در تمام شئوني كه به يكي از سه قوا مربوط است، دخالت كند بنابراين نبايد قانون اساسي را در خصوص اختيارات ولي فقيه به اصل 110 محدود كرد بلكه بايد آن را در سه اصل در نظر گرفت.

وي به اصول مربوط به ولايت ‌فقيه در قانون اساسي اشاره و عنوان كرد: اصل پنجم قانون اساسي كه مبناي ولايت ‌فقيه محسوب مي‌شود بر اساس مبناي امام(ره) است؛ اصل 57 قواي سه‎گانه كشور را زير نظر ولايت مطلقه مي‌داند و اصل 110 نيز سلسله اختيارات و حدود را براي ولي ‌فقيه مشخص كرده و اين به معناي اين است كه غير ولي فقيه شخص ديگر حق دخالت در آنها را ندارد.

آيت‌الله علم الهدي اظهار داشت: حاكميت دوگانه تبليغات دشمن است؛ ما منهاي ولايت‌ فقيه حاكميت ديگري نداريم چراكه ما موحد و خداپرست بوده و لازمه اين اعتقاد قبول حاكميت الله است.

وي افزود: قرآن كريم در پنج آيه به «لاحكم الا لله» اشاره كرده و اين بيانگر اين است كه حاكميت مخصوص خداست بنابراين هركس غير از خدا را صاحب حاكميت بدانيم شرك به خدا محسوب مي‌شود.

آيت‌الله علم‌الهدي بر همين اساس ليبرال دموكراسي را شرك قلمداد كرد و افزود: ليبرال دموكراسي حاكميت را حق مردم مي‌داند درحالي که اين حاكميت حق خداست.

وي با تأكيد براينكه چنانچه غيراز خدا شخصي ديگر در حاكميت دخالت داده شود، شرك محسوب مي‌شود، گفت: بقيه ابعاد حاكميت نيز كه در واقع حاكميت خود مردم است با تنفيذ حاكميت خدا صورت مي‌گيرد؛ از آنجايي كه خداوند سرنوشت مردم را به دست آنها داده مردم حق حاكميت دارند اما براي اجراي اين حق مظهر خدا بايد اجازه دهد.

امام جمعه مشهد تصريح كرد: مظهر خدا امام معصوم عليه السّلام است كه در حال حاضر در غيبت به سر مي‌برند از اين رو در زمان غيبت، امام معصوم مردم را به حجت خود ارجاع داده كه در واقع همان ولي‌ فقيه است.

آيت الله علم‌الهدي در خاتمه خاطرنشان كرد: همه مردم كشور كه شيعه و معتقد به ولايت‌ فقيه بوده و آن دسته از مردم نيز كه مذهب تشيع ندارند به واسطه التزام‌شان به ولايت‌ فقيه بايد مباني ولايت مطلقه را دقيقاً بشناسند و مسائل مربوط به اين امر را از افراد كارشناس فقه بياموزند.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.