آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
اگر معاینه فنی اجباری بود، چند هزار ایرانی زنده می ماندند؟

اگر معاینه فنی اجباری بود، چند هزار ایرانی زنده می ماندند؟


مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: هزینه متوسط خسارت ترافیک در جهان حدود 3 درصد تولید ناخالص ملی است ولی متأسفانه در ایران و بنا بر اعلام مرکز پژوهش های مجلس این خسارت در حدود 7 درصد است.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ولی آذروش با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی از آغاز ثبت کشته ها در سال 1377 بر اثر رانندگی تا پایان سال 93 بیش از 300 هزار ایرانی جان خود را در حوادث مرتبط از دست داده اند گفت: بر اساس آمار اتحادیه اروپا 11 درصد از تصادفات منجر به فوت به واسطه نقص فنی خودروها به وجود می آید که قطعاً این درصد در ایران به واسطه افزایش زمان اولین بازدید در معاینه فنی پس از گذشت 5سال و همچنین پایین بودن استاندارد و کیفیت خودروها در مقایسه با اتحادیه اروپا بالاتر است و در حالت خوشبینانه با پذیرفتن این درصد و تعمیم آن به ایران در این چند سال تنها انجام معاینه فنی می توانست موجب نجات جان 36 هزار نفر شود.

آذروش در مورد تبعات سوء افزایش معافیت معاینه فنی خودروهای نو و تأثیر آن در تصادفات گفت: چالش برانگیزترین قانون که تأثیر منفی مستقیم در افزایش آلودگی هوا و ایمنی ترافیک و راه‌ها داشته و دارد قانون افزایش معافیت معاینه فنی خودروهای نو از 2 سال به 5 سال است. و متأسفانه این قانون در پایان سال 1389 در ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در این قانون به خودروها مجوز داده شد در مدت 5سال با هر شرایطی از لحاظ تولید آلایندگی و ایمنی در سطح شهر تردد نمایند .خودروهایی که پس از گذشت 3 سال با پایان یافتن عمر کاتالیست آنها آلایندگی انها به شدت افزایش می یابد.

او با اشاره به مدت گارانتی یکساله و یا 40000 کیلومتری خودروهای تولید داخل گفت: متاسفانه براساس این قانون خودروها چندسال پس از گذشت دوره انقضای گارانتی مجاز هستند بدون هیچگونه نظارتی با هر عیب و نقصی در بخش ایمنی در سطح شهر تردد کنند و در اکثر کشورهای پیشرفته و دارای ترافیک مناسب معیار فرسودگی خودروها نداشتن معاینه فنی است .مقایسه معاینه فنی 25 کشور مختلف با ایران نشان می دهد معافیت معاینه فنی در بیش از 95درصد از کشورهای صنعتی پیشرفته 2 یا سه سال است.

دبیر ستاد معاینه فنی کلان شهرهای کشور درمورد وضعیت فنی خودروها گفت: براساس آمار مراکز 27 در صد از خودرهای مردودی از تست آلایندگی ،18 در صد از آزمون همراستایی چرخ‌ها، 5 در صد از آزمون کمک فنر ،11 در صد از آزمون ترمز و 39 در صد از کنترل عیوب ظاهری شامل موارد مربوط به شیشه - برف پاکن و شیشه شور- کمربند ایمنی- لاستیک ها -وضعیت بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی- وضعیت دود خودرو جهت تشخیص روغن سوزی- وضعیت بلوری چراغ های جلو و کلیه طلق های چراغ عقب- عملکرد چراغ‌های ترمز -عملکرد چراغ دنده عقب و پلاک خودرو - عملکرد چراغ‌های راهنما و چراغ های عقب- وضعیت متعلقات اضافی-کنترل صدای خروجی از اگزوز و صدای بوق دارای نقص بوده اند و پس از رفع ایراد در مراجعات بعدی موفق به اخذ معاینه فنی شده‌اند.

آذرنوش تاکید کرد: در مراکز معاینه فنی 18 آیتم در خودرو بازدید و کنترل شده و هرخودرو به صورت دقیق با استفاده از تجهیزات تمام مکانیزه از لحاظ داشتن حداقل ایمنی توسط کارشناسان خبره مورد ارزیابی قرار می گیرد.این آیتم ها شامل: کنترل شیشه ها - کنترل برف پاکن و شیشه شور-عملکرد کمربند ایمنی-وضعیت لاستیک ها - کنترل وضعیت بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی-کنترل وضعیت دود خودرو جهت تشخیص روغن سوزی- کنترل وضعیت بلوری چراغ های جلو و کلیه طلق های چراغ عقب-کنترل عملکرد چراغهای ترمز -کنترل عملکرد چراغ دنده عقب و پلاک خودرو -کنترل عملکرد چراغ‌های راهنما و چراغ های عقب- کنترل وضعیت متعلقات اضافی-کنترل صدای خروجی از اگزوز و صدای بوق-آزمون سنجش آلایندگی خودرو-آزمون عملکرد چراغ های جلو از لحاظ شدت نور و میزان انحراف -آزمون همراستایی چرخها-آزمون کمک فنر-تست ترمز-کنترل زیر خودرو بر روی جک و بررسی اهرم بندی فرمان و اتصالات جلوبندی ،می باشد . اشاره به این مسئله حائز اهمیت است که موارد کنترلی درخودروها عینا" براساس دستورالعملی که از استاندارد ملی معاینه فنی(تجدید نظر 9181) استخراج گردیده ،انجام می شود.بدیهی است صحت و سلامت این آیتم ها در خودرو می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا و ارتقاء سطح ایمنی تردد داشته باشد.

او گفت: برای واضح وشفاف شدن مسئله به چند ایراد که می تواند مولد حادثه جانی ومالی شود ،اشاره می کنم به عنوان مثال نقص کارکرد چراغهای ترمز یک خودرو به علت عدم هشدار به هنگام به راننده خودروی پشتی می تواند موجب تصادف به خصوص در بزرگراه ها شود خرابی چراغهای جلو از لحاظ عدم کارکردنور بالاو پایین ،همچنین شدت و زاویه نور موجب پایین آمدن سطح دید راننده و یا اختلال دید خودروهای روبروخواهد شد و برطرف کردن این نواقص جهت رانندگی کرده در شب بسیار حائز اهمیت است.خراب بودن لاستیک ها وصاف بودن آن باعث ترکیدگی لاستیک و انحراف خودرو خواهد شد.که این مسئله در سرعت های بالا می تواند حتی در مواردی موجب واژگونی خودرو و یا تصادف با سایر وسائط دیگر شود.

آذروش تاکید کرد : انجام معاینه فنی قطعا" می تواند تاثیر بسزائی در کاهش تصادفات داشته باشد که تنها به تعدادی از آن بصورت بسیار ساده خارج از مباحث فنی آن اشاره شد.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.