آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
معماری یا مهندسی انقلاب ؟!!

معماری یا مهندسی انقلاب ؟!!


میان این مسیر


امروزه که غرب در پی ایجاد انقلاب و تحولات نرم در دراز مدت و با توسل به حربه های فرهنگی ست ،شناخت جنبه ها و ابزارهای این تهاجم و مقابله با آن،از اهمیت و حساسیت مضاعفی برخورداراست .

هدف اصلي استعمار نوين، سلطه ي فرهنگي و تبليغ ارزشهاي غربي در جهان سوم و تمامي جوامع در حال توسعه است.  

از اصلیترین ابزارهای تهاجم فرهنگی که غرب ازآنها بهره میبرد "هنر"و "رسانه" است . در واقع میتوان گفت که مهمترین ابزار همان رسانه ها هستند و این میان هنر هم ، نقش رسانه ای قوی را بازی میکند که تبدیل به ابزاری تبلیغی برای غرب گرایی شده . امروزه هنر درپوشش "ایسم " ها و سبک های متفاوت ، بامبانی نظری مشترک _که همان مبانی امانیستی والحادیست _ برنامه ریزی شده تا از آن  به عنوان ابزاری برای ایجاد زمینه ی پذیرش حکومت شیطان بر جهان استفاده کند .

حرکت به سمت جهانی شدن  _یا غربی شدن جهان_  با زمزمه های مدرنیته و سبک بین الملل آغاز شد . آغاز جنگ نرمی که در ملتها با پس زدن سبک های بومی ، به از خود بیگانگی فرهنگی و بی هویتی رسیده و زمینه  پذیرش استکبار را فراهم میکند.

 " امروز آن كسانى كه پيامى براى مردم دارند؛ چه پيام رحمانى، چه پيام شيطانى - فرق نميكند - بهترين وسيله‏اى كه در اختيار ميگيرند، وسيله‏ى هنر است. لذا شما مى‏بينيد به كمك هنر، امروز در دنيا باطل‏ترين حرفها را در ذهن يك مجموعه‏ى عظيمى از مردم به صورت حق جلوه ميدهند كه بدون هنر امكان نداشت "(1)


 امروزه محتوی و مضمون هنر  نقش رسانه ای آنرا پررنگ ترکرده است . هنر باید درخدمت تعالی بشر باشد ." آن چيزى كه در هنر دينى به‏شدّت مورد توجّه است، اين است كه اين هنر در خدمت شهوت و خشونت و ابتذال و استحاله هويّت انسان و جامعه قرار نگيرد. هنرمند، هم در باب فرم و قالب هنرِ خودش و هم در قبال مضمون تعهّد دارد"(3). برعکس آنچه هنر غربی به آن دامن زده و در جهت دین پیرایی و شعله ورکردن آتش شهوت است .

معماری و طراحی شهری  از شاخه های هنری میباشد که بسیار عملکردی بوده و دربطن زندگی افراد است. معماري وسيله واقعي سنجش فرهنگي يك ملت بوده و هست. و اتفاقا معماری اسلامی ازعرصه های مورد هجوم فرهنگ غربی وجنگ نرم دشمن ميباشد . معماری و شهرسازی جنبه هایی هستند از طراحی محیط که به قوت رسانه و حتی بیشتر از آن میتواند درعادات و سبک زندگی افراد و همین طور خلق و خو و روابط اجتماعی شان تاثیر گذارباشد. به وجود آمدن روانشناسی محیط و مکاتب جبریت کالبدی این مهم را اثبات میکند که محیط درشکل گیری خلق و خو و رفتارهای فردی و اجتماعی موثر است، هرچند نتیجه در بلند مدت و نسلهای بعدآشکار شود.

معماری ابزار مهم تعیین کیفیت محیط است؛و تاثیر هندسه و طراحی محیط بر رفتار و شخصیت شهرنشینان اثبات شده. باید برای فرهنگمان بسازیم تا ذهن بیننده را از ناآرامی ، وروحش را از بی هویتی ودوگانگی نجات دهیم . که اینها همه زمینه های بد اخلاقی های اجتماعی و رفتارهای آسیب زا خواهد بود. میان اشکال هندسی مقدّس، انرژی‌ها و نیروهای معنوی و روحانی و معماری رابطة ویژه‌ای وجود دارد. فرهنگ ،همه ی سرمایه ی یک ملت است که اگر ازاو بگیری زمینه پذیرش بیگانه را در عرصه های مختلف فراهم کرده ای. شبیه آنچه در اسپانیا اتفاق افتاد.

مناسبات معماري غرب حتی به داخل خانه های ما و معماری روابط اتاقها ، درشهرمان، همسایگی ها و محلات نفوذ کرده است. معماری و شهر ،ظرف زندگی هستند که بسیاری رفتارهای ما راجهت میدهند و میتواننند پایه گذار فرهنگ و عادات جدید باشند . و غرب و مبانی معماری غربی برای این نوگرایی سناریو مفصلی تنظیم کرده و متاسفانه ما نخوانده رونویسی کرده ایم !

" شكل معمارى و در چگونه خانه‏اى زندگى كردن، بخشى از فرهنگ جامعه را شكل مى‏دهد . زيرا خانه‏هاى قديمى ما يك نوع خانواده و خُلقيّات بار مى‏آورند و آپارتمان نوعى ديگر از خانواده را ."  (2)

ارزشها و اصول شهرسازی و معماری مانند : محرمیت و اشراف ، امنیت ،قلمرو و سازگاری فرم و ابعاد بنا با درجه ی اهمیتش، که سرچشمه گرفته از مبانی اسلامی و مدینه فاضله ترسیم شده در روایات است ، امروز چه جایگاهی درشهرهایمان دارند؟ ام القری جهان اسلام _تهران_ حداقل درکالبد ، شهر اسلامی نیست بلکه شهر سرمایه داری است . بناهای مرتفع و با اهمتیش ، ساختمانهای شرکتها وسرمایه گذاری ها و بانکهاست ودراین میان دستان نیایش مسجد گم است . شهر قدیم بر محور مسجد و به مرکزیت مسجد و با تسلط ارتفاع منارهای مسجد بر کل شهر ساخته میشد و امروز مسجدهایمان را باید روی نقشه  و یا باGIS  بیابیم و گلبانگ اذان را هم از 192 بپرسیم !

سلسله مراتب و حوزه بندی محلی در شهرسازی نیز به فراموشی سپرده شده و نتیجه هم ناامنی ، استرس ، شلوغی و تضعیف روابط اجتماعی و مشارکت شهروندان است . به برکت خیابان کشی ها و اتومبیل سالاری در شهر ، کوچه های مسکونی عاری از سکوت و امنیت ، در تسلط ماشین ها آمده و بلوارها هم خسته از ترافیک تبدیل به پارکینگ شده !

دیدهای مشرف از برج به حیات آپارتمانها و خانه ها احساس قلمرو شخصی را از ساکنین گرفته و حیاتها و بالکن ها را در تسلط دید خانه های روبرو به انباری تبدیل کرده است . و این نتیجه ی برونگرایی در معماری نیز هست .

در معماری محرمیت از مهمترین اصول طراحی مسکن بوده است . برای ایجاد محرمیت از اصل سلسله مراتب فضاها از اندرونی به بیرونی استفاده  میکردند . اندرونی  محرم نشین خانه بوده و غریبه به آن راه و نگاهی نداشته است . برعکس آپارتمانهای امروز که با گشودن درب خانه تا مطبخ ، زیر نگاه مدعو است . و این پلان های یک مرتبه فرهنگمان را استحاله کرده در این باور که هر که وارد خانه شود محرم  خانه است . و نشیمن ،همان مهمان خانه ی محرم و نامحرم  است.. مطبخ هم جای خودنمایی ابزارآلاتتش. و این مراتب حجاب را در رفت و آمدها و گفت و گوها کاسته .

ارتباط فضاهای مختلف خانه با هم - یا فضاهای عمومی در شهر- سناریو زندگی ما را مینویسد و سبک زندگی ما را در دراز میدت تعیین میکند . همین طور است چیدمان خانه و معماری داخلی؛ و هندسه ی فضا که به طور ناخودآگاه در روحیات و رفتار ما تاثیر گذار است . هندسه اغلب در فضاهای شهری که فرم اهمیت بیشتر می یابد حائز بررسی و مطالعه است . هندسه ی خشک و ماشینی و مکرر مدرن، از ما انسانهایی با ذهنیتهای ماشینی و متهاجم ساخته است . و  استفاده از نمادهای شیطانی _اغلب فراماسونری_ گاهی فضاهای شهری را عرصه تبلیغات غرب کرده است .

آری معماری رسانه است و امروز رسانه ها پیش قراولان انقلاب و تغییرند ." امروز رسانه‏ها در دنيا فكر، فرهنگ، رفتار و در حقيقت هويت فرهنگى انسانها را القاء مى‏كنند و تعيين‏كننده هستند."(4)آنچه غرب فرامی خواند برای جهانی شدن ، غربی شدن است ... و آنچه مابدان مسلحیم مهدوی سازی جهان . برای تحقق نرم افزاری و کالبدی و فیزیکی این مدینه فاضله قدم برداریم..

پی نوشت:

 (1)بیانات مقام معظم رهبری در جمع مداحان و ستایشگران اهلبیت

(2)بیانات معظم له دردیدار وزیر و مسوولان وزارت ارشاد و اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور

 (3) بیانات معظم له دردیدار اصحاب فرهنگ و هنر

(4) بیانات معظم له در دیدار مدیران و برنامه سازان رسانه ای کشورهای مختلف

http://mianeinmasir.blogfa.com



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.