آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
دنیا گرفتار دیکتاتوری پاپیون زده است

دنیا گرفتار دیکتاتوری پاپیون زده است





"حسن رحيم‌پور ازغدي " استاد برجسته حوزه و دانشگاه‌هاي كشور كه به منظور معرفي دين مبين اسلام و دستاوردهاي انقلاب اسلامي به تعدادي از كشورهاي آمريكاي لاتين سفر كرده است، طي نشستي در خانه فرهنگ اكوادور در پايتخت اين كشور، به تفسير حقوق بشر از ديدگاه اسلام و همچنين حقوق اقتصادي زن در اسلام پرداخت.

رحيم‌پور در اين نشست اظهار داشت: متفكران اسلامي معتقدند اعلاميه كنوني حقوق‌بشر كه از سوي غربي‌ها نوشته شده، داراي اشكالات، نواقص و تناقضات فراواني است و نظام ارزشي منطقي در پشت آن قرار ندارد.

اين استاد دانشگاه در اين رابطه توضيح داد: در اين اعلاميه ابهامات وكلي‌گويي‌هاي شاعرانه وجود دارد و حقوق‌بشر در آن در تقابل با تكاليف بشر قرار گرفته است، در حالي كه تكاليف بشري ضامن رعايت حقوق بشر هستند.

وي ضمن حمايت از وجود چنين اعلاميه‌اي در جهان، به اشكالات آن اشاره كرده و اظهار داشت: حقوق معنوي، حق رشد، حق انسان بودن و انسان شدن از حقوق بسيار مهم انسان هستند كه بايد در كنار حقوق مادي مورد توجه قرار گيرند و در اعلاميه جهاني حقوق‌بشر در نظر گرفته شوند.

رحيم‌پور ازغدي افزود: اكثر مفاد اين اعلاميه توسط نويسندگان آن نقض مي‌شود. به عنوان مثال كساني كه خود بمب هسته‌اي مي‌سازند و از آن استفاده نيز كرده‌اند پليس حقوق‌بشر دنيا شده‌اند؛ كساني كه دولت‌هاي ديكتاتور را در سراسر دنيا بر سر كار آورده‌اند دم از دموكراسي مي‌زنند؛ كساني كه از زن استفاده ابزاري براي تبليغات مي‌كنند و وي را تحقير مي‌كنند از رعايت حقوق زن سخن مي‌رانند؛ كساني كه ده‌ها شكنجه‌گاه مخفي مثل "ابوغريب " و "گوانتانامو " دارند، از رعايت حقوق‌بشر صحبت مي‌كنند. اين يك كمدي تراژيك در دنيا است!

وي به عدم رعايت حقوق‌بشر در جامعه بين‌الملل و عملكرد يكجانبه‌گرايانه سازمان‌هاي بين‌المللي اشاره كرد و حق وتوي چند كشور داراي قدرت هسته‌اي را نمونه بارز عدم وجود دموكراسي و نقض حقوق‌بشر در دنيا دانست.

رحيم‌پور همچنين به برخي نمونه‌هاي وجود تناقض در بندهاي مختلف اعلاميه جهاني حقوق بشر اشاره كرد كه نشان دهنده شعاري بودن اين اعلاميه است. وي ديكتاتوري كنوني حاكم بر جهان را يك ديكتاتوري وقيح خواند كه پاپيون زده است و مانند افراد "جنتلمن " رفتار مي‌كند.

اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: مسلمانان سال‌ها پيش از رسيدن "كريستوف كلمپ " به قاره آمريكا با مردم اين منطقه رابطه داشتند و سكه‌هاي مربوط به آن سال‌ها كشف شده است. اما غربي‌ها پس از ورود به اين قاره با وجود رفتار محبت‌آميز بوميان - به توصيف كلمپ - آنان را به بردگي گرفتند.

وي اضافه كرد: اروپائيان چهار تمدن سرخپوستي را نابود كردند و حتي دين و زبان آنها را نيز تغيير دادند. اين در حالي است كه اسلام اجازه نمي‌دهد به زور دين و زبان هيچ ملتي را تغيير داد و به گواه تاريخ مسلمانان وارد هر سرزميني شدند آنجا را آباد كردند نه ويران.

رحيم‌پور ازغدي در ادامه به توصيف حقوق اقتصادي در اسلام پرداخته و اظهار داشت: در قرآن به حقوق اقتصادي بشر نيز توجه شده است. اسلام دنيا و معاد را از يكديگر تفكيك نمي‌كند. اسلام با جمع‌آوري "پول " براي "پول " مخالف است اما با تنبلي و كار نكردن نيز مخالف است و معتقد است همه افراد جامعه بايد تامين اقتصادي شوند و آنهايي كه قدرت كار كردن ندارند بايد توسط دولت و ثروتمندان تامين مالي شوند. به گفته وي، توليد ثروت به شرط رعايت اخلاق در اسلام يك عمل عبادي محسوب مي‌شود.

اين استاد حوزه و دانشگاه در خصوص حقوق اقتصادي اسلام افزود: در اسلام دستور داده شده است كه مردم تلاش مادي داشته باشند اما به ماده اصالت نبخشند و به نام خدا و براي او كار كنند. در اسلام توصيه شده است كه مديريت اقتصاد به دست انسان‌هاي نادان نباشد تا جامعه پويا باقي بماند. اسلام مالكيت خصوصي و عمومي را محترم مي‌داند ولي براي مالكيت خصوصي حد و مرزهايي در چهارچوب عدالت تعيين كرده است.

وي خاطر نشان كرد: ثروت در اسلام خوب است، ولي اولا از هر راهي نمي توان كسب ثروت كرد و حلال و حرام در اين امر اهميت دارد؛ ثانيا ثروت بايد به روش درست و عادلانه مصرف شود و به همين دليل خداوند پرداخت زكات را در كنار اقامه نماز در قرآن آورده است.

رحيم‌پور در ادامه به تفسير حقوق اقتصادي زن در اسلام پرداخت و گفت: زن در اسلام داراي حقوق اقتصادي است ولي هيچ‌گونه مسئوليت اقتصادي در خانواده بر عهده ندارد.

وي اظهار داشت: زن در اسلام حق فعاليت اقتصادي دارد و حتي همسر پيامبر اسلام نيز يكي از تاجران بزرگ زمان خود بود. اسلام با حضور زنان در عرصه علم و اقتصاد موافق است و تنها اين حضور را به داشتن حجاب براي جلوگيري از سوءاستفاده جنسي از وي مشروط كرده است.

به گفته اين استاد دانشگاه، در دهه‌هاي اخير زنان در غرب وارد عرصه اجتماعي شدند اما اين حضور به قيمت تحقير و برهنه شدن وي، خروج از حريم خانواده و رفتن به پشت ويترين‌ها، از دست رفتن كرامت وي و فروپاشي بنيان خانواده تمام شد. به همين دليل است كه در بسياري از كشورهاي غربي بيش از ۶۰ درصد كودكان پدر و مادر خود را نمي‌شناسند و اين بزرگ‌ترين ظلم به كودك و خانواده است.

وي در توضيح حقوق اقتصادي زن خاطرنشان ساخت: همه مخارج زن با مرد خانواده است و همچنين هزينه‌هاي زندگي فرزندان نيز با پدر است، حتي اگر والدين از يكديگر جدا شوند. زن مي‌تواند در ازاي كاري كه در خانه انجام مي‌دهد و همچنين در ازاي شير دادن به فرزاندان از همسرش حقوق دريافت كند و پولي كه از كار كردن وي در خارج از منزل نيز به دست مي‌آيد متعلق به شخص وي است.

رحيم‌پور به نقل از يك متفكر غربي گفت: استقلال مالي كه اسلام ۱۴۰۰ سال پيش به زن داد نه در حقوق روم، يونان، ژاپن و چين و حتي در همين اواخر در جوامع اروپايي وجود نداشته است.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: كشورهاي اروپايي در قرن ۱۹ و ۲۰ براي نخستين بار مالكيت اقتصادي زن را به رسميت شناختند كه به گفته "ويل دورانت " هدف از اين اقدام نيز شكل‌گيري نظام صنعتي در اروپا، جلوگيري از شورش‌هاي كارگري و در نتيجه تمايل كارخانه‌داران براي استفاده از نيروي كار ارزان و بدون خشونت بود.

وي تصريح كرد: دولت‌هاي غربي به دليل به دست آوردن نيروي كار ارزان و عاري از خشونت، زنان و كودكان را به كار گرفتند و در نتيجه به زنان استقلال اقتصادي دادند تا بتوانند مالك حقوق دريافتي خود شوند. اين در حالي است كه آنان شعار آزادي زنان از اسارت مردان و زندان خانه‌ها را سر مي‌دادند. اين نيز يكي ديگر از جنايت هاي نظام سرمايه‌داري به اسم دموكراسي بود.

رحيم‌پور ازغدي در خاتمه اظهار داشت: همه اين‌ها در حالي است كه قرآن در ۱۴۰۰ سال قبل فرموده است "مردان از آنچه كار مي‌كنند سهم مي‌برند و زنان از آنچه كار مي‌كنند " و اين يعني استقلال اقتصادي زن.

منبع:فارس



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.