جهاد اقتصادي، تئوري يا استراتژي
فارس
با نامگذاري سال جاري به عنوان سال جهاد اقتصادي وظيفه سنگيني كه از دو سال قبل بر دوش دولت و مجلس و نيز كارشناسان اقتصادي نهاده شده بود، رنگ تازهاي به خود گرفت و مسئوليت برنامهريزان اقتصادي كشور را بيش از پيش داراي حساسيت و اهميت كرد.
مقام معظم رهبري پس از آنكه سال 88 را به عنوان سال اصلاح الگوي مصرف و سال 89 را به نام سال همت مضاعف، كار مضاعف نام نهادند، در تداوم رويكرد اقتصادي كه براي اين سالها اتخاذ كرده بودند، به سال جاري نيز عنواني اقتصادي دادند كه نشاندهنده نگاه دقيق ايشان به مسائل اقتصادي كشور و تأكيد بر حل مشكلات مردم در اين زمينه است كه منافع كشور را به دنبال خواهد داشت.
در روزهاي گذشته كارشناسان و مسئولان اقتصادي در دولت و مجلس، اظهارات متعددي در خصوص "جهاد اقتصادي " و ضرورت نامگذاري سال جاري به اين نام عنوان شده است.
آنگونه كه در اين اظهارات آمده است، وضعيت فعلي اقتصاد ايران از بعد داخلي و خارجي ايجاب ميكند كه حركتي جهادگونه در زمينههاي مختلف و به خصوص اقتصادي انجام شود و البته طبيعي است كه اين اقدامات در راستاي سياستهاي اصلاح الگوي مصرف و هدفمندسازي يارانهها و با حفظ رويكرد همت مضاعف، كار مضاعف انجام خواهد شد.
از سوي ديگر بايد توجه داشت كه بستر اقتصاد ايران يك بستر اسلامي بوده و سياستهاي اقتصادي كارآمد براي اين نظام اقتصادي سياستهايي است كه در قالب اقتصاد اسلامي طراحي و برنامهريزي شده باشد. در همين باره به نظر ميرسد كه مقام معظم رهبري با بكار بردن عبارت "جهاد " به منظور القاي تلاش و همت بسيار در عرصه اقتصادي كشور، تأكيدي ويژه بر اسلامي بودن سياستهاي اقتصادي در قالب اين برنامه دارند.
بنابراين به نظر ميرسد كه اولين گامي كه كارشناسان و مسئولان اقتصادي كشور بايد در راستاي تحقق شعار "جهاد اقتصادي " بردارند، شناسايي دقيق نقاط ضعفي از اقتصاد كشور است كه با پرداختن به آنها امكان روشن شدن موتور جهاد اقتصادي فراهم شود.
بديهي است كه تحقق منويات مقام معظم رهبري كه از سالهاي قبل در ابعاد اقتصادي مطرح و سال جاري نيز در همين زمينه با قوت و شدت بيشتري عنوان شده است، نيازمند تعريف يك تئوري يا استراتژي دقيق است كه به خوبي بيانگر نقشه راه پيش روي اقتصاد كشور باشد.
در عين حال بايد مشخص شود كه اگر چنين الگويي قابليت تدوين در قالب يك تئوري اقتصادي را دارد مشخصههاي دقيق تئوري جهاد اقتصادي چيست و اقدامات جهادي كه بايد در هر زمينه انجام شود، داراي چه ويژگيهايي است. در تدوين اين تئوري نيز بايد همانند تئوريهايي كه در ادوار مختلف از سوي اقتصاددانان بزرگ دنيا در مكاتب مختلف اعم كلاسيكها، كينزينها و نئوكلاسيكها مطرح شده است، وضعيت فعلي اقتصاد كشور در نظر گرفته شود و سياستهاي متناسب با حل مشكلات جاري در قالب تئوري "جهاد اقتصادي " اتخاذ شود.
از طرف ديگر شايد بتوان جهاد اقتصادي را در قالب يك استراتژي تعريف كرد كه در اين صورت تأكيدات فراواني كه بر تعريف دقيق نقشه راه استراتژيهاي اقتصادي سالهاي گذشته وجود داشته است، در باره اين موضوع نيز مصداق دارد.
در اين ميان نقش رسانهها نيز بسيار حائز اهميت است. رسانهها با تجميع نظرات كارشناسان مختلف با ديدگاههاي مختلف ميتوانند بستر مناسبي را براي طراحي يك تئوري يا استراتژي كارآمد در اين زمينه فراهم كرده و ضمن كمك به مجموعه دستاندركاران در قواي سهگانه و بخش خصوصي، منويات مقام معظم رهبري در اين خصوص را از آنها مطالبه كنند.
|