آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
آنتن خالي؛ عيدي تلويزيون به مردم در نيمه شعبان

آنتن خالي؛ عيدي تلويزيون به مردم در نيمه شعبان


فيروزفر


روز نيمه شعبان كه مقارن با ميلاد حضرت مهدي(عج) است، همواره از جايگاه ويژه‌اي ميان شيعيان جهان برخوردار است و در ايران اسلامي نيز هر سال با آذين‌بندي خيابان‌ها و پخش شيريني و شكلات و برپايي مراسم‌هاي شاد اين ميلاد فرخنده جشن گرفته مي‌شود.
همان‌طور كه اشاره شد، اين جشن همواره جايگاه ويژه‌اي ميان ايرانيان داشته و صداوسيما به عنوان رسانه ملي در ترويج و ايجاد فضاي شاد جايگاه بسيار مهمي داشته و نقش پررنگي دارد اما متاسفانه انگار رسانه ملي از كمبود نخبگان و طراحان برنامه رنج مي‌برد و طي روزهاي منتهي به اين عيد خجسته و حتي روز عيد، تلويزيون هيچ ره‌آوردي جز برنامه‌هاي تكراري و گزارش‌هاي هرساله نداشت.
اگر بخواهيم ايام جشن نيمه شعبان را از روز جمعه دو روز مانده به اين مراسم حساب كنيم، روز جمعه تلويزيون تقريبا برنامه‌هاي تكراري خود را روي آنتن برد و تنها در حدود دو ساعت از ساعت 14:30 تا 16 ويژه برنامه‌اي با اجراي محمد اقبال واحدي روي آنتن رفت كه آن هم تقليدي از برنامه‌هاي همين مجري در دهه هفتاد و در برنامه‌هاي صبح به خير ايران بود.
روال هميشگي تلويزيون در پخش انبوه فيلم‌هاي سينمايي تكراري و فيلم‌هاي ويدئويي درجه «ج» شبكه نمايش خانگي نيز همچنان برپا بود.
در روز گذشته (26 تيرماه) كه روز عيد بود نيز، شرايط تقريبا مانند قبل بود، پخش گزارش‌هايي با مضمون عروسي و ازدواج در بخش‌هاي مختلف خبري به شيوه گذشته و در همان قالب‌هاي تكراري روي داد، شايد تنها گزارش متفاوت بخش‌هاي خبري، گزارش حميد امامي از مراسم عروسي در كشور مالزي بود كه به مخاطبان خود گوشه‌هايي از مراسمات مسلمانان ساير كشورهاي اسلامي را به تصوير مي‌كشيد.
ويژه برنامه‌هاي صبح‌گاهي تلويزيون نيز كه جاي خود داشتند، برنامه «هفته‌ به هفته» كه مجري اصلي آن «مسعود روشن‌پژوه» بود، مانند تمام ويژه برنامه‌هاي تلويزيون در تمام اين سال‌ها تلاش مي‌كرد تا با مزه‌پراني‌هاي دو مجري و دعوت از هنرپيشگان و خوانندگان به عنوان مهمان برنامه فضايي شاد ايجاد كند، شبكه‌ دو نيز كه همان فيتيله‌اي‌هاي بي‌مزه جديد به همراه «مجيد قناد» تلاش مي‌كردند تا با بالا و پايين پريدن كودكان را پاي تلويزيون بنشانند. شبكه سه هم كه مشغول پخش فيلم‌هاي سينمايي خود بود، شبكه چهار هم كه اصولا كاري به مناسبت‌ها ندارد و كار خود را ادامه مي‌دهد.
مي‌رسيم به شبكه پنج يا شبكه تهران كه در روز عيد آخرين برنامه «وقتمون كمه» را روي آنتن برد. گذشته از اين كه اين برنامه هم تكرار برنامه‌هاي هميشگي شبكه تهران در سال‌هاي قبل بود و در قسمت‌هاي قبل پر از شوخي‌هاي بي‌مزه و جلف محمود شهرياري با كاظم احمدزاده بود، در قسمت پاياني خود كه روز گذشته روي آنتن رفت ديگر از بي‌مزگي شورش را درآورد و طفلك محمود شهرياري به هر دري مي‌زد تا مخاطب را پاي خود نگه دارد.
شبكه تهران زمان پخش اين برنامه آنتن خود را به طور كامل در اختيار كاظم احمدزاده، محمود شهرياري و هومن حاجي عبداللهي مجريان اين برنامه به همراه مسعود روشن پژوه همان مجري كه نيم ساعت قبل در شبكه يك سيما برنامه اجرا مي‌كرد و دو مجري ديگر قرار داد تا از هر كاري براي جلب مخاطب فرونگذارند و خلاصه اين كه محمود شهرياري هم هرچه قِر در اين سال‌ها در كمرش مانده بود، در اين برنامه خالي كرد.
متاسفانه گردانندگان اين برنامه تصور كرده بودند كه براي خنداندن مردم مجري بايد هر لطيفه مورد دار و بي‌مزه‌اي را عنوان كند و مجريان با هم شوخي‌هاي زننده‌ داشته باشند.
تلويزيون و برنامه‌سازان ما هنوز و بعد از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامي تصور مي‌كنند براي ايجاد فضاي شاد بايد آهنگ‌هايي شبيه آنچه در برخي مجالس عروسي نواخته مي‌شود بگذارند و مجري نيز به هر دري بزند و هر توهيني را در قالب شوخي و مطايبه به خورد مردم و مخاطبان خود بدهد.
آنچه كه ذكر شد، گوشه‌اي از تلاش دست اندركاران تلويزيوني براي ايجاد فضاي شاد در يكي از مهم‌ترين اعياد شيعيان بود و تصور مي‌شود كه تلويزيون هنوز فكر مي‌كند با همان برنامه‌هاي تكراري در قالب دكورهاي جديد و يا مجريان تازه مي‌تواند مخاطبان ميليوني خود را كه از طريق ماهواره به مي‌توانند صدها شبكه را جايگزين رسانه ملي كنند، نگه دارد.
به گزارش فارس، البته تلويزيون با آمدن علي دارابي معاون سيما به تكاپو افتاده است كه مخاطبان از اين به بعد با برنامه‌هايي شاد و فضاي مفرح در روزهاي پاياني هفته مواجه خواهند بود، اتفاقي كه فعلا در حد وعده باقي مانده و اين شعار حتي در مناسبت‌هاي سالي يك بار نيز اتفاق نيافتاده است.
فارس



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.