آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
بستر‎ فتنه‌های سیاسی؛ فقدان احزاب بالغ و جولان باند‎های سیاسی

بستر‎ فتنه‌های سیاسی؛ فقدان احزاب بالغ و جولان باند‎های سیاسی


هفته نامه پنجره


سید جلال فیاضی – این روز‎ها بسیار از فتنه جدید سخن به میان می‎آید و پیش از این نیز، انقلاب فتنه‎‎های دیگری را پشت سر گذاشته است؛ فتنه۸۸، فتنه ۱۸تیر، فتنه سیدمهدی هاشمی، فتنه بنی‎صدر و…، اما هیچگاه صاحب‎نظران و شخصیت‎‎های مؤثر انقلاب، به ریشه‎یابی و کالبدشکافی بستر‎های بروز فتنه نپرداخته‎اند و همواره برخوردی سطحی و غیرساختاری با آن داشته‌اند.

نگارنده بر آن است تا در این نوشته از منظر دیگری بروز این فتنه‎‎ها را مورد کنکاش قرار دهد و از مسیر کالبدشکافی احزاب سیاسی در ایران‏، به تحلیل تازه‎ای در این عرصه دست یابد.

مایلم قبل از هر چیز، این نکته را یادآوری کنم که من نیز بر این باورم که احزاب سیاسی دست‎آورد تمدن غربی هستند، اما نمی‎توانیم همه دست‎آورد‎های تمدن غربی را یک‎سره باطل بپنداریم، بلکه با گزینش و بومی‎سازی، می‎توانیم از آن بهره ببریم.

واقعیت آن است که اگر حزب سیاسی را سازوکار مشارکت مردم در اداره کشور و ظرف فعالیت‎ سیاسی بدانیم و به‎عنوان نهاد واسط بین مردم و حاکمیت بدان بنگریم – که مسئولیت سازماند‏‏‏‏‏‏‏هی، آموزش و مشارکت سیاسی مردم را بر عهده دارد – تا زمانی‎که سازوکاری جایگزین برای آن نیافته‎ایم،‎ باید از آن بهره ببریم.

شاید با همین انگیزه بود که در سال‎‎های نخست پیروزی انقلاب، بزرگان انقلاب نظیر شهید مظلوم بهشتی، حضرت آیت‎الله خامنه‎ای، شهید باهنر و آیت‎الله هاشمی رفسنجانی، مصمم به تشکیل حزب جمهوری اسلامی بودند؛ اما به هر دلیل‏، که این مقال فرصت بحث پیرامون آن نیست، موفق به استمرار آن نشدند.

اما اقدام و حرکت آن‎‎ها بیانگر این واقعیت است که جمهوری اسلامی نیز به احزاب سیاسی بالغ نیاز دارد و دقیقا به همین دلیل قانون اساسی در اصل ۲۶، فعالیت احزاب را پذیرفته است.

می‎پذیرم که احزاب سیاسی در کشور ما و به ویژه در دوران پیش از انقلاب اسلامی، از پیشینه خوبی برخوردار نبوده‎اند؛ اما پس از پیروزی باید تلاش می‎کردیم احزابی مؤثر و کارآمد تشکیل داده و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهیم. اما متأسفانه قانون احزاب هم، قانون جامعی که متضمن شکل‎گیری احزاب سیاسی بالغ باشد، نیست.

برخی البته اصولا احزاب سیاسی را برنمی‎تابند و حتی آن‌ها را با نظام مبتنی بر ولایت فقیه مغایر می‎دانند‏، در حالی‎که حزب سیاسی، ساختاری در عرض ولایت فقیه نیست، بلکه به‎عنوان تشکل‎‎هایی در طول ولایت فقیه تعریف می‎شوند. روشن است که حزب سیاسی در مفهوم نوین آن با آن‎چه در گذشته به‌نام حزب خوانده می‎شده متفاوت است. حتی، حزب سیاسی با آن‎چه در قرآن کریم تحت عنوان «حزب‎الله» یا «حزب‎الشیطان» آمده، در مفهوم واژه «حزب» متفاوت است.

«حزب سیاسی»، سازمانی است با تشکیلات مستمر، با دوام و شناسنامه‎دار که با خط‎مشی و اساسنامه مدون و شکل‎دهی یک بدنه فراگیر و کادر رهبری منتخب، ازسوی اعضا و هواداران، نقش نهاد واسط بین مردم و حاکمیت را ایفا کرده و با آموزش سیاسی و سازماندهی مردم، زمینه مشارکت آن‎‎ها را در اداره کشور فراهم کرده و به نمایندگی از سوی اعضا و هواداران – که به‌هر حال درصدی از افراد جامعه را تشکیل می‎دهند – و با ارائه برنامه‌ای مدون، از طریق انتخابات در ساختار قدرت حضور می‎یابد و در برابر قانون و مردم پاسخگوی عملکرد خویش است و مهم‎تر از همه این‎که، منافع ملی را بر منافع حزبی ترجیح می‎دهد.

در حالی‎که احزاب سیاسی در ایران؛ موسمی، فردمحور، فاقد بدنه فراگیر و با کادر رهبری خودخوانده هستند که قبل از بلوغ، وارد رقابت سیاسی شده و بدون شفافیت مالی و برنامه مدون، به ساختار قدرت وارد شده و لذا پاسخگوی عملکرد خویش نیز نیستند.

واقعیت آن است که خلأ احزاب سیاسی را دو پدیده پر می‎کند؛ اول مطبوعاتی که کارکردحزبی پیدا می‌کنند و دوم باند‎های سیاسی!

تجربه تلخ روزنامه‎‎های زنجیره‎ای، حاصل چنین پدیده‎ای است؛ روزنامه‎‎هایی که به‎جای اطلاع‎رسانی، کار حزبی می‎کردند و فضای سیاسی جامعه را به‎سمت تنش، تفرقه و رویارویی مردم پیش می‎بردند. حتی در جلسه مدیران مسئول روزنامه‎‎ها و خبرگزاری‎‎ها در دولت نهم و در حضور وزیر ارشاد وقت، مدیر یکی از این روزنامه‎ها- که تابلوی هیچ حزبی بر پیشانی روزنامه خود نداشت – تصریح می‎کند که هدف ما سقوط دولت احمدی‎نژاد است! بنابراین تردیدی نمی‎توان کرد که روزنامه‎‎های زنجیره‎ای، کارکرد حزبی پیدا کردند. کارکردی که هم حیثیت‎مطبوعات را به حراج می‎گذارد و هم فضای سیاسی را ملتهب می‎سازد.

باند‎های سیاسی، گزینه دیگری هستند که در غیاب احزاب بالغ، خلأ آن‎‎ها را پر می‎کنند؛ باند‎ها منافع باندی و شخصی را بر منافع ملی ترجیح می‎دهند؛ فاقد ساختار فراگیر و طولی هستند، و با شیوه خاص به کانون‎‎های قدرت نزدیک شده و با جلب اعتماد کامل، آن‎‎ها اهداف خود را پی می‎گیرند.
باند‎ها بر این باورند که «هرکس با ما نیست لزوما برماست» و لذا در قلع و قمع نیرو‎هایی که با باند آن‎‎ها زاویه دارند، از هر ابزاری استفاده می‎کنند؛ قانون را دور می‎زنند و برای دستیابی به اهداف باندی خود از هیچ کاری رویگردان نیستند.

باند چپ‎‎ها در دولت موسوی، باند کارگزاران در دولت هاشمی‎رفسنجانی و باند مشارکت در دولت خاتمی و عملکرد غیرقابل‎دفاع آن‎‎ها، نمونه‎‎هایی بارز از جولان باند‎ها در فضای سیاسی کشور بود، باند‎هایی که با وجود چنگ زدن بر مراکز قدرت هیچ‎گاه پاسخگوی عملکرد خود نیز نبودند.

من به جریانات اخیر از این منظر می‎نگرم و بر این باورم؛ بار دیگر یک باند سیاسی خود را به دولت نزدیک کرده و با جلب اعتماد رییس‎جمهوری، اهداف خاص خود را دنبال می‎کند و حتی اطلاعات، تحلیل‎‎ها و گزارش‎‎های این باند، به دلیل اعتماد رییس‎جمهوری، منجر به اقداماتی می‎شود که در جامعه تنش ایجاد می‎کند؛ عزل دو وزیر آن‌هم چند روز مانده به پایان دولت نهم، برکناری وزیر امور خارجه در حال مأموریت، برکناری ناگهانی هیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه ایران – که چهار تن آن‎‎ها وزرا و اعضای کابینه دهم بودند و مدیرمسئول ایران که از یاران وفادار احمدی‎نژاد بوده – و در نهایت بسترسازی برای برکناری وزیر اطلاعات و واکنش‎‎های پس از آن ‎و… قطعا حاصل تلاش‎‎های یک باند سیاسی است که می‎تواند برای کشور مخاطره‎آمیز باشد. مضافا این‎که سران این باند، مواضعی را از خود بروز می‎دهند که واکنش شخصیت‎‎های مؤثر انقلاب را برمی‎انگیزد و می‎تواند فضای سیاسی کشور را ملتهب کند.

سخن آخر آن‎که تا قانون احزاب کشور مورد بازنگری قرار نگیرد و قانون متضمن تشکیل احزاب سیاسی بالغ نباشد و فعالیت احزاب سیاسی فاقد شناسنامه و نابالغ و یا به بیان دیگر باند‎های سیاسی، با مانع قانونی مواجه نشود؛ روند تشکیل باند‎ها ادامه خواهد یافت و کشور همواره از باند‎های سیاسی ضربه خواهد خورد.

احزاب سیاسی بالغ، با ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی و در چهارچوب قانون اساسی و رعایت قواعد بازی در رقابت سیاسی، با ارائه برنامه مدون، به چرخه رقابت وارد می‎شوند. سرنوشت اقدامات و مواضع آن‎‎ها به افراد بستگی ندارد و مجموعه حزب را تحت تأثیر قرار می‎دهد و در صورت پیروزی و حضور در ساختار قدرت در برابر عملکرد خود پاسخگو هستند.

بدیهی است احزاب سیاسی در نظام جمهوری اسلامی، در طول رهبری فعالیت می‎کنند و پایبندی به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه، از مشخصه‎‎های اصلی آن‎هاست.

باور کنیم! در فقدان احزاب سیاسی بالغ، جولان روزنامه‎‎های با کارکرد حزبی و باند‎های سیاسی، اجتناب‎ناپذیر است و این میدان‎داری قطعا به‎نفع ملت و کشور نیست



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.