آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
صفارهرندی: برخی حق ندارند برداشت شخصی خود را به دین نسبت دهند

صفارهرندی: برخی حق ندارند برداشت شخصی خود را به دین نسبت دهند





به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در برنامه نگاه یک، با بیان اینکه برای انطباق بین قانون وشریعت شورای نگهبان ایجاد شده است و باید همه  حکم آن را بپذیرند، گفت: نمی‌توانند  بگویند  من شورای نگهبان را قبول ندارم ، البته برای برخی مسائل پیش بینی شده  که مسئله به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.

وی افزود: دوباره جامعه را در زیر سوال بردن حکم قصاص آزمایش کردند که آیا همان واکنشی را که در ابتدای انقلاب نشان داد ، نشان می‌دهد ودیدند  جامعه  همچنان محکم ایستاده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر با حریم‌ها با مسامحه و اغماض برخورد کنیم در آینده باید ببینیم ده‌ها سلمان رشدی به جان اعتقادات مردم افتاده‌اند و در آن شرایط ما سکوت کرده‌ایم.

صفارهرندی تصریح کرد: با تاسف می‌گویم کسانی که در مقابل هتک  مقدسات مسامحه‌گری دارند، زمانی که به آ‌ن‌ها تعریض بسیار کوچکی می‌شود، واکنش‌های تندی نشان  می‌دهند که این جفا و نامردی است.

وی همچنین درباره دیدگاه امام به آزادی‌های اجتماعی، اظهارداشت: مردم در حالت قیود و اخلاقیات جامعه  آزاد هستند ودر این زمینه نخستین وظیفه  متوجه دستگاه‌های دولتی و سپس متوجه دستگاه‌های فرهنگی وتبلیغی است .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نگاه امام به حجاب و عفاف نیز گفت: نگاه امام  این بود  که اگر بانوان به انقلاب اسلامی نمی‌پیوستند انقلاب پیروز نمی‌شد. برخی به امام می‌گفتند به زنان  بفرمایید  در تظاهرات نیایند، زیرا مردان کافی هستند  و تکلیف از آن‌ها ساقط است اما امام  می‌فرمودند  حضور زنان واجب‌تر از مردان است.

صفارهرندی تاکیدکرد: از این رو نگاه حضرت امام به زنان ظرفیت بانوان را احیاء کرد.

وی با بیان اینکه امام راحل از هنر متعهد نام برده‌اند، خاطرنشان کرد: در حالی‌که برخی هنر خود را متعهد به جیب سرمایه داران و برخی مانند فیلم سازان هالیوود  متعهد به صهیونیست‌ها هستند عده‌ای به اخلاق ودین متعهد هستند.تعهد هنر یعنی تعهد به فقر و بیچارگان و مبارزانی که با گردن کشان عالم مقابله می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه اسلام از ابتدا از لاابالی‌گری و هورهوری مسلکی و کسانیکه که اسیر جمود و برداشت غیر عاقلانه  بوده‌اند ضربه خورده است گفت: امام عقلانیت و معنویت را دو بال انقلاب اسلامی می‌دانستند و این ویژگی انقلاب حضرت امام بود.

هرندی اضافه‌کرد: برخی به نام روشنفکری به جان اعتقادات جوانان  و جامعه افتادند و عده‌ای نیز با تفکرات تکفیری سلفی و برخی تکفیری شیعی که در مقابل بزرگان  تواضعی ندارند موجب ریخته شدن خون مسلمانان و آرامش را از جوامع  اسلامی گرفته‌اند.

وی درباره راحت طلبان نیز توضیح داد: راحت‌طلبان از پیش از انقلاب اسلامی موی دماغ انقلابیون می‌شدند و حرکت مردم را غیر شرعی می‌دانستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام راحل روی فرهنگ به عنوان اساس ملیت یک ملت تاکید داشت.

صفار هرندی با بیان اینکه شاخص شخصیت جلوداران انقلاب اسلامی چهره فرهنگی آن‌هاست، گفت : زمانی که اساس را فرهنگ بدانیم باید همه برانگیختن‌هایمان در این عرصه باشد.

وی ادامه داد: میدان داری گروه‌های معارض در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز نشان می‌داد که ما  کار سختی را در عرصه فرهنگی پیش رو  داریم  و به فرمایش حضرت  امام فرهنگ کارخانه آدم سازی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بر اساس سخنان امام راحل زمانی که از نظر فرهنگی وابستگی داشته باشیم، وابستگی‌های دیگر نیز ایجاد می شود و باید از جایی آغاز کرد که ضربه خورده‌ایم.

صفارهرندی افزود: غرب‌زدگی به این مفهوم بود که برخی به این باور رسیده بودند که برای پیشرفت  باید در فرهنگ غربی هضم شویم و این هدف را در متون درسی و نظام آموزشی  پیگیری می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مقدم  بر استقلال سیاسی موجب اسارت ما در مقابل قدرت‌های بیگانه شده بود  حذف استقلال  تمدنی و فرهنگی بود. روشنفکران غرب‌زده در این جهت تخریب میراث‌های فرهنگی را در دستور قرار دادند و وقتی ظواهر فرهنگی تغییر کند مانند شهر تهران می‌شود که هر طرف آن نماد یک فرهنگ است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توصیف انقلاب اسلامی ما بسیار آسان و استمرار  راه اولیا و انبیا است.

صفارهرندی گفت: اگر روزی دیدیم شباهتی با آنچه که قرار بود باشیم  نداریم و سایه حکومت عدل علوی را در کشور ندیدیم  انقلاب ما دچار خدشه و بیماری شده است.

وی در پاسخ  به این سوال که اصلاح گری فرهنگی بر عهده کیست؟ گفت: هیچ کس بدون مسئولیت نیست البته برخی مسئولیت مشخص دارند که نمونه آن عالمان و روشنفکران هستند که سرنخ تغییر دل وفرهنگ مردم در دست آن‌هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآورشد: امام از روحانیت، اهل خطابه، دانشگاهیان، هنرمندان و نویسندگان می‌خواهد سررشته دار این موضوع  و به آنها وصیت می‌کنند که  جلودار حفاظت از فرهنگ کشور باشند.

هرندی افزود: نقد امام راحل از دانشگاه موجب شد  دانشجو وا ستاد به این نتیجه برسند که متون دوران طاغوت ونگاه استادان دانشگاه را به قهقرا می‌برد و این نگاه انقلاب فرهنگی را شکل داد که امام از آن حمایت کردند و آن را انقلاب سوم  نامیدند.

وی گفت : انقلاب فرهنگی موجب رفع وابستگی از تار و پود فرهنگ کشور شد و این موضوع در متون درسی و نگاه استادان تجلی یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تعدادی می‌خواهند به مردم جهان سوم و مسلمانان  القاء کنند که  هیچ چیزی نیستند، خاطرنشان کرد: حضرت امام در مقابل این  تفکر ایستاد وبه جوانان خودباوری داد.

هرندی با بیان اینکه دولت نقش راهنما، ناظر و مرشد را در عرصه فرهنگی دارد  گفت: هیچ کس به حکم دولت در این زمینه اعتراض نمی کند و همه نسبت به آن احساس آرامش دارند  اما عده‌ای می‌گویند  مردم را رها کنید زیرا خودشان می‌فهمند.اظهارات این عده برای این است که خطر در حوزه فرهنگ  ملموس نیست.

وی با طرح این سوال که  چطور تعدادی می‌گویند دولت وظیفه‌ای برای هدایت فرهنگی جامعه ندارد، افزود : لفظی در این روزها بیان می‌شود که مردم را نباید به زور به بهشت برد اما چرا آن‌ها را باید به زور به جهنم ببریم؟ چرا باید بسترسازی کنیم که  مردم به مهلکه  بیافتند و شرایط را به گونه‌ای آرایش دهیم که انتخاب مردم به سمت سقوط باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وضع به گونه‌ای شده است که اکنون مردمی که در پی لباس‌های مناسب هستند در فروشگاه‌ها این لباس‌ها را نمی یابند.

هرندی اضافه کرد: گفته‌اند دولت هیچ وظیفه‌ای در ترویج دین ندارد ، این سخن زمانی درست است که دولت سکولار داشته باشیم و فاصله دین ودنیا را به رسمیت شناخته باشد در این هنگام دولت هیچ وظیفه‌ای نداشت اما انقلاب ما در مسیر انبیا و قرآن و گسترش و توسعه مبانی دینی و فرهنگی جزو وظایف دولت است.

وی گفت : در نگاه امام راحل سیاست مداران برای دین ، دنیا و فرهنگ مردم همسو با دیگر موضوعات باید برنامه ریزی کنند.

"طبق قانون هیچ کس نمی‌تواند تصمیم معارض با دین بگیرد. اینکه برخی برداشت شخصی خود را به دین نسبت می‌دهند حق این کار را ندارند زیرا باید تفسیر دین را از شارع بگیرند و خود می دانند که این کاره نیستند".

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره حدود آزادی نیز، اظهارداشت: تا کسی خود را در فضای پیش از انقلاب قرار ندهد نمی‌تواند معنای آزادی را متوجه شود. اکنون برخی در انتقاد به نظام اسلامی به وقاحت کلام می‌رسند که این  معنای آزادی و رهایی است.

صفار هرندی گفت : همه جای دنیا آزادی محدود و قاعده‌مند است.

وی با اشاره به اینکه آزادی‌ها مقدمه تعالی ،پیشرفت و بزرگ شدن است نه سقوط و انحطاط، تصریح کرد: آزادی به معنای بی‌بند و باری مورد تایید امام راحل نبودو ایشان  با آزادی هایی که به ریشه اخلاقی ودینی جامعه  لطمه می‌زد برخورد می‌کردند که نمونه آن صدور حکم ارتداد  سلمان رشدی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بر اساس جسارت سلمان رشدی عده‌ای فقط به خاطر نوشته‌های او کشته شدند  و امام راحل درباره این مسئله مسامحه  نداشت زیر این آزادی موجب به جان هم افتادن  ملت‌ها شد.

صفار هرندی همچنین به دیدگاه امام پیرامون آزادی مطبوعات پرداخت و یادآورشد: دیدگاه امام در آزادی مطبوعات نیز آن چیزی است که در قانون اساسی آمده است و مطبوعات  باید حریم‌ها را حفظ کنند و به مقدسات مردم  اهانت و وقاحت نگاری نکنند.

وی گفت: در ماه های اخیر در یکی از روزنامه‌ها  موضوع غدیر رد شد که این مخالف نگاه جامعه دینی ماست. آن کسی که این مسئله را  مطرح کرد  که بیشتر مردم به آن اعتقاد دارند می‌خواهد جامعه را تحریک کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: در زمینه ممیزی کتاب نیز ضوابطی در مقابل ممیز قرار داده شده است که کتاب را در قالب آن‌ها بررسی کند نه اینکه از نظر عقلی و فهمی ممیز بر نویسنده برتری داشته باشد.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.