آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

برگزيدگان جشنواره فيلم عمار معرفي شدند




تاریخ: ۱۸ دي ۱۳۸۹

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي نخستين جشنواره مردمي فيلم عمار، مراسم اختتاميه اين جشنواره با حضور «شفيع آقامحمديان» مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، «ابوالقاسم طالبي» كارگردان سينما، «حسن عباسي» نظريه‌پرداز و كارشناس رسانه، «وحيد جليلي» كارشناس فرهنگي، پدر شهيد حسين غلام كبيري، «بهمن حبشي» مدير دفتر مجامع سينمايي و جشنواره‌هاي معاونت سينمايي و جمعي ديگر از هنرمندان و اهالي رسانه برگزار شد.
حسن عباسي در اين مراسم گفت: در اين جشنواره شاهد تولد طيف جديدي از مستندسازاني بوديم كه از اين رسانه براي انتقال پيام خود استفاده مي‌كنند. اين تولد را بايد به فال نيك گرفت و آن را سرآغاز يك جنبش و بالاتر از آن يك جريان در سينماي مستند ايران دانست.
وي در تبيين هنر ديني توضيح داد: هنر ديني داراي چهار مرحله است؛ در مرحله تبيين وحي، در مرحله دوم تبديل وحي به عقل، در مرحله سوم تبديل عقل به حس و در مرحله چهارم انتقال حس به غير.
عباسي ادامه داد: تجميع اين چهار مرحله در قالب سخنراني امكان‌پذير است، اما اين كار در رسانه‌هايي چون سينما يا شبكه‌هاي تلويزيوني با دشواري‌هاي فراواني مواجه است.
وي اضافه كرد: اتفاق مهمي كه در فيلم‌هاي جشنواره عمار افتاد، اين بود كه در مجموع در آثار اين جشنواره اين چهار مرحله خوب كنار هم قرار گرفتند. به ويژه اينكه غالب سازندگان اين فيلم‌ها جوان و در حال آزمون و خطا براي رسيدن به قله‌هاي كمال هنري هستند. در اين فيلم‌هاي مستند به عينه ديديم كه آنچه در مرحله عقلاني دغدغه سازندگان بوده به حس تبديل شده و سپس آن حس را با استفاده از ظرفيت كار رسانه مستند مي‌‌شناختند توانستند به غير منتقل كنند. اين كار حائز اهميت است و به همين دليل مي‌گويم كه ما در اين جشنواره شاهد تولد يك جريان متعالي و انقلابي هستيم كه اين‌ها هنر را براي هنر نمي‌خواهند، اسير فرم‌گرايي هم نيستند و ابزار فيلم مستند را براي انتقال پيام خود به كار مي‌گيرند.
حسن عباسي در پايان صحبت خود گفت: لازم است كه اين طيف تازه متولد شده در سينماي مستند ايران دامنه‌هاي موضوعي متنوع‌تري را فراهم كنند و از آن‌ها حمايت شود تا گام‌هاي عظيم‌تري بردارند تا در استانداردهاي جهاني پيام انقال اسلام و مردم ايران و حقانيتي كه براي بسترسازي ظهور ضرورت دارد را با اين زبان منعكس كرد.
وحيد جليلي كارشناس فرهنگي و سردبير نشريه راه نيز در اين مراسم سخنراني كرد و با انتقاد از فضاي هنري و رسانه‌اي كشور گفت: كشور ما تجربيات و اتفاقات دراماتيك فراواني را پشت سر گذاشته است، چرا هيچ يك از اين اتفاقات در فيلم‌هاي ما به نمايش در نيامده است؟ ما حتي اگر دغدغه‌ها و تفكرات ايدئولوژيك و انقلابي هم اگر نداشته باشيم و يك عنصر بي‌طرف هنري يا رسانه‌اي باشيم، اين موضوعات كشش لازم براي جذب ما را دارد. مثلا فردي چون شهيد رجايي از يك كاسه بشقاب فروشي كنار خيابان رئيس جمهور كشور شده و در نهايت نيز به شهادت رسيده است، آيا موضوعي از اين دراماتيك‌تر وجود دارد؟ آيا اين ملت با اين تاريخ، با اين فرهنگ و با اين انقلاب بايد ماجراهاي به تصوير كشيده شده در رسانه او به تمنيات يك قشر كاملا خاص اجتماعي كه در شمال تهران زندگي مي‌كنند، محدود شود؟
سردبير مجله راه ادامه داد: در فيلم‌هاي سينما و تلويزيون ما مسائل فرعي تبديل به اصلي و مسائل اصلي تبديل به مسائل فرعي شده‌اند.
اين روزنامه‌نگار با بيان اينكه نشانه‌شناسي انقلاب اسلامي در سينماي امروز ايران مفقود است، تصريح كرد: اگر شما بخواهيد جمهوري اسلامي را در سينماي ايران ببينيد، در حد عكس امام و رهبري در كلانتري‌ها ديده مي‌شود.
جليلي علت اين امر را قهر جريان روشنفكري با مردم، انقلاب و رهبري انقلاب و از طرف ديگر انفعال مديران فرهنگي در مقابل اين جريان دانست و گفت: جريان روشنفكري تا جايي كه توانسته با انقلاب اسلامي مبارزه كرده و آنجا كه موفق به انجام اين كار نشده آن را بايكوت و انكار كرده است. ماجراي فتنه سال 88 اوج اين انكار بود.
وي تصريح كرد: وقاحت جريان روشنفكري به آنجا رسيد كه حدود 25 ميليون نفر از مردم اين كشور را انكار كرد و اين اتفاق به عنوان يك نقطه سياه در كارنامه اين جريان در تاريخ ماند.
سردبير نشريه راه ادامه داد: متأسفانه اكثريت فعالان هنري و رسانه‌اي كشور كه بايد چشم جامعه باشند و واقعيات جامعه را نشان دهند، در جريان فتنه سال 88 به انكار جامعه برخاستند و هنرمنداني كه آثار آن‌ها را در اين جشنواره ديديم، يك اقليت بسيار كوچك در حوزه رسانه و هنر كشور هستند.
وي افزود: اين دوستان دوربين به دست گرفتند و به دل روستاها و شهرستان‌ها رفتند تا در مقابل هجمه تبليغات داخلي و خارجي روشنفكري و سرمايه‌داري واقعيات جامعه را نمايش دهند.
جليلي تصريح كرد: جشنواره عمار مي‌خواهد نقطه شروعي باشد براي مقابله با جريان وقيح و ضد مردمي روشنفكري. جرياني كه آن‌چنان پنجه بر فضاي رسانه‌اي و هنري كشور انداخته كه كسي جرئت نكند حتي واقعيات كشور را بيان كند.
وي اضافه كرد: در حالي كه جشنواره فيلم عمار با حداقل بودجه و كمترين امكانات برگزار شد، در اين كشور فيلم‌هايي با بودجه بيت‌المال و امكانات دولتي ساخته مي‌شوند كه بر ضد انقلاب و نظام هستند.
اين فعال فرهنگي بيان داشت: مديريت منفعل فرهنگي و مافياي رسانه‌اي روشنفكري در 32 سال گذشته مانع شكل‌گيري هنر و رسانه بازتاب دهنده واقعيات جامعه شده‌اند. سياستگذاران و مديران فرهنگي بايد تكليف خود را روشن كنند كه آيا مي‌خواهند به اين انفعال ادامه دهند يا راه را براي هنرمندان مردمي كشور باز كنند؟
وي تأكيد كرد: دلسوزان و دغدغه‌مندان نسبت به فرهنگ انقلاب بايد از يك طرف براي توليد آثار قابل توجه و خلاق تلاش كنند و از طرف ديگر به طور دائم اصلاح اين وضعيت را از مسئولان فرهنگي مطالبه كنند.
ابوالقاسم طالبي كارگردان و از داوران جشنواره فيلم عمار نيز در يك سخنراني كوتاه از برگزاركنندگان اين جشنواره تقدير كرد.
در پايان اين مراسم، برگزيدگان به اين شرح معرفي شدند: رتبه نخست: فيلم «يزدان تفنگ ندارد» به كارگرداني حسين شمقدري، رتبه دوم: «ايران سبز» به كارگرداني محمدرضادهشيري و رتبه سوم: «پايان فراموشي» به كارگرداني محمدمهدي خالقي
همچنين هيئت داوران نخستين دوره جشنواره فيلم عمار از «نادر طالب‌زاده» به خاطر توليد مستند حرفه‌اي «تقلب واقعي» و «محسن اسلام‌زاده» براي توليد مستند «خيابان شهادت» تقدير كردند.
به گزارش فارس، «حسين شمقدري» جايزه خود را به خانواده شهيد محمد گلدوي و «محمدرضا دهشيري» جايزه خود را به پدر شهيد حسين غلام كبيري تقديم كردند.
همچنين «داوود مراديان» دبير نخستين جشنواره مردمي فيلم عمار از ثبت اين جشنواره در سازمان جشنواره‌هاي كشور و برگزاري با شكوه‌تر دوره دوم آن در سال آينده خبر داد.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.