آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
نقدشفاهی فیلم جدایی نادر از سیمین

نقدشفاهی فیلم جدایی نادر از سیمین


شهرام خرازي‌ها


«شهرام خرازي‌ها» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفت‌وگویی در مورد فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي، اظهار داشت: بيش از نيمي از اقبال رسانه‌اي به فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» مديون فيلم قبلي «اصغر فرهادي» است. اگر «جدايي نادر از سيمين» نه با فاصله اندك زماني بلكه چند سال قبل و يا پس از «درباره الي...» ساخته مي‌شد، مسلما اين قدر مورد استقبال قرار نمي‌گرفت به ديگر بيان «جدايي نادر از سيمين» از كيسه شهرت «درباره الي...» خرج مي‌كند.

*
جدايي نادر از سيمين كه با  حاشيه‌سازي‌هاي هم نتوانست توقعات را برآورده كند

نويسنده ماهنامه سينما- خانواده در ادامه بيان داشت: فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» كه با هياهو و حاشيه‌سازي‌هاي فراوان بر پرده نشست، نتوانست توقعات را برآورده كند. فيلم بيش از حد شلوغ است. قصه سرشار از جزئيات زائد است كه به راحتي قابل حذف‌اند. بافت تصويري و مضموني فيلم يكدست نيست.
خرازي‌ها تصريح كرد: فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» در پرده‌هاي ابتدايي تابع قواعد ملودرام است اما با آغاز صحنه‌هاي بازپرسي به فيلم‌هاي پليسي - معمايي شبيه مي‌شود و در انتها نيز به فيلمي معناگرا بدل مي‌گردد.

*
افت در حد سريال‌هاي تلويزيوني

وي ادامه داد: فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» در بسياري از سكانس‌ها تا حد سريال‌هاي تلويزيوني و تله فيلم تنزل مي‌كند. حاصل كار بيشتر شبيه يك خلاصه سريال است تا يك فيلم سينمايي! مديريت زمان در فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» مشهود نيست. فيلم در پرده‌هاي مياني از كنترل كارگردان خارج مي‌شود. فيلمنامه با ادبيات و رمان‌هاي عامه‌پسند قرابت بيشتري دارد تا سينما. ارائه اطلاعات به صورت قطره چكاني و ابهام‌زائي‌هاي بي‌مورد فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» را به بيراهه برده‌اند.
اين منتقد در ادامه افزود: تعليق دراماتيك ناشي از محدوديت زماني ويزاي «سيمين» در لابلاي ماجراهاي دادسرا، شكايت و طلاق فراموش مي‌شود و نقش كليدي آن از بين مي‌رود. پايان فيلم لنگ مي‌زند. به نظر مي‌رسد فيلم‌نامه‌نويس در باتلاقي كه خود ساخته دست و پا مي‌زند و نمي تواند ماجراي اصلي را به انجامي مناسب برساند.

* فينالي بدون كاركرد دراماتيك و معنايي

عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي در ادامه گفت: اصرار «اصغر فرهادي» بر تدارك يك پايان باز براي فيلمش اين بار بيهوده به نظر مي‌رسد. اين فينال نه كاركرد دراماتيك دارد نه كاركرد معنايي. نام فيلم را گذاشته‌اند: «جدايي نادر از سيمين» در حالي كه اين «سيمين» است كه مي‌خواهد از «نادر» جدا شود نه «نادر» از «سيمين»!؟
او گفت: فيلم‌هايي از جنس فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» به شدت به موسيقي نياز دارند. پرهيز عامدانه كارگردان از بكارگيري موسيقي در اينجا جواب نداده است. مضمون آنقدر قوي نيست كه بتواند خلاء موسيقي را در بسياري از صحنه‌هاي عاطفي فيلم پر كند.

*
بازيگراني كه فيلم را نجات دادند

اين منتقد در مورد بازي‌هاي اين فيلم نيز اظهار داشت: فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» را نقش‌آفريني درخشان بازيگرانش سر پا نگه داشته است. بازي «شهاب حسيني» در نقش مرد بدهكار به بن بست رسيده عاليست؛ به ويژه در صحنه‌هاي پاياني كه با همسرش درگير مي‌شود، خودش را مي‌زند و چشمانش پر از اشك مي‌شود اما گريه نمي‌كند.
همچنين «پيمان معادي» نقش پدر دلسوز، پسر فداكار و همسر زخم خورده و جفا ديده را با تسلطي دور از انتظار ايفا نموده است. او دشوارترين نقش فيلم را بر عهده داشته است. «ليلا حاتمي» در سكانس‌هاي تك نفره و دو نفره درخشيده است.

«
شهرام خرازي‌ها» در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: من حيث المجموع «جدايي نادر از سيمين» فيلم چندان موفقي نيست و نمي‌تواند همچون «درباره الي...» به فيلمي ماندگار در سينماي ايران بدل گردد حتي اگر جايزه جشنواره آسيا پاسيفيك و خرس نقره‌اي برلين را برده باشد. بهتر نيست ياد بگيريم كه جو زده نشويم و خود را تسليم شرايط نكنيم؟ درست مثل «نادر» كه اينچنين كرد.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.